هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۵.۲.۲۸ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای برنامه و بودجه و امور اقتصادی و دارایی و کشور و جهاد سازندگی و وزارت دفاع، در اجرای مفاد بند (۳) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۵ آییننامه نحوه مصرف اعتبار عمرانی ردیف ۵۰۳۰۴۱ قانون مذکور را به شرح زیر تصویب نمودند:
آییننامه اجرایی بند (۳) تبصره “۹” قانون بودجه سال ۱۳۶۵ کل کشور
ماده ۱ ـ اعتبار عمرانی ردیف ۵۰۳۰۴۱ قانون بودجه سال ۱۳۶۵ کل کشور برای بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیساتی که دراثر آتش مستقیم و یا اشغال توسط ضد انقلاب دچار خسارت گردیده و تأمین خسارت وارده به اشخاص ناشی از موارد فوق و همچنین ایجاد تأسیسات و و ابنیهای که برای فراهم آوردن مقدمات اجرای طرحهای فوقالذکر لازم است با رعایت قانون بودجه سال ۱۳۶۵ و مفاد قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند در چهارچوب ضوابط این آییننامه در قالب طرحها و برنامههایی که بنا به پیشنهاد دستگاههای اجرایی ویا نهادهای انقلاب اسلامی و بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد به تصویب ستاد مرکزی بازسازی ونوسازی و یا ستاد بازسازی و نوسازی استان مربوطه میرسد براساس تخصیص اعتبار و مبادله موافقتنامه با وزارت برنامه و بودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد قابل مصرف میباشد و منحصراً از شمول قانون محاسبات عمویم مستثنی است.
تبصره ـ وزارت برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ دریافت پیشنهادات نظرات خود را نسبت به طرحهای دریافتی از دستگاههای اجرایی به ستاد بازسازی و نوسازی مربوطه اعلام خواهد نمود.
ماده ۲ ـ در اجرای جزو (ب) بند (۳) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۵ حداقل ۵۰% از
اعتبار عمرانی ۵۰۳۰۴۱ قانون مذکور منحصراً به ترتیب ۲۰% جهت امور کشاورزی و عمران
روستایی و ۳۰% جهت اماکن و ساختمانهای دولتی و مسکونی به صورت استانی مصرف خواهد شد. ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و وزارت برنامه و بودجه در پیشنهاد و تصویب طرحها و تخصیص اعتبار مظفند همواره این نسبت را رعایت کنند.
ماده ۳ ـ مبلغ پنج میلیارد (۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۵) ریال از اعتبارات عمرانی استانی موضوع
ماده ۲ توسط ستاد بازسازی و نوسازی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و یا واحدهای
تابعه آن در استانها اختصاص مییابد تا با کمک و خودیاری مهاجرین جنگ تحمیلی که
توسط بنیاد امور مهاجرین معرفی میشوند به مصرف خانهسازی در استانهای جنگی جهت
مهاجرین جنگی برسد.
ماده ۴ ـ مبلغ دومیلیارد و پانصد میلیون (۰۰۰،۰۰۰،۲۵۰۰) ریال از اعتبار ۵۰% ملی
ردیف ۵۰۳۰۴۱ قانون بودجه سال ۱۳۶۵ توسط وزارت برنامه و بودجه جهت تأمین مخارج
شهرداریهای شهرهای جنگی در اختیار وزارت کشور قرار میگیرد تا براساس مبادله
موافقتنامه مربوطه به مصرف برسد. سهم هر یک از شهرداریهای مذکور توسط وزارت کشور تعیین و ابلاغ خواهد شد.
ماده ۵ ـ در اجرای جزو (ه) بند ۳ تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۵ حداکثر ۵% از
اعتبار موضوع ماده ۲ این آییننامه بر طبق دستورالعملی که به تصویب ستاد مرکزی
بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید صرف تأمین خسارات وارده به اشخاص خواهد شد.
ماده ۶ ـ ضوابط تشخیص تأسیسات و ابنیهای که برای فراهم آوردن مقدمات اجرایی
طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم است مشترکاً توسط وزارتخانههای کشور
و جهاد سازندگی و مسکن و شهرسازی و برنامه و بودجه تهیه و ابلاغ خواهد شد و این
ضوابط برای کلیه ستادهای بازسازی و نوسازیمناطق جنگزده لازمالاجرا است.
ماده ۷ ـ از محل اعتبار موضوع این تصویبنامه اعتبار لازم به وسیله برنامه و
بودجه برای طرحهای ملی و استانی بازسازی مناطق جنگزده که براساس تصویب ستاد
مرکزی تفکیک و مشخص شده است تأمین و جهت طرحها و برنامههایی که موافقتنامه آن
بین وزارت برنامه و بودجه و یا سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد و دستگاه
اجرایی مربوطه مبادله میشود اختصاص مییابد.
تبصره ـ تعیین، تغییر و جا به جایی اعتبارات طرحهای دستگاههای اجرایی ملی و سهم اعتبارات استانی با تصویب ستاد مرکزی است.
ماده ۸ ـ سهم اعتبارات استانی از محل اعتبار موضوع این آییننامه بر اساس پیشنهاد
ستاد بازسازی و نوسازی استان مربوطه و تأیید وزارت برنامه و بودجه و تصویب ستاد
مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده تفکیک و به ستاد بازسازی و نوسازی و سازمان برنامه و بودجه استان مربوطه ابلاغ میگردد.
ماده ۹ ـ طرحهای طرحهای استانی با پیشنهاد دستگاههای اجرایی ذیربط در چهار چوب
سیاستها و ضوابط کلی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده با رعایت بند ۳ تبصره ۹
قانون بودجه سال ۱۳۶۵ پس از بررسی واظهار نظر سازمان برنامه و بودجه استان به
تصویب ستاد استان خواهد رسید.
ماده ۱۰ ـ وجوه لازم برای انجام هزینههای موضوع این آییننامه در حدود اعتبارات
تخصیص یافته با رعایت مفاد مواد (۱۱ و ۱۲) این آییننامه با درخواست وجه ذیحساب
مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط که از طرف خزانه در تهران در بانک
مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رد شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران که به
همین منظور افتتاح شده یا میشود واریز خواهد شد.
تبصره ـ در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذیحساب انجام وظیفه ذیحساب در مورد
اعتبارات طرحهای ملی به عهده مسئول امورمالی دستگاه و درمورد اعتبارات استانی به
عهده مسئول امورمالی استان دستگاه مربوطه که توسط دستگاه ذیربط برای انجام عملیات
مالی موضوع این آییننامه به وزارت اموراقتصادی و دارایی معرفی میشود با رعایت
مفاد تبصره ماده ۱۲ این آیینتنامه انجام خواهد شد.
ماده ۱۱ ـ ۲۵% اعتبار طرحهای ملی پس از مبادله موافقتنامه با درخواست ذیحساب به
حساب بانکی موضوع ماده ۸ این آییننامه واریز و پرداختهای بعدی به پیشنهاد
دستگاههای اجرایی و تأیید وزارت برنامه و بودجه و تصویب ستاد مرکزی بازسازی و
نوسازی مناطق جنگزده و اعلام وزارت برنامه و بودجه بهمزارت امور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد.
ماده ۱۲ ـ ۱۰% سهم هر استان که به شرح ماده ۹ این آییننامه به ستاد استان ابلاغ
شده است با درخواست وجه در اختیار ذیحساب طرحهای عمرانی استان ذیربط قرار میگیرد
تا پس از مبادله موافقتنامه بین دستگاههای اجرایی محلی و سازمان برنامه و بودجه
استان به مصرف هزینههای بازسازی و نوسازی مربوطهبرسد. پرداختهای بعدی خزانه
موکول به پیشنهاد ستاد استان و بررسی و اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه به وزارت
امور اقتصادی و دارایی انجام خواهد شد.
تبصره ـ ذیحساب طرحهای عمرانی سهم اعتباری هر یک استان مربوطه از محل سهمیه دریافتی موضوع این ماده را براساس درخواست وجه مسئول امورمالی دستگاه به حساب بانکی دستگاه مربوطه موضوع ماده ۱۰ این آییننامه واریز مینماید. وجوه پرداختی از
این بابت در پایان سال جاری توسط خزانه براساساعلام ذیحساب منضم به درخواستهای
وجوه مسئول امور مالی و گواهی بانکی مبنی بر واریز وجوه، از حساب دریافتی ذیحساب
طرحهای عمرانی استانکسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذیحساب منظور خواهد شد.
ماده ۱۳ ـ دستگاههای اجرایی اعم از ملی و یا استانی موظفند گزارش پیشرفت کار و
هزینه عملیات انجام شده در مورد وجوه دریافتی قبلی را به منظور دریافت وجوه مجدد
تهیه و پس از تأیید ذیحسابی مربوطه از نظر مالی به ستاد مرکزی و از نظر فیزیکی به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارند.
ماده ۱۴ ـ مسئولیت تشخیص و تعهد و تسجیل و صدور حواله به عهده بالاترین مقام
دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف ایشان و ت.مین اعتبار و پرداخت به عهده ذیحساب
یا مسئول امور مالی حسب مورد میباشد.
ماده ۱۵ ـ نصاب و نحوه انجام معاملات اعتبارات موضوع این آییننامه با رعایت
ضوابط مقرر در بند (د) قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون
ازرعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمویم دولت مستثنی هستند به شرح زیر تعیین میشود.
الف ـ معاملات جزیی، معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال تجاوز نکند به مسئولیت مأمور خرید.
ب ـ معاملات متوسط، معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون و یک (۱۰۰۰۰۰۱) ریال تا
پنج میلیون (۰۰۰،۰۰۰،۵) ریال باشد با تأیید مأمور خرید، یا واحد تدارکاتی حسب مورد
و تصویب بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او.
ج ـ معاملات عمده معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون و یک (۵۰۰۰۰۰۱) ریال
بیشتر باشد به تأیید و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقامات مجاز از طرف ایشان.
تبصره ۱ ـ انجام معاملات بیش از دویست میلیون (۰۰۰،۰۰۰،۲۰۰) ریال صرفاً با تشخیص مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط مجاز خواهد بود. طرف ایشان.
تبصره ۲ ـ معاملات بالاتر از دویست میلیون (۰۰۰،۰۰۰،۲۰۰) ریال با انتشار آگهی
مناقصه عمومی انجام میشود و در مواردی که انجام مناقصه با تشخیص وزیر یا بالاترین
مقام دستگاه اجرایی مربوطه میسر یا به مصلحت نباشد مراتب باید با ذکر دلایل توجیهی
به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده اعلام گردد تا به ترتیبی که ستاد
مذکور تعیین خواهد نمود معامله انجام شود.
تبصره ۳ ـ سایر شرایط مربوط به نحوه انجام معاملات موضوع این ماده تابع
دستورالعملی خواهد بود که توسط کمیته تدارکات ستاد مرکزی تهیه و به تصویب ستاد
مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده خواهد رسید.
ماده ۱۶ ـ در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینههای مربوط
به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواهگردان ضرورت داشته باشد یا
مسئول امور مالی مربوط هر دستگاه میتواند مبلغی حداکثر تا ۲۵% اعتبار مربوطه را
به عنوان تنخواهگردان به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی و یا مقام مجاز از
طرف ایشان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذیربط واریز نماید و پرداختهای
بعدی در قبال ارایه سند هزینه مجاز خواهدبود. در هر صورت مبلغ اعتباری دراختیار
دستگاه اجرایی از مبادله موافقتنامه قرار داده میشود بیش از ۲۵% کل اعتبار آن طرح نخواهد بود.
ماده ۱۷ ـ دستگاههای اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه
اجرایی و یا مقامات مجاز از طرف ایشان مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و
حداکثر به میزان ۱۰% مبلغ قرارداد به صورت پیشپرداخت در مقابل ضمانتنامه بانکی و
یا تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرایی در اختیار طرف قرارداد بگذارند.
ماده ۱۸ ـ اسناد هزینههای انجام شده با رعایت بند (و) قانون نحوه هزینه کردن
اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات و سایر
مقررات عمومی دولت مستثنی هستند و مقررات این آییننامه پس از تنظیم و گواهی
مسئولین مربوطه به امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرایی یامقام مجاز از طرف
ایشان و ذیحساب یا مسئول امور مالی حسب مورد به شرح زیر قابل احتساب به هزینه قطعی است.
الف ـ تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به
تأمین کالا از قبل قابل پیشبینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورتگیرد و
دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در
تولید و توزیع آن به نحوی از انحای مداخله یا مباشرت نداشته باشند. تشخیص موارد
اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا
مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود.
ب ـ در مورد خریدهای داخلی فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید با رعایت مفاد بند الف
فوق، قبض انبار یا صورتمجلس نحویلا کالا.
ج ـ در مورد خریدهای خارجی اعلامیه بانک و در موارد جزیی صورت حساب فروشنده، مدارک ترخیص کالا از گمرک و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
د ـ در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی
انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه و یا گواهی بانک دایر به واریز
وجه به حساب بانکی ذینفع.
هـ در مورد کالاهایی که به پیمانکار محول میشود قرارداد مربوطه و تأیید تحویل
کالا و یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرایی یامقام
دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او.
تبصره ـ مسئول امور مالی وزارت جهاد سازندگی میتواند در صورت لزوم اختیار امضای
اسناد هزینههای موضوع این ماده که از محل اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام
میشود را کلاً یا جزاً به مسئول امور مالی جهاد استان مربوطه تفویض نماید.
ماده ۱۹ ـ خرید خودرو و ماشینآلات با رعایت صرفه و صلاح دولت صرفاًبرای انجام
طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده متناسب با حجم عملیات اجرایی طرح و رعایت
تبصره ۶۳ قانون سال بودجه سال ۱۳۶۴ مجاز میباشد.
ماده ۲۰ ـ آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرای امر
بازسازی و نوسازی و ابنیه و تأسیسات موضوع بند ۳ تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۶۵
خریداری و یا ایجاد میشود اموال محسوب میگردد.
ماده ۲۱ ـ ذیحسابیها و مسئولان کلیه دستگاههای اجرایی موظفند تا پایان فروردین ماه سال ۱۳۶۶ مانده وجوه استفاده نشده و مانده تنخواه گردان مشمول این آییننامه را به خزانه واریز نمایند.
ماده ۲۲ ـ دستگاههای اجرایی موضوع این آییننامه مکلفند حساب اعتبار موضوع این
آییننامه را نگهداری و در مواعدی که از طرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام
میشود به دیوان مزبور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه نمایند و دیوان
محاسبات کشور حساب مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی خواهدکرد.
ماده ۲۳ ـ کلیه دستگاههای مجری طرحهای بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده مکلفند
هر سه ماه یک بار گزارش عملیات انجام شده را به وزارت برنامه وبودجه ارسال نمایند
و وزارت برنامه و بودجه موظف است گزارشات واصله را جمعبندی و تلفیق نموده و همراه
باعملکرد اعتبارات موضوع این آییننامه واظهار نظر مستدل به صورت گزارش ششماهه
جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی برای نخست وزیر ارسال نمایند.
ماده ۲۴ ـ تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرحهای بازسازی و نوسازی دستگاههای
اجرتایی که با رعایت مقررات در چهارچوب اعتبارات مصوب بودجه سال مربوطه درآمده
باشد با تأیید وزارت برنامه و بودجه تصویب ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی از محل اعتبار موضوع این آییننامه پرداخت میگردد.
ماده ۲۵ ـ نحوه مصرف اعتبارات منظور در پیوست شماره ۱ قانون بودجه سال ۱۳۶۵ که
تحت عنوان بازسازی منظور شده است به استناد جزو (و) بند ۳ تبصره ۹ قانون مذکور
خارج از قانون محاسبات عمومی بوده و تابع ضوابط مقرر در این آییننامه میباشد.
میرحسین موسوی – نخستوزیر