مصادره اموال تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی به نفع آن کمیته‌

تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۲/۰۲

بخشنامه به کلیه واحدهای قضایی سراسر کشور

حسب تقاضای شماره .8.1.1583م – 1368.11.30 کمیته امداد امام خمینی از محضر مقام‌ معظّم‌ رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی‌) و بر اساس موافقت ولی‌امر مسلمین‌ و با عنایت به نقش ارزنده کمیته امداد امام خمینی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه‌) در اجرای نیّات امام‌ راحل در خدمت به محرومین و مستضعفین جامعه اسلامی‌، مقرّر می‌دارد:

1 . کلیه اموالی که تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی‌؛ اداره می‌شود در صورتی که‌ پرونده آنها منتهی به صدور حکم مصادره شود، حکّام محترم شرع بایستی حکم مصادره را به‌نفع کمیته امداد صادر نمایند.

2 . در صورتی که در آرای مصادره که به نفع کمیته امداد صادر شده‌، تقاضای رفع ابهام و یا اصلاح حکم شود دادگاه بدون اینکه در ماهیت حکم دخالت نموده یا تغییری دهد فقط مکلّف است بر اساس مواد 189 و 190 از قانون آیین دادرسی مدنی‌ نسبت به رفع ابهام در حکم یا تصحیح آن اقدام به عمل آورد.

3 . هرگاه محکوم‌ٌعلیه که اموالش به نفع کمیته امداد مصادره شده‌، اقاربی داشته باشد که‌ اموال‌شان مشمول حکم مصادره واقع شود، برای جلوگیری از خسارات احتمالی‌، در حکم تکمیلی‌، اموال اقارب درجه اول نیز بایستی به نفع کمیته امداد صادر گردد.

محمدیزدی‌ -رئیس قوه قضاییه