‌آیین‌نامه اجرایی قانون نحوه ایجاد تسهیلات رفاهی برای کارکنان دولت مصوب ۱۳۶۷/۱/۲۸

تاریخ تصویب: ۱۳۶۸/۰۱/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۳/۱۳

شماره 106364ت28 – ۱۳۶۸/۲/۲۸

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۸/۱/۲۷ به استناد ماده 7 قانون نحوه ایجاد تسهیلات رفاهی برای کارکنان دولت مصوب ۱۳۶۷/۱/۲۸ مجلس شورای‌ اسلامی و بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی، برنامه و بودجه، بازرگانی و امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور‌ آیین‌نامه اجرایی قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمودند:

‌ماده 1 – قانون نحوه ایجاد تسهیلات رفاهی برای کارکنان دولت و شرکت اتحادیه تعاونی کارکنان دولت موضوع ماده دو قانون مزبور در این آیین‌نامه به ترتیب به‌ اختصار “‌قانون” و “‌شرکت” نامیده می‌شود.

‌ماده 2 – به منظور توزیع عادلانه و هماهنگ کالا بین کارکنان عضو شرکت، کلیه مراکز تهیه و توزیع کالا وابسته به وزارت بازرگانی و مؤسسات و شرکتهای‌ دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، شرکتهای ملی شده و مؤسسات وابسته یا تحت پوشش بنیاد امور جانبازان و سازمان صنایع ملی که تولیدکننده یا واردکننده یا‌ توزیع‌کننده و یا فروشنده فرآورده‌های کالا و لوازم و اجناس هستند مکلفند 20% از کلیه کالا و اجناس و لوازم آماده برای مصرف خود را در صورت اعلام نیاز‌شرکت در هر مورد به قیمت تحویل در کارخانه و به طور مستقیم و بودن واسطه واحدهای توزیع‌کننده به شرکت تحویل نمایند.

‌تبصره – لیست کالا و اجناس موضوع تبصره 2 ماده یک قانون و این ماده به شرح پیوست این آیین‌نامه خواهد بود.

‌ماده 3 – جهت ایجاد سرعت عمل در فراهم‌آوردن تسهیلات لازم در امر تدارک و توزیع کالاهای غیر نقدی موضوع ماده ۷ تصویب‌نامه شماره ۳۱۴۸۴ مورخ ۱۳۶۳/۵/۱۴ هیأت وزیران وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و برنامه و بودجه مکلفند اعتبارات یک ساله مربوط به کمکهای غیر نقدی کارکنان در اختیار‌ دستگاه‌های اجرای قرار دهند.

‌تبصره 1 – دستگاه‌های اجرایی موظفند اعتبارات مذکور را به صورت یکجا و بلافاصله در حساب جداگانه‌ای که به همین منظور توسط شرکت تعیین می‌گردد‌ واریز نمایند.

‌تبصره 2 – شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت، شهرداریها و مؤسسات انتفاعی و کلیه دستگاه‌هایی که خود اعتبارات جاری مربوطه را تأمین می‌کنند و‌ برای آنها اعتباری از محل درآمد عمومی دولت منظور نمی‌شود موظفند اعتبارات مربوط به کمکهای غیر نقدی کارکنان خود را از منابع داخلی رأساً بر اساس مفاد‌ این ماده پرداخت نمایند.

‌تبصره 3 – شرکت مکلف است کالاهای کمک‌های غیر نقدی موضوع این ماده را با توجه به اعتبارات هر دستگاه اجرایی و واحدهای تابعه آن که اختیار پرداخت‌ حقوق و مزایای آن را دارند به تدریج تأمین و تا پایان همان سال تسویه حساب گردد.
‌ماده 4 – جهت تأمین هر چه بیشتر کالا و اجناس و لوازم ضروری و نظارت بر تخصیص سهم واقعی لوازم و اجناس مورد نیاز شرکت از تولیدات داخلی و‌ اجناس وارداتی و لوازم موضوع ماده 2 و تبصره آن در آیین‌نامه و ارائه طرح‌های لازم در این رابطه کمیته هماهنگی تأمین کالای ضروری کارکنان دولت با‌ مسئولیت وزیر بازرگانی و یا یکی از معاونین ایشان با عضویت نمایندگان تام‌الاختیار نخست‌وزیر، سازمان امور اداره و استخدامی کشور، شرکت و‌ وزارتخانه‌های دفاع، صنایع، کشاورزی تشکیل خواهد شد.

‌ماده 5 – وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلفند حداکثر ظرف مدت دو ماه بر اساس آمار ارائه شده و توسط‌ سازمان امور اداری و استخدامی کشور نسبت به تعیین سهمیه قرض‌الحسنه موضوع تبصره 2 ماده 2 قانون برای هر یک از بانکهای عامل کشور به میزان هر نفر‌بیست هزار ریال اقدام لازم معمول دارند.

‌تبصره 1 – بانکهای کشور مکلفند بنا به درخواست شرکت میزان سهمیه موضوع این ماده را در اختیار شرکت قرار دهند.

‌تبصره 2 – به منور تحقق اهداف شرکت و تأمین مایحتاج عمومی کارکنان دولت و نیز فراهم نمودن تسهیلات لازم جهت سرمایه‌گذاری مناسب و ایجاد‌ شرکتهای تولیدی و تأسیس تولیدی و تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شروع بازپرداخت قرض‌الحسنه موضوع این ماده برای اولین بار در پایان پنج ساله اول و با‌ اقساط سالیانه خواهد بود. لین در نوبتهای بعدی بازپرداخت با اقساط مساوی سالیانه در طول پنج سال صورت خواهد گرفت.

‌تبصره 3 – در صورت عدم کفاف منابع قابل تخصیص قرض‌الحسنه موضوع تبصره 2 ماده 3 قانون با تشخیص شورای پول و اعتبار از منابع بانکی ارزان‌قیمت‌ تخصیص داده خواهد شد.‌

ماده 6 – واگذاری زمین و تأمین مصالح ساختمانی برای کارکنان مشمول این قانون بر اساس مفاد تصویب‌نامه شماره ۱۰۸۳۲۸ مورخ ۱۳۶۴/۱۲/۲۰ و 68504‌ مورخ ۱۳۶۵/۹/۱۱ و تصمیمات موضوع بند یک مصوبه اخیرالذکر و تغییرات ماده 64 آیین‌نامه اجرایی قانون زمین‌ شهری موضوع مصوبه شماره 51994ت315 مورخ 1367.4.29 هیأت وزیران و تغییرات زیر انجام خواهد شد.

‌تبصره 1 – کارکنانی که قصد احداث واحدهای مسکونی در بخشهای روستاهای کشور مناطق بازپس گرفته شده از دشمن در جنگ تحمیلی و نیز مناطق‌ آسیب‌دیده از جنگ را دارند در استفاده از تسهیلات بانکی حق تقدم دارند همچنین واگذاری زمین به اینگونه کارکنان در بخشها و روستاها کشور بدون رعایت‌ شرایط مندرج در جدول پیوست شماره پنج تصویب‌نامه شماره ۱۰۸۳۲۸ مورخ ۱۳۶۴/۱۲/۲۰ و اصلاحات وارد بر آن انجام خواهد شد.

‌تبصره 2 – قیمت واگذاری زمین به کارکنان دولت در کلیه نقاط کشور بر اساس قیمت منطقه‌ای سال 62 خواهد بود مگر اینکه بهای خرید زمین برای دولت بیش‌ از بهای مذکور باشد که در این صورت به بهای خرید واگذار خواهد شد.

‌تبصره ۳- [حذفی ۱۳۷۴/۶/۱۹]
[حق انشعاب آب، برق و گاز مصرفی کارکنان دولت مشمول ۳۰% تخفیف خواهد شد.]

‌تبصره ۳- [اصلاحی ۱۳۷۴/۶/۱۹]
مناطق بازپس گرفته شده از دشمن در جنگ تحمیلی و نیز مناطق آسیب‌دیده از جنگ موضوع تبصره یک این ماده حداکثر ظرف مدت یک ماه توسط‌ وزارت کشور تعیین و اعلام خواهد شد.

‌ماده 7 – به منظور تهیه و واگذاری زمین و تأمین سهمیه مصالح ساختمانی مورد نیاز برای کارکنان دولت و یا ایجاد و احداث واحدهای مورد نیاز برای واگذاری‌ به آنان و همچنین ارائه طرح‌های لازم در این زمینه کمیته هماهنگی تأمین مسکن کارکنان دولت با مسئولیت وزیر مسکن و شهرسازی یا یکی از معاونین ایشان با‌ عضویت نمایندگان تام‌الاختیار نخست‌وزیری، سازمان امور اداری و استخدامی کشور، وزارتخانه‌های برنامه و بودجه، کشور، نیرو، بازرگانی، بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی، صنایع و کشاورزی تشکیل خواهد شد.

‌تبصره 1 – کلیه دستگاه‌های دولتی که به نحوی از انحاء در زمینه ساخت واحد مسکونی یا تهیه و تولید مصالح ساختمانی اقدام می‌نمایند موظفند همکاری لازم‌ را با کمیته موضوع این ماده معمول دارند.

‌تبصره 2 – سازمان حج و اوقاف و امور خیریه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد امور جانبازان و سایر مراجع ذیربط که بر حسب مورد اختیار واگذاری زمین و‌ یا مصالح ساختمانی و یا واحد مسکونی را دارا می‌باشند مکلفند همکاری لازم با کمیته موضوع ماده فوق معمول دارند.

‌تبصره 3 – زمین‌های واگذاری به کارکنان دولت از طریق دستگاه‌های موضوع این ماده مشمول تسهیلات این آیین‌نامه خواهد شد.

‌تبصره 4 – وزارت مسکن و شهرسازی مرجع و مسئول تأمین زمین و مسکن کارکنان دولت بوده و برای این منظور دفتری در آن وزارتخانه و ادارات کل تابعه‌ جهت ایجاد هماهنگی امور مذکور و پاسخگویی به نیازهای کارکنان تشکیل می‌شود.

‌ماده 8 – نقشه‌های ساختمانی تیپ، متناسب با وضعیت اقلیمی و جغرافیایی هر منطقه توسط وزارت مسکن و شهرسازی تهیه شده و در اختیار تعاونی‌های‌ مسکن قرار خواهد گرفت.

‌تبصره 1 – نظارت بر انعقاد پیمان با پیمانکاران و اجرای کار ساختمانی واحدهای مسکونی که توسط تعاونی‌های مسکن کارکنان دولت احداث می‌شود به عهده‌ وزارت مسکن و شهرسازی خواهد بود.

‌تبصره 2 – دستورالعمل اجرایی موضوع این ماده حداکثر ظرف مدت 2 ماه پس از تصویب این آیین‌نامه توسط وزارت مسکن و شهرسازی و همکاری سازمان‌ امور اداری و استخدامی کشور تهیه و ابلاغ خواهد شد.

‌ماده 9 – کارمزد یا سود اعطای تسهیلات بانکی جهت احداث یا تکمیل و تعمیر و یا خرید واحد مسکونی بر اساس حداقل کارمزد در قرض‌الحسنه محاسبه و‌ دریافت خواهد شد.
ضمناً نحوه پرداخت تسهیلات اعطایی بانکها بر اساس دستورالعملهای فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا با رعایت مفاد این آیین‌نامه‌ انجام خواهد شد.

‌تبصره 1 – باقیمانده اقساط بدهی کارکنان دولت به بانکها اعم از وام خرید یا ساخت یا تعمیر و تکمیل واحد مسکونی مشروط بر اینکه سود یا کارمزد قبلی از‌ نرخ کارمزد در این آیین‌نامه بیشتر باشد بر اساس نرخ تعیین شده در این آیین‌نامه قابل محاسبه و دریافت است.

‌تبصره 2 – منظور از ساختمانهای جدیدالاحداث موضوع تبصره 3 ماده 4 قانون، ساختمانی است که به تشخیص بانک اعطاء‌کننده تسهیلات برای اولین بار مورد‌ سکونت قرار می‌گیرد یا اینکه کمتر از ده سال از مهلت پایان کار آن سپری شده باشد.

‌ماده 10 – در صورتی که زن و شوهر هر دو مشمول ماده 5 قانون و این آیین‌نامه باشند یکی از آنان با رعایت ضوابط این آیین‌نامه می‌توانند از تسهیلات بانکی در‌ رابطه با خرید احداث و یا تکمیل واحد مسکونی بهره‌مند گردند. احتساب مبنای محاسبه بازپرداختی تسهیلات اعطایی بانکها بر اساس مجموع حقوق و مزایای‌ مستمر آنان بلامانع است.

‌ماده 11 – میزان تسهیلات اعطایی بانکها جهت خرید یا احداث، تعمیر یا تکمیل واحد مسکونی کارکنان مشمول این آیین‌نامه شش‌ میلیون ریال خواهد بود.‌ لیکن بنابه تشخیص بانک اعطاء‌کننده میزان فوق تا هشت میلیون ریال قابل افزایش می‌باشد.

‌ماده 12 – کارکنان مشمول این آیین‌نامه فقط یک بار حق استفاده از وام خرید خانه را خواهند داشت.

‌ماده 13 – نحوه پرداخت و بازپرداخت وامهای اضطراری موضوع ماده 3 قانون بر اساس آیین‌نامه اجرایی تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه خواهد بود لیکن تعیین‌ اولویت پرداخت به کارکنان مشمول و تعیین سهم هر دستگاه بر اساس ضوابطی است که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با نظر ستاد امور رفاهی کارکنان‌ دولت حداکثر ظرف یک ماه پس از تصویب این آیین‌نامه تهیه و ابلاغ می‌شود.

‌ماده 14 – به منظور فراهم آوردن تسهیلات بانکی و تأمین اعتبارات لازم در زمینه‌های مختلف تأمین مسکن، مایحتاج عمومی و وامهای اضطراری و‌ قرض‌الحسنه کمیته هماهنگی تأمین تسهیلات اعتباری کارکنان دولت با مسئولیت رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با عضویت نمایندگان‌ تام‌الاختیار نخست‌وزیری، سازمان امور اداری و استخدامی شور و وزارتخانه‌های برنامه و بودجه، امور اقتصادی و دارایی تشکیل خواهد شد.

‌ماده 15 – وظایف دبیرخانه کمیته‌های موضوع مواد 4، 7، 14 به عهده دستگاه‌های مسئول خواهد بود و جلسات آنان به صورت عادی هر سه ماه یک بار و به‌ صورت فوق‌العاده حسب مورد به درخواست ستاد امور رفاهی کارکنان دولت و وزارتخانه‌های بازرگانی و مسکن و شهرسازی تشکیل خواهد شد.

‌تبصره 1 – کمیته‌های فوق می‌توانند جهت تحقق اهداف خود و استفاده از امکانات سایر دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی از نمایندگان آن به منظور همکاری و‌ شرکت در کمیته دعوت نمایند.

‌تبصره 2 – کمیته‌های فوق حسب مورد تحت نظارت ستاد امور رفاهی کارکنان دولت جایگزین کمیته‌های موضوع بندهای “‌الف”، “ب” در تصویب‌نامه‌ شماره 76550 مورخ ۱۳۶۴/۱۰/۲۲ هیأت وزیران خواهد بود.

‌ماده 16 – کارکنان زیر در دستگاه‌های مشمول این قانون می‌توانند از تسهیلات مواد 6 و 11 استفاده نمایند.
‌الف – کارکنان شاغل دولت که حداقل دارای سه سال سابقه خدمت باشند.
ب – مستخدمین بازنشسته در یکی از دستگاه‌های موضوع این قانون.
ج – همسران مستخدمین مستمری یا وظیفه‌بگیران که دارای فرزند تحت تکفل می‌باشند.

‌ماده 17 – در اجرای ماده هشت قانون و به منظور ارائه به موقع گزارش به کمیسیون امور اداری و استخدامی مجلس شورای اسلامی از طرف سازمان امور اداری‌ و استخدامی کشور، وزارتخانه‌ها برنامه و بودجه، مسکن و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، و کمیته‌های مواد 4، 7، 14 این آیین‌نامه و شرکت‌ اتحادیه تعاونی مصرف موظفند هر شش ماه یک بار گزارش تفصیلی از فعالیتهای و اقدامات انجام شده در زمینه این قانون را به سازمان مزبور ارسال نمایند.

‌ماده 18 – کلیه دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون موظفند ضمن همکاری لازم با ستاد و سازمان امور اداری و استخدامی کشور جهت اجرای قانون به منظور‌ فراهم آوردن تسهیلات لازم برای تأمین مسکن و اعطای تسهیلات، اعتباری کارکنان دولت اطلاعات و اسناد مدارک لازم را در این زمینه در مورد لزوم به ستاد و‌ سازمان مزبور ارائه نمایند.

‌ماده 19 – کلیه دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مکلفند ضمن پرداخت همه ماهه کلیه حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر و کمک هزینه عائله‌مندی اعم از‌ نقدی و غیر نقدی کارکنان تحت پوشش خود مبالغ آن را در فیش‌های حقوقی درج نمایند.

‌تبصره 1 – کمکهای غیر نقدی موضوع تبصره 56 قانون بودجه سال 1363 که به صورت غیر نقدی پرداخت می‌گردد فقط مبلغ ریالی آن در فیش درج خواهد شد.

‌ماده 2 – کارگران شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون در صورتی از تسهیلات این آیین‌نامه استفاده می‌نمایند که مشمول استفاده از تسهیلات بانکی بانک‌ رفاه کارگران و یا امور رفاهی کارگران در زمینه ارزاق عمومی و کوپن کالاهای اساسی مخصوص کارگران و یا عضو اتحادیه مصرف کارگران (‌امکان) نباشند.

‌ماده 21 – کمیته هماهنگی تأمین بهداشت و درمان کارکنان دولت بر اساس مصوبه شماره ۷۶۵۵۰ مورخ ۱۳۶۴/۱۰/۲۲ کماکان به فعالیت خود ادامه داده و‌ ظرف مدت یک ماه بعد از
تصویب این آیین‌نامه نسبت به تهیه آیین‌نامه اجرایی اقدام تا به ستاد ارجاع و ستاد پس از بررسی‌های لازم مراتب را به هیأت وزیران‌ تقدیم نماید.

‌ماده 22 – سازمان امور اداری و استخدامی کشور موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه بعد از تصویب این آیین‌نامه در جهت اجرای تبصره 1 ماده 2 قانون‌ موضوع تهیه اساسنامه شرکت اقدام نماید.

‌ماده 23 – ستاد پیگیری امور رفاهی کارکنان دولت موضوع مصوبه شماره ۷۶۵۵۰ مورخ ۱۳۶۴/۱۰/۲۲ هیأت وزیران مرکب از وزرای برنامه و بودجه،‌ بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی، مسکن و شهرسازی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی کشور و با‌ مسئولیت معاون نخست‌وزیر در امور اجرایی که در این آیین‌نامه به اختصار ستاد نامیده می‌شود به منظور نظارت بر حسن اجرای این مصوبه و نظارت بر کار‌ کمیته‌های موضوع مواد 4، 7، 14 این آیین‌نامه و تهیه پیشنهاد طرح‌های رفاهی در بخشهای مسکن، مصرف، درمان و… کماکان به کار خود ادامه خواهد داد و‌ طرح‌های مذکور را طی مراحل تصویب به هیأت وزیران ارائه نماید.

[‌واگذاری مسئولیت ستاد پیگیری امور رفاهی کارکنان دولت به کمیسیون رفاه اجتماعی هیأت دولت]

‌ماده 24 – از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، کلیه مقررات مغایر با آن لغو می‌گردد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر


‌فهرست کالاها و اجناس موضوع تبصره ماده 3

1 – انواع تلویزیون سیاه و سفید رنگی، 2 – رادیو و رادیوضبط، 3 – جارو برقی و مکانیکی، 4 – کولر آبی (‌ثابت و پر تابل)، 4 – کولر گازی، 5 – یخچال،‌یخچال فریزر، فریزر خانگی، 6 – ماشین لباسشویی (‌اتوماتیک و نیمه اتوماتیک)، 7 – چرخ خیاطی (‌دستی، برقی و گلدوزی)، 8 – چرخ گوشت، 9 -‌ آبمیوه‌گیری (‌دستی و برقی)، 10 – زودپز و آرام‌پز، 11 – پلوپز برقی، 12 – ظروف آشپزخانه (‌استیل، تفلون، لعابی)، 13- انواع سینی، 14 – قاشق و چنگال (‌سرویس، فله)، 15 – انواع کارد آشپزخانه، 16 – ظروف چینی (‌سرویس، فله)، 17 – بلورجات (‌سرویس، فله)، 18 – ظروف ملامین (‌سرویس، فله)، 19 -‌اطوی خانگی از هر قبیل، 20 – پنکه (‌سقفی، رومیزی)، 21 – فرش ماشینی، 22 – موکت، 23 – پرتو و لحاف، 24 – اجاق گاز (‌گازی، نفتی، برقی)، 25 -‌آبگرمکن (‌گازی، نفتی، برقی)، 26 – بخاری (‌گازی، نفتی، برقی)، 27 – بخاری دستی (‌علاء‌الدین، عالی نسب)، 28 – چراغ خوراک‌پزی از هر قبیل، 29 -‌کپسول گاز و رگلاتور و گاز پیک‌نیکی، 30 – انواع ساعت (‌مچی، رومیزی، دیواری)، 31 – چراغ گازی، 32 – چراغ زنبوری و فانوس، 33 – انواع بهم‌زن برقی، 34 – آسیاب برقی، 35 – انواع فلاسک و یخدان (‌غذا، آب‌گرم، آبسرد)، 36 – کیک‌پز، 37 – قهوه جوش، 38 – توستر و اره برقی آشپزخانه، 39 – ترازوی‌آشپزخانه، 40 – سماور و کتری برقی، 41 – نوار کاست

‌لوازم تحریر:

42 – ماشین‌حساب دستی، 43 – خودنویس و روان‌نویس، 44 – خودکار، 45 – جعبه پرگار، 46 – خط‌کش، گونیا، نقاله، 47 – ماشین دوخت و منگنه، 48 -‌ مداد تراش، 49 – انواع مداد، 50 – پاک‌کن، 51 – دفترچه، 52 – کاغذ خط‌دار و شطرنجی و بی‌خط، 53 – چسب و نوار چسب، 54 – انواع ماژیک، 55 – انواع‌ جوهر و مرکب، 56 – آب‌رنگ و خمیر

‌مواد غذایی:

57 – انواع گوشت (‌قرمز، مرغ، ماهی)، 58 – برنج، 59 – روغن، 60 – حبوبات، 61 – قند و شکر، 62 – کره، 63 – تخم‌مرغ، 64 – پنیر، 65 – میگو و تن‌ ماهی، 66 – چای، 67 – قهوه نسکافه، کاکائو، 68 – ادویه‌جات، 69 – انواع شیرخشک، 70 – انواع پودرهای میوه‌جات، 71 – تنقلات (‌بیسکویت، شکلات…)، 72 -‌ نبات، 73 – کنسروجات، 74 – انواع کمپوت، 75 – رب گوجه فرهنگی، 76 – آبلیمو، 77 – سوسی و کالباس، 78 – انواع سس، 79 – ترشیجات و مرباجات، 80 – شیر و ماست و خامه، 81 – نوشابه (‌پپسی، کوکا و غیره…)، 82 – انواع بستنی‌ها ‌

منسوجات و پوشاک:

83 – انواع فاستونی، 84 – انواع پارچه پشمی، ابریشمی، پلیمر زنانه، 85 – انواع تترون، 86 – انواع پوپلین، 87 – روپوشی، 88 – انواع برانی و کاپشن و‌ پارچه‌های بارانی، 89 – انواع روسری‌ها، 90 – انواع پارچه‌های چادری، 91 – انواع پارچه‌های محلفه‌ای، 92 – انواع پارچه‌های کرکی، 93 – انواع پارچه‌های‌ روتختی و رومیزی، 94 – انواع پارچه‌های پرده‌ای، 95 – انواع پارچه‌های آستری، 96 – انواع چیت، 97 – انواع پارچه‌های پیراهنی، 98 – انواع پیراهن مردانه،‌زنانه، بچه‌گانه، 99 – انواع جوراب مردانه، زنانه و بچه‌گانه، 100 – انواع زیرپیراهن و شورت مردانه و زنانه و بچه‌گانه، 101 – انواع دستکش، 102 – کسرت و‌گن زنانه، 103 – رومیزی توری و نایلونی و پارچه‌ای، 104 – انواع نخ قرقره، 105 – انواع نوار و زیپ

‌مواد شوینده:

106 – پودر رختشویی، 107 – پودر ظرفشویی، 108 – مایع ظرفشویی، 109 – مایع سفیدکننده، 110 – مایع نرم‌کننده، 111 – مایع ضدعفونی‌کننده، 112 -‌ انواع صابون، 113 – مایع و خمیر صابونی

‌لوازم بهداشتی:

114 – شامپو، 115 – خمیردندان، 116 – مسواک، 117 – ماشین اصلاح (‌برقی و دستی)، 118 – ناخن‌گیر، 119 – انواع تیغ، 120 – انواع کرم، پودر، 121 -‌ لوازم آرایشی زنانه، 122 – دستمال کاغذی از هر قبیل، 123 – دستکش صنعتی و خانگی، 124 – پوشاک بچه، 125 – نوار بهداشتی، 126 – سموم دفع‌ حشرات و نفتالین، 127 – پنبه هیدروفیل و گاز و نوار چسب زخم، 128 – سایه و رنگ مو، 129 – انواع تقویت‌کننده مو، 130 – عطر و اودکلن، 131 – بوگیر‌ توالت و یخچال، 132 – انواع ماشین‌های سواری، 133 – موتورسیکلت گازی و دنده‌ای، 134 – دوچرخه

‌لوازم یدکی خودرو:

135 – شمع و پلاتین، 136 – باطری، 137 – لاستیک و تیوپ، 138 – فیلتر هوا و روغن ماشین سواری، 139 – روغن ترمز و ضد یخ، 140 – کمک فنر‌ماشین سواری، 141 – زنجیر چرخ، 142 – دیسک، صفحه کلاج، بلبرینگ، 143 – تسمه پروانه ماشین‌های سواری، 144 – انواع بوق ماشینهای سواری، 145- لنت ترمز ماشینهای سواری، 146 – رادیو و رادیوپخش اتومبیل، 147 – انواع لامپ و آچارآلات، 148 – لاستیک و موکت داخل ماشین سواری

ابزارآلات:

149 – دریل برقی، 150 – اره برقی، 151 – دستگاه پرچ، 152 – آچار لوله‌گیر، 153 – هویه برقی، 154 – پیستوله، 155 – انواع قلم نقاشی، 156 – حدیده، 157 – قلاویز، 158- اسکنه، 159 – انواع مته، 160 – انواع آچار و انبردست، 161 – انواع قفل درب و پنجره، 162 – سمپاش

‌لوازم الکتریکی:

163 – ترانس اتوماتیک، 164 – دستگاه روشنایی شارژی، 165 – کامپیوترهای کوچک، 166 – دستگاه تلفن، 167 – انواع باطری خشک، 168 – چراغ قوه، 169 – چراغ گردون، 170 – انواع لامپ روشنایی (‌معمولی، مهتابی، لوستر)، 171 – اوهم متر، ولت متر، 172 – فازمتر، 173 – انواع کلید و پریز، 174 – سیم‌ و نوار چسب برق، 175 – دستگاه خبرکننده نشت گاز، 176 – دستگاه شوک‌گیر

‌لوازم عکاسی:

177 – دوربین عکاسی، 178 – دوربین چشمی، 179 – انواع فلاش و نورسنج، 180 – انواع فیلتر، 181 – انواع فیلم، 182 – باطرهای مختلف دوربین و‌ ساعت، 183 – انواع لنز دوربین عکاسی

‌کالاهای متفرقه:

184 – کیف مدرسه، 185 – کیف زنانه و مردانه، 186 – انواع فندک، 187 – چتر زنانه، مردانه و بچه‌گانه، 188 – سوزن چرخ خیاطی، 189 – سیم ظرفشویی، 190 – اسکاچ و اسفنج، 191 – کیسه نایلکس، 192 – انواع نایلون، 193 – انواع دگمه