‌قانون انتزاع امور نمایشگاهها از مرکز توسعه صادرات ایران و تشکیل شرکت سهامی نمایشگاههای بین‌المللی ایران

تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۰۵/۲۳

‌ماده واحده – از تاریخ تصویب این قانون امور مربوط به نمایشگاهها از مرکز توسعه صادرات ایران و منتزع و به شرکت سهامی نمایشگاههای‌ بین‌المللی ایران وابسته به وزارت بازرگانی اداره خواهد شد.

‌تبصره 1 – وزارت بازرگانی مکلف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون در اجرای این انتزاع اساسنامه‌های مرکز توسعه صادرات‌ ایران و شرکت مذکور را تنظیم و اصلاح نموده و پس از تصویب هیأت وزیران جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

‌تبصره 2 – کلیه داراییها اعم از اموال منقول و غیر منقول و تعهدات و دیون، مطالبات، نقدینه و غیره شرکت سهامی نمایشگاههای بین‌المللی سابق‌ که به موجب لایحه قانونی راجع به ادغام شرکت سهامی نمایشگاههای بین‌المللی سابق و صندوق ضمانت صادرات در مرکز توسعه صادرات مصوب 1358.10.29 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، به
مرکز توسعه صادرات منتقل گردیده، از مرکز مذکور منتزع و به عنوان سرمایه شرکت سهامی‌ نمایشگاههای بین‌المللی ایران اختصاص می‌یابد.

‌تبصره 3 – شرکت سهامی نمایشگاههای بین‌المللی ایران مکلف است ظرف دو سال از تاریخ تصویب این قانون کلیه داراییهای فوق‌الذکر را توسط‌ هیأتی که به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب مجمع عمومی انتخاب می‌شوند ارزیابی و دارایی خالص شرکت را تعیین و بر اساس آن سرمایه قطعی را با‌ تصویب مجمع عمومی تعیین نماید.

‌تبصره 4 – آن عده از کارکنان مرکز توسعه و صادرات ایران که به امور نمایشگاهی اشتغال دارند و مورد نیاز شرکت می‌باشند به شرکت سهامی‌ نمایشگاههای بین‌المللی منتقل می‌گردند و با آن دسته از مستخدمین رسمی که مازاد بر احتیاج شرکت مذکور تشخیص داده شوند (‌اعم از این که دارای‌ پست ثابت سازمانی بوده و یا نباشد) به ترتیب ذیل عمل خواهد شد:
‌الف – مستخدمین رسمی که مورد نیاز وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مشمول قانون استخدام کشوری می‌باشند به دستگاههای مزبور منتقل‌ خواهند شد.
ب – مستخدمین رسمی که سنوات خدمت آنان بیش از 20 سال باشد با همان سنوات خدمت و بدون ارفاق بازنشسته خواهند شد.
ج – سایر مستخدمان رسمی در ازای هر سال خدمت دولتی معادل یک ماه حقوق و مزایای مستمر بازخرید می‌گردند.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه روز پنجشنبه بیست و ششم تیر ماه یک هزار و سیصد و شصت و پنج مجلس شورای اسلامی‌ تصویب و در تاریخ 1365.5.6 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
‌رییس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی