قانون مقررات مالی، اداری و استخدامی وزارت جهاد‌ کشاورزی‌ [مصوب ۱۳۶۷]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۷/۰۱/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۰۳/۰۷

[به موجب ماده ۱ قانون مقررات مالی، اداری و استخدامی‌ وزارت جهاد کشاورزی، مصوب ۱۳۸۲/۱۲/۲۵ عنوان این قانون از: «قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی» به «قانون مقررات مالی، اداری و استخدامی وزارت جهاد‌ کشاورزی‌» تغییر یافته است.]


‌ماده 1 – [لغو ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

بخش اول – تشکیلات

‌ماده 2 – [لغو ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

ماده 3 – [لغو ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 4 -[لغو ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 5 – سازمان‌ جهاد کشاورزی استان به عنوان سازمان مستقل با شخصیت حقوقی و استقلال مالی، عهده‌دار وظایف وزارت جهاد کشاورزی در سطح استان خواهد بود.

‌تبصره 1 – [لغو ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌تبصره 2 – [لغو ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 6 – [لغو ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 7 – [لغو ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 8 – به منظور ارائه آموزش و خدمات اساسی و ارتباط و جلب مشارکت روستائیان در نظارت و انجام فعالیت‌های مربوط به خود، وزارت جهاد کشاورزی موظف‌ است تشکیلات خود را به گونه‌ای سازمان‌دهی نماید که متضمن حضور و استقرار عمده نیروها در مراکز دهستان‌ها باشد.

‌تبصره – هر مرکز جهاد یک یا چند دهستان را تحت پوشش خواهد داشت.

‌ماده 9 – [لغو ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

بخش دوم – (‌مقررات مالی)

فصل اول – تعاریف

‌ماده 10 – مسئول امور مالی وزارت جهاد کشاورزی پس از تأیید وزیر توسط وزیر منصوب و مسئول امور مالی در استان با پیشنهاد سازمان‌ جهاد کشاورزی استان و تأیید‌ وزیر و با حکم سازمان‌ جهاد کشاورزی استان تعیین می‌شود و مسئول امور مالی شهرستان با پیشنهاد جهاد شهرستان و حکم سازمان‌ جهاد کشاورزی استان تعیین می‌گردد.

‌ماده 11 – مسئول امور مالی وزارت جهاد کشاورزی عهده‌دار امور حسابداری و پرداخت هزینه‌ها و نگهداری حسابها و حفظ اسناد و تحویل و تحول و نگهداری‌ وجوه و نقدینه‌ها و سپرده‌ها و اوراق بهادار وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد. مسئولیت امور فوق‌الذکر در استان و شهرستان به ترتیب با مسئولین امور مالی استان و یا‌ شهرستان خواهد بود.

‌ماده 12 – عامل مسئول امور مالی مأموری است که با پیشنهاد مسئول امور مالی و به حکم وزیر یا مقامات مجاز از طرف وی یا سازمان‌ جهاد کشاورزی استان و یا‌ جهاد شهرستان حسب مورد تعیین و انجام تمام یا قسمتی از وظایف و مسئولیت‌های موضوع ماده 11 توسط مسئول امور مالی به عهده او واگذار‌ می‌شود.

‌ماده 13 – امین اموال مأموری است که با پیشنهاد مسئول امور مالی و به حکم وزیر یا
مقامات مجاز از طرف وی و یا سازمان‌ جهاد کشاورزی استان و یا جهاد‌ شهرستان حسب مورد تعیین و
مسئولیت حراست و تحویل و تحول و تنظیم حساب‌های اموال و اوراق بهادار که در حکم
وجه نقد است و کالاهای‌ تحت ابواب جمعی به عهده او واگذار می‌شود.

‌ماده 14 – وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تعاریف (‌سال مالی – اعتبار – تشخیص – تأمین اعتبار –
تعهد – تسجیل – حواله – درخواست وجه – هزینه -‌پیش‌پرداخت – علی‌الحساب) تابع مفاد
قانون محاسبات عمومی می‌باشد.

‌تبصره – در موارد فوق هر جا ذکر ذیحساب شده است منظور مسئول امور مالی در مراکز جهاد خواهد بود.

فصل دوم – تهیه و تنظیم بودجه

‌ماده 15 – وزارت جهاد کشاورزی مکلف است بودجه هر سال مالی خود و واحدهای تابعه را بر اساس
سیاست‌ها و برنامه‌ها و خط مشی کلی دولت و‌ دستورالعمل‌های بودجه در قالب برنامه‌ها
و فصول تنظیم و جهت رسیدگی و درج در لایحه بودجه کل کشور به وزارت برنامه و بودجه
ارسال دارد.

‌ماده 16 – در مواردی که دستگاه‌های اجرایی بر طبق قوانین و مقررات مربوط مجاز به
واگذاری عملیات اجرایی تمام و یا پروژه‌هایی از هر یک از‌ طرح‌های ملی و یا استانی
خود به وزارت جهاد کشاورزی باشند در این صورت رؤسای دستگاه‌های اجرایی مربوط بنا به تشخیص و
مسئولیت خود عملیات اجرایی تمام‌ و یا پروژه‌هایی از هر یک از طرح‌های عمرانی خود
را پس از کسب موافقت جهاد حسب مورد به جهاد مرکز و مراکز سازمان‌ جهاد کشاورزی استانها واگذار
می‌نمایند تا‌ جهاد مزبور با استفاده از اعتبارات عملیات واگذار شده نسبت به انجام
آن اقدام نماید. نحوه مصرف اعتبار عملیات واگذار شده تابع مفاد این قانون‌ خواهد بود.

‌تبصره 1 – ذیحسابان طرح‌های عمرانی موظفند وجوه مربوط به طرح‌های واگذار شده موضوع این ماده را بر اساس درخواست مسئول امور مالی‌ وزارت جهاد کشاورزی یا مسئول امور مالی سازمان‌ جهاد کشاورزی استان مربوطه حسب مورد به حساب جهاد مربوط واریز و رسید آن را به هزینه قطعی منظور نمایند.

‌تبصره 2 – مابه‌التفاوت هزینه کرد قطعی و اعتبار دریافتی پروژه‌ها و یا طرح‌های
واگذاری از محل این ماده در همان برنامه مربوطه و یا برنامه‌های‌ عمرانی مورد لزوم
دیگر به تشخیص وزارت جهاد کشاورزی در مناطق روستایی هزینه می‌گردد.

‌ماده 17 – مسئولیت درخواست وجه اعتبارات جاری و عمرانی وزارت جهاد کشاورزی و نیز اعتبارات
طرح‌های واگذار شده موضوع ماده 16 این قانون حسب مورد‌ در مرکز به عهده مسئول امور
مالی وزارت جهاد کشاورزی و در استانها به عهده مسئول امور مالی استان مربوط می‌باشد.

[الحاقی ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]
وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی تابعه از نظر نحوه مبادله موافقتنامه،‌ تابع قانون و مقررات برنامه و بودجه کشور خواهند بود.

فصل سوم – اجرای بودجه

‌الف – هزینه

‌ماده 20 – مسئولیت تشخیص، انجام تعهد، تسجیل و صدور حواله در مرکز به عهده وزیر
یا مقامات مجاز از طرف وی و در استان‌ها و شهرستان‌ها‌ به عهده افراد مجاز از طرف
جهاد استان می‌باشد و مسئولیت تأمین اعتبار به عهده مسئول امور مالی در هر یک از
سطوح یاد شده فوق‌الذکر خواهد بود.

‌تبصره 1 – اختیارات و مسئولیت‌های موضوع این ماده حسب مورد مستقیماً و بدون واسطه
از طرف مقامات فوق به سایر مقامات وزارت مذکور‌ قابل تفویض خواهد بود. لیکن در هیچ
مورد تفویض اختیار و مسئولیت سلب اختیار و رفع مسئولیت از تفویض‌کننده نخواهد
نمود.

‌تبصره 2 – جمع مسئولیت‌ها و اختیارات مقامات مذکور در اجرای این ماده در شخص واحد
از طریق تفویض اختیار، مجاز نخواهد بود.

‌ماده 21 – در مواردی که لازم است قبل از انجام تعهد وجهی پرداخت شود و یا در
مواردی که تهیه اسناد مثبته قبل از پرداخت میسر نباشد. و‌ همچنین در مواردی که
پرداخت تمام وجه سند مقدور نباشد می‌توان مبالغی به عنوان پیش پرداخت یا
علی‌الحساب با موافقت قبلی وزیر یا مقامات‌ مجاز از طرف ایشان در مرکز و یا موافقت
مسئول استان یا مقامات مجاز از طرف ایشان در استان تأدیه نمود تا پس از تهیه و
تکمیل اسناد مثبته به‌ حساب هزینه قطعی منظور و واریز گردد.
‌میزان و موارد تأدیه پیش‌پرداخت و علی‌الحساب و نیز نحوه واریز و احتساب آنها به
هزینه قطعی و نیز میزان سپرده حسن انجام کار و همچنین نوع و‌ میزان تضمینی که
می‌بایست در مقابل آنها اخذ گردد طبق آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد مشترک
جهاد و وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌ تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

‌تبصره – [الحاقی ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]
تنخواه‌گردان پرداخت، عبارت از وجهی است که از طرف مسؤول امور‌ مالی با دستور وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقامات مجاز از سوی آنان برای‌ انجام برخی هزینه‌ها در اختیار عامل مسؤول امور مالی یا مأمورینی که می‌باید هزینه‌های‌ مزبور را انجام دهند، قرار می‌گیرد تا به تدریج و متناسب با انجام هزینه‌های مذکور اسناد‌ مثبته را تحویل و مجدداً وجه دریافت نمایند.

‌ماده 22 – اعتبارات منظور شده در بودجه هر سال تا آخر سال مالی قابل تعهد و
پرداخت است و هر مقدار از اعتبارات تا آخر سال مالی مربوطه‌ تعهد شده و به مرحله
پرداخت نرسیده باشد از محل اعتبار خاصی که در بودجه سال‌های بعد منظور می‌شود
پرداخت خواهد شد.
‌وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است در ابتدای هر سال مالی بر اساس درخواست
مسئولی امور مالی مراکز جهاد حداکثر معادل 10% اعتبار‌ مصوب وزارت جهاد کشاورزی اعم از ملی و
استانی را در اختیار جهاد مربوطه قرار دهد تنخواه‌گردان مزبور می‌بایست از پرداخت
بابت اولین تخصیص اعتبار مربوطه‌ کسر گردد.

‌تبصره – بهای کالا یا خدمات موضوع قراردادهایی که طبق مقررات منعقد و از محل
اعتبارات مصوب تأمین شده و به عللی در سال مالی مربوطه به‌ مرحله تعهد نرسیده است
مشروط بر آنکه تا آخر فروردین ماه سال بعد صورت و مدارک آن به وزارت امور اقتصادی
و دارایی تسلیم شده باشد از اعتبار‌ موضوع این ماده قابل پرداخت است.

‌ماده 23 – در مورد آن قسمت از هزینه‌های مستمر که نوعاً انجام آن از یک سال مالی
تجاوز می‌کند وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند برای مدت متناسب قراردادهایی‌ که مدت اجرای آن از سال
مالی تجاوز می‌کند منعقد نماید، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است در بودجه سالانه خود اعتبارات لازم
برای پرداخت تعهدات مربوطه را‌ مقدم بر سایر اعتبارات منظور نماید و انواع این
هزینه‌ها و شرایط آن به پیشنهاد جهاد و تصویب هیأت وزیران تعیین خواهد شد.

‌ماده 24 – وزارت جهاد کشاورزی تابع مفاد مواد 8، 41، 50، 52، 62، 71، 73 و 79 قانون محاسبات عمومی می‌باشد.

‌ماده 25 – کلیه اسناد هزینه‌های انجام شده در استان‌ها با رعایت مقررات این قانون تنظیم و به ترتیبی که دیوان محاسبات کشور معین خواهد کرد‌ نگهداری خواهد شد.

ب – معاملات

‌ماده 26 – [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]
نصاب و نحوه انجام مناقصه یا مزایده در معاملات به شرح زیر می‌باشد:
‌الف – [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]
تا مبلغ یک میلیون ریال به مسئولیت مأمور خرید یا مأمور فروش در مرکز و مسئولیت مقامات مجاز از طرف مسئول سازمان‌ جهاد کشاورزی استان در استان و شهرستان.
ب – [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]
از مبلغ 1000001 ریال تا مبلغ 5000000 ریال در مرکز با مسئولیت مأمور خرید یا مأمور فروش و تأیید و تصویب مقامات مجاز از طرف وزیر و در استان‌ها با‌ مسئولیت مقامات مجاز از طرف مسئول سازمان‌ جهاد کشاورزی استان و تصویب وی یا عضو مجاز آن.
ج – از مبلغ 5000001 ریال تا مبلغ 50000000 ریال در مرکز با تأیید و مسئولیت وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان.
‌د – [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]
بیش از مبلغ 50000000 ریال با انتشار آگهی مناقصه یا مزایده و یا ارسال دعوتنامه (‌مناقصه محدود) با مسئولیت وزیر جهاد یا مقام مجاز از طرف ایشان.

‌ماده 27 – در مواردی که انجام مناقصه یا مزایده به تشخیص هیأتی مرکب از وزیر جهاد کشاورزی، مسئول امور مالی جهاد و یک نفر به‌ انتخاب وزیر میسر و یا به مصلحت نباشد می‌توان معامله را به طریق دیگری انجام داد و در این صورت هیأت مزبور با رعایت صلاح و صرفه دولت‌ نحوه انجام این گونه معاملات را در هر مورد یا به طور کلی برای یک نوع کالا یا خدمت، تعیین و اعلام خواهد نمود.

‌ماده 28 – [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]
آیین‌نامه اجرایی مواد (۲۶) و (۲۷) توسط وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

‌ماده 29 – کلیه اسناد هزینه‌های انجام شده باید متکی به مدارک زیر باشد:
‌الف – در مورد خریدهای داخلی، فاکتور خرید و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
ب – در مورد خریدهای خارجی، اعلامیه بانک یا صورتحساب فروشنده، مدارک ترخیص کالا
از گمرک و رسید انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
ج – در مورد پرداخت حقوق، دستمزد، مزایا و هر گونه پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام
کار از طرف مقامات مجاز و امضاء گیرنده وجه یا‌ گواهی بانک دایر بر واریز وجه مربوط
به حساب بانکی ذینفع.
‌د – در مورد قراردادها تأیید تحویل کالا یا انجام خدمت مطابق مفاد قرارداد توسط
مقامات مجاز در این قانون همراه با اصل قرارداد مربوطه.
ه – مدارک مربوط به هزینه‌های خارج از کشور حداکثر تا مبلغ یک میلیون ریال در صورت
عدم دسترسی به مدارک مذکور در بند ب این ماده با‌ تأیید وزیر یا مقامات مجاز از طرف
ایشان به هزینه قطعی منظور خواهد شد.

‌تبصره – در موارد اضطرار در صورت تشخیص مورد اضطرار و تأیید مقدار رفع نیاز توسط
وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان خرید انجام و‌ گزارش خرید و تحویل کالا بر حسب
مورد توسط مأمور خرید و یا مسئول مربوطه تنظیم گواهی شده و به وسیله وزیر یا
مقامات مجاز از طرف ایشان‌ تأیید می‌گردد تا به هزینه قطعی منظور گردد.

‌ماده 30 – مسئولیت حفظ و نگهداری اموال منقول و غیر منقول که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است.
همچنین نگهداری حساب آنها با وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد.

‌تبصره – ضوابط مربوط به اجرای این ماده و نحوه رسیدگی و نظارت بر اموال مذکور
تابع آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به تصویب مشترک وزیر جهاد‌ و وزیر امور اقتصادی و
دارایی خواهد رسید.

‌ماده 31 – مسئولیت حفظ و نگهداری اموال منقول جهاد که در رابطه با شغل اعضاء یا
به هر دلیل دیگری تحویل افراد می‌شود با آنان بوده و چنانچه‌ مالی خسارت ببیند و یا
از بین برود مطابق دستورالعملی که به تصویب وزیر جهاد خواهد رسید از افراد
مقصر خسارت دریافت خواهد گردید.‌ در صورت اعتراض و یا عدم تمکین مقصر، پرونده امر
به دادگاه صالح ارجاع خواهد شد.

‌ماده 32 – حساب‌های بانکی وزارت جهاد کشاورزی از طرف خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا هر یک از بانک‌های دولتی به تعداد مورد نیاز افتتاح‌ خواهد شد.

‌ماده 33 – چک‌های صادره توسط جهاد حداقل با دو امضاء به شرح زیر معتبر است:
‌الف – در مرکز با امضاء وزیر یا مقامات مجاز از طرف ایشان و مسئول امور مالی یا مقام مجاز معرفی شده از طرف مسئول امور مالی که به تأیید‌ وزیر جهاد رسیده باشد.
ب – [اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]
در استان با امضاء مسئول سازمان‌ جهاد کشاورزی استان یا مقامات‌ مجاز معرفی شده از طرف رئیس سازمان و مسئول امور مالی یا مقام مجاز معرفی شده از طرف مسئول امور مالی که به تأیید جهاد استان رسیده‌ باشد.
ج – در شهرستان با امضای مسئول امور مالی و مقام مجاز که از طرف سازمان‌ جهاد کشاورزی استان (‌از بین اعضاء جهاد) معرفی خواهند شد.
‌د – در ستادهای تابعه سازمان‌ جهاد کشاورزی استان صاحبان امضاهای مجاز توسط مسئول امور مالی و مسئول سازمان‌ جهاد کشاورزی استان (‌از بین اعضاء جهاد) معرفی خواهند‌ شد.

‌ماده 34 – مدارک و دفاتر و روش تنظیم اسناد و نگهداری حساب‌ها و نمونه اسنادی که برای پرداخت‌ها مورد قبول واقع می‌شود به طور مشترک‌ بین وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به مراکز جهاد ابلاغ می‌شود.

‌ماده 35 – در صورتی که مسئول امور مالی هر یک از مراکز جهاد پرداخت وجهی را خلاف مقررات این قانون ببیند موظف است مراتب را با ذکر‌ دلیل به دستور دهنده منعکس نماید.
‌با صدور دستور کتبی مجدد و قبول مسئولیت امر، مسئول امور مالی وجه را پرداخت و مراتب را به ترتیب به مسئول امور مالی رده بالاتر خود منعکس‌ می‌نماید.
‌مسئول امور مالی مرکز نیز موظف است در صورت تأیید خلاف بودن موارد فوق و یا وجود
چنین مواردی در مرکز موضوع را به وزیر گزارش نماید تا‌ تصمیم مقتضی بر مبنای مقررات
توسط ایشان اتخاذ گردد. چنانچه وزیر در انجام امر خلاف مقررات این قانون تأکید
ورزید و کتباً مسئولیت امر را به‌ عهده گرفت مسئول امور مالی مرکز نسبت به پرداخت
موارد مربوط به مرکز اقدام و کلیه موارد ایجاد تعهد و یا پرداخت بدون اعتبار را به
وزارت امور‌اقتصادی و دارایی گزارش می‌دهد، وزارت امور اقتصادی و دارایی در صورتی
که مورد را خلاف تشخیص داد مراتب را برای تعقیب به دادستان دیوان‌ محاسبات کشور اعلام می‌نماید.

‌بخش سوم (‌مقررات اداری – استخدامی)
فصل اول – کلیات

‌ماده 36 – همکاران وزارت جهاد کشاورزی بر حسب نوع ارتباط با وزارت جهاد کشاورزی عبارتند از:
‌الف – همکارانی که برای یکی از مشاغل مستمر جهاد استخدام شده‌اند و عضو نامیده می‌شوند، مشمول این مقررات خواهند بود.
ب – همکاران قراردادی که برای مدت معین به خدمت در جهاد مشغول می‌شوند.

‌تبصره – آیین‌نامه مقررات استخدامی و نحوه پرداخت حقوق و مزایای همکاران قراردادی توسط جهاد و با همکاری سازمان امور اداری و‌ استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[‌آیین‌نامه مقررات استخدامی و نحوه پرداخت حقوق و مزایای همکاران قراردادی وزارت جهاد سازندگی]

ج – همکاران مردمی که علاقمند به خدمت داوطلبانه در جهاد باشند.

‌تبصره – نحوه همکاری و میزان پرداخت‌ها به این همکاران توسط وزیر جهاد به تصویب خواهد رسید.

‌د – همکارانی که به عنوان کارگر به کار گمارده شده باشند که این افراد تابع مقررات قانون کار خواهند بود.


‌ماده 37 –
[به موجب بند ۱۱ ماده ۵۲ قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی، لغو شده است.]


فصل دوم – ورود به خدمت

‌ماده 38 – اعضای وزارت جهاد کشاورزی باید دارای شرایط ذیل باشند:
‌الف – اسلام و عمل به احکام دین و اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی ایران.
ب – اخلاق اسلامی و حسن سابقه از نظر صداقت، امانت و عدم تجاهر به فسق.
ج – لیاقت و شایستگی جهت تصدی امور محوله.
‌د – حداقل 18 سال سن و حداکثر 30 سال برای کسانی که از تاریخ تصویب این قانون عضو می‌شوند.

‌تبصره 1 – در موارد خاص در رابطه با افرادی که به مشاغل تخصصی تصدی می‌یابند با تصویب وزیر جهاد حداکثر سن به 40 سال‌ افزایش می‌یابد.

‌تبصره 2 – در رابطه با مشاغل تخصصی که به تصویب کمیته مذکور در ماده 45 خواهد رسید حداکثر سن به 40 سال قابل افزایش خواهد بود.
ه – سلامت جسمی و روحی جهت انجام امور محوله (‌با تأیید پزشک معتمد جهاد).
‌و – حداقل سواد خواندن و نوشتن.
‌ز – انجام خدمت وظیفه عمومی یا داشتن معافیت قانونی.
ح – تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

‌ماده 39 – افرادی که توسط وزارت جهاد کشاورزی پذیرش می‌شوند بر حسب نوع شغل یک دوره آزمایشی را طی خواهند کرد که حداقل آن 6 ماه و حداکثر از دو‌ سال تجاوز نخواهد کرد.
‌هر فرد در خلال دوره آزمایشی مورد ارزشیابی قرار گرفته و چنانچه لیاقت و کاردانی و علاقه به کار از خود نشان داده باشد به استخدام وزارت جهاد کشاورزی در آمده و‌ مدت دوره آزمایشی نیز جز سنوات خدمات وی محسوب می‌شود چنانچه افرادی ضمن دوره آزمایشی صالح برای ابقاء در خدمت مورد نظر تشخیص‌ داده نشوند به خدمت آزمایشی آنان خاتمه داده خواهد شد.

‌تبصره 1 – حقوق و مزایا در دوره آزمایشی معادل حقوق و مزایای شغل مربوطه برای هر فرد تعیین و پرداخت می‌گردد. در رابطه با سایر مزایای‌ مذکور در مقررات این قانون با افراد در دوران خدمت آزمایشی، مشابه همکاران قراردادی رفتار خواهد شد.

‌تبصره 2 – به افرادی که به خدمت آزمایشی آنان خاتمه داده می‌شود حقوق متعلقه به مدت زمان مرخصی استحقاقی استفاده نشده، پرداخت‌ خواهد گردید.

‌ماده 40 – جهت استخدام قطعی عضو موظف به سپردن تعهد سه سال خدمت مستمر برای وزارت جهاد کشاورزی است.

‌ماده 41 – در شرایط مساوی اولویت استخدام آزمایشی و قطعی به ترتیب با:
1 – جانبازان 2 – فرزندان شهدا و مفقودالاثرها و اسرای انقلاب اسلامی خواهد بود.

‌ماده 42 – حکم استخدام آزمایشی اعضاء بر اساس ضوابط مصوب توسط سازمان‌ جهاد کشاورزی استان صادر می‌گردد و حکم استخدام قطعی اعضاء پس از پایان‌ خدمت آزمایشی توسط جهاد مرکز صادر خواهد گردید.

‌ماده 43 – محل خدمت اعضاء وزارت جهاد کشاورزی بر اساس ضوابط مصوب تعیین خواهد شد.

ماده الحاقی- [الحاقی ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]
وزارت می‌تواند فارغ‌التحصیلان رتبه‌های اول تا سوم دانشگاهها، مؤسسات مراکز‌ آموزش عالی معتبر را در رشته‌های اصلی مرتبط با وظایف وزارت در صورت نیاز و به ازاء‌ کاهش دو نفر نیرو، یک نفر را بدون اخذ مجوزهای استخدامی جذب نماید.

فصل سوم – حقوق و مزایا و طبقه‌بندی مشاغل

‌ماده 44 – وزارت جهاد کشاورزی با رعایت اصل چندپیشگی و سیالیت و حفظ تحرک و کارآیی، مشاغل مستمر خود را تهیه و بر اساس عوامل مؤثر در انجام شغل از‌ قبیل اهمیت وظایف و مسئولیت‌ها، سطح معلومات علمی و میزان تجربه عملی، لزوم برنامه‌ریزی و نیاز به خلاقیت و ابتکار و سایر عوامل مؤثر در‌ تجزیه شغل، ارزشیابی و طبقه‌بندی نموده و به یکی از گروه‌های شغلی جداول مربوط به حق نوع کار، اختصاص می‌دهد.

‌ماده 45 – کمیته‌ای پنج نفری به ریاست دبیر کل سازمان امور اداری استخدامی کشور متشکل از دو نفر به معرفی وزارت جهاد کشاورزی و دو نفر به معرفی سازمان‌ امور اداری و استخدامی با تأیید هیأت وزیران جهت انجام وظایف ذیل تشکیل می‌گردد:
1 – تعیین مشاغل کارگری.
2 – تصویب طبقه‌بندی مشاغل و نحوه تخصیص مشاغل به گروه‌های جداول بنا به پیشنهاد جهاد.

‌ماده 46 – [حذف ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 47 – [حذف ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 48 – [حذف ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 49 – [حذف ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 50 – [حذف ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 51 – ‌[حذف ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

ماده 52 – [حذف ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

[الحاقی ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]
‌به وزارت جهاد کشاورزی اجازه داده می‌شود به منظور ایجاد انگیزه، افزایش کارآیی‌ و بهره‌وری کارکنان برای تلاش در عرصه‌ها و مراکز تولید و افزایش کمیت و کیفیت‌ تولیدات بخش کشاورزی، فوق‌العاده‌هایی را با پیشنهاد وزیر و تصویب هیأت وزیران‌ پرداخت نماید.

فصل چهارم – ارزشیابی و آموزش

‌ماده 53 – وزارت جهاد کشاورزی موظف است در فواصل معین استعداد و صلاحیت اعضاء خود را بررسی و ارزیابی نماید این ارزشیابی به نحوی صورت خواهد‌ گرفت که موجب ارشاد و کشف استعدادها و لیاقت‌های عضو جهت واگذاری مسئولیت مناسب و ارتقاء گروه و افزایش سنواتی سالیانه و یا لزوم‌ گذراندن دوره آموزشی یا اعطاء بورسیه‌های تحصیلی و یا برقراری حق کارآیی بشود.

‌تبصره – آیین‌نامه نحوه ارزشیابی با پیشنهاد وزیر به تصویب وزیر جهاد خواهد رسید.

‌ماده 54 – وزارت جهاد کشاورزی موظف است جهت تقویت بینش اعتقادی و توانایی‌های علمی اعضاء،
آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی و معارف اسلامی را برای‌ اعضاء وزارت جهاد کشاورزی برگزار نماید.

‌تبصره – آیین‌نامه آموزشی دوره‌های کوتاه مدت با پیشنهاد وزیر به تصویب وزیر جهاد خواهد رسید.

‌ماده 55 – وزارت جهاد کشاورزی جهت برگزاری دوره‌های آموزش عالی با کسب مجوز و رعایت ضوابط وزارت فرهنگ و آموزش عالی و شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی می‌تواند اقدام به ایجاد مؤسسه آموزشی بنماید.

‌تبصره- آیین‌نامه اجرایی تأسیس دوره‌های آموزش عالی توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت جهاد تهیه و تصویب خواهد شد.

فصل پنجم – امور رفاهی جهادگران

‌ماده 56 – اعضاء وزارت جهاد کشاورزی سالانه تا یک ماه به تناسب مدت خدمت در سال حق استفاده از مرخصی استحقاقی با برخورداری از حقوق کامل را خواهند‌ داشت.

‌ماده 57 – اعضاء وزارت جهاد کشاورزی در صورت ابتلاء به بیماری‌هایی که مانع از انجام خدمت باشد
از مرخصی استعلاجی استفاده خواهند کرد و جز در موارد‌ بیماری‌های صعب‌العلاج مدت
مرخصی استعلاجی حداکثر چهار ماه خواهد بود.

‌ماده 58 – عضو وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با موافقت مسئولین مربوطه از مرخصی بدون حقوق استفاده نماید.

‌تبصره 1 – حداکثر مدتی که عضو می‌تواند در طول خدمت خود از مرخصی بدون حقوق با
موافقت جهاد استفاده نماید سه سال خواهد بود ولی‌ برای ادامه تحصیلات عالی تخصصی در
رشته مورد نیاز جهاد حداکثر این مرخصی تا 2 سال دیگر قابل تمدید خواهد بود.

‌تبصره 2 – مدت مرخصی بدون حقوق جزء سابقه خدمت عضو محسوب نمی‌گردد.

‌تبصره 3 – در مواردی که عضو در مدت مرخصی به تحصیل در رشته‌های مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی اشتغال داشته باشد با پرداخت کسورات، این مدت جزء‌ سابقه فرد محسوب خواهد شد.

‌ماده 59 – میزان و نحوه استفاده و مراجع تأیید مرخصی‌های مذکور در مواد 56، 57، 58، مطابق آیین‌نامه‌ای است که با پیشنهاد وزیر به‌ تصویب وزیر جهاد می‌رسد.

‌ماده 60 – به جهاد اجازه داده می‌شود حسب اقتضاء بعضی مشاغل و محل خدمت با تأیید کمیته موضوع ماده 45 سالی چهار بار و هر بار حداکثر‌ سه روز مرخصی با استفاده از حقوق به اعضاء اعطاء نماید.

‌ماده 61 – در صورت استعفاء، فوت و یا اخراج عضو وزارت جهاد کشاورزی، حقوق متعلقه به مدت زمان مرخصی استحقاقی استفاده نشده فرد موضوع ماده 56، به‌ وی یا وراث قانونی او پرداخت می‌شود.

‌ماده 62 – وزارت جهاد کشاورزی مجاز است به منظور برخورداری همکاران خود از امکانات درمانی موجود
در کشور با عنایت به موارد ذیل نسبت به ایجاد صندوق‌ تأمین درمانی جهت ارائه خدمات
و پرداخت کلیه هزینه‌های درمانی همکاران جهاد به طور خودکفا تا تصویب قانون جدید
نحوه تأمین خدمات درمانی‌ کشور اقدام نماید:
‌الف – همکاران وزارت جهاد کشاورزی ماهانه به ازای هر یک از افراد خانواده و تحت تکفل خود مبلغ 300 ریال به صندوق واریز نمایند.
ب – جهاد نیز به ازای هر فرد مبلغ 500 ریال به صندوق واریز می‌نماید.
ج – دفترچه‌های خدمات درمانی وزارت جهاد کشاورزی در اختیار کلیه همکاران قرار گرفته و همکاران می‌توانند با مراجعه به کلیه مراکز درمانی و در سراسر کشور‌ اقدام به معالجه نمایند.
‌د – تعرفه درمانی وزارت جهاد کشاورزی برای پرداخت حق درمان به همکاران با رعایت تعرفه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

‌تبصره – در صورتی که وجوه حاصله از این طریق کفایت هزینه‌های درمانی جهادگران را نکند وزارت جهاد کشاورزی با منظور کردن اعتباری در بودجه خود نسبت‌ به رفع کمبود اقدام می‌نماید.

ماده الحاقی- [الحاقی ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]
‌وزارت جهاد کشاورزی مجاز است با موافقت کارکنان شاغل، بازنشسته و‌ وظیفه‌بگیر، ماهیانه به ازاء هر فرد (‌همسر و فرزندان و افراد تحت تکفل) معادل یک درصد (۱%) حداقل حقوق کارکنان دولت را بابت ارائه خدمات درمانی مکمل از حقوق آنان کسر‌ نماید.

فصل ششم – ازکارافتادگی و معذوریت از کار و وظیفه

‌ماده 63 – [حذف ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 64 – [حذف ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 65 – [حذف ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 66 – [حذف ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 67 – [حذف ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 68 – [حذف ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]

‌ماده 69 – از تاریخ تصویب این قانون صندوق تأمین معذوریت از کار و ازکارافتادگی و وظیفه به صورت صندوقی مستقل و وابسته به وزارت جهاد کشاورزی تأسیس‌ و وزارت جهاد کشاورزی مکلف است هر ماه هشت و نیم درصد (8.5%) از حقوق ماهیانه اعضاء کسر کرده و بابت سهم اعضاء و معادل همین مبلغ را نیز از بودجه جهاد‌ بابت سهم خود به صندوق مزبور واریز نماید.

‌تبصره 1 – وزارت جهاد کشاورزی مجاز است از محل وجوه واریزی به صندوق فوق‌الذکر سرمایه گذاری در کارهای تولید و خدماتی و مشارکت با مؤسسات دولتی‌ و بانک‌ها بنماید و درآمد حاصله را به صندوق مزبور واریز نماید.

‌تبصره 2 – در صورت عدم کفایت وجوه صندوق مزبور جهت پرداخت حقوق وظیفه و ازکارافتادگی و معذوریت از کار اعضای وزارت جهاد کشاورزی، دولت مکلف‌ است کمبود آن را سالانه در بودجه خود منظور و تأمین نماید.

‌تبصره 3 – آیین‌نامه این صندوق به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

[‌آیین‌نامه صندوق تأمین معذوریت از کار و ازکارافتادگی و وظیفه اعضای جهاد سازندگی]

فصل هفتم – تکالیف عمومی جهادگران

‌ماده 70 – اعضاء وزارت جهاد کشاورزی موظف به رعایت کلیه مقررات و ضوابط وزارت جهاد کشاورزی و آمادگی فعالیت در هر مکان و زمان که ضرورت کار ایجاب کند می‌باشند.

‌ماده 71 – رسیدگی به تخلفات اداری اعضاء وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب 1365.12.25 مجلس شورای اسلامی و‌ اصلاحات بعدی آن خواهد بود.

فصل هشتم – پایان خدمت

‌ماده 72 – عضو وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند از خدمت در جهاد استعفاء نماید. در هیچ مورد استعفای عضو رافع تعهدات وی در برابر جهاد نخواهد بود. استعفاء‌ از تاریخی تحقق می‌یابد که جهاد به موجب حکم کتبی با آن موافقت نماید و عضو با وزارت جهاد کشاورزی تصفیه حساب کند. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ‌ وصول استعفا رد یا قبول آن را کتباً اعلام دارد.

‌تبصره – در صورتی که عضو بدون کسب موافقت جهاد با استعفاء اقدام به ترک خدمت نماید با وی طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری رفتاری‌ خواهد شد.

‌ماده 73 – وجوهی که مستخدم مستعفی بابت حق بیمه ازکارافتادگی و یا بازنشستگی به صندوق بیمه وزارت جهاد کشاورزی پرداخت نموده است به وی مسترد‌ خواهد شد.

‌تبصره – در صورتی که مستخدم مستعفی، مرخصی استحقاقی استفاده نشده‌ای داشته باشد حقوق و مزایای متعلقه بابت ایام مذکور به وی‌ پرداخت خواهد شد.

ماده 74 – استخدام مجدد مستخدم مستعفی در صورت احتیاج به خدمت وی بلامانع است.
سنوات خدمت وی از لحاظ بازنشستگی به شرط‌ استرداد وجوهی که طبق ماده 73 دریافت داشت است قابل احتساب خواهد بود.

‌ماده 75 – چنانچه وزارت جهاد کشاورزی به لحاظ ارزشیابی و احراز عدم شایستگی و لیاقت عضو در انجام مأموریت‌های محوله نیاز نداشته باشد آماده خدمت‌ می‌نماید.

‌تبصره 1 – چنانچه پس از شش ماه نیازی در سایر قسمتهای وزارت جهاد کشاورزی به عضو آماده به خدمت
نباشد به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، شهرداری‌ها،‌ مؤسسات و شرکت‌های دولتی و
یا نهادهای انقلاب اسلامی دیگر در صورت نیاز منتقل می‌شود و در غیر این صورت عضو
آماده به خدمت پس از‌ گذشت 6 ماه بازخرید خواهد شد.

‌تبصره 2 – وجهی که در ازاء سنوات خدمت در وزارت جهاد کشاورزی به افراد بازخرید شده پرداخت
می‌شود عبارت است از معادل 45 روز آخرین حقوق پرداختی (‌مطابق آیین‌نامه‌ای که قبل
از اجرای این قانون در وزارت جهاد کشاورزی اعمال می‌شده) در ازای هر سال سابقه خدمت.

‌تبصره 3 – خدمت بیش از 6 ماه یک سال محسوب خواهد شد.

‌تبصره 4 – دوران آمادگی به خدمت با پرداخت کسور دوران معذوریت از کار جزء سنوات خدمت عضو محسوب خواهد شد.

‌تبصره 5 – در طی یک سال مذکور در تبصره 1 حقوق کامل عضو به وی پرداخت خواهد شد.

‌تبصره 6 – وزارت جهاد کشاورزی مکلف است تا زمانی که عضو آماده به خدمت را در اختیار دارد برای تصدی مشاغل مشابه به شرط آنکه عضو آماده به خدمت با‌ شرایط مورد نیاز وجود داشته باشد استخدام جدید ننماید.

فصل نهم – تطبیق

‌ماده 76 – وزارت جهاد کشاورزی موظف است در اجرای ماده 44 این مقررات کلیه اعضاء ثابت خود را از
تاریخ تصویب تشکیلات، با تشکیلات مصوب برای‌ مشاغل مستمر تطبیق دهد و همکاران ثابتی
را که شغل آنها مورد نیاز نباشد طبق ماده 75 با آنان عمل نماید.

‌ماده 77 – در صورتی که مجموع حقوق و مزایای اعضایی که به موجب این مقررات تطبیق
وضع می‌یابند کمتر از حقوق و مزایای مقرری سابق آنان‌ باشد مابه‌التفاوت به عنوان
تفاوت تطبیق به ایشان پرداخت خواهد شد و تا زمانی که مابه‌التفاوت پرداخت می‌شود
هر گونه افزایش پرداختی از مبلغ‌ مابه‌التفاوت کسر خواهد شد.

ماده 78 – مستمری اعضاء ازکارافتاده جهاد مستمری بازماندگان وظیفه‌بگیر اعضای
متوفی بر اساس مقررات این قانون تغییر وضع خواهد نمود و‌ چنانچه کمتر از مستمری
سابق آنان باشد مابه‌التفاوت به عنوان تفاوت تطبیق به آنان پرداخت خواهد شد. بدیهی
است هر گونه افزایش حقوق مادام که‌تفاوت تطبیق پرداخت می‌شود از مبلغ مابه‌التفاوت
کسر خواهد شد.

‌ماده 79 – آن بخش از مستخدمین دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی که به وزارت جهاد کشاورزی منتقل می‌شوند از جمله کسانی که قبل از تصویب این قانون طبق‌ تبصره ماده 7 قانون تشکیل وزارت جهاد منتقل شده‌اند با توجه به تخصص و تجربه و سوابق خدمتی در یکی از گروه‌های شغلی مذکور در ماده 44 قرار‌ می‌گیرند و از حقوق و مزایای مربوطه بهره‌مند خواهند شد. بدیهی است چنانچه حقوق تعیین شده در وزارت جهاد کشاورزی کمتر از حقوق قبلی مستخدم منتقل شده‌باشد مابه‌التفاوت به فرد پرداخت خواهد شد و هر گونه افزایش حقوق مادام که تفاوت تطبیق پرداخت می‌شود از مبلغ مابه‌التفاوت کسر خواهد شد.

‌تبصره – کسور بازنشستگی سهم عضو مربوط به اعضاء مذکور در این ماده به صندوق بازنشستگی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی توسط دستگاه‌ سابق مستخدم واریز خواهد گردید.

‌ماده 80 – احتساب سنوات خدمت همکاران ثابت قبل از تصویب قانون که طبق ماده 76 تطبیق وضع می‌یابند از بدو ورود به وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

‌ماده 81 – ملاک تشخیص سن اعضاء که در تاریخ تصویب این قانون در خدمت وزارت جهاد کشاورزی هستند و کسانی که بعد از تصویب این قانون به عضویت وزارت جهاد کشاورزی در آیند شناسنامه‌ای است که بدو ورود ارائه داده و یا می‌دهند در صورتی که در شناسنامه ماه تولد قید نشده باشد اول مهر ماه سال تولد ملاک محاسبه‌ خواهد بود.

‌ماده 82 – مدت خدمت وظیفه عمومی عضو وزارت جهاد کشاورزی جزء سنوات خدمت وی محسوب خواهد شد.

ماده الحاقی- [۱۳۸۲/۱۲/۲۵]
افرادی که از محل اعتبارات عمرانی به کار گرفته شده‌اند و دارای حداقل پنج سال‌ سابقه تا تاریخ تصویب این قانون می‌باشند، در صورتی که دارای مدرک تحصیلی‌ دانشگاهی باشند در صورت نیاز وزارت حسب درخواست آنان همکار قراردادی موضوع‌ بند (ب) ماده (۳۶) قانون جهاد محسوب خواهند شد.

فصل دهم – مقررات مختلف

‌ماده 83 – مأموریت و انتقال اعضاء وزارت جهاد کشاورزی به وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی و مأموریت و انتقال‌ مستخدمین دستگاه‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی به وزارت جهاد کشاورزی با رعایت مقررات مربوطه مجاز است.

‌تبصره – کسور معذوریت از کار واریزی به صندوق معذوریت از کار و ازکارافتادگی و وظیفه عضوی که از وزارت جهاد کشاورزی به دستگاه‌های مذکور در این ماده‌ منتقل می‌شود توسط جهاد به صندوق بازنشستگی آن دستگاه واریز خواهد شد.

‌ماده 84 – حقوق و مزایا، مرخصی و سوابق سنواتی آن عده از اعضاء که در جبهه خدمت می‌نمایند طبق مصوبات قانونی مربوط به جنگ خواهد‌ بود.

‌ماده 85 – ‌[اصلاحی ۱۳۸۲/۱۲/۲۵]
در مواردی که در این قانون حکمی برای آن پیش‌بینی نشده است، قوانین‌ استخدامی کشوری، محاسبات عمومی و «‌قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به‌ موجب‌ قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند‌ مصوب ۱۳۶۴/۱۱/۶» و سایر قوانین و مقررات عمومی لازم‌الاجراء می‌باشد.

‌ماده 86 – وزارت جهاد کشاورزی موظف است حداکثر ظرف مدت یک سال از تاریخ تصویب این قانون، آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه را تهیه نموده و به تصویب‌ مراجع مذکور در این قانون برساند و تا زمانی که هر یک از آیین‌نامه‌های اجرایی به تصویب نرسیده است مقررات جاری وزارت جهاد کشاورزی در آن مورد کماکان معتبر و‌ قابل اجرا خواهد بود.

‌ماده 87 – آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون به جز مواردی که برای تصویب آنها مرجع مشخصی ذکر گردیده پس از تصویب هیأت وزیران به مورد‌ اجرا گذارده خواهد شد.


‌قانون فوق مشتمل بر هشتاد و هفت ماده و شصت و نه تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه بیست و سوم فروردین ماه یک هزار و سیصد و شصت و‌ هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1367.2.4 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رییس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی