‌قانون ممنوعیت وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی از چاپ و انتشار نشریات غیر ضرور

تاریخ انتشار: ۱۳۶۵/۰۹/۰۱

مصوب ۱۳۶۵/۷/۲۹

‌ماده واحده – اختصاص و پرداخت هر گونه وجه از محل اعتبارات جاری و عمرانی منظور در قانون بودجه سالیانه کل کشور و اموال و ثروتهای‌ عموی از سوی وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و نهادهای انقلاب اسلامی و‌ استفاده کردن از امکانات دولتی و کارکنان برای جمع‌آوری مطالب، تحریر، تنظیم، چاپ و انتشار هر گونه کتاب، روزنامه، مجله، نشریات مشابه و هر‌نوع اوراق و پارچه‌های تبلیغاتی، جزوه، بروشور، تراکت، پوستر (‌به استثنای پوستر و بروشورهای آموزشی) سفارش چاپ هر گونه آگهی تبریک،‌تسلیت و تشکر و اطلاعیه‌های غیر ضروری که مستقیماً با وظایف آنها ارتباط نداشته باشد در روزنامه و نشریات کشور ممنوع می‌باشد.
‌این ممنوعیت شامل تمامی اعتبارات دستگاههای مذکور حتی اعتباراتی که مستثنی از قانون محاسبات عمومی و یا سایر مقررات عمومی دولت‌ هستند نیز باشد.

‌تبصره 1 – موارد ذیل از شمول ممنوعیت این قانون مستثنی می‌باشد:
1 – وزارت ارشاد اسلامی.
2 – وزارت امور خارجه در کشورهایی که وزارت ارشاد اسلامی در آنها فاقد نمایندگی فرهنگی است، به تشخیص و تأیید وزیر امور خارجه.
3 – سازمان تبلیغات اسلامی.
4 – وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و مؤسسات وابسته به آن و مرکز نشر دانشگاهی در رابطه با چاپ‌کتاب و نشریه جزوه‌های علمی، فنی و درسی و تحقیقاتی.
5 – سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش (‌در رابطه با کتب و نشریات علمی و آموزشی) .
6 – تبلیغات مربوط به جبهه و جنگ در چهارچوب آیین‌نامه آن که حداکثر ظرف دو ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد وزارت ارشاد اسلامی و‌ همکاری وزارتخانه‌های سپاه، دفاع، جهاد و سازمان تبلیغات اسلامی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
7 – بنیاد شهید به جز در انتشار کتاب، نشریه و مجله.
8 – بولتن‌های داخلی ضروری و بروشورها که در وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی شرکت‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی با تعیین ضوابط‌ توسط وزارت ارشاد اسلامی در رابطه با وظایف قانون خود منتشر می‌نمایند.
9 – وزارت اطلاعات در رابطه با نشر مسائل امنیتی.

‌تبصره 2 – وزارت ارشاد اسلامی مجاز است در زمینه‌های علمی و فنی (‌با تأیید وزارت فرهنگ و آموزش عالی) و در زمینه‌های فرهنگی در‌صورت تشخیص اجازه انتشار یک نشریه در هر رشته و در صورت ضرورت بیش از یک نشریه از محل اعتبارات مربوط به دستگاه ذیربط را بدهد.

‌تبصره 3 – بهای نشریات و جزوات فوق با جلب نظر وزارتخانه‌ها و مؤسسان مذکور با احتساب هزینه‌های مربوط به مواد اولیه، دستمزد، پرسنل‌ شاغل و هزینه‌های چاپ پس از وصول به حساب درآمد عموی کشور واریز خواهد شد.

‌تبصره 4 – وزارت ارشاد اسلامی موظف است نسبت به عملکرد وزارتخانه‌ها، سازمانها، نهادهای مذکور در این قانون نظارت کامل داشته با‌ مشاهده تخلف جهت تعقیب قانونی مورد یا موارد را به مراجع صالحه قضایی احاله داده و نتیجه را از طریق کمیسیون ارشاد اسلامی مجلس به اطلاع‌ نمایندگان مجلس برساند.

‌تبصره 5 – هر گونه هزینه و تخلف از این قانون در حکم تصرف غیر مجاز در اموال دولتی می‌باشد.

‌تبصره 6 – وزارت ارشاد اسلامی مکلف است آیین‌نامه اجرایی این قانون را ظرف 4 ماه پس از ابلاغ تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

[‌آیین‌نامه اجرایی قانون ممنوعیت وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی از چاپ و انتشار نشریات غیر ضرور مصوب ۱۳۶۵]


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و شش تبصره در جلسه روز سه‌شنبه بیست و نهم مهر ماه یک هزار و سیصد و شصت و پنج مجلس شورای اسلامی‌ تصویب و در تاریخ 1365.8.13 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رییس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی