‌اساسنامه شورای نمایندگان مقام معظم رهبری و دفاتر آنها در دانشگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۰۴/۲۷

مصوب جلسات 217 و 218 مورخ 4.5 و 69.4.19 شورای عالی انقلاب فرهنگی
‌شماره 1368‌دش –  69.4.27


‌ماده 1 – هدف
1 – ایجاد ارتباط نزدیک میان استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها با علمای دینی و حوزه‌های علمیه.
2 – هدایت دانشگاهها در جهت تعالیم معنوی و اخلاق اسلامی.
3 – حل مسائل اعتقادی دانشجویان.
4 – کوشش برای تحقق و روشن نمودن تعالیم اصیل اسلامی و جلوه‌گر ساختن ارزشهای والای اسلام ناب محمدی(ص).
5 – جلوگیری از کج‌اندیشی‌ها و کج‌رویها در مسائل دینی و امور اسلامی.
6 – ایجاد وحدت میان حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها.
7 – شرکت موثر در گروه‌های معارف اسلامی.


‌ماده 2 – وظایف
1 – تشکیل کلاسهای فوق برنامه برای تدریس اصول عقاید و اخلاق و علوم دیگر حوزوی.
2 – برگزاری سمینارها و کنفرانسهای اسلامی.
3 – انجام تحقیقات در حدود وظایف تعیین شده در زمینه علوم و معارف اسلامی در دانشگاه.
4 – انجام مسابقات در علوم و معارف اسلامی.
5 – اعزام مبلغ و امام جماعت برای واحدهای مختلف دانشگاه‌ها.
6 – نظارت کلی و ارشادی بر مراکز هنری، تفریحی و ورزشی و خوابگاه‌ها و بولتن‌های فرهنگی دانشگاه و با اشراف پدرانه بر تشکلهای اسلامی‌موجود در آنها.

‌توضیح: شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید می‌نماید که نقش نمایندگان روحانیون در دانشگاه‌ها فقط جنبه ارشادی دارد نه اجرایی، و لذا دفاتر‌نمایندگان از دخالت در امور اجرایی دانشگاه‌ها و مداخله در اموری که در حوزه اختیارات رییس و به طور کلی مدیریت دانشگاه است جداً پرهیز نمایند،‌و هر تصمیمی که این دفاتر اتخاذ کنند که به نحوی با فعالیتهای آموزش و به طور کلی امور اجرایی دانشگاه تداخل داشته باشد، باید قبلاً با مدیریت‌دانشگاه هماهنگی لازم را ایجاد نمایند.

7 – صلاحیت علمی و اخلاقی استادان درس معارف توسط هیأت مورد تأیید قرار خواهد گرفت که شورای نمایندگان مقام رهبری برای این منظور‌ تعیین خواهد کرد.

‌تبصره 1 – استادان معارف اسلامی ابتدا طبق ضوابط جاری دانشگاه‌ها بررسی و انتخاب خواهند شد و پس از آن جهت تأیید به هیأت منتخب شورای‌نمایندگان مقام رهبری معرفی می‌گردند. هیأت مزبور موظف است ضوابط خاصی برای این منظور تهیه و تنظیم کند و جهت تصویب به شورای عالی‌انقلاب فرهنگی تقدیم نماید.

تبصره 2- [اصلاحی ۱۳۶۹/۵/۳۰] – [اصلاحی ۱۳۷۰/۹/۱۲]
مدیر گروه معارف اسلامی در هر دانشگاه مانند سایر گروه‌های آموزشی توسط رییس دانشگاه منصوب می‌شود.

[‌تبصره 2 – رییس گروه معارف اسلامی در هر دانشگاه توسط رییس همان دانشگاه انتخاب و منصوب خواهد شد.]


‌ماده 3 – تشکیلات و بودجه
1 – شورای نمایندگان مقام معظم رهبری با تشکیل شبکه‌ای متین و کارآمد متشکل از فضلای روحانی به عنوان "‌مسئولان دفاتر شورا" در هر دانشگاه به‌ انجام وظایف خود مبادرت خواهد ورزید.

‌تبصره – مدیریت دانشگاه‌ها موظف‌اند در راه تحقق اهداف و اختیاراتی که برای شورای نمایندگان مقام معظم رهبری و دفاتر آنها در دانشگاه‌ها در نظر‌ گرفته شده است همکاری و هماهنگی و پشتیبانی لازم را معمول دارند.

‌توضیح – مسئولان دفاتر شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در هر دانشگاه از طرف آن شورا تعیین می‌شوند و مستقیماً از طرف مقام معظم رهبری‌ نمایندگی ندارند و عنوان "نمایندگان مقام معظم رهبری" خاص شورای اصلی است که مستقیماً از طرف مقام رهبری انتخاب شده‌اند. مسئولان دفاتر‌ شورا در دانشگاه صرفاً "‌به عنوان مسئولان دفاتر شورا" در دانشگاه مربوطه محسوب خواهند شد.

2 – مخارج دفاتر شورا در دانشگاه‌ها و هزینه فعالیتهایی که در پیش دارند از بودجه خاصی که در اختیار شورای نمایندگان مقام معظم رهبری نهاده‌ خواهد شد تأمین خواهد گردید و این بودجه نیز در بودجه عمومی کشور منظور و ردیف خاصی برای آن در نظر گرفته خواهد شد.‌


ماده 4 – این اساسنامه در (4) ماده و (3) تبصره و (2) توضیح در جلسات 217 و 218 مورخ 69.4.5 و 69.4.19 به تصویب شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی رسید.