‌آیین‌نامه اجرایی تسهیلات اعتباری اشتغال مهاجرین جنگ تحمیلی موضوع بند 5 تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 کل‌ کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۶/۰۱

1368.05.14 – .48780ت524 – 1368.05.14 – 953

‌هیأت وزیران در جلسه 1368.5.14 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 3537 – 4 – 6657 – 1
مورخ 1368.5.8 وزارتین برنامه و بودجه و کشور و بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران و
بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی، آیین‌نامه اجرایی تسهیلات اعتبار اشتغال مهاجرین
جنگ تحمیلی موضع بند 5‌تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 کل کشور را به شرح زیر تصویب
نمودند.
[z]‌آیین‌نامه اجرایی تسهیلات اعتباری اشتغال مهاجرین جنگ تحمیلی موضوع بند 5
تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 کل کشور.
‌ماده 1 – هدف از اعطای تسهیلات اعتبار موضوع بند "5" تبصره 3 قانون بودجه سال
1368 کل کشور منحصراً فراهم نمودن موجبات اشتغال مهاجرین‌جنگ تحمیلی می‌باشد. برای
حصول به این هدف تسهیلات اعتباری مورد نیاز طرح‌های تولیدی در بخشهای کشاورزی و
صنایع روستایی، صنعت و‌معدن و مصالح ساختمانی حداکثر تا 4 میلیارد ریال توسط بانک
ملی ایران بر اساس شرایط مندرج در این آیین‌نامه به صورت قرض‌الحسنه اعطاء‌خواهد
شد.
‌تبصره 1 – طرح‌های موضوع این آیین‌نامه توسط بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی یا
خود مهاجرین یا مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی برای‌مهاجرین تهیه و به بانک
ملی ایران ارائه خواهد شد.
‌تبصره 2 – تأیید مهاجر بودن متقاضیان در کلیه طرح‌ها بر عهده بنیاد امور مهاجرین
جنگ تحمیلی می‌باشد و طرح‌ها ارائه شده به بانک ملی ایران در‌صورتی توسط بانک
مزبور بررسی خواهد شد که قبلاً تأییدیه موضوع این تبصره را داشته باشد.
‌ماده 2 – حداکثر سهم هر یک از بخشهای تولیدی به شرح زیر می‌باشد.
ارقام به میلیون ریال
‌بخش کشاورزی و صنایع روستایی 2.400
‌بخش صنعت 400
‌بخش مصالح ساختمانی 800
——————————————————–
‌جمع 4.000
‌تبصره 1 – بر اساس عملکرد چهارماهه در اعطای تسهیلات اعتباری فوق وزارت برنامه و
بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد بنیاد‌امور مهاجرین جنگ تحمیلی
وزارت کشور (‌معاونت مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی) عنداللزوم تغییرات لازم
را در توزیع تسهیلات اعتباری‌بنی بخشهای تولیدی فوق انجام خواهند داد. مشروط بر
این که در جمع کل مبلغ چهار میلیارد ریال تغییر حاصل نشود.
‌تبصره 2 – حداقل 60% از تسهیلات اعتباری فوق باید به شرکتهای تعاونی اعطاء گردد
‌ماده 3 – طرح‌های موضوع ماده یک (‌حسب مورد) پس از تأیید عالیترین مقام بنیاد یا
مراکز گسترش و یا نماینده آنان به منظور استفاده از تسهیلات‌اعتباری موضوع این
آیین‌نامه در زمینه ایجاد توسعه و یا خرید واحدهای نیمه تمام جهت تکمیل و
راه‌اندازی و تأمین سرمایه در گردش بخشهای‌مختلف کشاورزی صنعتی معدنی مصالح
ساختمانی کتباً به بانک ملی ایران ارائه خواهد شد.
‌تبصره.
‌بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی در طرحها و شرکتها و واحدهایی که با استفاده از
تسهیلات اعتباری موضوع این نامه برای مهاجرین دایر می‌نماید‌موظف است همزمان با
اجرای طرح مهاجرین جنگ تحمیلی را در این مؤسسات با رعایت شرایط و مقررات، در
مالکیت واحدهای مربوطه سهیم‌نماید.
‌ماده 5 – بانک ملی ایران حداکثر ظرف مدت 30 روز برای طرح‌های کمتر از پنجاه
میلیون ریال و حداکثر ظرف 45 روز سایر طرح‌ها را بررسی و نتیجه‌را حسب مورد به
ارائه‌کننده طرح اعلام خواهد نمود. در صورتی که طرحی قابل توجیه نباشد دلایل آن
بایستی از طرف بانک ملی ایران به ارائه‌کننده‌منعکس گردد.
‌تبصره. حداکثر وام پرداختی به ازاء هر نفر ده میلیون ریال خواهد بود.
‌ماده 6 – منظور از طرح در این آیین‌نامه عبارتست از شرح عملیات اجرایی و ارائه
پیش‌بینی‌ها در رابطه با ایجاد بازسازی، توسعه، تکمیل و راه‌اندازی‌مجدد یک واحد
مشتمل بر توجیه لازم برای اجرای طرح و پیش‌بینی تخصص‌های لازم و چگونگی تأمین آنها
و پیش‌بینی آموزشهای فنی ضمن اجرای‌طرح، مشخصات فنی کلیه ساختمانها و تأسیسات
ماشین‌آلات و بهای واحد و کل آنها محل استقرار طرح زمان اجرای طرح به انضمام
پیش‌بینی سرمایه‌در گردش مورد نیاز و صورتهای مالی و جداول مشخص‌کننده وضع فنی
مالی و اقتصادی طرح
‌تبصره 1 – اعطای تسهیلات از جانب بانک ملی ایران موکول به تعیین محل استقرار طرح
و ارائه مشخصات حقوقی زمین و موافقت اصولی و‌پروانه‌های تأسیس و سایر مجوزهای لازم
طرح می‌باشد.
‌تبصره 2 – سهم منابع سرمایه‌گذاری مجری یا مجریان طرح با توجه به تمکن آنان به
تشخیص بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی و مراکز گسترش،‌حسب مورد تعیین خواهد شد.
‌تبصره 3 – بانک ملی ایران با رعایت مقررات داخلی خود می‌تواند تا 15% از
هزینه‌های ثابت طرح‌ها را تحت عنوان هزینه‌های مقدماتی پس از ارائه‌موافقت اصولی
پروانه تأسیس و مجوزهای لازم از وزارتخانه و ارگان ذیربط در هر مورد طرح در اختیار
مجری مربوطه معرفی شده از طرف بنیاد امور‌مهاجرین جنگ تحمیلی و مراکز گسترش حسب
مورد اعم از اشخاص حقیقی یا حقوق قرار دهد.
‌ماده 7 – بانک ملی ایران پس از انجام بررسی‌های لازم و تشخص اینکه پیشنهاد دارا
توجیهات لازم فنی مالی، اقتصادی می‌باشد پس از اخذ تضمین‌موضوع ماده 8 این
آیین‌نامه منابع مالی مورد نیاز طرح را متناسب با پیشرفت عملیات اجرایی طرح تأمین
می‌نماید ماده 8 – تضمین تسهیلات اعتباری‌موضوع این آیین‌نامه عبارتند از.
‌الف – کلیه مستحدثات و اموال و دارایی‌های قابل توثیق که از اجرای طرح‌های موضوع
ماده یک این آیین‌نامه ناشی می‌شود در وثیقه بانک ملی ایران‌قرار خواهد گرفت
استفاده‌کنندگان از تسهیلات اعتباری موظفند در صورت کمبود و وثیقه سفته با دو
امضاء در اختیار بانک ملی ایران قرار دهند.
ب – تضمین وزارت برنامه و بودجه دائر بر اینکه وزارت برنامه و بودجه مانده مطالبات
معوق‌الوصول بانک ملی ایران ناشی از اعطای تسهیلات‌اعتباری طرح‌های مصوب موضوع این
آیین‌نامه را به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر ظرف مدت 5 سال در
لایحه بودجه سالیانه‌کل کشور خواهد نمود.
‌ماده 9 – تضمین دولت نافی وظایف بانک ملی ایران جهت وصول مطالبات ناشی از اعطای
تسهیلات اعتباری موضوع این آیین‌نامه نمی‌باشد لذا بانک‌ملی ایران مکلف است جهت حظ
حقوق خود اقدامات قانونی لازم را جهت مصرف واریز تسهیلات اعتباری اعطایی به عمل
آورد. در حسن اجرای این‌تکلیف بانک ملی ایران موظف است بر مصرف و واریز تسهیلات
اعتباری موضوع این آیین‌نامه به شرح ذیل نظارت نماید.
‌الف – نظارت بر مصرف صحیح اعتبار مزبور متناسب با پیشرفت اجرای طرح
ب – نظارت بر واریز مطالبات ناشی از اعطای تسهیلات اعتباری از محل درآمد طرح
تبصره.
‌استفاده‌کنندگان از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه موظفند اقساط تسهیلات دریافتی را
به موقع بازپرداخت نمایند عدم بازپرداخت اقساط بدهی‌استفاده‌کنندگان از تسهیلات
اعتباری مزبور در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه و اموال دولتی محسوب می‌شود.
‌ماده 10 – مهلت بازپرداخت تسهیلات با توجه به ماهیت طرح حداکثر 5 سال می‌باشد که
اولین قسط آن یک سال پس از درافت کل تسهیلات اعتباری‌خواهد بود در هر حال زمان
اجرا و شروع بازپرداخت در مجموع از ده سال تجاوز نخواهد کرد.
‌ماده 11 – اطلاعات و آمار مربوط به عملکرد تسهیلات اعطایی موضوع این آیین‌نامه
باید هر شش ماه یک بار توسط بانک ملی ایران و با همکاری بنیاد‌امور مهاجرین جنگ
تحمیلی تهیه و در اختیار نخست‌وزیری کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و‌وزارت برنامه و بودجه قرار گیرد.
‌میرحسین موسوی – نخست‌وزیر