‌کلیات آیین‌نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی (‌نوع دوم)

تاریخ تصویب: ۱۳۶۷/۰۳/۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۰۴/۱۱

‌شماره: 1208‌دش – تاریخ: 67.4.11

‌مصوب جلسات 152 و 153 مورخ 24 و 1367.3.31 شورای عالی انقلاب فرهنگی


‌الف – هدف:

‌ماده 1 – مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی، از نوع دوم (‌مؤسساتی که مدرک رسمی دانشگاهی اعطاء نمی‌کنند) با اهداف زیر تشکیل می‌شود:
‌الف – ارتقاء سطح دانش و فرهنگ در جامعه.
ب – گسترش آموزش عالی در کشور به نحوی که بتواند پاسخگوی نیاز جامعه به کسب علم باشد.
ج – فراهم آوردن زمینه مناسب برای استفاده بهتر و بیشتر از وجود مدرسان و استادان جامعه در امر آموزش و همچنین سایر امکانات آموزشی موجود.
‌د – ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت همه جانبه مردم در گسترش و اعتلای دانش و پژوهش در کشور.
ب – شرایط کلی تأسیس:

‌ماده 2 – هر یک از این قبیل مؤسسات هیأت مؤسسی خواهد داشت متشکل از حداقل سه عضو، و این اعضاء باید واجد شرایطی باشند که در ماده 4‌ آیین‌نامه شرح داده شده است و حداقل یکی از ایشان باید در مرتبه استادیاری یا بالاتر باشد و لااقل سه سال سابقه تدریس در یکی از دانشگاه‌ها را‌ داشته باشد.

‌ماده 3 – وظایف هیأت مؤسس عبارت است از:
1 – تدوین اساسنامه.
2 – کسب امتیاز و مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت و درمان و سایر مراجع ذیصلاح.
3 – فراهم آوردن مقدمات و امکانات لازم برای آغاز کار.
4 – تعیین هیأت امناء.

‌ماده 4 – اعضاء هیأت مؤسس باید واجد شرایط زیر باشند:
1 – حسن شهرت.
2 – عدم مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران.
3 – عدم فعالیت در ترویج افکار ضد اسلامی.
4 – التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
5 – عدم سابقه وابستگی به رژیم گذشته (‌برابر با قانون مطبوعات).
6 – عدم سابقه وابستگی به گروه‌های محارب و مخالف جمهوری اسلامی ایران و فراماسونری.

‌تبصره – احراز شرایط فوق به عهده وزارت فرهنگ و آموزش عالی خواهد بود و این وزراتخانه لازم است در این خصوص از هیأت گزینش استاد و‌ وزارت اطلاعات نیز استعلام کند.

‌ماده 5 – هیأت امناء هر یک از این مؤسسات مرکب خواهد بود از:
‌الف – حداقل سه نفر از اعضاء هیأت مؤسس
ب – حداقل سه تن از اعضاء هیأت علمی آن مؤسسه. (‌توضیح اعضاء علمی مؤسسه که عضویت هیأت امناء را خواهند یافت باید دست کم یک سال‌ عضو هیأت علمی آن مؤسسه بوده باشند، و این عده نیز پس از یکسال از آغاز کار این مؤسسه انتخاب خواهند شد).
‌د – رییس مؤسسه.

‌ماده 6 – مشروح وظایف هیأت امناء و رییس مؤسسه لازم است در اساسنامه‌ای که هیأت مؤسس پیشنهاد خواهد کرد قید شود. هیأت امناء موظف‌ است که علاوه بر وظایف مذکور در اساسنامه، موارد ذیل را نیز رعایت کند.
1 – تعیین رییس مؤسس و معرفی آن به وزارت فرهنگ و آموزش عالی.

‌تبصره 1 – رییس مؤسسه باید اولاً واجد شرایط عمومی مندرج در ماده 4 باشد و ثانیاً صلاحیت تدریس در دانشگاه را داشته باشد.

‌تبصره 2 – مؤسسه نباید بیش از یک ماه بدون رییس باشد.

2 – تعهد و تضمین کافی در مقاطع مختلف آموزشی در حدی که وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت، درمان لازم بداند.
3 – تهیه محل مناسب با رعایت اصول ایمنی و فنی و بهداشتی و تجهیزات و لوازم آموزشی و آزمایشگاهی.
4 – نظارت بر حسن جریان امور مؤسسه و پاسخگویی در برابر وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت و درمان.
5 – کسب اطلاع مستمر از تذکرات و اظهارنظرهای بازرسان وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت و درمان و اقدام به موقع در رفع نارساییها و حل‌ مشکلات
(‌تذکر: وزارتخانه‌های مربوط مکلفند که تذکرات و اظهارنظرهای بازرسان را ثبت کنند).
6 – تعیین مبلغ شهریه دانشجویان پس از مشورت با رییس مؤسسه، و پیشنهاد آن بر حسب مورد به وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت و درمان‌ و کسب موافقت ایشان.
7 – تشخیص و تعیین صلاحیت اعضاء علمی مؤسسه (‌تذکر: اعضاء هیأت علمی مؤسسه باید از لحاظ علمی شایستگی تدریس در یک مؤسسه‌ آموزش عالی داشته باشد و میزان تحصیلات آنان باید بر اساس مدارک دانشگاهی یا تحصیلات عالیه حوزه‌های علمیه یا خبرگان بدون مدرک تعیین‌ شود و از لحاظ اخلاقی نیز واجد شرایطی باشند که برای اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌های دولتی در نظر گرفته شده است).

‌ماده 7 – ثبت مؤسسه در اداره ثبت شرکتها پس از احراز شرایط مندرج در فصل دوم و سوم آیین‌نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیر‌انتفاعی (‌مصوب جلسه ۴۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مورخ 66.7.23) پس از کسب موافقت وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت و درمان.

‌ماده 8 – وزارت فرهنگ و آموزش عالی یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی موظف هستند قبل از این که با تأسیس مؤسسه‌ای موافقت کنند کلیه‌ امکانات آن را از لحاظ مالی بررسی کنند و متقاضیان تأسیس مؤسسه باید مدارک و شواهد کافی دال بر استطاعت تأسیس و اداره چنین مؤسسه‌ای را‌ اقامه کنند.

‌تبصره – وزارت فرهنگ و آموزش عالی موظف است نوع این مدارک و شواهد و میزان کفایت آنها را طی آیین‌نامه‌ای تعیین نماید.

‌ماده 9 – رییس مؤسسه موظف است برای هر یک از کارکنان و معلمان آموزشگاه پرونده‌ای حاوی عکس، تصویر مدارک تحصیلی، شناسنامه و برگ‌ پایان خدمت وظیفه و یا معافیت دائم و اجازه اشتغال با ذکر نشانی محل کار دیگر آنان و میزان حقوق دریافتی و تعداد ساعات کار هفتگی آنان را تهیه و‌در بایگانی مؤسسه نگهداری نماید تا در صورت درخواست وزارت فرهنگ و آموزش عالی در اختیار این وزارتخانه بگذارد.

‌ماده 10 – در صورتی که مؤسسه آموزش عالی غیر انتفاعی بر خلاف اساسنامه و ضوابط و مقررات رفتار نماید از اخطار تا تعطیل موقت و انحلال‌ مؤسسه اقدام خواهد شد.

‌تبصره – چگونگی رسیدگی به این تخلفات و اعمال تنبیهات و مجازاتها طبق آیین‌نامه‌ای که وزارت فرهنگ و آموزش عالی تهیه و شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی تصویب خواهد کرد تعیین خواهد شد.

‌ماده 11 – برنامه آموزشی و آیین‌نامه‌های مربوط به امور آموزشی و امتحانی و انضباطی و شرایط پذیرش علمی دانشجو و مدت دوره تحصیلی و نوع‌ دانشنامه غیر رسمی که اعطاء خواهد شد باید توسط رییس مؤسسه تهیه و پس از تصویب هیأت امناء برای تصویب نهایی بر حسب مورد به وزارت‌ فرهنگ و آموزش عالی یا وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ارسال گردد.

‌ماده 12 – این آیین‌نامه در 12 ماده و 5 تبصره طی جلسات 151 و 152 مورخ 24 و 67.3.31 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.