‌اساسنامه مدرسه عالی شهید مطهری [مصوب ۱۳۶۶]

تاریخ انتشار: ۱۳۶۶/۱۱/۱۰

[به موجب ‌اساسنامه مدرسه عالی شهید مطهری، مصوب ۱۳۷۴ نسخ شده است.]

‌مصوب جلسات 41 – 51 و 52 مورخ 1366.5.6 و 66.7.14 و 66.7.21 شورای مشترک کمیسیونهای 1 و 2 شورای عالی انقلاب فرهنگی حسب‌ اختیارات تفویضی به ریاست شورای عالی


‌اساسنامه مدرسه عالی شهید مطهری با توجه به نامه شماره 34.112.643 مورخ 65.1.16 معاونت آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی به شرح‌ ذیل تصویب می‌گردد:

‌ماده 1 – هدف مدرسه عبارت است از تربیت نیروی انسانی متعهد و آگاه در علوم و معارف اسلامی جهت تصدی مشاغلی که مستلزم دانستن این علوم‌ و معارف است از قبیل تربیت افرادی که بتوانند در دبیرستانها و حوزه‌ها و مراکز آموزش عالی تدریس نمایند، تربیت مبلغ و محقق جهت انجام تبلیغات‌ اسلامی در داخل و خارج کشور و تربیت کارشناسان مسائل اسلامی مورد نیاز در اوقاف، دادگستری، ثبت احوال و غیره.

‌ماده 2 – ارکان مدرسه عبارت است از:
‌الف – تولیت
ب – شورای مدرسه

‌ماده 3 – تولیت مدرسه که بالاترین مقام شرعی و قانونی مدرسه است از سوی مقام ولایت فقیه منصوب می‌شود.

‌ماده 4 – وظایف و اختیارات تولیت:
‌الف – شرکت در شورای مدرسه که به ریاست ایشان می‌شود.
ب – تنظیم سازمان و تشکیلات و همچنین بودجه سالانه مدرسه.
ج – نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و مصوبات شورای مدرسه.
‌د – امضاء کلیه اسناد رسمی و عادی و اوراق تعهدآور از قبیل چک و سفته.
‌ه‍ – نصب قائم‌مقام، معاونین و رؤسای واحدها.
‌و – ایجاد هماهنگی لازم بین مسئولان آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و اداری و مالی به منظور حسن جریان امور.
‌ز – نمایندگی قانونی مدرسه در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی در کلیه مراجع قانونی و محاکم حقوقی با حق توکیل به غیر.

‌ماده 5 – شورای مدرسه مرکب است از تولیت و شش نفر از اعضای هیأت علمی که بر طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی واجد شرایط لازم‌برای تدریس در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌باشند به انتخاب تولیت.

‌تبصره – دو نفر از شش نفر هیأت علمی یاد شده باید دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و مدرک دکتری (PHD) داشته باشند.

‌ماده 6 – اختیارات و وظایف شورای مدرسه به شرح ذیل است:
‌الف – تصویب اصل کلی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مدرسه با رعایت مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
ب – اتخاذ تصمیم در ورد ایجاد و گسترش روابط علمی و فرهنگی و مبادله دانشجو و استاد بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخل و خارج کشور، طبق‌ مقررات و ضوابط مربوط.
ج – پیشنهاد تجدید نظر در اساسنامه مدرسه از طریق وزارت فرهنگ و آموزش عالی به شورای عالی انقلاب فرهنگی.
‌د – تهیه مواد درسی دوره‌های مختلف جهت ارائه به شورای عالی برنامه‌ریزی برای تصویب نهایی.
ه – تصویب آیین‌نامه‌های داخلی مدرسه.
‌و – پیشنهاد ضوابط اختصاصی مربوط به تشخیص صلاحیت علمی طلاب و مدرسین و همچنین صلاحیت عمومی ایشان با رعایت مصوبات شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی و ارائه نتایج حاصله برای تأیید نهایی به مقام تولیت.
‌ز – پیشنهاد تأسیس دوره‌های تحصیلی در سایر نقاط کشور.

‌ماده 7 – شورای مدرسه باید آیین‌نامه‌ها و برنامه‌های مصوب شورای عالی برنامه‌ریزی را رعایت نماید و در موارد خاص پیشنهادات خود را از طریق‌ مقام تولیت جهت تصویب به شورای مذکور ارسال کند.

‌ماده 8 – رشته‌های تحصیلی* ‌در مدرسه به شرح ذیل است:
*>>‌پاورقی: تأسیس رشته‌های تحصیلی دیگر پس از تصویب برنامه‌های آنها در شورای عالی برنامه‌ریزی و گرفتن مجوز از شورای گسترش وزارت‌ فرهنگ و آموزش عالی امکان خواهد داشت.<<
‌الف – فقه و مبانی حقوق اسلامی

‌ماده 9 – داوطلبان تحصیل در مدرسه علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی وزارت فرهنگ و آموزش عالی باید شرایط اختصاصی مدرسه را که شورای‌ مدرسه تعیین می‌کند داشته باشند.

‌ماده 10 – دانشنامه فارغ‌التحصیلان مدرسه مطابق قوانین و مقررات به امضاء وزیر فرهنگ و آموزش عالی و تولیت خواهد رسید.

‌ماده 11 – برنامه رشته‌های جدید باید به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی برسد و هر گونه تأسیس و توسعه و انحلال رشته پس از تصویب شورای‌ گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالی امکان‌پذیر خواهد بود.

‌ماده 13 – مدرسه می‌تواند هر یک از دوره‌های تحصیلی را به پیشنهاد شورای مدرسه و تصویب شورای گسترش وزارت فرهنگ و آموزش عالی علاوه‌ بر تهران در سایر نقاط کشور تأسیس نماید.

‌ماده 14 – وزارت فرهنگ و آموزش عالی حق نظارت و بازرسی برنامه‌های مدرسه و نحوه اجرای سایر ضوابط و مقررات وزارت فرهنگ و آموزش‌عالی را خواهد داشت.

‌ماده 15 – بودجه مدرسه از محل موقوفات مدرسه و وجوه شرعیه و کمکهای مردم تأمین خواهد شد.

‌تبصره – حسابهای مدرسه در پایان هر سال توسط حسابرس منتخب تولیت رسیدگی و گزارش عملکرد آن به ایشان ارائه خواهد گردید.

‌ماده 16 – این اساسنامه در 16 ماده و دو تبصره در تاریخ 66.7.21 به تصویب نهایی شورای مشترک کمیسیونهای شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

‌رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی