‌آیین‌نامه مربوط به صدور بلیط جهت مسافرتهای هوایی خارج

تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۰۶/۲۵

33850 – 1365.06.10

[‌لغو آیین‌نامه مربوط به صدور بلیط جهت مسافرتهای هوایی خارج و آیین‌نامه الحاقی به آن، مصوب ۱۳۶۶/۱۲/۲۳]


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1365.5.19 آیین‌نامه ذیل را در ارتباط با صدور بلیط جهت مسافرت‌های هوایی خارج از کشور تصویب نمودند:

1 ـ صدور بلیط ریالی فقط در شبکه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و یا شرکت‌های خارجی که از ایران به نقطه‌ای در کشور متبوع پرواز دارند مجاز می‌باشد.‌ کلیه نمایندگی‌های خارجی که در ایران دفتر نمایندگی دارند می‌توانند روی پروازهای هما بلیط ریالی صادر نمایند.

2 ـ کلیه مأمورین و کارشناسان دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و همچنین همسر و فرزندان مأمورین مقیم و اساتید دانشگاه که برای فرصت مطالعاتی به خارج‌ مأمور می‌شوند و همسر و فرزندان آنها که توسط وزرا یا بالاترین مقام اجرایی نهاد مربوطه یا مقام مجاز از طرف ایشان به شرکت هواپیمایی معرفی گردند‌ می‌توانند بلیط رفت و برگشت به محل مأموریت در کوتاهترین مسیر به ریال ابتیاع نمایند. (‌تأیید کوتاهترین مسیر در صورتی که صادر کنده بلیط هما باشد به عهده‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد).

3 ـ دانشجویان ایرانی در خارج از شکور با ارایه معرفی نامه از وزارت فرهنگ آموزش عالی می‌توانند برای خود و همسر و فرزندان بلیط رفت و برگشت به ریال‌ در کوتاهترین مسیر به محل تحصیل ابتیاع نمایند.

4 ـ پزشکان و اساتید ایرانی مقیم خارج از کشور که حداقل چهارماه در ایران به صورت مستمر اشتغال به خدمات دولتی دارند با تأیید وزارت بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی و وزارت فرهنگ و آموزش عالی (‌حسب مورد) و تأیید دفتر جذب نیروهای، متخصص می‌توانند بلیط رفت و برگشت در‌ کوتاهترین مسیر به محل اقامتشان برای خود و همسر و فرزندانشان به ریال تهیه نمایند.

5 ـ پزشکان و متخصصینی که جهت شرکت در کنگره‌ها و سمینارها به هزینه شخصی خود عازم خارج از کشور می‌باشند ضرورت آن مورد تأیید وزارتین فرهنگ‌ و آموزش عالی و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (‌حسب مورد) می‌باشد می‌توانند بلیط رفت و برگشت در کوتاهترین مسیر به محل کنگره یا سمینار به‌ ریال ابتیاع نمایند.

6 ـ طلاب علوم دینی غیر ایرانی ـ دانشجویان خارجی مقیم ایران و مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی به ترتیب با معرفی شورای سرپرستی طلاب غیر ایرانی ـ‌وزارت فرهنگ و آموزش عالی ـ وزارت ارشاد اسلامی و همچنین خانواده درجه یک شهدا که مسافرت آنها از طرف بنیاد شهید ضروری تشخیص داده می‌شود و‌ نیز نمایندگان دفتر پشتیبانی عراق با ارایه معرفی‌نامه از بالاترین مقام و یا امضا معرفی شده توسط نخست‌وزیری می‌توانند در کوتاهترین مسیر بلیط به اولین‌مقصد کشور مورد نظر به صورت رفت و برگشت به ریال ابتیاع نمایند.

7 ـ کارشناسان ـ مقامات ـ شخصیت‌های سیاسی و متخصصینی که به دعوت رسمی وزارت خانه‌ها با نظر وزیر مربوطه به جمهوری اسلامی ایران مسافرت‌ نمایند می‌توانند بلیط به ریال ابتیاع نمایند.

8 ـ بیماران و مجروحین با تأیید شورای عالی پزشکی و یا مراکز بنیاد شهید می‌توانند بلیط رفت و برگشت خود را در کوتاهترین مسیر به کشور محل معالجه به‌ریال ابتیاع نمایند (‌در صورت تأیید شورای عالی پزشکی و یا مراکز بنیاد شهید در مورد یک نفر همراه نیز اقدام مشابه به عمل خواهد آمد).

‌تبصره ـ [الحاقی ‍۱۳۶۵/۹/۹]
والدین کودکانی که در زیر سنین دبستان باشند و همچنین حداکثر دو نفر همراه بیمار می‌توانند در صورت تأیید مراجع فوق‌الذکر و بر حسب مورد‌ موافقت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سرپرست بنیاد شهید بلیط ریالی رفت و برگشت در کوتاهترین مسیر به کشور محل معالجه ابتیاع نمایند.

9 ـ اتباع خارجی که بنابر اعلام شهربانی جمهوری اسلامی ایران صلایت اقامت در کشور را ندارند می‌توانند بلیط یک سره به ریال به شکور متبوع خود را در‌ کوتاهترین مسیر ابتیاع نمایند.

10 ـ شاغلین خارجی و همچنین خارجیانی که به علت داشتن همسر ایرانی مجاز به انتقال حقوق و مزایای خود به صورت ارز نمی‌باشند با ارایه فتوکپی و اصل‌ گذرنامه و پروانه کار می‌توانند بلیط ریالی در داخل شبکه پروازی موجود به صورت رفت و برگشت ابتیاع نمایند.

11 ـ اعضای جنبش‌های انقلابی خارجی فعال در ایران با تأیید وزارت امور خارجه می‌توانند بلیط به ریال در کوتاهترین مسیر در شبکه ابتیاع نمایند.

12 ـ ایرانیانی که همسر خارجی دارند و مقیم جمهوری اسلامی ایران می‌باشند هر دو سال یک بار می‌توانند برای خود و همسر و فرزندانشان با تأیید وزارت‌ امور خارجه و نخست وزیری بلیط به ریال در کوتاهترین مسیر به کشور متبوع همسر خود ابتیاع نمایند.

13 ـ رعایت کلیه دستورالعمل‌ها و مقررات صدور بلیط به ارز کمافی‌السابق به قوت خود می‌باشد کلیه مسئولین شرکت‌های هواپیمایی مسئول حسن اجرای‌ دقیق دستورالعمل فوق بوده و سازمان هواپیمایی کشوری نظارت مستمر بر این امر خواهد داشت.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر