‌آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات تعاون ملی برای بازسازی

تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۲/۱۶

شماره 2976ت18 – ۱۳۶۸/۲/۲

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۸/۱/۲۰ بنا به پیشنهاد شماره 30.4.13832.41727 مورخ 1367.12.28 وزارت امور اقتصادی و دارایی، به استناد ماده 15 قانون مالیات تعاون ملی برای بازسازی مصوب ۱۳۶۷/۱۲/۹ مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه اجرایی قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌ماده 1 – وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور اجرای قانون مالیات تعاون ملی برای بازسازی مصوب ۱۳۶۷/۱۲/۹ مجلس شورای اسلامی اداره کل مالیات‌ تعاون ملی را به صورت یک تشکیلات موقت که تا پایان اجرای قانون به کار خود ادامه می‌دهد در تهران تشکیل خواهد داد.

‌ماده 2 – اداره کل مالیات تعاون ملی موظف است فرم موضوع ماده 4 قانون یاد شده را تهیه و به نحو مقتضی در دسترس مشمولین قانون مذکور قرار دهد.

‌ماده 3 – مشمولین مالیات تعاون ملی مکلفند فرم مربوطه را طبق مقررات ماده 4 این قانون پس از تکمیل در تهران به اداره کل مالیات تعاون ملی و در مراکز‌ استانها به ادارات کل امور اقتصادی و دارایی مربوط و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی محل تسلیم و بر اساس آن مالیات متعلق را به نرخ مقرر در‌ ماده 3 قانون مزبور محاسبه و به حساب خاص و مجزایی از سایر حسابهای مالیات که از طرف وزارت امور اقتصادی و دارای تعیین می‌شود بپردازند.

‌ماده 4 – [اصلاحی ۱۳۷۰/۵/۹]
در اجرای ماده 9 قانون مالیات تعاون ملی برای بازسازی مصوب 67.12.9 به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود بدهی مالیاتی مؤدیان‌ مشمول مالیات این قانون را که قادر به پرداخت یک جا نمی‌باشد، با توجه به شرایط مالی و امکانات نقدینگی آنها حداکثر به مدت 2 سال از تاریخ قطعیت مالیات تسلیم فرم موضوع ماده 4 قانون مزبور با اخذ وثیقه معتبر تقسیط نماید.

‌ماده 5 – ادارات مراکز استانها و شهرستانها مذکور در ماده 3 این آیین‌نامه مکلفند فرمهای دریافت شده را پس از ثبت حداکثر ظرف یک هفته به اداره کل مالیات‌تعاون ملی ارسال نمایند.

‌ماده 6 – مأمورین تشخیص موضوع قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 مکلفند ضمن رسیدگی‌های خود و یا صدور گواهی‌های مالیات و همچنین‌ تحقیقاتی که به مناسب وظایف قانون خود به عمل می‌آورند، اطلاعات مکتسبه در مورد افراد و یا اموالی را که مشمول قانون مالیات تعاون ملی برای بازسازی‌ تشخیص می‌دهند، از طریق اداره کل ذیربط به اداره کل مالیات تعاون ملی اعلام دارند.

‌ماده 7 – شهرداریها موظفند اطلاعات مربوط به صورتحسابهای عوارض نوسازی را که برای سال 66 صادر شده یا می‌شود و مبلغ آنها از بیست هزار ریال به بالا‌در سال می‌باشد و همچنین ادارات راهنمایی و رانندگی مشخصات اتومبیل‌های سواری خارجی از مدل 1980 به بالا و اتومبیلهای سواری ساخت یا مونتاژ‌ داخلی مدل 1364 به بالا (‌که قیمت فروش کارخانه آنها یک میلیون هفتصد هزار ریال یا بیشتر می‌باشد) با مشخصات مالکین آنها در تاریخ 1367.7.1 را حداکثر‌تا آخر تیر ماه 1368 در تهران به اداره کل مالیات تعاون ملی و در مراکز استانها به اداره کل و در شهرستانها به اداره امور اقتصادی و دارایی محل اعلام دارند.
‌ادارات مذکور مکلفند اطلاعات واصله را عیناً به اداره کل مالیات تعاون ملی ارسال نمایند.

ماده 8 – کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی موظفند مشخصات ساختمانهای استیجاری خود و مالکیت‌ آنها و نیز مشخصات مالکین املاکی که از 67.7.1 به بعد خریداری نموده‌اند تا آخر اردیبهشت ماده 1368 در تهران به اداره کل مالیات تعاون ملی و در مراکز‌ استانها به ادارات کل و در شهرستانها به ادارات امور اقتصادی و دارایی را حداکثر ظرف 2 ماه از تاریخ درخواست در اختیار وزارت مزبور قرار دهند.

‌ماده 9 – وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است به استناد قسمت آخر ماده 13 قانون مالیات تعاون ملی برای بازسازی در مواردی که وزارتخانه‌ها و‌مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی در انجام تکالیف مذکور در قانون مزبور و این آیین‌نامه قصور نمایند مراتب را ابتداء به نخست‌وزیر‌ اطلاع داده و سپس جهت پیگرد قانونی به مراجع صالحه قضایی اعلام دارد.

‌ماده 10 – وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند مأموریتی جهت نظارت بر اجرای صحیح مفاد ماده 12 قانون مالیات تعاون ملی برای بازسازی به دفاتر اسناد‌ رسمی اعزام نماید. همچنین دفاتر اسناد رسمی مکلفند با مأموران مزبور جهت استخراج و صورت مشخصات معاملات مربوطه به دارایی‌های مشمول قانون‌ مالیات تعاون ملی برای بازسازی همکاری نمایند.

‌ماده 11 – بدهی‌های مالیاتی موضوع قانون مالیات تعاون ملی برای بازسازی بر اساس مقررات وصول و اجرای قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه سال 1366 قابل وصول خواهد بود.

‌تبصره – چنانچه در اجرای قانون تعاون ملی برای بازسازی به تشخیص هیأت حل اختلاف موضوع ماده 8 قانون، مالیاتی اضافه دریافت شده باشد، بایستی‌ حداکثر ظرف مدت یک ماه مسترد گردد.

‌ماده 12 – چنانچه در فاصله تاریخ تعلق مالیات (67.7.1) و انقضای مهلت تسلیم فرم موضوع ماده 4 قانون مالیات تعاون ملی برای بازسازی علاقه زوجیت بین‌ زوج و زوجه و رابطه ولایت بین ولی و مولی‌علیه به دلایلی (‌از قبیل وقوع طلاق و رسیدن به سن قانون) منتفی شده باشد، به ترتیب ذیل اقدام خواهد شد.
‌الف – هر یک از زوج و زوجه مکلفند فرم مربوط را که متضمن دارایی‌های آنان باشد، به نحو مستقل تسلیم نمایند و همچنین مشخصات همسر و مشخصات‌ دارایی‌های او را در فرم تسلیم قید کنند.
ب – ولی مکلف است ضمن تسلیم فرم مربوط که حاوی اموال خود و افراد تحت ولایتش می‌باشد، نشانی آنها را در زمان تنظیم فرم اعلام نماید.
ج – وزارت امور اقتصادی و دارایی در مقام تشخیص و وصول بایستی مالیات متعلق را به مأخذ جمع اموال محاسبه و آن را نسبت به سهم هر یک از مالکین (‌زوج و زوجه و ولی و مولی‌علیه) وصول نماید.

‌تبصره – در صورت فوت هر یک از زوج و یا زوجه و یا هر دو در فاصله 1367.7.1 لغایت تاریخ انقضای مهلت تسلیم فرم مربوط انجام تکالیف مقرر در قانون‌ مالیات تعاون ملی برای بازسازی و این آیین‌نامه به عهده وراث یا نمایندگان قانونی آنها خواهد بود.

‌ماده 13 – چنانچه رابطه بین مولی و مولی‌علیه بعد از انقضای مهلت تسلیم فرم موضوع ماده 4 قانون منتفی باشد، ولی ضامن مالیات متعلقه به خود و مولی‌علیه‌ خواهد بود.

‌ماده 14 – تشکیلات موقت اداره کل مالیات تعاون ملی، تعداد کارکنان و میزان دستمزد و شرح وظائف کارکنان اداره کل مذکور پس از هماهنگی و تأیید سازمان‌ امور اداری و استخدامی کشور و دستورالعملها و روشهای اجرایی و سایر پرداختها با توجه به اعتبار مصوب در بودجه کل کشور توسط وزارت امور اقتصادی و‌ دارایی تنظیم و ابلاغ خواهد شد.
‌سازمان امور اداری و استخدامی کشور در مورد تسهیل استخدام نیروی انسانی متناسب با تشکیلات موقت مذکور مساعدت خواهد نمود.

‌ماده 15 – وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌بایستی هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد خود در زمینه اجرای قانون مالیات تعاون ملی برای بازسازی را به دولت‌ ارائه نماید.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر