‌آیین‌نامه اجرایی مزایای شغل پرسنل مشمول قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده 139 قانون مزبور

تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۰۹/۱۸

1368.09.05 – .77908ت828 – 1368.09.18 – 216

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1368.9.5 بنا به پیشنهاد شماره 353 – .402.02.67مج مورخ
1368.7.1 وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و‌به استناد تبصره 3 ماده 139 قانون
ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 1366.7.7 مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه اجرایی
مزایای شغل پرسنل‌مشمول قانون مزبور را به شرح زیر تصویب نمودند:
[z]"‌آیین‌نامه اجرایی مزایای شغل پرسنل مشمول قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران
موضوع ماده 139 قانون مزبور"
‌ماده 1 – به پرسنل کادر ثابت و پیمانی مشمول قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب
1366.7.7 طبق مقررات این آیین‌نامه ماهیانه مبلغی به‌عنوان مزایای شغل پرداخت
می‌گردد.
‌ماده 2 – مزایای شغل موضوع این آیین‌نامه به نسبت امتیاز حاصله از هر یک از عوام
ششگانه زی به مشاغلی پرداخت می‌گردد که به نحو فوق‌العاده از‌یک یا چند عامل
برخوردار باشند.
‌الف – پیچیدگی شغل
ب – سختی شغل
ج – پذیرش خطرات
‌د – حساسیت و سنگینی مسئولیت شغل
ه – ایجاد فرسودگی جسمانی به وسیله شغل
‌و – مهارت لازم در مشاغل تخصصی
‌ماده 3 – مزایای مذکور فقط به شغل تعلق گرفته و هیچگونه ارتباطی با درجه و یا
رتبه شاغل نداشته و پرسنلی حق استفاده از آن را دارند که عملاً و به‌طور سازمانی در
آن شغل انجام وظیفه نمایند.
‌تبصره 1 – پرسنلی که در مشاغل سازمانهای مصوب و یا مشاغل مصوب سازمانهای موقت پس
از اخذ و تأیید صلاحیتهای مکتبی، امنیتی و کارآیی با‌حکم کتبی مقامی که اختیار
انتصاب در آن شغل را دارد عملاً انجام وظیفه نمایند از مزایای آن شغل برخوردار
خواهند شد.
‌تبصره 2 – پرسنل در موارد تغییر شغل تا انتصاب بعدی و حداکثر تا مدت دو ماه
می‌توانند از مزایای شغل قبلی برخوردار گردند.
‌تبصره 3 – پرسنلی که عملاً و رسماً تصدی بیش از یک شغل را عهده‌دار گردند از مزایای
شغل بالاتر برخوردار خواهند شد.
‌ماده 4 – پرسنل اسیر، گروگان، مفقودالاثر، منتسب و مأمور به خدمت از مزایای آخرین
شغل مربوطه استفاده خواهند نمود.
‌تبصره 1 – پرسنل در وضعیت خدمت آزمایشی نیز از مزایای شغل مربوطه استفاده خواهند
نمود.
‌تبصره 2 – پرسنل مأمور موضوع تبصره ذیل ماده 90 و تبصره یک ماده 92 و ماده 93
قانون ارتش نیز مشمول مقررات این ماده می‌باشند.
‌تبصره 3 – پرسنل مأمور به خدمت در داخل ارتش، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
و سازمان‌های وابسته به آنها در صورتی که مشاغل محل‌مأموریت آنان در جداول سازمان
پیش‌بینی گردیده باشد از حکم این ماده مستثنی بوده و از مزایای شغل محل مأموریت
برخوردار خواهند گردید.
‌تبصره 4 – پرسنل اسیر، گروگان و مفقودالاثر سالانه 5 درد از افزایش مزایای شغل در
مدت مذکور برخوردار خواهند گردید.
‌ماده 5 – پرسنل در وضعیت خدمتی بدون کاری و یا انتظار خدمت و همچنین در مدت
بازداشتهای موضوع بند "‌ز" ماده 103 قانون ارتش از مزایای‌شغل استفاده نخواهند
نمود.
‌تبصره – پرسنلی که به موجب قرار صادره از مراجع ذیصلاح قضایی بازداشت شده‌اند و
سپس مدت بازداشت آنها به انتساب تبدیل شده است در‌مشمول ماده 4 این آیین‌نامه
خواهند بود.
‌ماده 6 – به استثنای مرخصی بدون حقوق در سایر انواع مرخصی پرسنل از مزایای شغل
مربوطه برخوردار خواهند شد.
‌تبصره – پرسنل در وضعیت خدمت نیمه وقت از یک دوم مزایای شغل مربوط استفاده
می‌نمایند.
‌ماده 7 – محصلین مراکز آموزش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که آموزش بدو
استخدام را در رشته‌های پروازی – دریانوردی، تکاوری و‌هوابردی طی می‌نمایند از
تاریخ شروع کارآموزی عملی در سال اول و دوم تحصیل از 35 درصد و در سال سوم به بعد
از 50 درصد مزایا شغلی که در آن‌کارآموزی می‌نمایند استفاده خواهند نمود.
‌ماده 8 – جانبازانی که خسارت وارده بر عضو یا اعضای آنان و یا میزان کارآیی از
دست رفته ایشان در حدی باشد که ادامه خدمت برای آنان توأم با‌مشقت و یا امکان
انجام وظیفه در مشاغل قبل از جانباز شدن را از دست دهند چنانچه مزایای شغل جدید
آنان نسبت به شغل زمان جانباز شدن کاهش‌یابد از مزایای شغل زمان جانباز شده
برخوردار خواهند گردید.
‌ماده 9 – مبالغ قابل محاسبه به موجب این آیین‌نامه در ارتباط با هر شغل ناظر بر
مزایای انجام شغل مزبور با کیفیت متعارف مطلوب می‌باشد، در موارد‌استثنایی
فرماندهان و مدیران مشروحه زیر می‌توانند با توجه به نحوه و کیفیت ممتاز و یا
نامطلوب انجام شغل مورد تصدی پرسنل نسبت به افزایش و‌یا کاهش تا 25 درصد مزایا شغل
در حد اعتبارات مصوب، حداکثر به مدتهای مذکور در بندهای ذیل اقدام نمایند.
‌الف – مقامات سپهبدی و همطراز تا مدت شش‌ماه
ب – مقامات سرلشگری و همطراز تا مدت چهار ماه
ج – مقامات سرتیپی و همطراز تا مدت دو ماه
‌تبصره – افزایش و یا کاهش‌های مذکور در این ماده به وسیله مقام یا مقامات بالا به
هر حال نبایستی در یک سال برای هر یک از پرسنل از شش ماه‌تجاوز نماید.
‌ماده 10 – مزایای هر یک از مشاغل موضوع این آیین‌نامه برابر است با حاصلضرب مجموع
امتیازات قابل قبول غل مورد نر در ضریب ریالی حقوق‌مشمولین قانون ارتش جمهوری
اسلامی ایران.
‌تبصره – در سال تصویب این آیین‌نامه درصدی از مزایای شغل مذکور در این ماده با
توجه به کمبود اعتبارات مصوب موجود پرداخت می‌گردد و در‌سال‌های بعد با توجه به
افزایش اعتبارات مصوب (‌مواد 1 و 2) تا حداکثر میزان صد درصد افزایش خواهد یافت.
‌ماده 11 – معاونت پرسنلی یا اداری یا آجودانی کل نیروها و سازمانهای مشمول قانون
ارتش امتیاز مزایای مشاغل نیرو یا سازمان مربوطه را بر اساس‌مفاد این آیین‌نامه در
کمیته‌های تخصصی که بدین منظور تشکل خواهند داد محاسبه و به اداره یک ستاد مشترک
ارتش جمهوری اسلامی ایران ارسال‌می‌نمایند تا در کمیته‌های تخصصی که آن اداره با
مشارکت نمایندگان نیروها و سازمانهای فوق تشکیل خواهد داد مورد بررسی و هماهنگی
قرار گیرد.
‌ماده 12 – مزایای مشاغل هماهنگ شده به موجب ماده فوق پس از تصویب فرماندهی کل
نیروهای مسلح قابل پرداخت می‌باشد.
‌ماده 13 – هر گونه تغییر و اصلاح در این آیین‌نامه و پیوستهای آن به وسیله وزارت
دفاع و پشتیبانی نیروهای ملح با همکاری و هماهنگی ستاد مشترک‌ارتش جمهوری اسلامی
ایران و نیروها و سازمانهای ذیربط انجام و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور
‌الف – پیچیدگی شغل: این عامل معلومات مورد نیاز شغل شامل سطح تحصیلات و آموزش‌های
نظامی با تخصصی، میزان نوع و نحوه به کارگیری‌اطلاعات و تجربیات کسب شده از طریق
تعداد ارتقاء درجه ؟؟ رتبه خدمتی مورد نیاز از مقاطع تحصیلی لالزم برای شغل و
الزامات مرتبط و غیر با‌ماهیت شغل را مورد ارزیابی قرار داده و به عوامل فرعی زیر
تقسیم می‌گردد.
1 – معلومات لازم برای احراز شغل: عبارتست از مجموعه معلومات و دانش علمی و تخصصی
ضروری برای انجام وظائف شغل که به عوامل جزء‌زیر تقسیم می‌گردد:
(‌الف) – سطح تحصیلات: این عامل بر اساس مدرک تحصیلی و یا دانش کسب شده از طریق
آموزشهای نظامی با تخصصی بدو خدمت مورد نیاز شغل‌محاسبه امتیاز آن به شرح جدول زیر
تعیین می‌گردد:
‌جدول شماره یک – امتیاز سطح تحصیلات
‌ردیف انواع مقاطع تحصیلی مورد نیاز شغل امتیاز
——————————————————————–
1 فاقد مواد 0
2 مواد خواند و نوشتن 8
3 مدرک تحصیلی پایان دوره ابتدایی
(‌نظام آموزشی قدیم و یا جدید) 12
4 طی دوره آموزنده نظامی با داشتن مدرک تحصیلی
پایان دوره ابتدایی (‌یا دوره معادل آن) 15
5 مدرک تحصیلی پایان دوره راهنمای یا سیکل اول متوسطه 18
6 طی دوره آموزشگاه نظامی با داشتن مدرک تحصیلی پایان
دوره راهنمایی یا سیکل اول متوسطه – (‌یا دوره معادل آن) 20
7 مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان 22
8 مدرک تحصیلی پایان دوره دبیرستان صنعتی یا فنی و حرفه‌ای 24
9 طی دوره آموزشگاه نظامی با داشتن مدرک تحصیلی پایان
دوره دبیرستان 24
10 مدرک تحصیلی فوق دیپلم در رشته‌های غیر فنی 26
11 مدرک تحصیلی فوق دیپلم در رشته‌های فنی 28
12 طی دوره اول دانشکده علوم نظامی (‌یا معدل آن) 28
13 مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های غیر فنی 30
14 مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های فنی 32
15 طی دوره دوم دانشکده علوم نظامی با طی دوره کامل
دانشکده علوم نظامی (‌یا معادل آن) 32
16 مدرک تحصیلی فوق لیسانس در رشته‌های غیر فنی 34
17 مدرک تحصیلی فوق لیسانس در رشته‌های فنی 36
18 مدرک تحصیلی دکترا در رشته‌های غیر فنی و غیر پزشکی 38
19 مدرک تحصیلی دکترا در رشته‌های فنی 40
20 مدرک تحصیلی دکترا در رشته پزشکی 45
21 مدرک تحصیلی فوق دکترا در کلیه رشته‌های پزشکی
یا فنی و یا غیر فنی 50
——————————————————————–
‌ملاحظات: 1 – جدول فوق برای مشاغل نظامی، کارمندی بند الف ماده 31 قانون آجا و
مشاغل مشترک نظامی یا کارمندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
2 – چنانچه در شرایط احراز شغل بیش از یک مقطع تحصیلی درج گردیده باد امتیاز
میانگین بالاترین و پایین‌ترین مدرک در این عامل محاسبه و منظور‌خواهد شد.
ب) – سطح آموزشهای نظامی با تخصصی: این عامل دوره‌های آموزش مورد نیاز شغل را مورد
نظر قرار داده و امتیاز آن به شرح جدول زیر تعیین‌می‌گردد:

‌جدول شماره دو – امتیاز سطح آموزش نظامی با تخصصی مورد نیاز برای احراز شغل
‌ردیف نام و عنوان دوره یا سطح آموزش امتیاز
———————————————————————-
1 دوره دانشگاه علوم استراتژیک 18
2 دوره دانشکده فرماندهی و ستاد 8
3 دوره عالی رسته‌ای 4
4 دوره مقدماتی 2
5 دوره سرپرستی 2
6 دوره تخصصی 1
7 سایر دوره‌های آموزش.‌تخصصی و یا دوره‌های توجیهی کوتاه مدت
و یا کارآموزی مورد نیاز تا مدت 3 ماه و بیشتر از یک ماه 1
8 سایر دوره‌های آموزش.‌تخصصی مورد نیاز تا مدت 6 ماه و بیشتر
از 3 ماه 2
9 سایر دوره‌های آموزش.‌تخصصی مورد نیاز تا مدت 1 سال و بیشتر
از 6 ماه 4
10 سایر دوره‌های آموزشی.‌تخصصی مورد نیاز بیش از یک سال 8
‌ملاحظات:
1 – در تعیین امتیاز این جدول فقط بالاترین امتیاز متعلقه در نظر گرفته نمی‌شود.
2 – در صورتی که شغل مشترک باشد بالاترین امتیاز متعلقه (‌صرفنظر از انتصاب نظامی
با کارمند در شغل) در نظر گرفته خواهد شد.
3 – آموزش‌های نظامی یا تخصصی به دو خدمت (‌بدو استخدام) که پرسنل در طول آموزش از
حقوق محصلین استفاده نمایند در این جدول منظور‌نمی‌گردد.
4 – چنانچه آموزش‌های مورد نیاز شغل منحصر به اخذ یکی از مدرک تحصیلی مندرج در
جدول شماره یک گردد شغل مزبور از امتیاز آموزش مورد‌بحث در این جدول برخوردار
نخواهد شد.
2 – میزان، نوع و نحوه به کارگیری اطلاعات: این عامل با توجه به اهمیت، ارزش و
تنوع اطلاعات مرتبط با شغل (‌سیاسی.‌نظامی، عملیاتی، فنی،‌لجستیکی، مالی، پرسنلی و
اداری) بر اساس رده سازمانی که شغل در آن قرار گرفته است، با نگرش به کیفیت و
کاربرد اطلاعات به شرح جدول زیر‌امتیازبندی می‌گردد:
‌جدول شماره سه – امتیاز میزان، نوع و نحوه به کارگیری اطلاعات
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها 1368 – جلد 3 – صفحه 223<
‌ملاحظات: مشاغل هنری در ردیف جمع‌بندی و تصمیم‌گیری قرار گرفته و رده سازمانی
آنان حداقل 5 خواهد بود.
3 – تعداد ارتقا: این عامل تعداد ارتقاء درجه.‌رتبه خدمتی مورد نیاز از مقطع
تحصیلی لازم برای شغل را مورد نظر قرار داده و امتیاز آن بر اساس تعداد‌ارتقاء از
اولین درجه. رتبه مقطع تحصیلی مورد نیاز شغل به شرح جدول زیر تعیین می‌گردد.
‌جدول شماره چهار – امتیاز تعداد ارتقاء
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها 1368 – جلد 3 – صفحه 224<
‌ملاحظات:
1 – این جدول فقط برای مشاغل نظامی و کارمندی بند الف ماده 32 قانون آجا و یا
مشاغل مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
2 – در صورتی در شرایط احرار شغل بیش از یک مقطع تحصیلی درج گردیده باشد امتیاز
میانگین بالاترین و پایین‌ترین مدرک در این عامل محاسبه و‌منظور خواهد شد.
4 – الزامات مرتبط و غیر مرتبط با ماهیت شغل: این عامل الزامات تصریح شده در شرح
وظائف و شرایط احراز شغل و نیازمندی به تجربیات ویژه‌مرتبط و یا غیر مرتبط با
ماهیت شغل را مورد نظر قرار داده و امتیاز آن به شرح جدول زیر تعیین می‌گردد.
‌جدول شماره پنج – امتیاز الزامات مرتبط و غیر مرتبط با ماهیت شغل
———————————————————————
‌رده سازمانی نوع الزامات
———————————————————————
الزامات داشتن سابقه خدمت الزامات داشتن
و یا تجربه در مشاغل مادون غیر مرتبط با ماهیت اصلی شغل
———————————————————————
2 و 1 6 8
4 و 3 5 7
6 و 5 4 6
7 و بالاتر 3 5
———————————————————————
‌ملاحظات: در صورتی که شغل داری هر دو مورد الزامات مندرج در جدول بالا باشد از
مجموع امتیازات مربوط برخوردار خواه شد.
ب – سختی شغل: این عامل شغل را در ابعاد فعالیت جسمانی شاغل، شرایط محیط انتقال و
سختی شغل از نظر عصبی و روانی و نوبت کاری و شیفت‌مورد ارزیابی قرار داده و به
عوامل فرعی زیر تقسیم می‌گردد:
1 – فعالیت جسمانی: عبارتست از مجموعه فعالیتهای ضروری جسمی برای انجام وظائف شغل
و امتیاز آن با توجه به عوامل جزء تمرکز و تحرک و‌حمل و نقل به شرح جدول زیر تعیین
می‌گردد:
‌جدول شماره شش – امتیاز فعالیت جسمانی
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها 1368 – جلد 3 – صفحه 226<
‌ملاحظات: در مواردی که شغل از امتیاز عوامل جزء تمرکز، تحرک و حمل و نقل به طور
توام برخوردار باشد مجموع امتیاز موارد فوق محاسبه و منظور‌می‌گردد.
2 – شرایط محیط اشتغال: عبارتست از مجموعه شرایط غیر متعارف و تا مناسب محیط
استعمال و امتیاز آن با توجه به شدت میزان و مدت شرایط‌نامتعارف به شرح جدول زیر
امتیازبندی می‌گردد.
‌جدول شماره هفت – امتیاز شرایط محیط اشتغال
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها 1368 – جلد 3 – صفحه 227<
‌ملاحظات: 1 – چنانچه شغل در هر یک از ردیفهای جدول بالا از بیش از یک عامل را در
برداشت باشد از مجموع امتیاز حاصله استفاده خواهند نمود.‌مشروط بر اینکه حداکثر از
دو برابر امتیاز ردیف مربوط بالاتر نباشد.
2 – امتیاز عامل کار در شرایط فشار کم یا زاید (؟؟ مثبت یا منفی) مندرج در ردیف 5
بالا برای پرواز با هواپیماهای جنگنده مافوق صوت به میزان دو‌برابر امتیاز حاصله
از جدول منظور خواهد گردید.
3 – در صورت یکه شغل از امتیاز موارد ردیفهای 1، 2، 3، 4 و 5 ؟؟ بالا به طور توام
برخوردار باشد مجموع امتیاز ردیفهای مربوطه محاسبه و منظور‌می‌گردد.
3 – سختی شغل از نظر روانی و عصبی: این عامل، سختی شغل را از نر فشار عصبی و روانی
وارده بر شاغل برای انجام وظائف و مسئولیتهای شغل‌مورد ارزیابی قرارداده و امتیاز
آن با توجه به ماهیت و کیفیت وظائف شغل به شرح جدول زیر تعیین می‌گردد:
‌جدول شماره هشت – امتیاز سختی شغل از نظر روانی و عصبی
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها 1368 – جلد 3 – صفحه 228<
‌ملاحظات: هر شغل فقط می‌تواند از امتیاز یکی از ردیفهای مندرج در بندهای الف یا ب
یا ج یا د و یا هر برخوردار گردد.
4 – نوبت کاری و شیفت: این عامل انواع خدمت را در مشاغلی که به صورت چرخشی (‌نوبت
کاری و شیفت) وظائف محوله را انجام می‌دهند مورد‌نظر قرار داده و امتیاز آن به شرح
جدول زیر تعیین می‌گردد:
‌جدول شماره نه – امتیاز نوبت کاری و شیفت
‌ردیف انواع نوبت کاری و شیفت (‌امتیاز به ازاء هر ماه در سال) امتیاز
——————————————————————-
1 شیفت سه نوبتی چرخشی 8 ساعته 1.5
2 شیفت دو نوبتی چرخشی 12 ساعته 2.5
3 شیفت دو نوبتی چرخشی 8 ساعته که شب تا صبح را شامل می‌گردد 2
4 شیفت دو نوبتی چرخشی 8 ساعته که شب تا صبح را شامل نمی‌گردد 1
5 شیفت یک نوبتی چرخشی 24 ساعته (24 ساعت شیفت 24 ساعت استراحت) 3
6 شیفت یک نوبتی چرخشی 24 ساعته (24 ساعت شیفت 48 ساعت استراحت) 2
7 شیفت چرخشی 12 تا 16 ساعته (‌یک روز درمیان) 2.5
‌ملاحظات: 1 – نگهبانی‌های چرخشی و کشتی در این جدول منظور نمی‌گردند.
2 – مشاغل فنی (‌ساخت و تعمیر) و درمانی در صورتی که برای نوبتکاری و شیفت از
اضافه کاری برخوردار گردند از امتیاز این عامل استفاده‌نمی‌نمایند.
ج – پذیرش خطرات: این عامل خطرات ناشی از شغل یا به سبب آن را که به علت انجام
وظائف و مسئولیتهای شغل احتمال وقوع آن متصور است‌مورد ارزیابی قرار داده و امتیاز
آن به شرح دو جدول زیر تعیین می‌گردد.
‌جدول شمار ده – امتیاز پذیرش خطرات شغل
‌بند ردیف نوع خطرات احتمالی ناشی از شغل احتمال وقوع خطر
——————————————————————-
بسیار کم کم متوسط زیاد
——————————————————————-
‌الف 1 جراحات سطحی 0 10 20 30
2 جراحات عمقی 0 40 60 80
3 نقص عضو جزئی 0 20 40 60
4 نقص عضو کلی 0 60 80 100
5 ازکارافتادگی کامل 0 80 110 140
6 مرگ 0 100 130 160
ب 7 بیماریهای جسمی و یا عصبی خفیف 0 10 20 30
8 بیماریها جسمی و یا عصبی سخت و مزمن0 30 45 60
‌ملاحظات:
1 – در تعیین امتیاز این جدول نتایج امتیاز حاصله از یکی از بندهای الف و ب قابل
جمع می‌باشد.
2 – امتیاز مشاغل رزمی با توجه به نوع و نسبت و احتمال خطرات ناشی و یا به سبب شغل
در زمان جنگ و صلح از میانگین حاصله در موارد مزبور‌تعیین می‌گردد.
3 – در صورتی که احتمال وقوع خط به علت مشاغل همجوار یا محیط اشتغال نیز وجود
داشته باشد. بایستی در تعیین امتیاز این عامل مورد نظر قرار‌گیرد.
‌جدول شماره یازده – امتیاز پذیرش خطرات مشاغل ویژه
‌ردیف عناوین عمومی مشاغل ویژه امتیاز
————————————————————-
1 – خلبانی هواپیمای مافوق صورت شکاری یا شکاری
بمب‌افکن یا شناسایی 200
– مشاغل عوارض عمق زیاد عملیاتی 200
– مشاغل تکاوری دریایی S.B.S (‌تکاور با ویژگی
غواص عمق زیاد) 200
————————————————————-
2 – – خلبانی هلیکوپتر کبرا
– مشاغل تکاور دریایی S.B.S (‌تکاور با ویژگی
غواصی عمق کم) 160
– مشاغل زیردریایی مرطوب
– مشاغل نیروی مخصوص با ویژگی سقوط آزاد
————————————————————-
3 – – مشاغل نیروی مخصوص
– مشاغل تکاور دریایی
– غواص عمق کم عملیاتی و یا غواص
عمیق زیاد غیر عملیاتی
– مشاغل یگان شناور رزمی 130
– خلبانی هواپیمای 7 – PC مسلح
– خلبانی هواپیماهای 747 یا 707 یا 130 – C با
P3F یا ماری تایم
– خلبانی هلیکوپترهای ضد سطحی یا ضد زیردریایی با
مین روب یا شنوک
————————————————————-
4 – – مشاغل تکاوری با هواسرد
– مشاغل یکان شناور رزمی لجستیکی
– خلبانی هواپیماهای 27 – F یا 7 – PC غیر مسلح 100
یا فالکن یا جت استار
– خلبانی سایر انواع هلیکوپتر.
————————————————————-
5 – سایر انواع هواپیما 80
————————————————————-
‌ملاحظات:
1 – در صورتی که وسایل برنده جدیدی مورد استفاده قرار گیرند یا پیشنهاد نیرو.
سازمان ذیربط و تصویب ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران‌حسب مورد در یکی از
ردیفهای بالا منظور خواهند شد
2 – مشاغل پروازی غیر خلبان در ردیفهای 2، 3، 4 و 5 بالا از (2).(1) امتیاز جدول
بالا برخوردار می‌گردند.
3 – چنانچه آموزش پروازی به علت تدبیر و ضرورت سازمانی به وسیله خلبانان واجد
شورای اشتغال در مشاغل مندرج در این جدول با وسایل برنده با‌امتیاز پایین‌تری
انجام پذیرد شغل معلم خلبانی مزبور از امتیاز شغل اولیه بالاتر برخوردار خواهد شد.
‌د – حساسیت و سنگینی مسئولیت: این عامل حوزه و دامنه سرپرستی و دسترسی سازمان
شغل، سطح نظارت و کنترل و تأثیرات وظایف و‌مسئولیتهای شغل را در اجرای مأموریت
سازمان و جلوگیری از ضایعات نیروی انسانی، ملتریل، منابع مالی و تجهیزات مورد
ارزیابی قرار داده و به‌عوامل فرعی زیر تقسیم می‌گردد:
1 – حوزه سرپرستی و نظرات شغل: این عامل گستردگی حوزه سرپرستی و همچنین حوزه نظارت
و کنترل شغل را بر ده‌های سازمانی تابعه مورد‌ارزیابی قرار داده و به عوامل جزء به
شرح زیر تصمیم می‌گردد.
(‌الف) – حوزه سرپرستی و هدایت شغل: عبارتست از سرپرستی و هدایت پرسنل رده‌های
سازمانی تابعه و امتیاز آن بر اساس تعداد پرسنل و رده‌سازمانی که شغل در آن قرار
دارد به شرح زیر تعیین می‌گردد:
‌جدول شماره دوازده – امتیاز حوزه سرپرستی و هدایت شغل
×
‌ردیف رده سازمانی
————————————————————————
1 2 3 4 5 6 7 و بالاتر
1 سرپرستی و هدایت یک نفر 30 25 20 15 10 5 0
2 سرپرستی و هدایت 2 الی 5 نفر 25 30 25 20 15 10 5
3 سرپرستی و هدایت 5 الی 10 نفر 40 35 30 25 20 15 10
4 سرپرستی و هدایت 10 الی 15 نفر 45 40 35 30 25 20 15
5 سرپرستی و هدایت 15 الی 20 نفر 50 45 40 35 30 25 20
6 سرپرستی و هدایت 20 الی 25 نفر 55 50 45 40 35 30 25
7 سرپرستی و هدایت 25 الی 30 نفر 60 55 50 45 40 35 30
8 سرپرستی و هدایت 30 الی 35 نفر 65 60 55 50 45 40 35
9 سرپرستی و هدایت 35 الی 40 نفر 70 65 60 55 50 45 40
10 سرپرستی و هدایت 40 الی 45 نفر 75 70 65 60 55 50 45
11 سرپرستی و هدایت 45 نفر به بالا 80 75 70 65 60 55 50
(ب) – حوزه نظارت و کنترل شغل: عبارتست از نظارت و کنترل مستقیم و یا غیر مستقیم
بر پرسنل رده‌های سازمانی تابعه و امتیاز آن بر اساس تعداد‌پرسنل به شرح جدول زیر
تعیین می‌گردد:
‌جدول شماره سیزده – امتیاز حوزه نظارت و کنترل شغل
‌ردیف حوزه نظارت و کنترل شغل امتیاز
————————————————————
1 نظارت و کنترل بر 5 الی 10 نفر 3
2 نظارت و کنترل بر 10 الی 20 نفر 5
3 نظارت و کنترل بر 20 الی 50 نفر 10
4 نظارت و کنترل بر 50 الی 100 نفر 15
5 نظارت و کنترل بر 100 الی 200 نفر 20
6 نظارت و کنترل بر 200 الی 500 نفر 25
7 نظارت و کنترل بر 500 الی 1000 نفر 30
8 نظارت و کنترل بر 1000 الی 2000 نفر 40
9 نظارت و کنترل بر 2000 الی 5000 نفر 50
10 نظارت و کنترل بر 5000 الی 10000 نفر 60
11 نظارت و کنترل بر 10000 الی 25000 نفر 70
12 نظارت و کنترل بر بیش از 25.000 نفر 80
2 – سطح تأثیر تصمیمات و اقدامات این عامل سطح تأثیر تصمیمات و اقدامات شاغل را با
توجه به وظائف و مسئولیتهای شغل در سطوح سازمان،‌نیرو یا سازمان متبوع، ارتش
جمهوری اسلامی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و کشور مورد ارزیابی قرار داده و
امتیاز آن به شرح جدول زیر‌تعیین می‌گردد:
‌جدول شماره چهارده – امتیاز سطح تأثیر تصمیمات و اقدامات
‌ردیف سطح تأثیر تصمیمات و اقدامات امتیاز
———————————————————-
1 تصمیمات و اقدامات فقط در رده‌های
سازمانی تحت امر مؤثر است 10
2 تصمیمات و اقدامات در رده‌های سازمانی
همطراز مؤثر است 15
3 تصمیمات و اقدامات در رده‌های سازمانی
بالاتر مؤثر است 20
4 تصمیمات و اقدامات در تعیین خط مشی
نیرو یا سازمان مربوطه مؤثر است 30
5 تصمیمات و اقدامات در تعیین خط‌مشی ارتش جمهوری
اسلامی ایران مؤثر است 40
6 تصمیمات و اقدامات در تعیین خط‌مشی نیروهای
مسلح جمهوری اسلامی ایران ؟؟ 50
7 تصمیمات و اقدامات در تعیین خط‌مشی
سیاسی.‌نظامی کشور مؤثر است. 60
3 – میزان مسئولیت: عبارتست از میزان مسئولیت شاغل با توجه به وظائف و مسئولیتهای
شغل و امتیاز آن بر اساس رده‌بندی شغل و رده سازمانی که‌شغل در آن قرار دارد به
شرح زیر تعیین می‌گردد.
‌ردیف طبقه‌بندی شغل رده سازمانی
————————————————————-
1 2 3 4 5 6 7 و بالا
————————————————————-
1 مشاغل فرماندهی . رزمی 70 60 50 40 30 20 10
2 مشاغلی صفی و یا انتظامی 63 54 45 26 27 18 9
3 مشاغل پزشکی و درمانی،
‌فنی و مهندسی، ستادی (‌طراحی)
‌کارشناسی با مشاورت حقوقی و
‌قضایی، هنری فرهنگی و آموزشی. 56 48 40 32 24 16 8
4 مشاغل مالی. آماری و
‌پشتیبانی 49 42 35 28 21 14 7
5 مشاغل اداری 42 36 30 24 18 12 6
6 مشاغل خدماتی 35 30 25 20 15 10 5
‌ملاحظات: مشاغل فرهنگی و آموزشی (‌اساتید و مربیان)، مشاغل درمانی، مشاغل اجرایی
تعمیر و نگهداری و نوسازی مشاغل خدماتی و مشاغل‌اجرایی اداری از قبیل ماشین‌نویسی،
ثبات و بایگان و مشاغل مشابه آن تابع ضوابط تعیین رده سازمانی بر اساس جدول سازمان
نبوده و رده سازمانی‌آنان به شرح زیر تعیین می‌گردد:
1 – مشاغل خلبانی هواپیمای شکاری بمب‌افکن، پزشکی تخصصی در رده 2 سازمانی.
2 – مشاغل پزشکی عمومی (‌غیر متخصص)، کارشناسی و با مشاورت حقوقی و قضایی، اساتید
و مربیان مراکز آموزشی و فرهنگی با مقاطع تحصیلی‌مورد نیاز فوق لیسانس و بالاتر در
رده 3 سازمانی.
3 – مشاغل درمانی غیر پزشک با مدرک تحصیلی لیسانس تا پایین تراز دکترا و مربیان
مراکز آموزشی و فرهنگی با مقطع تحصیلی لیسانس و مشاغل‌اجرایی تعمیر و نگهداری با
مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس مورد نیاز در رده 4 سازمانی.
4 – مشاغل درمانی با مدرک تحصیلی مورد نیاز دیپلم و بالاتر (‌کمتر از لیسانس) و
مدیران مراکز آموزشی و فرهنگی با مدرک دیپلم و فوق دیپلم و‌مشاغل اجرایی تعمیر و
نگهداری با مدرک تحصیلی مورد نیاز دیپلم و فوق دیپلم و مشاغل هنری در رده 5
سازمانی.
5 – مشاغل درمانی، مربیان مراکز آموزشی و فرهنگی، مشاغل خدماتی و مشاغل اجرایی
تعمیر و نگهداری با مدرک تحصیلی مورد نیاز پایین تراز دیپلم‌و مشاغل اداری از قبیل
ماشین‌نویس و ثبات و بایگان با مدرک تحصیلی مورد نیاز دیپلم و پایین‌تر از آن در
رده 6 سازمانی.
4 – سطح دسترسی به استناد و مدارک و وسائل و تجهیزات طبقه‌بندی شده امتیاز این
عامل با توجه به میزان و سطح دسترسی مورد نیاز شغل به اسناد‌و مدارک و وسایل و
تجهیزات طبقه‌بندی شده به شرح جدول زیر تعیین می‌گردد:
‌جدول شماره شانزده – امتیاز سطح دسترسی به اسناد و مدارک و یا وسایل و تجهیزات
طبقه‌بندی شده
————————————————————-
‌ردیف عنوان امتیاز
————————————————————-
1 شغل با سطح دسترسی به استناد و مدارک
و وسایل و تجهیزات بدون طبقه‌بندی 0
2 شغل با سطح دسترسی به استناد و مدارک یا وسایل
و تجهیزات با طبقه‌بندی محرمانه 5
3 شغل با سطح دسترسی به اسناد و مدارک و وسایل
و تجهیزات با طبقه‌بندی محرمانه 7
4 شغل با سطح دسترسی به اسناد و مدارک یا وسایل
و تجهیزات با طبقه‌بندی خیلی محرمانه 10
5 شغل با سطح دسترسی به اسناد و مدارک و وسایل
و تجهیزات با طبقه‌بندی خیلی محرمانه 15
6 شغل با سطح دسترسی به اسناد و مدارک و وسایل
و تجهیزات با طبقه‌بندی سری 15
7 شغل با سطح دسترسی به اسناد و مدارک و وسایل
و تجهیزات با طبقه‌بندی سری 25
8 شغل با سطح دسترسی به اسناد و مدارک و وسایل
و تجهیزات با طبقه‌بندی به کلی سری 25
9 شغل با سطح دسترسی به اسناد و مدارک و وسایل
و تجهیزات با طبقه‌بندی به کلی سری 30
5 – منابع مالی و تجهیزاتی: این عامل بر اساس اهمیت و ارزش منابع مالی و تجهیزاتی:
(‌وجوه نقد، اوراق بهادار، تجهیزات و تأسیسات به استثنای‌ساختمان و مواد خام و
مصرفی) مرتبط با شغل از نظر دریافت، پرداخت، تولید، نگهداری، استفاده و اختیارات
شاغل در سفارش، خرید، توزیع و‌نگهداری، جایگزینی و تصویب و کنترل، و نظارت منابع
مذکور به شرح جدول زیر ارزیابی و امتیاز آن تعیین می‌گردد:
‌جدول شماره هفده – امتیاز منابع مالی و تجهیزاتی شغل
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها 1368 – جلد 3 – صفحه 237<
‌ملاحظات:
1 – امتیاز ستون وجوه نقد و اوراق بهادار در صورتی به شغل تعلق خواهد گرفت که وجوه
نقد و اوراق بهادار مستقیماً در اختیار شاغل باشد. در صورتی‌که وجوه نقد و اوراق
بهادار مشترکاً در اختیار بیش از یک نفر باشد شاغل از (3).(2) امتیاز ستون مربوطه
برخوردار می‌گردد.
2 – در صورتی که شغل از امتیاز ستونهای یک، دو و سه به طور توأم برخوردار باشد
مجموع امتیاز ستونهای مربوطه محاسبه و منظور می‌گردد.
ه – ایجاد فرسودگی جسمانی به وسیله شغل: این عامل فرسودگی جسمانی ناشی از شغل را
در ابعاد تداوم کار پس از خاتمه خدمت روزانه (‌مستمر و یا‌متناوب)، نگهبانی و یا
کشکی مرتبط با ماهیت شغل و تماس و ارتباط با ارباب رجوع و رده‌های سازمانی را مورد
نظر قرارداده و به عوامل فرعی زیر‌تقسیم می‌گردد:
1 – مداومت کاری مستمر پس از خدمت روزانه: این عامل تداوم کار را به طور مستمر پس
از پایان خدمت روزانه مورد نظر قرارداده و امتیاز آن به شرح‌جدول زیر تعیین
می‌گردد:
‌جدول شماره هجده – امتیاز مداومت کاری مستمر پس از خدمت روزانه
‌ردیف مدت زمان تداوم کار مستمر پس از خدمت روزانه امتیاز
————————————————————-
1 شغل ماهیتاً مستلزم حداقل 1 ساعت تداوم کار می‌باشد. 5
2 شغل ماهیتاً مستلزم 1 تا 2 ساعت تدوام کار می‌باشد. 8
3 شغل ماهیتاً مستلزم 2 تا 3 ساعت تداوم کار می‌باشد. 13
4 شغل ماهیتاً مستلزم 3 تا 4 ساعت تداوم کار می‌باشد. 19
5 شغل ماهیتاً مستلزم 4 تا 5 ساعت تداوم کار می‌باشد. 27
6 شغل ماهیتاً مستلزم بیش از 5 ساعت تداوم کار می‌باشد. 40
‌ملاحظات: پرسنل فنی (‌ساخت و تعمیر) و درمانی در صورتی که برای تداوم کار مستمر
پس از خدمت روزانه از اضافه کاری استفاده نمایند از امتیاز این‌عامل برخوردار
نخواهند گردید.
2 – مداومت کاری متناوب پس از خدمت روزانه: این عامل تداوم کار را به طور متناوب
پس از پایان خدمت روزانه مورد نظر قرار داده و امتیاز آن به‌شرح جدول زیر تعیین
می‌گردد:
‌جدول شماره نوزده – امتیاز مداومتکاری متناوب پس از خدمت روزانه
‌ردیف مدت زمان مداومتکاری متناوب در طول یک هفته امتیاز
————————————————————-
1 شغل ماهیتاً مستلزم 4 ساعت مداومتکاری می‌باشد 1.5
2 شغل ماهیتاً مستلزم 4 تا 6 ساعت مداومتکاری می‌باشد 3
3 شغل ماهیتاً مستلزم 6 تا 8 ساعت مداومتکاری می‌باشد 4.5
4 شغل ماهیتاً مستلزم 8 تا 10 ساعت مداومتکاری می‌باشد 6
5 شغل ماهیتاً مستلزم 10 تا 12 ساعت مداومتکاری می‌باشد 7.5
6 شغل ماهیتاً مستلزم 12 تا 14 ساعت مداومتکاری می‌باشد 9
7 شغل ماهیتاً مستلزم 14 تا 16 ساعت مداومتکاری می‌باشد 10.5
8 شغل ماهیتاً مستلزم 16 تا 18 ساعت مداومتکاری می‌باشد 12
9 شغل ماهیتاً مستلزم 18 تا 20 ساعت مداومتکاری می‌باشد 15
10 شغل ماهیتاً مستلزم 20 تا 22 ساعت مداومتکاری می‌باشد 17
11 شغل ماهیتاً مستلزم 22 تا 24 ساعت مداومتکاری می‌باشد 20
‌ملاحظات: 1 – پرسنل فنی (‌ساخت و تعمیر) و درمانی در صورتی که برای تداوم کار
متناوب پس از خدمت روزانه از اضافه کاری استفاده نمایند از‌امتیاز این عامل
برخوردار نخواهند گردید.
2 – در صورتی که شغل از امتیاز تداوم کار مستمر پس از خدمت روزانه استفاده نموده
باشد از امتیاز جدول بالا برخوردار نخواهد گردید.
3 – نگهبانی یا کشیک: این عامل نگهبانی و یا کشکی مرتبط با شغل را مورد نظر قرار
داده و امتیاز آن به شرح جدول زیر تعیین می‌گردد:
‌جدول شماره بیست – امتیاز نگهبانی و یا کشیک
‌ردیف انواع نگهبانی و یا کشکی (‌امتیاز به ازاء هر ماه در سال) امتیاز
———————————————————————–
1 نگهبانی و یا کشکی سه نوبتی چرخشی 8 ساعته 2
2 نگهبانی و یا کشیک دو نوبتی چرخشی 12 ساعته 3.5
3 نگهبانی و یا کشیک دو نوبتی چرخشی 8 ساعته که شب تا صبح را هم
شامل می‌گردد 3
4 نگهبانی و یا کشیک دو نوبتی چرخشی 8 ساعته که شب تا صبح را شامل
نمی‌گردد 1.5
5 نگهبانی و یا کشیک چرخشی 24 ساعته (24 ساعت خدمت 24 ساعت استراحت) 4.5
6 نگهبانی و یا کشیک چرخشی 24 ساعته (24 ساعت خدمت 48 ساعت استراحت) 3
7 نگهبانی یا کشکی چرخشی 12 تا 16 ساعته (‌یک روز درمیان) 3.5
8 الزام به خدمت متناوب به طور تمام وقت (24 ساعته) به نسبت 1.5
‌ملاحظات: 1 – نگهبانی و یا کشیک غیر مرتبط با شغل از امتیاز ردیفها،؟؟ خوردار
نمی‌گردد لیکن مشاغلی که در آن نگهبانی و کشکی غیر مرتبط با‌شغل به طور
برنامه‌ریزی پیش‌بینی گردیده باشد متناسب با تعداد نگهبانی فقط از امتیاز ردیف 8
بالا برخوردار خواهد شد.
2 – شیفت و یا نوبت کاری چرخشی در این جدول منظور نخواهد گردید.
3 – پرسنل فنی (‌ساخت و تعمیر) و درمانی در صورتی که برای نگهبانی و یا کشیک از
اضافه‌کاری استفاده نمایند از امتیاز این عامل برخوردار نخواهند‌گردید.
4 – تماس و ارتباط با دیگران به سبب شغل: این عامل میزان ارتباطی را که شاغل به
سبب اجرای وظائف شغل و ای الزامات شغلی با دیگران(‌ارتباطات درون سازمانی و برون
سازمانی) دارد مورد ارزیابی قرار داده و به عوامل جزء زیر تسلیم می‌گردد:
(‌الف) – تماس و ارتباط با ارباب رجوع: عبارتست از پاسخگوی به ارباب رجوع درون و
برون سازمان و امتیاز آن به شرح جدول زیر تعیین می‌گردد:
‌جدول شماره بیست و یک – امتیاز تماس و ارتباطی با ارباب رجوع
‌بند ردیف میزان تماس و ارتباط با ارباب رجوع امتیاز
——————————————————–
‌الف 1 شغل فاقد ارباب رجوع می‌باشد. 0
ب 2 شغل به طور متناوب و محدود دارای ارباب
رجوع از سازمان مربوطه می‌باشد. 3
ب 3 شغل غالباً دارای ارباب رجوع از سازمان
مربوطه می‌باشد. 5
ب 4 شغل مستمراً دارای ارباب رجوع از سازمان
مربوطه می‌باشد. 7
ب 5 ماهیت شغل صرفاً پاسخگویی به ارباب رجوع
از سازمان مربوطه می‌باشد. 10
ج 6 شغل به طور متناوب و محدوده دارای ارباب
رجوع از خارج از سازمان می‌باشد. 5
ج 7 شغل غالباً دارای ارباب رجوع خارج از
سازمان می‌باشد. 7
ج 8 شغل مستمراً دارای ارباب رجوع خارج از
سازمان می‌باشد. 10
ج 9 ماهیت شغل صرفاً پاسخگویی به ارباب رجوع
خارج از سازمان می‌باشد. 15
‌ملاحظات:
1 – منظور از ارباب رجوع خارج از سازمان (‌برون سازمانی) مراجعینی است که مشمول
قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران نمی‌باشند.
2 – در صورتی که شغل دارای مراجعینی از درون و برون سازمان باشد از مجموع امتیازات
بندهای ب و ج برخوردار خواهد گردید.
(ب) – تماس با رده‌های سازمانی: عبارتست از تماس و ارتباطات سازمانی با رده‌های
مختلف درون و برون سازمان و امتیاز آن به شرح جدول زر تعیین‌می‌گردد.
‌جدول شماره بیست و دو – امتیاز تماس و ارتباط ماده‌های؟؟
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها 1368 – جلد 3 – صفحه 242<
‌ملاحظات:
1 – منظور از سایر سازمانها در جدول بالا سازمانهایی است که جمهوری اسلامی ایران
نمی‌باشند.
2 – در صورتی که ارتباطات سازمانی شغل تماس و ارتباط درون سازمانی ؟؟ و مقامات
خارجی باشد از مجموع امتیازات بندهای ب، ج، د، ه، و حسب‌مورد برخوردار می‌گردد.
‌و – مهارت لازم در مشاغل تخصصی: این عامل مجموع تواناییهای تجربی و اکتسابی،
مهارت کیفی شغل: سطح کاربرد وسائل و تجهیزات و رده مهارت‌مشاغل را مورد نظر قرار
داد و ب عوامل فرعی زیر تقسیم می‌گردد:
1 – مقاطع تجربی: عبارتست از تجربیات تخصصی مشاغل خاص کارمندان بند ب ماده 31
قانون آجا و امتیاز آن بر اساس رده و گروه به شرح جدول‌زیر تعیین می‌گردد.
‌جدول شماره بیست و سه – امتیاز مقاطع تجربی
‌ردیف مقاطع تجربی (‌رده و گروه) امتیاز
——————————————————–
1 رده یک گروه یک 4
2 رده دو گروه یک 8
3 رده یک گروه دو 8
4 رده سه گروه یک 16
5 رده دو گروه دو 16
6 رده یک گروه سه 16
7 رده سه گروه دو 20
8 رده دو گروه سه 20
9 رده سه گروه سه 30
2 – تجربه مورد نیاز شغل: این عامل تعداد ارتقاء رتبه مدتی از رده و گروه مورد
نیاز شغل را مورد نظر قرار داده و امتیاز آن بر اساس تعداد ارتقاء از اولین‌رتبه
رده و گروه شغل به شرح جدول زیر تعیین می‌گردد.
‌جدول شماره بیست و چهار – امتیاز تجربه مورد نیاز شغل
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها 1368 – جلد 3 – صفحه 244<
‌ملاحظات: این جدول فقط برای مشاغل کارمندی بند ب ماده 31 قانون آجا مورد استفاده
قرار خواهد گرفت.
‌طبقه‌بندی کیفی شغل از نظر مهارت: این عامل بر اساس طبقه‌بندی کیفی مشاغل و
درجه.‌رشته محل سازمانی شغل را مورد ارزیابی قرارداده و امتیاز آن‌در طبقات
هفتگانه به شرح زیر تعیین می‌گردد.
‌مشاغل طبقه 7 – شامل مشاغل خلبانی هواپیماهای مافوق صورت شکاری یا شکاری بمب‌افکن
و یا شناسایی
‌مشاغل طبقه 6 – شامل مشاغل خلبانی هلیکوپترهای شکاری (‌کبری)، یگانهای زیردریایی،
غواصی عمق زیاد عملیات و تکاور دریایی S.B.S (‌تکاور‌با ویژگی غواص عمق زیاد).
‌مشاغل طبقه 5 – شامل مشاغل خلبانی هواپیماهای 747 یا 707 یا 130 – C یا P3F یا
ماری‌تایم و 7 – Pc مسلح و هلیکوپترهای ضد سطحی، ضد‌زیر دریایی، مین‌روب و شنوک
غواص عمق زیاد غیر عملیاتی یا غواص عمق کم عملیاتی، تکاور دریایی S.B.S (‌تکاور با
ویژگی غواص عمق کم) و‌پزشکان متخصص.
‌مشاغل طبقه 4 – شامل مشاغل خلبانی هواپیماهای 27 – F یا جت فالکن، جت استار یا 7
– PC غیر مسلح، سایر انواع هلیکوپتر، تکاور درایی،‌نیروی مخصوص و پزشکان غیر متخصص
‌مشاغل طبقه 3 – شامل مشاغل خلبانی سایر انواع هواپیما، تکاور، هوابرد، هنری،
فرهنگی و آموزشی، اطلاعاتی، حفاظتی، مشاورت و کارشناسی‌حقوق و قضایی، فنی و مهندسی
مشاغل درمانی غیر پزشک (‌ فاقد مدرک دکترا) و مشاغل فرماندهی غیر از موارد مندرج
در طبقات 4، 5، 6، 7 بالا.
‌مشاغل طبقه 2 – شامل مشاغل ستادی (‌طراحی)، صفی و رزمی (‌غیر فرماندهی)، حسابداری
و حسابرسی، تدارکات و آمادی.
‌مشاغل طبقه 2 – شامل کلیه مشاغلی که در طبقات بالاتر قرار ندارند.
‌جدول شماره بیست و پنج – امتیاز طبقه‌بندی کیفی شغل
>‌جدول: تصویب‌نامه‌ها 1368 – جلد 3 – صفحه 245<
‌ملاحظات:
1 – در صورتی که وسایل پرنده جدیدی مورد استفاده قرار گیرد که در طبقات هفتگانه
بالا منظور نگردیده باشد با پیشنهاد نیرو. سازمان ذیربط و‌تصویب ستاد مشترک ارتش
جمهوری اسلامی ایران حسب مورد در یکی از طبقات فوق طبقه‌بندی خواهد گردید.
2 – مشاغل پروازی غیر خلبان حسب مورد از (4).(1) امتیاز جدول بالا برخوردار
می‌گردند.
3 – برای مشاغل مذکور در طبقه 7 بالا در مورد خلبانان غیر لبدر 100 واحد، لبدر
چهار 150 واحد و لبدر سه الی یک 200 واحد به امتیاز محاسبه شده‌آنان اضافه
می‌گردد.
4 – سطح کاربرد وسایل و تجهیزات: امتیاز این عامل بر اساس اهمیت، ارزش و میزان
کاربرد وسائل و تجهیزات اقلام رزمی، پشتیبانی رزمی و پشتیبانی‌خدمات رزمی و
رده‌های تولید و تعمیر و نگهداری به شرح جدول زیر تعیین می‌گردد.
‌جدول شماره بیست و شش – امتیاز سطح کاربرد وسائل و تجهیزات
‌بند ردیف شرح وسائل و تجهیزات امتیاز
————————————————————
‌الف 1 تجهیزات و اقلام درجه 1 (‌ارقام عمده دفاعی) 35
‌الف 2 تجهیزات و اقلام درجه 2 28
‌الف 3 تجهیزات و اقلام درجه 3 21
‌الف 4 تجهیزات و اقلام درجه 4 14
‌الف 5 تجهیزات و اقلام درجه 5 (‌تجهیزات انفرادی) 7
ب 6 رده 5 (‌دیویی) تولیدی و نوسازی یا تعمیرات اساسی 35
ب 7 رده 4 تعمیر و نگهداری 28
ب 8 رده 3 تعمیر و نگهداری (‌رده میانی) 21
ب 9 رده 2 تعمیر و نگهداری 14
ب 10 رده 1 تعمیر و نگهداری (‌رده سازمانی) 7
‌ملاحظات:
‌در صورتی که شغل از امتیاز یکی از ردیف‌های بندهای الف و ب جدول بالا به طور توام
برخوردار باشد از مجموع امتیاز مربوطه استفاده می‌نماید.
‌ز – در تعیین امتیاز مزایای شغل بر اساس جداول فوق‌الذکر موارد زیر می‌بایستی در
نظر گرفته شود:
1 – مشاغلی که عنوان جانشین و یا قائم مقام و یا فرمانده دوم و یا سایر عناوینی ه
وظائف و اختیارات معادل عناوین ذکر شده مشاغل دیگر را دارا‌می‌باشند بدون تعیین
امتیاز جداول فوق‌الذکر از نه دهم مجموع امتیاز هر عامل اصلی برخوردار می‌گردند.
2 – مشاغل خاص مذکور در ماده 139 قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مشاغلی هستند که
امتیاز آنان در حد یکی از عوامل ششگانه بیش از ارقام‌مشروحه زیر باشد:
(‌الف). پیچیدگی شغل 25 امتیاز
(ب). سختی شغل 29 امتیاز
(ج). پذیرش خطرات 22 امتیاز
(‌د). حساسیت و سنگینی مسئولیت شغل 40 امتیاز
(ه). ایجاد فرسودگی جسمانی به وسیله شغل 17 امتیاز
(‌و). مهارت لازم در مشاغل تخصصی 30 امتیاز
‌چنانچه امتیاز شغل از هر یک از عوامل کمتر از میزان تعیین شده فوق باشد از امتیاز
آن عامل برخوردار نخواهد گردید.
3 – مجموع امتیازات عواملی که بر اساس بند 2 بالا بیش از حداقل امتیاز مورد قبول
باشد میزان امتیاز مزایای شغل را مشخص می‌نماید.
4 – محاسبه امتیازات مشاغل بر اساس شرح وظائف و شرایط احراز شغل موضوع مواد 41 و
42 قانون آجا و جدول سازمان و توزیعی که شغل در آن‌درج گردیده است انجام می‌پذیرد.