ضوابط قیمت‌گذاری خانه‌های سازمانی موضوع ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی قانون فروش خانه‌های سازمانی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۶/۰۲/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۶۶/۰۳/۰۲

شماره ۱۱۶۰۴ت۱۲۷ – ۱۳۶۶/۲/۲۳


[آیین‌نامه اجرایی قانون فروش خانه‌های سازمانی]

ماده 1 – بهای اعیانی و تأسیسات خانه‌های سازمانی به شرح زیر محاسبه میشود:
1 – هزینه تهیه طرح و نظارت بر پروژه (‌فاز 1 و 2 و 3 پروژه و نظارت کارگاهی)
2 – هزینه کل ساختمان.
3 – محوطه‌سازی و حیاط‌سازی.
4 – حق انشعاب آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب بر اساس آخرین تعرفه سازمانهای مربوطه.
5 – هزینه‌های متفرقه از قبیل کارشناسی، بیمه، اداری، آگهی و غیره مقطوعاً 1% کل هزینه‌های مندرج در بندهای فوق.

تبصره 1 – هزینه مندرج در بند 1 در صورتی در قیمت‌گذاری منظور میگردد که جهت اجرای پروژه از خدمات مهندسین مشور استفاده شده باشد.

تبصره 2 – هزینه‌های مندرج در بندهای 2 و 3 بر اساس آخرین دفترچه فهرست بهای وزارت برنامه و بودجه قبل از فروش با کسر ضرایب منطقه و هزینه حمل‌ مصالح ساختمانی محاسبه و تعیین میگردد.

تبصره 3 – استهلاک ساختمانها و تأسیسات از تاریخ تحویل موقت و یا شروع دوره بهره‌برداری لغایت تاریخ موافقت کمیسیون موضوع ماده 2 آئین‌نامه اجرائی‌ جهت فروش به شرح زیر محاسبه و از کل بهای اعیانی و تأسیسات کسر می‌گردد. (‌مدت بیش از شش ماه، یک سال کامل محسوب و کمتر از شش ماه محاسبه‌ نمیشود).

 

‌سال اول 4%
‌سال دوم 3.7%
‌سال سوم 3.4%
‌سال چهار 3.1%
پنجسال اول 17%
‌سال پنجم 2.8%
‌سال ششم 2.6%
‌سال هفتم 2.4%
‌سال هشتم 2.2%
‌سال نهم 2%
‌سال دهم 1.8%
ده سال 28%
‌سال یازدهم 1.7%
‌سال دوازدهم 1.6%
‌سال سیزدهم 1.5%
‌سال چهاردهم 1.4%
‌سال پانزدهم 1.3%
پانزده سال 35.5%
‌سال شانزدهم 1.2%
‌سال هفدهم 1.1%
‌سال هجدهم 1%
‌سال نوزدهم 0.7%
‌سال بیستم 0.5%
20 سال 40%

تبصره 4 – چنانچه عمر ساختمان از 20 سال بیشتر باشد حداکثر استهلاک تا 20 سال و به میزان 40% کل بهای اعیانی و تأسیسات که به شرح بندهای فوق‌ بدست آمده محاسبه و از آن کسر میشود.

تبصره 5 – در صورتی که خانه سازمانی به صورت نیمه تمام عرضه شود در این صورت درصد انجام کار با توجه به اسناد مثبته و با کسر ضرایب منطقه و هزینه‌ حمل مصالح ساختمانی تعیین و بهای اعیانی و تأسیسات بدون احتساب استهلاک محاسبه می‌شود.

تبصره 6 -[اصلاحی ۱۳۷۴/۱۲/۱۶] – [اصلاحی ۱۳۷۵/۱۲/۱]
در خصوص میزان مرغوبیت خانه سازمانی با توجه به محل وقوع ملک، جهات اربعه و طبقه، طبق نظر کارشناسان قیمت‌گذاریهای اعیانی بر اساس قیمت عادله کارشناسی و با احتساب هزینه‌های زیربنایی و جنبی.

تبصره 7 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۱۲/۱۶]
در صورت قدمت خانه سازمانی و عدم دسترسی به هزینه‌های موضوع بند یک ماده یک هزینه‌های مزبور با توجه به جداول وزارت برنامه و بودجه و‌ عرف، به وسیله هیئتی مرکب از سه کارشناس فنی وزارت مسکن و شهرسازی تعیین میشود.


ماده 2 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۱۲/۱۶] – [اصلاحی ۱۳۷۵/۱۲/۱]
بهای عرصه خانه‌های سازمانی در صورتی که متعلق به فروشنده باشد، بر اساس قیمت عادله کارشناسی و با احتساب هزینه‌های زیربنایی و جنبی.

ماده 3 – در صورتی که عرصه وقفی باشد، قیمت‌گذاری به شرح زیر صورت میگیرد:
1 – چنانچه صاحب خانه سازمانی هنگام اجاره زمین حق تقدیمی یا پذیره یا هر وجهی پرداخت نموده باشد مبلغ مذکور بایستی در برآورد بهای ساختمان‌ محاسبه شود و چنانچه خانه سازمانی نیمه‌تمام بوده و یا هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته باشد و از بابت عرصه اجاره‌بهاء نیز پرداخت شده باشد در این‌ صورت کل اجاره بهای پرداختی نیز بایستی در قیمت‌گذاری ملحوظ شود.
2 – کلیه هزینه‌های آماده‌سازی و جنبی و تسهیلات شهری متعلق به عرصه وقفی (‌حداکثر برابر قیمت منطقه‌بندی) تعیین و در برآورد قیمت‌گذاری خانه سازمانی‌ محاسبه می‌شود.
3 – در صورتی که در اجرای مفاد ماده 21 آئین‌نامه اجرائی جهت جانشین‌ شدن خریدار بجای مستأجر قبلی عرصه، اوقاف مطالبه حق تقدیمی یا پذیره نماید،‌ پرداخت آن رأساً به عهده مستأجر جدید (‌خریدار اعیان) بوده و در محاسبه بنا منظور نمیشود.

ماده 4 – بهای عرصه متعلق به مشترکات و فضای سبز و زیربنای تأسیسات عمومی و خیابان‌بندیها و زمین بازی و غیره به نسبت مساحت اختصاصی هر واحد‌ مسکونی تعیین و به شرح مندرج در صدر ماده 2 این ضوابط محاسبه می‌شود.

ماده 5 – در صورتی که بنا به دلایل ثبتی و یا دعاوی مطروحه و غیره تفکیک عرصه و یا وضع آن روشن نباشد بهای عرصه به نحو علی‌الحساب طبق این‌ ضوابط معین می‌شود.

ماده 6 – [اصلاحی ۱۳۷۹/۱۱/۹]
در مواردی که به دلایل منطقی و قابل قبول نیاز به اعمال تخفیف باشد در این صورت صاحبخانه مراتب را با ذکر دلایل به وزارت مسکن و شهرسازی‌ اعلام می‌نماید. گزارش مذکور در کمیسیونی با شرکت معاونین واحدهای حقوقی و امور مجلس و فنی و اجرائی وزارت مذکور و معاون حقوقی و امور مجلس‌ وزارت صاحبخانه یا نمایندگان آنان بررسی می‌شود، در صورتی که کمیسیون گزارشات دلائل ارائه شده را قابل قبول تشخیص دهد ضمن پیشنهاد میزان تخفیف‌ که بهر حال از ۲۵% کل بهاء نمی‌تواند بیشتر باشد مراتب را به کمیسیون موضوع ماده (2) متشکل از وزرای مسکن و شهرسازی، امور اقتصادی و دارائی اعلام میدارد. کمیسیون اخیرالذکر مجاز است حداکثر تا میزان ۲۵% کل بهاء تخفیف قائل شود.
تبصره – [حذف ۱۳۷۴/۱۲/۱۶]

[بند ۳ تصویب‌نامه جلسه ۱۳۷۴/۱۲/۱۶:
فروش کلیه خانه‌های سازمانی که تا تاریخ تصویب این تصویب‌نامه، قرارداد رسمی واگذاری آنها منعقد نشده یا وجوهی در رابطه با خانه سازمانی وصول‌ نشده است، از نظر محاسبه قیمت و نحوه وصول تابع مقررات آیین‌نامه اجرایی قانون فروش خانه‌های سازمانی – موضوع تصویب‌نامه شماره .11604ت 127‌مورخ 1366.2.23 – و اصلاحات موضوع بند (1) این تصویب‌نامه و در غیر این صورت تابع آیین‌نامه مربوط است.]