‌آیین‌نامه اجرایی بند 4 قسمت ب تبصره 21 قانون بودجه سال 1369 کل کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۳/۰۳

1369.02.17 – .16890ت30ک – 1369.03.03 – 95

‌اکثریت وزراء عضو کمیسیون اقتصاد هیأت دولت در جلسه مورخ 1369.2.17 با توجه به
اختیارات تفویض هیأت وزیران در جلسه مورخ 1369.1.15، بنا به‌پیشنهاد مشترک وزارت
امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه آیین‌نامه اجرایی تصویب
نمودند:‌بند (4) قسمت "ب" تبصره (21) قانون بودجه سال1369 کل کشور را به شرح زیر
تصویب نمودند.
[z]"‌آیین‌نامه اجرایی بند 4 قسمت ب تبصره 21 قانون بودجه سال 1369 کل کشور."
‌ماده 1 – وجوه لازم برای خرید وسایل و لوازم و مصالح ساختمانی و قطعات یدکی و
ماشین‌آلات کارگاهی مورد نساز طرح‌های عمرانی، "‌موضوع بند (4)"‌قسمت (ب) تبصره
(21) قانون بودجه سال 1369 کل کشور" بنا به دستور وزیر یا بالاترین مقام دستگاه
اجرای یا نمایندگان مجاز از طرف آنها با توجه به امکانات‌خزانه و حداکثر تا میزان
ده درصد اعتبارات مصوب سال جاری هر یک از طرح‌های عمرانی ملی یا استانی در مقابل
درخواست وجه در اختیار دستگاه اجرایی‌مربوط قرار می‌گیرد تا به شرح سایر مواد این
آیین‌نامه به مصرف برسد.
‌ماده 2 – وجوه موضوع این آیین‌نامه به حساب جداگانه‌ای که توسط خزانه برای دستگاه
اجرایی در شعبه حسابهای دولتی بانک طرف حساب دستگاه اجرایی‌افتتاح می‌شود. واریز
خواهد شد.
‌ماده 3 – دستگاه اجرایی باید در ابتدای سال فهرست مقادیر و همچنین برنامه
زمان‌بندی تدارک اقلام موضوع این آیین‌نامه را که در سال جاری باید سفارش
داده‌شوند. به تفکیک هر پروژه و نیز به صورت یک تهیه نماید. این برنامه‌ها باید بر
اساس برنامه زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها و سقف کلی سهمیه پیش‌بینی شده برای‌دستگاه
اجرایی و نیز سایر امکانات موجود تنظیم گردد.
‌ماده 4 – دستگاه‌های اجرایی بر اساس برنامه زمان‌بندی تدارک اقلام یاد شده، نسبت
به سفارش آنها یا تهیه پیش فاکتور و یا انعقاد موافقت‌نامه از طریق منافع‌مورد
تأیید خود اقدام می‌نمایند وجوه لازم برای انجام این سفارش‌ها با دستور پرداخت
دستگاه اجرایی، به حساب فروشنده واریز می‌شود.
‌تبصره – در مواردی که بر حسب لزوم و در قالب برنامه زمان‌بندی موضوع ماده (3) این
آیین‌نامه و بنا به تصویه و یا حواله دستگاه اجرایی، پیمانکاران مستقیماً‌به منابع
تأمین اقلام موضوع این آیین‌نامه که مورد تأیید دستگاه اجرایی باشد مراجعه و نسبت
به تهیه پیش فاکتور یا انعقاد موافقت‌نامه به نام خود اقدام و پیش‌فاکتور یا
موافقت‌نامه مربوط را به دستگاه اجرایی تسلیم می‌نمایند، وجوه لازم برای سفارش
آنها طبق دستور پرداخت دستگاه اجرای به حساب فروشنده واریز و‌به شرح ماده (6) به
حساب منظور می‌گردد.
‌ماده 5 – دستگاه‌های اجرایی بر اساس برنامه زمان‌بندی تدارک اقلام و پروژه و
پیشرفت عملیات اجرایی آن حواله‌های تحویل اقلام مورد نیاز را از محل اقلام‌سفارش
شده در اختیار پیمانکاران یا واحدهای امانی ذیربط قرار داده و هزینه آن را حسب
مورد به شرح مواد (6) (7) این آیین‌نامه به حساب منظور می‌نمایند.
‌ماده 6 – هزینه‌های تهیه ارقام موضوع آیین‌نامه در قراردادهای پیمانکاری، پس از
صدور حواله برای تحویل آنها به شرح زیر به حساب منظور شود:
1 – هزینه‌های ابزار اجرای کار، از قبیل: وسائل و لوازم و ماشین‌آلات کارگاهی و
قطعات یدکی به میزان هزینه تمام شده به حساب بدهی پیمانکار منظور می‌شود.
2 – هزینه تهیه مصالحی که دارای نرخ رسمی نیست بر مبنای نرخ خریداری شده به حساب
دهی پیمانکار منظور می‌شود.
3 – هزینه تهیه مصالحی که دارای یکی یا چند نرخ رسمی است و نرخ رسمی خریداری شده
یا نرخ مورد عمل در شاخص‌های تعدیل دوره مربوط به زمان‌تحویل مصالح به پیمانکار،
متفاوت باشد در صورتی که این تفاوت بیش از ده درصد باشد بر مبنای نرخ مورد عمل در
شاخص‌های تعدیل در زمان تحویل مصالح‌به پیمانکار، به حساب بدهی پیمانکار منظور و
مابه‌التفاوت تا مبلغ هزینه تمام شده در صورت اضافه بودن به حساب هزینه قطعی طرح
منظور می‌شود و در‌صورتی که تفاوت یاد شده ده یا کمتر از ده درصد باشد برابر نرخ
رسمی همان منبع خرید در تاریخ تحویل به پیمانکار، به حساب دهی وی منظور می‌شود.
‌تبصره – هنگام محاسبه مابه‌التفاوت موضوع این بند در مورد مصالحی که نرخ‌گذاری و
تحویل آنها طبق ضوابط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و‌تولیدکنندگان در مراکز
استانهای انجام می‌شود، ابتدا زمینه‌های حمل از محل تهیه تا مرکز استان و همچنین
هزینه‌های با راه‌اندازی و انبارداری و سایر هزینه‌های‌جنبی دیگر از بهای خرید کسر
گردیده و باقیمانده با نرخ مورد عمل در شاخص‌های تعدیل دوره مربوط مقایسه می‌شود.
ادارات کل بازرگانی استانها موظف‌هستند به شرح بالا نرخ تفکیکی فورش این نوع مصالح
را برای محاسب مابه‌التفاوت‌های یاد شده اعلام نمایند.
4 – هزینه‌هایی که طبق‌بندهای (2) و (3) این ماده به حساب بدهی پیمانکار منظور
می‌شود صرفاً شامل موارد زیر است:
‌الف) بهای خرید و بارگیری مصالح بدون احتساب هزینه‌های حمل و باراندازی و سایر
هزینه‌های جنبی.
ب) هزینه حمل مستقیم از محل تهیه توسط دستگاه اجرایی تا کارگاه و یک دفع
باراندازی، در صورت که توسط دستگاه اجرایی انجام و هزینه آن توسط وی‌پرداخت شده
باشد. ملاک محاسبه هزینه حمل، برای مصالح موضوع تبصره بند (3) فاصله محل خرید در
مرکز استان تا کارگاه، و برای سایر مصالح فاصله محل‌تولید یا مبادی ورودی تا
کارگاه می‌باشد. در حالت اخیر مصالحی که طبق ضوابط قیمتهای پایه هزینه حمل مازاد
به آن تعلق می‌گیرد، طبق ضوابط یاد شده و بر‌اساس نرخهای قرارداد، هزینه حمل آن به
پیمانکار پرداخت خواهد شد.
ج) سایر هزینه‌های جنبی دیگری که دستگاه اجرایی برای تدارک مصالح طبق این
آیین‌نامه انجام داده است حداکثر به میزان سه درصد بهای خرید موضوع‌قسمت "‌الف"
این بند.
‌ماده 7 – هزینه‌های تهیه اقلام موضوع این آیین‌نامه در کارهای امانی و قراردادهای
پیمانکاری که به موجب قرارداد تهیه اقلام خریداری شده به عهده کارفرما‌است، به
میزان هزینه تمام شده به حساب هزینه قطعی طرح منظور می‌شود.
‌ماده 8 – اقلام موضوع این آیین‌نامه باید پس از تحویل توسط فروشنده، به کارگاه
حمل گردد. مصالح و لوازم مصرفی و قطعات یدکی در کار به مصرف خواهد‌رسید و
ماشین‌آلات که حواله آن به نام پیمانکار صادر می‌گردد تا تأدیه بدهی او به کارفرما
در رهن کارفرما بوده و بند آن به منظور جلوگیری از هر نوع انتقال‌مالکیت برای مدت
پنج سال نزد کارفرما نگهداری خواهد شد.
‌ماده 9 – در قراردادهای پیمانکاری پس از تحویل مصالح به کارگاه، ورود آنها با
حضور دستگاه نظارت صورت مجلس شده و بهای آن بر اساس نرخهای مندرج‌در قرارداد آنها
در اولین صورت وضعیتی که پس از ورود مصالح به کارگاه تنظیم می‌شود، منظور می‌گردد.
‌ماده 10 – ذیحساب طرح‌های عمرانی موظف است مبالغ بدی پیمانکاران را به میزانی که
توسط دستگاه اجرایی بر اساس ماده (6) این آیین‌نامه تعیین می‌شود از‌صورت وضعیت
پیمانکار کسر نماید. دستگاه اجرایی نیز باید کسور یاد شده را به نحوی تعیین نماید
که بدهی پیمانکار تا پایان سال جاری واریز گردد.
‌تبصره – چنانچه مصالح، لوازم، قطعات یدکی و ماشین‌آلات ساختمانی که پیمانکار بابت
آنها بدهکار است به عللی تا پایان سال تحویل نشود بدهی پیمانکار با‌سرفصل
پیش‌پرداخت خرید اقلام یاد شده، به سال بعد منتقل شود.
‌ماد 11 – در مورد خریدهایی که اقلام مربوط به آنها تا پایان سال مالی تحویل نگردد
و حواله آنها نیز در اختیار پیمانکار قرارداده نشده باشد، بدهی واحدهای‌تولیدی یا
منابع تأمین‌کننده این نوع اقلام، تحت عنوان پیش‌پرداخت طرح مربوط، به سال بعد
منتقل و برابر مقررات واریز می‌گردد.
‌ماده 12 – سازمان برنامه و بودجه موظف است برای اجرای ماده (6) این آیین‌نامه،
نخر مصالح مورد عمل در فهارس پایه همچنین شاخص‌های تعدیل در هر‌دوره سه ماهه را به
دستگاه‌های اجرایی اعلام نماید.
‌این تصویب‌نامه در تاریخ 1369.3.2 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور