شماره ۴۵۱۲۰ت۱۹۰ه – ۱۳۶۹.۰۵.۲۰
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۹.۵.۱۷ بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای کشاورزی و بازرگانی و سازمانهای برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره (۲) ماده واحده قانون انتزاع سازمان چای کشور از وزارت بازرگانی و الحاق آن به وزارت کشاورزی مصوب ۱۳۶۸ اساسنامه سازمان چای کشور را به شرح زیر تصویب نمود.
اساسنامه سازمان چای کشور
فصل اول – کلیات
ماده ۱ – به منظور انجام اقدامات و فعالیتهای کشاورزی، صنعتی، پژوهشی و خدماتی مربوط به تولید و نگهداری چای و برنامهریزی و اجرای برنامههای مصوب در جهت نیل به خودکفایی و کاهش تدریجی واردات چای و همچنین کمک و حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان چای، سازمان چای کشور وابسته به وزارت کشاورزی که در این اساسنامه اختصاراً “سازمان” نامیده میشود، تشکیل میگردد.
تبصره – منظور از چای در این اساسنامه عبارتست از برگ سبز چای و چای خشک و کلیه موادی که از این کالا به دست میآید.
ماده ۲ – نوع شرکت سهامی و مدت آن نامحدود است.
ماده ۳ – سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و به صورت شرکت سهامی
مشمول مقررات استخدامی شرکتهای دولتی و طبق مقررات ایناساسنامه و اصول بازرگانی
اداره میشود.
ماده ۴ – مرکز اداری سازمان تهران میباشد و سازمان میتواند طبق مقررات این اساسنامه نسبت به تأسیس شعب و نمایندگیها و ادارات، در سایر نقاط کشور اقدام نماید.
ماد ۵ – سرمایه موقت سازمان مبلغ پانصد میلیون ریال است و به پنج هزار سهم صد هزار ریالی منقسم میشود و تمام سهام متعلق به دولت است.
ماده ۶ – وزارتخانههای کشاورزی و بازرگانی مکلفند ظرف سه سال از تاریخ تصویب این
اساسنامه نسبت به تفکیک سرمایه شرکت سهامی چای ایران موضوع تبصره (۲) ماده (۱)
قانون تشکیل سازمان غله و قند و شکر و ای کشور مصوب ۱۳۵۲.۲.۲۵ از سازمان غله قند و
شکر و چای کشور اقدام و پس از وضع دیونو تعهدات، دارایی قابل انتقال شرکت مذکور
را تعیین نموده و به مجمع عمومی جهت اصلاح سرمایه با رعایت مقررات مربوط ارائه نمایند.
تبصره – هیأت مدیره سازمان مکلف است ظرف مدت شش مه از تاریخ تصویب این اساسنامه
روشهای اجرایی مناسب را در این خصوص تهیه و جهت تصویببه مجمع عمومی سازمان ارائه نماید.
ماده ۷ – تعیین مقدار چای وارداتی با نظر وزارت کشاورزی خواهد بود.
ماده ۸ – وظایف و اختیارات سازمان عبارتند از:
1 – نظارت کامل بر فعالیتهای کشاورزی اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه کشت، داشت و برداشت برگ سبز چای به منظور کنترل و بالابردن کمیت و بهبود کیفیت چای تولیدی کشور.
2 – خرید کلیه بر سبز چای عرض شده توسط ایکارا (افراد، اتحادیهها و گروهها و تعاونیهای کشاورزی و غیره) طبق استانداردهای مربوط و قیمتهای مصوب شورای اقتصاد.
3 – تبدیل برگ سبز چای به چای خشک.
4 – ایجاد، خرید، اجاره دادن و یا اجاره کردن تأسیسات و انبارهای لازم به منظور بهرهبرداری و حفظ و نگهداری چای و مواد حاصله از آن.
5 – تشخیص و تعیین صلاحیت فنی و بهداشتی کارخانجات چایسازی بر اساس مقررات مربوط.
6 – کمک به کشاورزان چایکار از طریق تنظیم برنامههای ارشادی، آموزشی، تحقیقاتی، بهسازی و بازسازی ( مانند ایجاد و اصلاح سیستم آبیاری مناسب،اصلاحی اراضی جهت کشت چای، تولید بوته اصلاح شده چای، بازسازی مزارع چای و غیره) و همچنین کمکهای فنی و مای از طریق پرداخت مساعد و ایجادتسهیلات جهت پرداخت وام.
7 – کمک به کارخانههای چایسازی از طبق تنظیم و اجرای برنامهها ارشادی و حمایتی.
8 – نظارت بر فعالیتهای صنعتی مربوط به صنعت چای.
9 – حمل و نقل و تخلیه و بارگیری کلیه کالاهای مورد عمل سازمان رأساً و یا به وسیله مؤسسات حمل و نقل موجود در کشور بر حسب مقررات مربوط.
10 – مطالعه، بررسی و ارائه طرحهایمناسب اجرایی به منظور افزایش کارآیی روشهای تولید چای در جهت نیل به اهداف سازمان.
11 – تحمیل اعتبار و وام از بانکها و مؤسسات اعتباری و ایجاد تسهیلات جهت پرداخت وام به اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور نیل به اهداف سازمان برطبق مقررات و آییننامههای مربوط.
فصل دوم – ارکان سازمان
ماده ۹ – ارکان سازمان عبارتند از:
1 – مجمع عمومی
2 – هیأت مدیره
3 – حسابرس (بازرس)
مجمع عمومی
ماده ۱۰ – مجمع عمومی سازمان تشکیل میشود از:
1 – وزیر کشاورزی
2 – وزیر بازرگانی
3 – وزیر امور اقتصادی و دارایی
4 – وزیر صنایع
5 – معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه
تبصره ۱ – ریاست مجمع عمومی با وزیر کشاورزی است.
تبصره ۲ – مجمع عمومی سازمان به دو صورت “مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوقالعاده” تشکیل میشود.
ماده ۱۱ – جلسات مجمع عمومی عادی سازمان سالی دو بار با دعوت کتبی رییس مجمع
عمومی تشکیل میگردد ، یک بار آخر تیر ماه هر سال برای رسیدگی به گزارش هیأت مدیره
و حسابرس و تصویب ترازنامه و حسابرس و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یک بار
نیز در نیمه دوم هر سال برای تصویببودجه و خطمشی و سایر موضوعاتی که در دستور قرار میگیرد.
تبصره ۱ – مجمع عمومی فوقالعاده میتواند به تقاضای رییس یا هر یک از اعضاء مجمع
عمومی و یا رییس هیأت مدیره و مدیر عامل یا حسابرس (بازرس) و بادعوت کتبی رییس
مجمع تشکیل شود.
تبصره ۲ – دستور جلسه مجمع عمومی در دعوتنامه ذکر میگردد دو در صورت لزوم مدارک
مربوط به دستور جلسه نیز به ضمیمه دعوتنامه با ذکر تاریخ و محل (۱۵) روز قبل از
تشکیل جلسه به اطلاع اعضا خواهد رسید.
ماده ۱۲ – وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارتست از:
1 – تعیین و تصویب خط مشی و سیاست کلی سازمان.
2 – بررسی و تصویب بودجه یا اصلاحیه و متمم بودجه و گزارش عملیات سالانه سازمان (اعم از مالی و عملیاتی).
3 – تصویب کلیه آییننامههای مالی و معاملاتی و تشکیلاتی و استخدامی و رفاهی
سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوط به پیشنهاد هیأت مدیره، که حسبمورد پس از
تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور قابل اجرا خواهد بود.
4 – تصویب تشکیلات سازمان پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
5 – تعیین میزان اندوختههای سازمان تا ۱۰% (ده درصد) سود ویژه سالانه تا زمانی
که این اندوخته به میزان سرمایه سازمان برسد.
6 – اتخاذ تصمیم نسبت به فروش یا واگذاری داراییهای ثابت سازمان و خرید و فروش
اموال غیر منقول، به پیشنهاد هیأت مدیره و با رعایت مقررات مربوط.
7 – اتخاذ تصمیم نسبت به تحصیل اعتبار یا ایجاد تسهیلات جهت اخذ وام از بانکها و
مؤسسات دولتی و همچنین پرداخت وام به اشخاص حقیقی و حقوقی مطابق این اساسنامه، به پیشنهاد هیأت مدیره.
8 – اتخاذ تصمیم نسبت به مطالبات مشکوکالوصول و یا لاوصول به پیشنهاد هیأت مدیره.
9 – بررسی در مورد حل و فصل دعاوی سازمان به طریق صلح، سازش یا داوری و تعیین داور
و همچنین استرداد دعاوی و ارائه آن به مراجع ذیصلاح جهت اتخاذ تصمیم با رعایت اصل
یکصد و سی و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
10 – نصب و عزل اعضای هیأت مدیره و رییس هیأت مدیره و مدیر عامل بنا به پیشنهاد رییس مجمع عمومی.
11 – تعیین و برقراری حقوق و مزایای رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و همچنین اعضای
هیأت مدیر با تأیید شورای حقوق و دستمزد و حقالزحمه حسابرس(بازرس) سازمان.
12 – تعیین اعضای کمیسیونهای ترک مناقصه و مزایده برای معاملات سازمان به پیشنهاد هیأت مدیره و با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
13 – اتخاذ تصمیم نسبت به تعیین میزان ضایعات ناشی از عملیات مختلف تولید و نحوه استفاده و یا امحاء آنها.
14 – اتخاذ تصمیم نسبت به تأسیس یا تعطیل شعب، نمایندگیها و ادارات تابعه سازمان
به پیشنهاد هیأت مدیره.
15 – اخذ تصمیم نسبت به سایر امور مربوط به سازمان که در حدود این اساسنامه و سایر مقررات، در صلاحیت مجمع عمومی میباشد.
ماده ۱۳ – مجمع عمومی میتواند به منظور تسریع و تسهیل انجام امور سازمان قسمتی
از اختیارات خود را بر اساس ضوابطی که از طرف هیأت وزیران تعیین گردیده است حسب
مورد به رییس مجمع تفویض نماید.
ماده ۱۴ – تصمیمات مجمع عمومی با اکثریت آرا معتبر خواهد بود. تصمیمات هر جلسه در
صورتجلسه درج و به امضای اعضای مجمع ریده و به وسیله رییس مجمع جهت اجرا به سازمان ابلاغ میگردد.
صورتجلسات مجمع عمومی در دفتر مخصوصی که برای این منظور تشکیل میشود ثبت و در سازمان نگهداری خواهد شد.
ماده ۱۵ – وظائف مجمع عمومی فوقالعاده عبارت است از:
1 – اتخاذ تصمیم در مورد افزایش یا کاهش سرمایه سازمان.
2 – رسیدگی به سایر موضوعاتی که بنا بر قوانین مربوط بر عهده مجمع عمومی فوقالعاده محول گردیده است.
هیأت مدیره
ماده ۱۶ – هیأت مدیره مرکب از سه نفر است (دو نفر کارشناس کشاورزی و یک نفر کارشناس امور مالی با حداقل ۱۰ سال تجربه مرتبط) که به پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع عمومی از بین مستخدمین رسمی دولت برای مدت سه سال انتخاب و به طور موقت و تمام وقت انجام وظیفه مینمایند.
تبصره – اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل در خاتمه مدت مذکور تا تعیین جانشین، مسئولیت ادامه کار و انجام وظایف مربوط را به عهده خواهند داشت.
ماده ۱۷ – [اصلاحی ۱۳۶۹/۷/۱۵]
اعضای هیأت مدیره حق ندارند هیچ نوع شغل دولتی یا غیردولتی داشته باشند و یا به نحوی در زمینه تولید، توزیع، فروش، واردات و حمل و نقل چای سهیم و یا شرکی باشند.
ماده ۱۸ – از بین اعضای هیأت مدیره یک نفر به پیشنهاد رییس مجمع و تصویب مجمع عمومی به عنوان رییس هیأت مدیره و مدیر عامل منصوب خواهد شد.
تبصره – انتخاب مجدد هر یک از اعضای هیأت مدیره و رییس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان بلامانع است.
ماده ۱۹ – جلسات هیأت مدیره حداقل ماهی یک بار به دعوت رییس هیأت مدیره و مدیر عامل تشکیل و با حضور حداقل دو نفر از اعضا رسمیت خواهد داشت.
تبصره – تصمیمات هیأت مدیره با حداقل دو رأی موافق معتبر است.
ماده ۲۰ – صورتجلسات هیأت مدیره باید در دفتر مخصوص ثبت و به امضای کلیه اعضای حاضر در جلسه برسد. این دفتر زیر نظر رییس هیأت مدیره و مدیرعامل در سازمان نگهداری میشود.
ماده ۲۱ – وظائف و اختیارات هیأت مدیر به شرح زیر میباشد:
1 – تنظیم خطمشی و برنامههای آتی سازمان جهت طرح در مجمع عمومی و جاری مصوبات مجمع عمومی.
2 – تنظیم طرحها و برنامههای لازم برای تولید چای مورد نیاز کشور.
3 – پیشنهاد بودجه و برنامه سالانه سازمان به مجمع عمومی.
4 – تهیه گزارش فعالیتهای انجام شده سالانه برای طرح در مجمع عمومی.
5 – تنظیم ترازنامه حساب سود و زیان و سایر صورتحسابهای مالی سالانه سازمان و تقدیم آن به مجمع عمومی.
6 – تهیه و تنظیم، طرح تشکیلات و شرح وظائف سازمان و آییننامههای مالی، معاملاتی، استخدامی و رفاهی و سایر آییننامههای مورد نیاز برای پیشنهاد به مجمع عمومی و آرای آنها پس از تصویب.
7 – بررسی و ارائه پیشنهاد به مجمع عمومی در خصوص ارجاع دعاوی به داوری، تعیین داور یا داوران، ختم دعاوی از طریق صلح یا سازش و یا استرداد دعاوی سازمان.
8 – تصویب نمونه متن قراردادهایی که یک طرف آن سازمان و طرف دیگر آن اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی باشد.
9 – تشخیص مطالبات مشکوکالوصول و پیشنهاد آن جهت اخاذ تصمیم با مجمع عمومی.
10 – ارائه پیشنهاد نسبت به تعیین میزان ضایعات نشای از عملیات مختلف تولید و همچنین نحوه استفاده یا امحاء ضایعات، به مجمع عمومی.
11 – اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد رییس هیأت مدیره و مدیر عامل در مورد خرید و فروش اموال منقول، تکمیل، اجاره و استیجاره ساختمانی، تأسیسات، کارخانجات و انبارهای مورد نیاز و همچنین خرید و فروش حق کسب و پیشه بر طبق مقررات و آییننامههای مربوط.
12 – تحصیل اعتبار یا اخذ وام از بانکها و مؤسسات دولتی و همچنین پرداخت وام به اشخاص حقیقی یا حقوقی با تصویب مجمع عمومی.
13 – بررسی و ارائه پیشنهاد در مورد تأسیس یا تعطیل شعب و یا نمایندگیها و ادارات سازمان، مجمع عموم جهت تصویب.
14 – اتخاذ تصمیم در مورد مسائلی که رییس هیأت مدیره و مدیر عامل و یا هر یک از اعضاء هیأت مدیره سازمان و یا حسابرس (بازرس) در حدود صلاحیت هیأت مدیره مطرح مینمایند.
ماده ۲۲ – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی سازمان میباشد و
امور سازمان را طبق قوانین و مقررات مربوط و مفاد این اساسنامه و آییننامهها و
بودجه مصوب سازمان، اداره مینماید و از جمله دارای وظائف و اختیارات ذیل میباشد.
1 – نمایندگی سازمان در برابر اشخاص و مراجع قضایی و نهادها و سازمانهای دولتی و مؤسسات عمومی و تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی با حق انتخاب وکیل.
2 – انجام کلیه امور استخدامی در حدود تشکیلات و بودجه مصوب و مقررات مربوط و امضای کلیه نامهها و مکاتبات سازمان.
3 – اجرای مصوبات مجمع عمومی و هیأت مدیره و انجام کلیه امور اجرایی سازمان بار رعایت مقررات این اساسنامه و آییننامههای مربوط.
4 – اتخاذ تصمیم و اقدام نسبت به کلیه امور و عملیات سازمان به استثنای آن چه که از وظائف مجمع عمومی و هیأت مدیره است در چهارچوب سیاستها و خطمشی مصوب سازمان.
5 – امضاء کلیه قراردادها و اسناد و اوراق تعهدآور به اتفاق یکی از اعضای هیأت مدیره که به پیشنهاد مدیر عامل و تصویب هیأت مدیره تعیین میشود و همچنین افتتاح حساب در بانکها با رعایت مقررات و قوانین مربوط و معرفی امضاهای مجاز برای استفاده از حسابهای بانکی سازمان و امضای چکهای صادره از حسابهای بانک سازمان.
6 – رییس هیأت مدیره و مدیر عامل میتواند با مسئولیت خود قسمتی از اختیارات خود را به هر یک از اعضای هیأت مدیره و یا سایر کارکنان سازمان تفویض نماید.
حسابرس (بازرس)
ماده ۲۳ – وظیفه حسابرس (بازرس) شرکت بر عهده سازمان حسابرسی میباشد که در اجرای قانون تشکیل سازمان حسابرسی مصوب ۱۳۶۲ و اساسنامه آن مصوب ۱۳۶۶، اقدام مینماید.
ماده ۲۴ – وظایف و اختیارات حسابرس (بازرس) به قرار زیر است:
1 – بررسی گزارش عملیات سالانه و رسیدگی به ترازنامه و حساب عملکرد و سود و زیان و
صورت دارایی سازمان و تطبیق آن با دفاتر و کارتهای سازمان و اظهار نظر درباره آنها.
2 – تهیه گزارش چگونگی عملیات و امور مالی سالانه سازمان برای تقدیم به مجمع
عمومی. این گزارش باید حداقل ده روز قبل از تشکیل جلسه مجمع عمومیاز هر حیث آماده
بوده و جهت بررسی هر یک از اعضای مجمع عمومی ارسال و رونوشت آن برای هیأت مدیره فرستاده شود.
3 – انجام سایر وظائف و اختیاراتی که در قانون تجارت برای حسابرس (بازرس) تعیین شده است.
تبصره – حسابرس (بازرس) حق مداخله در امور جاری و اجرایی سازمان را ندارد و
اقدامات او نباید مانع جریان امور سازمان گردد، ولی میتواند در هر موقع برای
انجام وظائف خود به دفاتر و پروندهها و اسناد سازمان مراجعه نماید و رییس هیأت
مدیره و مدیر عامل و هر یک از اعضای هیأت مدیره مکلفند کلیه اسناد و مدارک و
اطلاعات مورد نیاز را در اختیار حسابرس (بازرس) قرار دهند.
فصل سوم – سایر مقررات
ماده ۲۵ – سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع میگردد و در پایان اسفند ماه سال خاتمه مییابد.
ماده ۲۶ – حسابهای سازمان در آخر اسفند ماه هر سال بسته میشود و ترازنامه و حسابهای سود و زیان پایان سال سازمان حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد تنظیم و یک نسخه از آن سی روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی به حسابرس (بازرس) تسلیم میگردد.
ماده ۳۷ – تا زمانی که آییننامهها و مقررات موضوع این اساسنامه به تصویب نرسیده است کلیه مقررات و آییننامههای سازمان چای کشور که بر اساس اساسنامه موضوع تصویبنامه شماره ۹۲۹۲۲ مورخ ۱۳۶۲.۵.۱۷ به تصویب رسیده است لازمالاجراء خواهد بود.
ماده ۲۸ – سازمان موظف است حداکثر در مدت یک سال از تاریخ تصویب این اساسنامه نسبت به تهیه آییننامههای مالی و معاملاتی و تشکیلات خود در چارچوب مقررات مربوط اقدام نماید.
ماده ۲۹ – سایر موضوعات و مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نشده است، تابع قانون تجارت و سایر قوانین و مقررات مربوط به شرکتهای دولتی میباشد.
– این تصویبنامه جایگزین تصویبنامه شماره ۹۲۹۲۲ مورخ ۱۳۶۲.۵.۱۷ میگردد.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور