‌آیین‌نامه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان [۱۳۶۶]

تاریخ انتشار: ۱۳۶۶/۱۱/۱۰

[‌آیین‌نامه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، مصوب ۱۳۷۶/۴/۱۷]


‌روزنامه رسمی شماره 12533 – 1366.11.10
‌مصوب یکصد و بیست ششمین جلسه مورخ 1366.6.24 شورای عالی انقلاب فرهنگی


‌ماده 1 – هدف:
‌به منظور سیاست‌گذاری در مسائل فرهنگی و اجتماعی زنان و ایجاد هماهنگی‌های لازم در این زمینه بر اساس مصوبه یکصد و پانزدهمین جلسه مورخ 66.3.19 شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورایی به نام "‌شورای فرهنگی و اجتماعی زنان" زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌گردد.


ماده 2 – وظایف و اختیارات:
1 – تدوین سیاستهای لازم به منظور ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و تسریع در بازاریابی ارزش و کرامت انسانی و تأمین حقوق همه‌جانبه زنان بر پایه موازین اصیل اسلام.
2 – تدوین سیاستهای لازم به منظور شناخت و ریشه‌یابی و مقابله با مظاهر منحط فرهنگهای بیگانه و انحرافات اخلاقی و نیز زدودن بقایای بینشهای‌ متحجر که به نام مذهب در جامعه وجود دارد و آثار ستم و تبعیضی که از دوران نظام طاغوتی بر جامعه بانوان تحمیل شده است.
3 – برنامه‌ریزی برای تقویت هر چه بیشتر نهاد مقدس خانواده بر مبنای آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استوار ساختن روابط‌ خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی.
4 – برنامه‌ریزی در جهت استفاده بهتر دختران و بانوان از اوقات فراغت خود (‌از طریق استفاده مناسب از وسائل و امکانات ورزشی، آموزشی، تفریحی،‌ هنری، رسانه‌های همگانی و غیره).
5 – تهیه طرح‌هایی جهت ارتقاء سطح آگاهیهای عمومی و سوادآموزی و بررسی سیاستهای و شیوه‌های مناسب در زمینه آموزش و پرورش و‌ تحصیلات عالی زنان.
6 – بررسی زمینه مشارکت زنان در فعالیتهای سیاسی – اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری و رفع مشکلات و موانع موجود در راه گسترش اینگونه‌ فعالیتها.
7 – بررسی و تدوین طرح‌های مناسب برای حل مشکلات زنان بی‌سرپرست و حمایت از آنها و همچنین بررسی وضعیت و شرایط شغلی بانوان.
8 – اتخاذ تدابیر برای هماهنگ کردن فعالیتهای مراکز و سازمانهای فعال در امور فرهنگی و اجتماعی زنان، و عنداللزوم ارائه طرح و پیشنهاد به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی.
9 – پیشنهاد تحقیق در مسائل مهم فرهنگی و اجتماعی زنان به اشخاص و مراکز صلاحیتدار و ایجاد هماهنگی در برنامه‌های تحقیقاتی.
10 – مطالعه و ارزیابی مستمر وضعیت فرهنگی و اجتماعی بانوان و تهیه گزارش سالانه.
11 – برنامه‌ریزی در جهت توسعه روابط فرهنگی با جوامع و نهضتهای انقلابی زنان در کشورهای دیگر به خصوص در کشورهای اسلامی.
12 – اظهار نظر و یا تصمیم‌گیری در مواردی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذاری می‌گردد.

‌تبصره – موارد موضوع بندهای 1 تا 7 و 10 تا 12 از وظایف شورا برای بررسی و تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم خواهد شد.


‌ماده 3 – اعضای "‌شورای فرهنگی و اجتماعی زنان" عبارتند از:
1 – یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا نماینده آن شورا.
2 – دو نفر از صاحبنظران در "‌علوم و معارف اسلامی" و "‌مسائل علمی و فرهنگی" به انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
3 – دو تن از بانوان نماینده به پیشنهاد رییس مجلس شورای اسلامی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
4 – یک نفر از صاحبنظران در مسائل حقوقی و اجتماعی زنان به پیشنهاد شورای عالی قضاییه عنوان نماینده آن شورا و تصویب شورای عالی انقلاب‌فرهنگی.
5 – دو نفر از بانوان یکی از حوزه علمیه قم به پیشنهاد جامعه‌الزهرا(ع) و نفر دیگر به معرفی سازمان تبلیغات اسلامی و تصویب شورای عالی انقلاب‌فرهنگی.
6 – یک تن از خواهران صاحبنظر در مسائل فرهنگی و اجتماعی زنان به پیشنهاد وزیر هر یک از وزارتخانه‌های ارشاد، فرهنگ و آموزش عالی، آموزش‌ و پرورش" بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی.

‌تبصره 1 – احکام هر یک از اعضای "‌شورای فرهنگی و اجتماعی زنان" را رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر خواهد کرد و مدت عضویت آنان‌ چهار سال خواهد بود تجدید آن نیز با تصویب شورای عالی بلامانع خواهد بود.

‌تبصره 2 – رییس "‌شورای عالی فرهنگی و اجتماعی زنان" را اعضای این شورا از میان خود برای مدت دو سال انتخاب خواهند کرد و حکم وی را‌ رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر خواهد نمود.


‌ماده 4 – "‌شورا" می‌تواند متناسب با موضوعات، کمیته‌های تحقیق و بررسی تشکیل دهد.


‌ماده 5 – رقم هزینه "‌شورای فرهنگی و اجتماعی زنان" در بودجه شورای عالی انقلاب فرهنگی منظور می‌شود.


‌ماده 6 – این آیین‌نامه در شش ماده و سه تبصره در یکصد و بیست و ششمین جلسه مورخ 66.6.24 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده‌ است.