‌آیین‌نامه اجرایی قانون تأمین مسکن فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش

تاریخ تصویب: ۱۳۶۸/۰۵/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۶/۰۱

شماره: 49276/ت633 – 1368/05/14

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۸/۵/۴ به استناد تبصره 6 قانون تأمین مسکن فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش مصوب 13/2/1368 مجلس‌ شورای اسلامی و بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و آموزش و پرورش آیین‌نامه اجرائی قانون مزبور را بشرح زیر تصویب‌ نمودند:

ماده 1 ـ وزارت مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین کلیه دستگاه‌های دولتی یا تحت پوشش دولت که بنحوی از انحاء در‌زمینه تهیه و واگذاری زمین و احداث واحدهای مسکونی فعالیت مینمایند مکلفند در کلیه شهرها، شهرکها، بخشها و روستاهای کشور حسب مورد میزان 40% از اراضی قابل واگذاری یا واحدها و یا مجتمعهای مسکونی را با اولویت به افراد واجد شرایط آموزش و پرورش اعم از شاغل و بازنشسته در‌سراسر کشور واگذار نمایند.

تبصره ـ سهمیه دولت از واحدها و مجتمعهای مسکونی که در اجرای ماده 67 آیین‌نامه اجرائی قانون زمین‌ شهری احداث میگردند نیز مشمول میزان 40% سهمیه تعیین شده در ماده 1 این آیین‌نامه میباشند.

ماده 2 ـ واگذاری زمین و یا واحد مسکونی به کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش بر اساس شورای مندرج در آیین‌نامه اجرائی قانون‌ زمین ‌شهری و مقررات و دستورالعملهای مربوط صورت خواهد گرفت.

ماده 3 ـ از تاریخ تصویب این آیین‌نامه کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و سازمانهای وابسته بدولت و مؤسسات که شمول حکم‌ مستلزم ذکر نام آنها است (‌موضوع ماده 1 این آیین‌نامه) مکلفند در هر مرحله از واگذاری سهمیه کارکنان آموزش و پرورش حسب موارد مذکور در ماده 1‌را تعیین نموده تا افراد واجد شرایط را وزارت مزبور به سازمان‌های مربوطه معرفی نماید.

تبصره 1 ـ موارد مذکور در این ماده مشمول زمینها و واحدهای مسکونی که در حال حاضر در اختیار دستگاه‌های موضوع ماده فوق بوده و تعهد رسمی‌ نسبت به واگذاری آنها نگردیده است نیز خواهد شد.

تبصره 2 ـ وزارت آموزش و پرورش با رعایت شرایط مندرج در قانون و آیین‌نامه زمین‌ شهری و با مسئولیت خود افراد واجد شرایط را جهت واگذاری‌ زمین و یا مسکن به واحد و یا سازمان مربوطه معرفی مینماید تا با دریافت بهاء و بر اساس مقررات مربوطه نسبت به واگذاری از سهمیه تعیین شده‌ اقدام شود، در هر صورت حق بررسی جهت احراز شرایط افراد معرفی شده برای سازمان زمین شهری محفوظ خواهد بود.

تبصره 3 ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف سه ماه از تاریخ تخصیص افراد واجد شرایط خود را در هر محل معرفی نماید، پس از پایان‌ مهلت تعیین شده باقیمانده سهمیه مذکور به سایر متقاضیان واجد شرایط از سوی ارگانهای واگذارکننده زمین و مسکن واگذار خواهد شد.

ماده 4 ـ کارکنان و معلمانی که از تسهیلات زمین و یا مسکن استفاده مینمایند بایستی حداقل 5 سال تعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش بسپارند‌ و ضمانهای لازم توسط وزارتخانه مزبور اخذ گردد.

ماده 5 ـ زمینهائی که به کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش واگذار میگردد جزو آورده اولیه و نقدی آنان برای استفاده از تسهیلات بانکی‌ منظور میشود. سهم آورده کارکنان و معلمان 10% ارزش کل ساختمان و زمین مورد قرارداد با بانک خواهد بود.

تبصره ـ مجتمعهای مسکونی نیمه تمام شرکتهای تعاونی مسکن فرهنگیان و یا واحدهای مسکونی نیمه تمام فرهنگیان جزو آوردﮤ اولیه آنها برای‌ استفاده از تسهیلات بانکی موضوع این آیین‌نامه تلقی میگردد. مشروط بر آنکه از 10% ارزش کل ساختمان و زمین کمتر نباشد.

ماده 6 ـ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمانهای تأمین‌کننده مسکن در روستاهای کشور مکلفند در صورت تأمین اعتبار لازم از سوی وزارت آموزش‌ و پرورش به منظور جذب نیروهای متخصص در روستاها نسبت به احداث مسکن ارزان قیمت ملکی یا استیجاری برای فرهنگیان اقدام نمایند.

ماده 7 ـ وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است در صورت تأمین اعتبار لازم از سوی وزارت آموزش و پرورش واحدهای مسکونی استیجاری را از‌ طرق مختلف در تمام مناطق کشور احداث نموده و با اولویت به کارکنان و معلمان آموزش و پرورش اجاره دهد.

ماده 8 ـ میزان تسهیلات اعطائی بانکها جهت خرید یا احداث، تعمیر یا تکمیل واحد مسکونی برای فرهنگیان حداکثر مبلغ هشت میلیون ریال‌ میباشد.

تبصره 1 ـ کارمزد یا سود اعطای تسهیلات بانکی جهت احداث یا تکمیل و تعمیر و یا خرید واحد مسکونی بمیزان زیر 4% و با رعایت ضوابط جدول‌ سود ترجیحی که متعاقباً توسط وزارتین مسکن و شهرسازی و آموزش و پرورش و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه میشود خواهد بود.

تبصره 2 ـ بازپرداخت ماهیانه اقساط نیز به گونه‌ای صورت خواهد گرفت که از 50% مجموع درآمد مستمر و مستند شامل حقوق و مزایای خود، درآمد‌ همسر، درآمد کار بعد از وقت اداری و یا هر نوع درآمد دیگر تجاوز ننماید در هر حال سود مورد انتظار در مدت مشارکت مدنی، فروش اقساطی و اجاره‌ به شرط تملیک زیر چهار درصد (4%) و با رعایت شرایط مندرج در تبصرﮤ 1 این ماده خواهد بود.

ماده 9 ـ بانکهای اعطاء‌ کننده تسهیلات اعتباری مسکن موظفند اوراق قرارداد واگذاری سازمان زمین‌شهری و دستگاههای واگذارنده زمین و مسکن راهم ردیف اسناد رسمی پذیرفته و تسهیلات اعتباری و حقوق مربوطه به اسناد رسمی را بدون درخواست سند پشتوانه در خصوص برگهای مزبور اعمال‌ نمایند.

ماده 10 ـ کارکنان و معلمان استفاده‌کننده از وام موظفند وام دریافتی را حداکثر ظرف مدت بیست و پنج سال و به اقساط ماهیانه و با رعایت تبصره 2‌ ماده 9 به بانک ذیربط پرداخت نمایند.

ماده 11 ـ وزارت بازرگانی تأمین‌کننده اصلی مصالح ساختمانی و لوازم تأسیساتی کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش میباشد و موظف است‌ سهمیه مصالح ساختمانی و لوازم تأسیساتی مورد نیاز تا 75 متر مربع زیربنا برای احداث واحدهای مسکونی را به قیمت ثبت شده از کل مصالح کشور‌ سالانه تعیین و به وزارت آموزش و پرورش اعلام نماید. میزان این سهمیه توسط کمیته مذکور در تبصره همین ماده تعیین و ابلاغ خواهد شد.

تبصره- به منظور تهیه و واگذاری و تأمین سهمیه مصالح ساختمانی و لوازم تأسیساتی مورد نیاز کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پروش و همچنین‌ ارائه طرح‌های لازم در این زمینه کمیته هماهنگی تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز کارکنان و معلمان وزارت آموزش و پرورش با عضویت نمایندگان‌ تام‌الاختیار وزرای: بازرگانی، مسکن و شهرسازی، آموزش و پرورش تشکیل خواهد شد. مصوبات این کمیته برای وزارت بازرگانی و دیگر دستگاه‌های‌ تأمین‌کننده مصالح ساختمانی لازم‌الاجراء است.

ماده 12 ـ در مراکز استانها و شهرهای بزرگ سازمان زمین شهری و دستگاه‌های تأمین‌کننده زمین و مسکن موظفند زمین و مسکن مورد نیاز را‌حتی‌المقدور در نقاط مناسب از نظر محل کار تأمین نمایند.

ماده 13 ـ افراد مشمول این قانون در صورتی که زمین برای احداث واحد مسکونی در اختیار داشته باشند از تسهیلات قانون و این آیین‌نامه به استثنای‌ دریافت زمین و مسکن استفاده خواهند نمود.

ماده 14 ـ سازمانها و دستگاههای تأمین‌کننده آب و برق و گاز و تلفن و سایر خدمات مورد نیاز واحدهای مسکونی موظفند اولویت و تسهیلات لازم را به‌ متقاضیان موضوع این قانون برای واگذاری حق انشعاب فراهم نمایند.

ماده 15 ـ وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و مسکن و شهرسازی موظفند گذار عملکرد این قانون را هر شش ماه یکبار به کمیسیونهای آموز ش و‌ پرورش و مسکن و شهرسازی مجلس شورای اسلامی ارسال نمایند.

تبصره ـ به منظور اجرای هر چه بهتر این ماده ، ادارات کل مسکن و شهرسازی و زمین‌شهری و آموزش و پروش استانها مکلفند فهرستی از تعداد ‌واگذاریهای انجام شده در هر مرحله را به وزارتخانه‌های مربوطه گزارش نمایند.

ماده 16 ـ واگذاریهای زمین و مسکن به شرکتهای تعاونی مسکن فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش که قبلا در ارگانها مربوطه برای دریافت زمین و‌ یا مسکن ثبت نام کرده تا تاریخ تصویب این آیین‌نامه زمین و یا مسکن دریافت نکرده و یا در شرف دریافت هستند با اعلام ارگانهای مذکور و موافقت‌ وزارت آموزش و پرورش جزء سهمیه 40% منظور خواهند شد.

ماده 17 ـ در موادیکه امر واگذاری زمین و یا واحد مسکونی دچار اشکال و یا ابهام باشد و آیین‌نامه ساکت است و در موارد استثنائی رفع ابهام و یا‌ اتخاذ تصمیم بعهده وزارت مسکن و شهرسازی و آموزش و پرورش مشترکاً خواهد بود.

ماده 18 ـ کلیه مواد و موضوعات آیین‌نامه اجرائی قانون تسهیلات رفاهی کارکنان دولت (‌مصوبه شماره 106364/ت/28. مورخ 2/2/1368 هیئت‌ محترم وزیران) که در این آیین‌نامه پیش‌بینی نشده در تمامی موارد برای فرهنگیان لازم‌الرعایه میباشد.

نخست‌وزیر- میرحسین موسوی