‌آیین‌نامه اجرایی قانون استخدام جانبازان و اسراء و افراد خانواده‌های شهداء مصوب جلسه مورخ ۱۳۶۷/۱۰/۷ مجلس شورای‌ اسلامی

تاریخ تصویب: ۱۳۶۸/۰۳/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۴/۲۰

4756ت266 – 1368.04.11

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1368.3.24 بنا به پیشنهاد شماره .5704‌د مورخ 1367.12.20 سازمان امور اداری و استخدامی کشور، آیین‌نامه اجرایی قانون‌ استخدام جانبازان، اسراء و افراد خانواده‌های شهداء مصوب ۱۳۶۷/۱۰/۷ مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر تصویب نمودند:


‌ماده 1 – سازمان امور اداری و استخدامی کشور با رعایت اولویتهای مندرج در متن ماده واحده و تبصره‌های یک و پنج آن بر اساس مجوزهای صادره نسبت به‌ معرفی افراد واجد شرایط به دستگاه‌های مشمول تبصره 60 قانون بودجه سال 1364 و ای ماده 6 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی اقدام خواهد نمود.


‌ماده 2 – سایر دستگاه‌های مذکور در ماده واحده که مشمول ماده یک نمی‌شوند و برای استخدام آنها نیازی به مجوز هیأت محترم وزیران نمی‌باشد برای تأمین‌ نیروی انسانی مورد نیاز مکلفند که نیازهای استخدامی خود را به سازمان امور اداری و استخدامی کشور اعلام نمایند تا سازمان مذکور نسبت به معرفی افراد‌ واجد شرایط اقدام نماید.

‌تبصره 1 – دوره‌های آموزشی بلندمدت با ارزش استخدامی معادل مدارج تحصیلی که منجر به استخدام می‌شود نیز مشمول موارد فوق می‌گردند.

‌تبصره 2 – دستگاه‌های مذکور در مواد بالا مکلفند حداکثر ظرف مدت 3 ماده نسبت به اعلام نتایج مربوط به مراحل استخدام و گزینش نیروهای مشمول ماده‌ واحده به سازمان امور اداری و استخدامی کشور اقدام نمانید.


‌ماده 3 – دستگاه‌های مذکور در مواد بالا در صورت عدم وجود افراد واجد شرایط در بانک اطلاعاتی سازمان مذکور و یا عدم جذب افراد معرفی شده، با ذکر‌ دلایل و تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور می‌توانند رأساً نسبت به انتشار آگهی جهت استخدام افراد واجد شرایط اقدام نمایند.


ماده 4 – پرداخت هر گونه وجهی تحت عنوان حقوق و مزایای و یا عناوین دیگر توسط دستگاه‌های موضوع ماده واحده به کارکنان جدیدالاستخدام موکول به‌ رعایت مواد یک و دو آیین‌نامه می‌باشد. مسئولیت اجرای این امر به عهده ذیحسابیها و یا مسئولین امور مالی در دستگاه‌های فوق بوده و از تاریخ ابلاغ این‌ آیین‌نامه کلیه دستگاه‌ها مکلف به رعایت آن هستند.


‌ماده 5 – دبیرخانه کمیسیون مذکور در تبصره 2 ماده واحده به منظور صدور گواهی تأیید خدمت داوطلبانه در جبهه که از طریق ارگانهای مختلف به استثناء سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی اعزام شده‌اند در وزارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل می‌گردد.


‌ماده 6 – به منظور حسن اجرای این قانون کلیه دستگاه‌های موضوع ماده واحده همکاریهای لازم را با سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهند نمود.


‌ماده 7 –
[اصلاحی ۱۳۶۹/۱۰/۳۰] –
[اصلاحی ۱۳۷۱/۲/۲۰]
رسیدگی به شکایات و اعتراضات استخدامی افراد موضوع قانون “‌استخدام جانبازان، اسرا و افراد خانواده‌های شهدا، جانبازان ازکارافتاده، اسرا و‌ مفقودالاثرهای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و همچنین افرادی که حداقل 9 ماه متوالی با یک سال متناوب، داوطلبانه در جبهه خدمت نموده‌اند” مصوب 1367 و ماده واحده الحاق یک تبصره به قانون مذکور مصوب 1368، همچنین توزیع عادلانه افراد موضوع قوانین فوق‌الذکر در دستگاه‌های اجرایی، به “‌کمیته‌ هماهنگی منطقه‌ای اشتغال” (‌موضوع تصویب‌نامه شماره 1740ت37ه مورخ 1371.2.23) با حضور نماینده سازمان امور اداری و استخدامی کشور و حسب‌ مورد نماینده دستگاه یا نهاد ذیربط، محول می‌شود.


‌ماده 8 – دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ خواهد شد. از تاریخ تصویب این‌آیین‌نامه، کلیه مصوبات و مقررات مغایر لغو می‌گردد.


‌ماده 9 – [الحاقی ۱۳۶۹/۱۰/۳۰]
کلیه کارگاه‌های مشمول ماده واحده قانونی “‌الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان، اسرا و افراد خانواده‌های شهدا، جانبازان ازکارافتاده، اسرا و‌ مفقودالاثرهای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی” مصوب 1368.2.3 که در مواد بعدی اختصاراً ماده واحد قانون نامیده می‌شود مکلفند نیازهای استخدامی برای‌ تأمین نیروی انسانی (‌مشمول قانون کار) مورد نیاز خود را به مراکز کاریابی و خدمات اشتغال در تهران، ادارات کل کار و امور اجتماعی در مراکز استانها و ادارات‌ کار و خدمات اشتغال در شهرستانها که در این تصویب‌نامه مراکز کاریابی و خدمات اشتغال نامیده می‌شوند اعلام تا مراکز مذکور نسبت به معرفی افراد واجد‌ شرایط اقدام نمایند.


‌ماده 10 – [الحاقی ۱۳۶۹/۱۰/۳۰]
وزارت کار و امور اجتماع مکلف است با بهره‌گیری از اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی ایثارگران مستقر در سازمان امور اداری و استخدامی کشور‌ و همچنین با توجه به فهرست اسامی ایثارگرانی که از آن وزارت تقاضای کار نموده‌اند از طریق مراکز کاریابی و اشتغال نسبت به معرفی افراد به کارگاه‌ها مشمول‌ ماده واحده قانون مذکور در ماده (9) اقدام نماید.

‌تبصره – سازمان امور اداری و استخدامی کشور فهرست اسامی مشمولان قانون استخدام جانبازان، اسرا و افراد خانواده‌های شهدا،… مصوب 1367.10.7 را که‌ در بانک اطلاعاتی آن سازمان موجود می‌باشد در اختیار وزارت کار و امور اجتماعی قرار خواهد داد وزارت مذکور در صورت اشتغال افراد، مراتب را به سازمان‌ مزبور اعلام می‌نماید تا اسامی آنان از بانک اطلاعاتی حذف گردد.


‌ماده 11 – [الحاقی ۱۳۶۹/۱۰/۳۰]
کارگاه‌های مشمول ماده واحده قانون مذکور در ماده (9) مکلفند حداکثر ظرف مدتی یک ماه نتایج مربوط بکارگیری افراد معرفی شده را به مراکز‌ کاریابی و خدمات اشتغال اعلام نمایند.


‌ماده 12 – [الحاقی ۱۳۶۹/۱۰/۳۰]
در صورت عدم وجود افراد واجد شرایط و یا عدم امکان جذب افراد معرفی شده از سوی مراکز کاریابی و خدمات اشتغال، کارگاه‌های مشمول ماده‌ واحده قانون مذکور در ماده (9) می‌توانند با تأیید مراکز کاریابی و خدمات اشتغال رأساً نسبت به اشتغال به کار افراد مورد نیاز خود اقدام نمایند.


ماده 13 – [الحاقی ۱۳۶۹/۱۰/۳۰]
در جهت اجرای صحیح مفاد ماده واحده قانون مذکور در ماده (9) شعب سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور مکلفند قبل از برقراری رابطه بیمه و‌ شمول قانون تأمین اجتماعی به فارادی که پس از ابلاغ این تصویب‌نامه در کارگاه‌های مشمول قانون کار مشمول این تصویب‌نامه اشتغال به کار می‌یابند. تأییدیه‌ صادر شده از سوی مراکز کاریابی و خدمات اشتغال را در مورد رعایت ماده (12) فوق به ضمیمه سایر مدارک از کارفرما مطالبه نمایند و در صورت عدم ارائه‌ تأییدیه مذکور، از اقدام در خصوص تحت پوشش قرار دادن فرد اشتغال یافته خودداری کنند.


‌ماده 14 – [الحاقی ۱۳۶۹/۱۰/۳۰]
وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است حداقل بیست درصد از ظرفیت مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را به منظور آموزش متقاضیان مشمول قانون‌ استخدام جانبازان، اسرا و افراد خانواده‌های شهدا… مصوب 1367.10.7 اختصاص دهد تا افراد پس از طی دوره آموزشی جذب مشاغل مربوط گردند.

‌تبصره – معرفی افراد به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای توسط مراکز کاریابی و خدمات اشتغال صورت خواهد گرفت و در صورتی که تعداد افراد داوطلب واجد‌ شرایط کمتر از ظرفیت مراکز آموزشی مذکور باشد، مراکز آموزشی ظرفیت خود را به طریق معمول از بین سایر متقاضیان تأمین خواهند نمود.


‌ماده ۱۵-
[الحاقی ۱۳۶۹/۱۰/۳۰] –
[اصلاحی ۱۳۷۰/۷/۱۴] –
[حذف ۱۳۷۱/۲/۲۰]


‌ماده ۱۵-
[الحاقی ۱۳۶۹/۱۰/۳۰] –
[اصلاح شماره: ۱۳۷۱/۲/۲۰]
دستورالعمل اجرایی مواد الحاقی فوق با در نظر گرفتن دستورالعملی که قبلاً توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و ابلاغ شده است (‌بخشنامه شماره 2999ق مورخ 1368.9.20 سازمان امور اداری و استخدامی کشور) توسط وزارت کار و امور اجتماعی با هماهنگی سازمان امور اداری و‌ استخدامی کشور تهیه و ابلاغ خواهد شد.

‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر