‌قانون تشویق معلمان بازنشسته به ادامه همکاری با وزارت آموزش و پرورش

تاریخ انتشار: ۱۳۶۸/۱۲/۱۵

‌ماده واحده – به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود آن دسته از مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور را که پس از سی سال‌ سابقه خدمت به دلیل نیاز (‌و تشخیص) آن وزارتخانه یا واحدهای تابعه به خدمات آنان جهت تدریس در دوره‌های تحصیلی یا مراکز تربیت معلم و یا‌ راهنمایی و ارشاد همکاران جدیدالاستخدام یا امور مدیریت و برنامه‌ریزی از درخواست بازنشستگی خود انصراف حاصل نموده به ادامه خدمت در‌ آموزش و پرورش دعوت نموده و فوق‌العاده شغل آنها را سه برابر نماید.

‌تبصره 1 – ساعات تدریس و کار موظف مشمولین موضوع این قانون 18 ساعت در هفته خواهد بود.

‌تبصره 2 – از حقوق و مزایای پرداختی به آنان کسور بازنشستگی کسر نخواهد شد و مالیات متعلقه فقط به فوق‌العاده ثابت شغل پرداختی به آنان‌تعلق خواهد گرفت.

‌تبصره 3 – افزایش فوق‌العاده شغل موضوع این قانون مشمول موضوع تبصره ماده 38 قانون استخدام کشوری نخواهد بود.

‌تبصره 4 – مشمولین طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور که قبل از تصویب این قانون به افتخار بازنشستگی نائل شده‌اند، در صورتی که از سوی‌وزارت آموزش و پرورش دعوت به کار شوند، از مزایای مندرج در این قانون برخوردار خواهند شد.

‌تبصره 5 – این قانون در مورد لیسانسیه‌ها و بالاتر که در دبیرستانها، هنرستانها، مراکز تربیت معلم عادی و فنی و حرفه‌ای، دانشسراها، آموزش‌ضمن خدمت، انستیتوها و دفاتر ستادی و اجرایی مایل به خدمت هستند لازم‌الاجرا است.

‌تبصره 6 – آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف دو ماه پس از تصویب توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری‌و استخدامی تدوین و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

‌تبصره 7 – منبع مالی ماده واحده و تبصره‌های 2 و 3 و 4 و 5 از محل اعتبار حق‌التدریس تأمین می‌گردد.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و هفت تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه بیست و نهم
بهمن ماه یک هزار و سیصد و شصت و هشت مجلس شورای‌ اسلامی تصویب و در تاریخ
1368.12.9 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
‌رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی