قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین

تاریخ تصویب: ۱۳۶۹/۰۲/۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۳/۰۹

ماده ۱- [اصلاحی ۱۳۸۴/۳/۲۹]
سرزمین فلسطین به ملت فلسطین تعلق داشته و دارد و رژیم اشغالگر قدس و حکومت غاصب صهیونیستها که با ظلم و غصب و قتل عام و جنایت بر این سرزمین و بیت المقدس مسلط گردیده‌اند غاصب و ظالم و محکومند و بر همه ملتها و انسانهای حق طلب جهان خصوصا مسلمانان و بالاخص مردم و حکومت جمهوری اسلامی ایران لازم است از مردم ستمدیده و آواره و مبارز فلسطین تا رسیدن به حقوق حقه خویش به هر نحو ممکن حمایت و دفاع نمایند.
هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی موظف است از طرق مختلف این حمایت را تعمیق و گسترش بخشد و در فرصتهای مقتضی کنفرانسی از نمایندگان کشورهای اسلامی و صاحب نظران در این راستا تشکیل دهد.
دبیرخانه دائمی کنفرانس‌های بین المللی فلسطین به منظور برگزاری این کنفرانس ها و پیگیری مصوبات مجلس شورای اسلامی در باره فلسطین تشکیل می شود.
اعضاء دبیرخانه پنج نفر متشکل از یک نفر به انتخاب رئیس مجلس شورای اسلامی (به عنوان دبیر) و دو نفر نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی موضوع ماده (5) این قانون، برای کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین و دو نفر از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می باشد. کلیه امور دبیرخانه با نظر اعضاء انجام پذیرفته و مصوبات آن با رأی اکثریت اعضاء لازم الاجرا است.
هزینه دبیر خانه دائمی از محل اعتبار قانون مصوب قبلی تأمین می گردد.
دستورالعمل اجرایی این قانون توسط دبیرخانه تهیه و به تصویب رئیس مجلس شورای اسلامی می رسد.

تبصره- [الحاقی ۱۳۹۶/۱۰/۶]
دولت مکلف است از همه قدس شریف به عنوان پایتخت همیشگی تمامی سرزمین فلسطین حمایت کند.


ماده ۲ – دولت جمهوری اسلامی ایران می‌ تواند صندوق کمکهای انسانی را جهت حمایت از مردم فلسطین تشکیل دهد و کمکهای مسلمانان و‌ افراد آزادیخواه جهان را جمع‌ آوری و در جهت حمایت و تقویت آوارگان فلسطینی و مردم مظلوم و مبارز سرزمین فلسطین انتفاضه صرف نماید.


ماده ۳ – بنیاد شهید انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی با اذن ولی امر مسلمین و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ‌موظف‌‌اند از خانواده‌ های شهداء، جانبازان، اسراء و مفقودین سرزمینهای اشغالی و سایر شهدائی که از بقیه نقاط جهان در راه آزادی فلسطین به شهادت‌ می‌رسند در حد توان حمایت معنوی و مادی نمایند.


ماده ۴ – وزارتخانه‌ های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند هرساله جهت تحصیل تعدادی از داوطلبان فلسطینی ‌در دانشگاههای کشور سهمیه‌‌ای را منظور نمایند.


ماده ۵ – بمنظور اجرا و پیگیری و هماهنگی‌ های لازم کمیته‌ ای مرکب از نمایندگان تام‌ الاختیار وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد‌ اسلامی، بنیاد شهید، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات، بنیاد جانبازان، هلال احمر و دو نفر از نمایندگان مجلس شورای‌ اسلامی به انتخاب مجلس زیر نظر رئیس جمهور یا نماینده ایشان تشکیل و هر شش ماه اقدامات انجام شده را به مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.


ماده ۶ – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظفند حمایت تبلیغاتی از انقلاب اسلامی فلسطین را در ‌اولویت فعالیتهای برون ‌مرزی خود قرار دهند.


ماده ۷ – با توجه به سوابق تاریخی، مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران بیت‌ المقدس را به عنوان موطن و مرکز دولت اسلامی‌ در تبعید فلسطین به رسمیت می‌ شناسد و از تمام کشورهای اسلامی تقاضا دارد این شهر را به عنوان مرکز دولت اسلامی در تبعید فلسطین به رسمیت ‌بشناسند.


ماده ۸ – هر نوع برقراری رابطه اقتصادی و تجاری و فرهنگی با کمپانیها و مؤسسات و شرکتهای وابسته به صهیونیستها در سطح جهان ممنوع ‌می ‌باشد.

تبصره ۱ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۳/۱۹]
کمیته‌ای تخصصی مرکب از وزارتخانه‌ های امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، اطلاعات، نفت، بانک مرکزی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود که فهرست کامل شرکتها و مؤسسات صهیونیستی در سطح جهان و فهرست اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع تحریم را به صورت شفاف ظرف دو ماه پس از تصویب این قانون ارائه کند و به صورت سالیانه و یا حسب ضرورت به روزرسانی نماید.

تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۳/۱۹]
وزارت امور خارجه موظف است گزارش روند فعالیت کمیته مذکور را سالیانه و همچنین در مواقع مقتضی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارائه نماید.

تبصره ۳ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۳/۱۹]
وزارت امور خارجه موظف است در فرصتهای مقتضی در مجامع جهانی و اجلاسهای بین ‌المللی از جمله سازمان کنفرانس اسلامی و اجلاس غیرمتعهدها، طرح تحریم کالاهای رژیم اشغالگر قدس را مطرح و جهت درج در بیانیه ‌ها و قطعنامه‌ ها پیشنهاد دهد.

تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۳۸۹/۳/۱۹]
سازمان صدا و سیما موظف است طبق فهرست ارائه شده توسط کمیته تخصصی موضوع تبصره (۱) از تبلیغ هر نوع کالای شرکتهای صهیونیستی خودداری نماید.


قانون فوق مشتمل بر هشت ماده و یک تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و شصت و نه مجلس شورای ‌اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۶۹/۲/۱۹ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی