مقررات منع تغییر وضعیت وسایل نقلیه باربری و وسایل نقلیه مسافربری قبل از اخذ مجوز لازم [مصوب ۱۳۶۷]

تاریخ تصویب: ۱۳۶۷/۰۶/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۶۷/۰۸/۱۵

[به موجب مقررات منع تغییر وضعیت وسایل نقلیه مسافربری و باربری قبل از اخذ مجوز لازم، مصوب ۱۳۸۱ لغو شده است.]

شماره 6960ت543 – 1367.07.24

[۱۳۷۸/۷/۲۵ – عبارت “و وسایل نقلیه مسافربری” بعد از عبارت «وسایل نقلیه باربری»، ‌در عنوان و مواد (۱) و (۲) و (۳) افزوده شده است.]

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۷/۶/۱۳ بنا به پیشنهاد شماره 67.11 – 2 مورخ 1367.2.21 وزارت راه و ترابری و به استناد بند 7 ماده 7 و ماده 17 قانون تغییر نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری و تجدید تشکیلات و تعیین وظائف آن – مصوب 1353 “‌مقررات منع تغییر وضعیت وسائل نقلیه‌ باربری و وسایل نقلیه مسافربری قبل از اخذ مجوز لازم” را به شرح زیر تصویب نمودند.

‌ماده ۱- [اصلاحی ۱۳۷۸/۷/۲۵]
‌هر گونه تغییر در قسمتهای موتور – محور – شاسی و اتاق وسایل نقلیه باربری و وسایل نقلیه مسافربری بدون اجازه قبلی ادارات راهنمایی و رانندگی ممنوع است و صاحبان این‌ قبیل وسایل نقلیه در صورتی که بخواهند هر یک از قسمتها و قطعات مذکور را تغییر دهند موظفند قبل از انجام هر گونه تغییر وضعیت تقاضای خود را‌ ضمیمه مدارک مربوطه به اداره راهنمایی و رانندگی محل شماره‌گذاری وسیله نقلیه جهت کسب مجوز تغییر تسلیم نمایند تا در صورت موافقت پس از‌انجام تغییرات مورد نظر کارت مشخصات جدید صادر گردد.

‌تبصره – ادارات راهنمایی و رانندگی مکلفند پس از وصول تقاضاها و مدارک مربوطه و قبل از صدور اجازه تغییر وضعیت مراتب را همراه با نظریه فنی‌ به کمیسیونهای که صرفاً در مراکز استانها تشکیل می‌شود و مرکب از نمایندگان، “‌وزارت صنایع سنگین و اداره راهنمایی و رانندگی کشور و وزارت راه و‌ترابری” منعکس و طبق نظر کمیسیون مذکور اقدام لازم را معمول نمایند.


‌ماده ۲-
[اصلاحی ۱۳۷۲/۳/۱۶]
[اصلاحی ۱۳۷۸/۷/۲۵]
‌مالکین وسایل نقلیه باربری و وسایل نقلیه مسافربری که تا تاریخ ۱۳۷۳/۳/۱۶ وسایل نقلیه خود را بدون اخذ مجوز از ادارات راهنمایی و رانندگی تغییر وضعیت داده‌اند‌ مکلفند به تدریج ظرف مدت یک سال از تاریخ تصویب این مصوبه به اداره راهنمایی رانندگی محل شماره‌گذاری وسیله نقلیه مراجعه و قبل از پایان‌ مهلت تعیین شده نسبت به اصلاح کارت وسایل نقلیه مربوط به خود (‌در صورتی که تغییرات انجام شده از نظر فنی فاقد اشکال تشخیص داده شود)‌ اقدام نمایند.

تبصره – در صورتی که تغییرات انجام شده بر روی وسایل نقلیه ملکی اشخاص موضوع این ماده از نظر فنی مورد تأیید ادارات راهنمایی و رانندگی قرار‌ نگیرد ادارات مذکور کارت مشخصات جدید مطابق با ظرفیت نزدیک به استاندارد مورد قبول و یا منطبق با ظرفیت اولیه صادر خواهند نمود.


‌ماده ۳-
[اصلاحی ۱۳۷۵/۴/۱۰]
[اصلاحی ۱۳۷۸/۷/۲۵]
‌مأمورین راهنمایی و رانندگی و پلیس راه ژاندارمری جمهوری اسلامی ایران در جهت اجرای این مقررات و جلوگیری از تخلفات مربوطه موظفند پس از‌ انقضاء مهلت تعیین شده از تردد وسایل نقلیه باربری و وسایل نقلیه مسافربری که کارت مشخصات آنها با وسایل مزبور منطبق نمی‌باشد، معاونت نموده و رانندگان آنها را ضمن‌ جریمه نقدی به میزان 5000 ریال و اخذ کارت مشخصات و ارسال به واحد شماره گذار، آنان را به منظور تعیین تکلیف براساس ماده (2) و تبصره آن به شماره گذاری مربوط هدایت نمایند.

‌ماده ۴ – [الحاقی ۱۳۶۷/۱۱/۱۵]
ادارات راهنمایی و رانندگی مجازند نسبت به شماره‌گذاری کامیونهای مجهز به سیستم بازوی غلطان (‌چند منظوره) اقدام نمایند مراکز‌ شماره‌گذاری موظفند وسائل نقلیه مفصل‌دار و بارگیر مربوط را طبق دستورالعمل مشترک وزارتخانه‌های کشور و راه و ترابری به صورت مجزا‌شماره‌گذاری نمایند این مصوبه شامل وسائط نقلیه‌ای که در گذشته نیز شماره شده است می‌شود. تردد بارگیرهای منفصل بدون داشتن شماره مستقل‌ ممنوع است.

‌ماده ۵- [اصلاحی ۱۳۶۷/۱۱/۱۵]
‌آن قسمت از مقررات تصویب‌نامه شماره 287.8644 مورخ 49.5.12 که با مفاد این تصویب‌نامه مغایر نمی‌باشد به قوت خود باقی خواهد بود.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر