شماره ۶۷۳۳۴ت۲۴۹ه – ۱۳۶۹/۷/۷
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۹/۶/۱۱ بنا به پیشنهاد مجمع عمومی شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند (۸) ماده (۱۰) قانون اساسنامه شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران (سهامی خاص) مصوب ۱۳۶۶ آییننامه معاملات شرکت مزبور را به شرح ذیل تصویب نمود:
فصل اول – کلیات
ماده ۱ – شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران (سهامی خاص) که منبعد اختصاراً شرکت نامیده میشود موظف است کلیه معاملات خود را (اعم از خرید، فروش، اجاره و استیجاره، پیمانکاری، اجرت کار خدمات، مشاوره و غیره) به جز مواردی که مشمول مقررات استخدامی میشود بر اساس مقررات این آییننامهانجام دهد.
ماده ۲ – هیأت مدیره شرکت صلاحیت واحدهای مختلف شرکت در انجام معاملات را تعیین خواهد نمود و واحدهای مزبور موظفند معاملات خود را بر اساس مقررات این آییننامه انجام دهند.
ماده ۳ – به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد انجام کلیه معاملات شرکت” به جز
مواردی که طبق آییننامه ترتیب دیگری برای آنها مقرر شده است یا بهعلت محرمانه
بودن موضوع، هیأت مدیره در مورد نحوه انجام آنها تصمیم دیگری اتخاذ مینماید
“کمیسیون معاملات مرکب از سه (۳)” نفر از کارکنان بصیر، مجرب و عالی رتبه شرکت که
با پیشنهاد رییس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت و تأیید هیأت مدیره برای مدت (۳) سال
انتخاب میشوند، تشکیل میگردد.
اعضای کمیسیون معاملات به طور موظف و تمام وقت انجام وظیفه خواهند نمود و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
تبصره ۱ – اعضای کمیسیون معاملات باید واجد صلاحیت و دارای اطلاعات و تجربه کای
در رشتههای مالی، بازرگانی، حقوقی و رشتههای فنی راهآهن بوده ومعرف به
امانتداری باشند. هیأت مدیره شرکت موظف است در انتخاب اعضای کمیسیون ترتیبی اتخاذ
نماید که حداقل یک نفر از آنها دارای اطلاعات و تجربهکای در امور مالی و بازرگانی و یک نفر دارای اطلاعات حقوقی باشد.
تبصره ۲ – علاوه بر اعضای اصلی کمیسیون دو نفر عضو علیالبدل با همان شرایط اعضای اصلی و برای مدت سه سال انتخاب میگردند تا در غیاب اعضای اصلی، در کمیسیون معاملات شرکت نمایند.
تبصره ۳ – هر گاه به علی تغییر یا تبدیل اعضای کمیسیون قبل از انقضای مدت سه سال ایجاب نماید، عضو یا اعضای جدید با همان شرایط قبلی برای بقیه مدت انتخاب خواهند شد.
تبصره ۴ – آییننامه داخلی کمیسیون معاملات به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید.
تبصره ۵ – کمیسیون معاملات میتواند قسمتی از وظایف خود را به اعضای علیالبدل و
یا سایر کارکنان شرکت که واجد همان شرایط اعضای کمیسیون باشند،واگذار نماید.
در هر صورت مسئولیت تصمیمات اتخاذ شده با کمیسیون معاملات خواهد بود.
تبصره ۶ – کمیسیون معاملات میتواند قسمتی از وظائف خود را با تصویب به هیأت
مدیره به سایر واحدهای شرکت و یا کمیسیونهای معاملات که بر حسبضرورت در واحدهای
خارج از مرکز شرکت تشکیل خواهد شد واگذار نماید.
ماده ۴ – کمیسیون معاملات موضوع ماده (۳) این آییننامه دارای وظائف ذیل میباشد:
1 – تعیین نحوه انجام معاملات عمده از طریق مناقصه عمومی یا مناقصه محدوده و یا مزایده.
2 – تصویب شرایط و فرم قراردادها و مشخصات پیشنهادی واحدهای ذیربط شرکت.
3 – تعیین برنده مناقصه یا مزایده و به طور کلی تعین اشخاص حقیقی و حقوقی که
معامله باید یا آنها انجام شود.
5 – نگاهداری فهرست کامل اشخاص حقیقی و حقوقی داوطلب انجام معامله با شرکت
(واجدین صلاحیت) و اضافه یا حذف نمودن مشخصات اشخاص حقیقی و حقوقی از آن. کمیسیون
معاملات میتواند فهرست واجدین صلاحیت وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی دیگر را نیز مورد عمل قرار دهد.
5 – اتخاذ تصمیم در مورد خرید کالاهای که انواع مشابه دارند با رعایت کیفیت، دوام و صرفه و صلاح شرکت.
6 – اتخاذ تصمیم نسبت به تهیه مصالح توسط شرکت یا به وسیله پیمانکار در مورد قراردادهای پیمانکاری.
7 – رسیدگی به موارد تخلف یا شکایات مطرح شده در اجرای مقررات این آییننامه و ارائه گزارش لازم به هیأت مدیره جهت اتخاذ تصمیم مقتضی.
تبصره ۱ – در انجام معاملات شرکت باید نوع، جنس، کیفیت، وام، مدت تحویل، بها و شرایط پرداخت آن و به طور کلی رفته و صلاح شرکت از هر لحاظ رعایت شود.
تبصره ۲ – در مورد آن دسته از معاملات که جنبه فنی داشته باشد کمیسیون معاملات
موظف است تصمیم خود را با رعایت کلیه جنبههای فنی و تخصصی اتخاذ نماید و واحد
درخواستکننده ملزم است اطلاعات فنی و تخصصی را به کمیسیون ارائه نماید. در صورت
لزوم کمیسیون معاملات میتواند بر حسبمورد پس از کسب نظر افراد متخصص و بصیر در
زمینه هر یک از معاملاتی که جنبه فنی و تخصصی دارند، اتخاذ تصمیم نماید.
تبصره ۳ – در مورد معاملات پیمانکاری ساختمان و تأسیسات و خدمات و مشاوره فنی و
غیره، اشخاص حقیقی و حقوقی صلاحیتدار ایرانی که تمام یا اکثریت سهام آنها متعلق
به دولت جمهوری اسلامی ایران یا اتباع ایرانی باشد در مرحله اول و شرکتهای که
مرکز آنها در ایران است در مرحله بعد حق تقدمخواهند داشت.
ماده ۵ – تصمیمات کمیسیون معاملات با اکثریت آرا معتبر خواهد بود.
هر یک از اعضای کمیسیون معاملات که در اقلیت قرار میگیرد باید نظر خود را به طور
مستدل در صورتمجلس نوشته و ذیل آن را امضا نماید و عضو مذکور میتواند از رییس
کمیسیون معاملات درخواست نماید موضوع به هیأت مدیره گزارش شود.
تبصره – مدیر یا نماینده تامالاختیار هر یک از واحدهای درخواست کننده کالا یا خدمت موظفند بر اساس درخواست کمیسیون معاملات در جلسات کمیسیون حضور یابند و توضیحات لازم را ارائه نمایند.
ماده ۶ – کمیسیون معاملات مکلف است نتیجه تصمیمات خود را در مورد انجام هر معامله
در کمترین زمان ممکن و حداکثر ظرف مدت (۱۵) روز با توجه به نوع و خصوصیات هر
معامله، به واحدهای ذیربط ابلاغ نماید. مدت فوق با نظر مدیر عامل شرکت قابل تمدید میباشد.
تبصره – هر گاه پس از گذشت مدت مذکور در این ماه، کمیسیون معاملات تصمیم لازم را راجع به انجام معامله اتخاذ و ابلاغ ننماید، واحدهای ذیربط مجاز خواهند بود با نظر مدیر عامل شرکت و رعایت مقررات این آییننامه معامله را انجام دهند و مراتب را به هیأت مدیره گزارش نمایند.
ماده ۷ – مسئولیت اجرای تصمیمات کمیسیون معاملات با واحد مربوط میباشد.
ماده ۸ – مصوبات کمیسیون معاملات برای معاملات بیش از یکصد میلیون ریال پس از کسب موافقت هیأت مدیره قابل اجرا میباشد.
فصل دوم – معاملات (خرید)
ماده ۹ – معاملات خرید شرکت از حیث مبلغ به سه دسته به شرح زیر تقسیم میشود:
[اصلاحی ۱۳۷۹/۶/۱۳]
۱- معاملات جزیی : معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵) ریال تجاوز نکند.
۲- معاملات متوسط: معاملاتی است که مبلغ آن بیش از پنج میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵) ریال و کمتر از پنجاه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰) ریال باشد.
۳- معاملات عمده: معاملاتی است که مبلغ آن از پنجاه میلیون ( ۰۰۰ر۰۰۰ر۵۰) ریال بیشتر باشد.
تبصره ۱ – مبنای نصاب خرید در معاملات جزئی و متوسط، مبلغ مورد معامله و در مورد معاملات عمده، مبلغ برآورد است.
تبصره ۲ – تقسیم یا تفکیک معامله با اجزای کوچکتر به طوری که موجب تغییر در نصاب گردد، ممنوع است.
ماده ۱۰ – معاملات (خرید) از طریق مناقصه و به شرح زیر انجام میپذیرد:
1 – معاملات (خرید) جزئی به حداقل قیمت ممکن با تشخیص و مسئولیت مأمور خرید انجام میپذیرد. در معاملات (خرید) جزئی مأمور خرید موظف است پس از تحقیق کامل از بهای کالا و یا کار مورد نیاز که به وسیله فروشندگان کالا یا انجامدهندگان کار عرضه میگردد، معامله را با در نظر گرفتن صرفه و صلاحشرکت انجام دهد و ذیل سند را با قید اینکه معامله به کمترین قیمت ممکن انجام شده است با درج نام و نام خانوادگی و سمت خود و تاریخ، امضا نماید.
2 – معاملات (خرید) متوسط به حداقل بهای ممکن با تشخیص و مسئولیت مأمور خرید و
تأیید مسئول واحد مربوط در شرکت و یا کمیسیون معاملات حسبمورد انجام میپذیرد. در
معاملات (خرید) متوسط مأمور خرید از هر یک از فروشندگان کالا یا انجام دهندگان
کار که تعداد آنها در محل نباید کمتر از سه نفر باشدروی ورقه جداگانه با رعایت
مفاد ماده (۱۱) این آییننامه استعلام بهای کتبی به عمل میآورد و با تأیید اینکه
استعلام بها توسط او انجام شده است با قید تاریخ،هر یک از برگهای استعلام را امضا
نموده و به انضمام صورت مقایسه قیمتهای استعلام شده و در صورت لزوم با نمونه
کالاهای پیشنهادی، جهت اتخاذ تصمیم بهواحد مربوط ارائه مینماید. در صورتی که
حداقل بهای بدست آمده از طریق استعلام، با تشخیص و مسئولیت مأمور خرید و تأیید
مسئول واحد مربوط یا کمیسیون معاملات بر حسب مورد، مناسب و عادلانه باشد معامله با پیشنهاددهنده حداقل بها انجام خواهد شد.
تبصره ۱ – در مورد خرید مجدد کالاهایی که قبلاً با رعایت تشریفات موضوع این بند
خریداری شدند در صورتی که از تاریخ آخرین استعلام منجر به خرید قبلی بیش از سه ماه
نگذشته باشد کمیسیون معاملات میتواند بدون استعلام مجدد و بر اساس بهای آخرین
استعلام، اجازه خرید را صادر نماید.
تبصره ۲ – در مواردی که فروشنده کالا یا انجام دهنده کار در محل، کمتر از سه نفر
باشد مأمور خرید موظف است مراتب را در متن گزارشی که ارائه میدهد قید نماید.
3 – معاملات (خرید) عمده با تشخیص کمیسیون معاملات از طریق مناقصه عمومی یا
مناقصه محدوده بر اساس ضوابط پیوست این آییننامه انجام خواهد شد.
ماده ۱۱ – ضوابط مربوط به استعلام بها به منظور انجام معاملات (خرید) متوسط موضوع ماده (۱۰) این آییننامه به شرح زیر است:
1 – در برگ استعلام بها، نوع و جنس کالا یا موضوع کار مورد معامله و مقدار و
مشخصات آن به طور وضوح تعیین و به فروشنده کالا یا انجام دهند کار ارائهگردد.
2 – فروشنده کالا یا انجام دهنده کار باید حداقل بهای مورد نظر خود را در برگ
استعلام درج و با تعیین آدرس و تاریخ، امضا نماید. در صورتی که قیمتپیشنهادی
مربوط به دوره زمانی مشخصی باشد این دوره زمانی نیز لازم است در برگ استعلام درج گردد.
3 – مأمور خرید و مسئولین ذیربط با توجه به مدت اعتبار بهای پیشنهاد شده در برگ
استعلام باید طوری عمل نمایند که به علت انقضای مدت و عدم انجام بهموقع معامله، خسارتی متوجه شرکت نگردد.
4 – استعلام بها باید از تولیدکنندگان، فروشندگان یا انجامدهندگان اصلی کالای یا
کار مورد درخواست به عمل آید و حتیالمقدور از معامله با مؤسساتی کهحقالعمل کار
یا دست دوم میباشند اجتناب گردد.
5 – در صورتی که فروشنده کالا یا انجام دهنده کار از تکمیل یا امضای برگ استعلام
خودداری نماید، مأمور خرید مکلف است مراتب را با ذکر نام و نشانی فروشنده کالا یا
انجام دهنده کار و بهای پیشنهادی که شفاهاً اظهار نموده است، در گزارش قید نماید.
فصل سوم – ترتیب تحویل کالا یا خدمات مورد معامله
ماده ۱۲ – تحویل کالا یا کار انجام شده در مورد معاملات (خرید) جزئی به وسیله و با مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار خواهد بود.
ماده ۱۳ – تحویل کالا یا کار انجام شده در مورد معاملات (خرید) متوسط به وسیله و
با مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کار میباشد و از طریق صورتمجلسکه با امضای
انباردار یا تحویل گیرنده کار، تحویل دهنده و نماینده واحد درخواستکننده میرسد انجام میشود
ماده ۱۴ – تحویل کالا یا کار انجام شده در مورد معاملات عمده از طریق تنظیم
صورتمجلس خواهد بود. در مواردی که کالا یا کار تحویل شده از حیث کمیت وکیفیت طبق
مشخصات یا نمونه نباشد موضوع در صورتمجلس جهت اقدامات بعدی قید میگردد.
تبصره ۱ – صورتمجلس موضوع این ماده در مورد معاملات داخلی لازم است به وسیله
تحویل دهنده، انباردار یا تحویل گیرنده، نماینده واحد درخواست کننده و نماینده
منتخب مدیر عامل شرکت یا مقام مجاز از طرف وی، امضا گردد.
تبصره ۲ – در مورد معاملات خارجی برای تحویل کالا یا کار انجام شده به جای تحویلدهنده حضور و امضای نمایندگان بیمه و واحد تدارکات شرکت، الزامی است.
ماده ۱۵ – در صورتی که امضاکنندگان صورتمجلس از لحاظ مشخصات کالا یا کار مورد
تحویل اختلاف نظر داشته باشند، در مورد معاملات (خرید) متوسط نظر سرپرست واحد
درخواست کننده و در مورد معاملات (خرید) عمده نظر کمیسیون معاملات مبنا میباشد.
ماده ۱۶ – برای کالاهای تحویل شده در تمام موارد باید قبض انبار که دارای شماره مسلسل و شماره ثبت دفتر واردات انبار باشد صادر گردد و به امضای تحویلدهنده و انباردار برسد.
تبصره – در مواردی که کالا در خارج از انبار تحویل میگردد و به انبار شرکت وارد
نمیشود، با در نظر گرفتن مفاد مواد (۱۲)، (۱۳) و (۱۴) و تبصرههای ذیل آنحسب
مورد اقدام خواهد شد و تحویل گیرنده کالا به جای انباردار تکالیف مربوط را انجام
میدهد و رسید یا صورتمجلس مربوط، حسب مورد مبنای صدورقبض انبار و حواله انبار قرار خواهد گرفت.
ماده ۱۷ – در صورتی که در شرایط معامله برای تحویل مورد معامله علاوه بر آنچه در
مواد (۱۲) الی (۱۸) تعیین شده است تکالیف دیگری نیز پیشبینی شدهباشد، اجرای آنها نیز ضروری است.
ماده ۱۸ – در صورتی که پس از ورود کالا به گمرکات کشور و اخذ اسناد حمل و انجام
اقدامات لازم، ترخیص و تحویل کالا به انبار موکول به بعد گردد، پس از تطبیق کالا
با پروفرمای فروشنده و اطمینان از صحت اسناد حمل، به پیشنهاد واحد مربوط و تأیید
کمیسیون معاملات ضمانتنامه یا تضمین حسن انجام معاملهفروشنده آزاد خواهد شد.
فصل چهارم – معاملات (فروش)
ماده ۱۹ – معاملات فروش شرکت شامل فروش اشیای فرسوده، مستعمل یا زادئ بر احتیاج
شرکت به تشخیص کمیسیون معاملات، میباشد که از حیث مبلغمشابه معاملات خرید موضوع ماده (۹) این آییننامه به سه دسته معاملات (فروش) جزئی، معاملات (فروش ۹ متوسط،
معاملات (فروش) عمده تقسیم میگردد.
تبصره – مبنای نصاب فروش در هر یک از سه دسته معاملات (فروش) جزئی، متوسط و عمده
مبلغ ارزیابی کارشناس منتخب مدیر عامل شرکت یا مقام مجاز ازطرف وی، میباشد.
ماده ۲۰ – معاملات (فروش) از طریق مزایده و به شرح زیر انجام میپذیرد.
1 – معاملات (فروش) جزئی به حداکثر قیمت ممکن و به تشخیص و مسئولیت مأمور فروش
انجام میپذیرد. مأمور فروش مکلف است به داوطلبان معاملهمراجعه و پس از تحقیق
کامل نسبت به قیمتها با رعایت صرفه شرکت، معامله را انجام دهد و اسناد و مدارک
مربوط را با تأیید اینکه “معامله به بیشترین قیمتممکن انجام شده است” با ذکر نام
و نام خانوادگی و سمت خود و تاریخ، امضا نماید.
2 – معاملات (فروش) متوسط از طریق حراج و با رعایت ضوابط ذیل انجام میپذیرد:
الف – اطلاعات کلی در مورد نوع، مشخصات و مقدار مورد معامله و روز و ساعت و محل
حراج و سایر شرایطی که لازم است از طریق انتشار آگهی در روزنامهیا از طریق دیگر به اطلاع عموم میرسد.
ب – قیمت پایه حراج بر اساس ارزیابی مورد معامله تعیین میشود.
ج – مورد معامله به خریداری که بالاترین قیمت را پیشنهاد کند واگذار میشود.
د – در مواردی که حداقل به قیمت پای حراج، داوطلب نباشد بر اساس نظر کمیسیون
معاملات اقدام خواهد شد.
3 – معاملات (فروش) عمره از طریق مزایده عمومی انجام میپذیرد.
تبصره ۱ – اطلاعات کلی راجع به نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و محل رویت و همچنین محل و کیفیت تحویل آنها از طریق آگهی مزایده به اطلاع عموم میرسد.
تبصره ۲ – سایر ضوابط یکه در پیوست این آییننامه در مورد انجام مناقصه پیشبینی
شده است در صورتی که به تشخیص کمیسیون معاملات با عمل مزایده منطبق باشد، برای
انجام معاملات (فروش) عمده از طریق مزایده لازمالاجرا است.
تبصره ۳ – در صورتی که به کالای فروخته شده مالیات و حقوق و عوارض گمرکی تعلق
گیرد، برنده مزایده موظف است قبل از تحویل کالا از انبار شرکت، آنها راپرداخت نماید.
تبصره ۴ – هنگام تحویل کالا به برنده مزایده حضور انباردار الزامی است.
فصل پنجم – سایر مقررات
ماده ۲۱ – در مواردی که انجام معاملات (خرید۹ متوسط از طریق اخذ استعلام بها مقدور نباشد با نظر کمیسیون معاملات، معامله به طریق مقتضی انجام خواهدشد.
ماده ۲۲ – در موادی که به تشخیص کمیسیون معاملات، دریافت تضمین حسن انجام معامله
مقدور نباشد و یا تغییر میزان و نوع آن ضرورت داشته باشد، براساس نظر رییس هیأت
مدیره و مدیر عامل شرکت اقدام خواهد شد.
ماده ۲۳ – در مواردی که به تشخص کمیسیون معاملات تغییر میزان پیش پرداخت و یا نوع تضمین آن ضرورت داشته باشد، در این صورت بر اساس نظر رییس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت اقدام خواهد شد.
ماده ۲۴ – واحدهای شرکت در حدود اختیارات خود یا با تصویب کمیسیون معاملات
میتوانند معاملات مشروحه زیر را بدون رعایت تشریفات مناقصه یا مزایده انجام دهند:
1 – معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه یا مؤسسه دولتی و یا شرکت دولتی باشد.
2 – معاملات با مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و مؤسسات تابعه که بیش از پنجاه
درصد (۵۰%) سهام و یا سرمایه و یا مالکیت آنها متعلق به مؤسسات و نهادهای مذکور باشد.
3 – معاملات با شرکتهای تعاونی مصرف و توزیع کارکنان وزارتخانهها، مؤسسات و
شرکتهای دولتی که بر اساس قوانین و مقررات ناظر بر شرکتهای تعاونی، تشکیل و اداره میشوند.
4 – معاملات با شرکتها و مؤسسات تعاونی تولید و توزیع که تحت نظارت مستقیم دولت تشکیل و اداره میگردند.
5 – خرید اموال، خدمات و حقوقی که به تشخیص کمیسیون معاملات منحصر به فرد باشد. در
این صورت بهای مورد معامله توسط یک نفر مأمور بیر واحدمربوط با فروشنده توافق
میگردد و پس از تأیید کمیسیون معاملات، معامله انجام خواهد شد.
6 – خرید یا اجاری یا استیجاره، اموال غیر منقول و اجاره یا استیجاره اموال منقول
که حسب مورد به تشخیص و مسئولیت کمیسیون معاملات یا بالاترین مقام واحد مربوط و با
کسب نظر کارشناس رسمی دادگستری و یا کارشناس خبره و متعهد رشته مربوط انجام خواهد شد.
7 – خرید خدمات کارشناسی، هنری و صناعی مستظرفه که با رعایت موازین اسلامی بهای مورد معامله توسط
8 – خرید کالاهای انحصاری دولتی و یا سایر کالاهایی که دارای فروشنده انحصاری
میباشند و برای آنها از طرف دستگاههای ذیربط دولتی نرخهای معین تعیین و اعلام شده است.
9 – خرید کالاهای مورد مصرف روزانه که در محل از طرف دستگاههای ذیربط دولتی و یا شهرداریها برای آنها نرخ ثابتی تعیین شده باشد.
10 – خرید کالاهای ساخت کارخانههای داخلی و کرایه حمل و نقل بار از طریق زمینی که از طرف دستگاههای دولتی ذیربط برای آنها نرخ تعیین شده باشد.
11 – کرایه حمل و نقل هوایی و درایی، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.
12 – انجام معامله در مورد تعمیر ماشینآلات ثابت و متحرک که بر حسب مورد به تشخیص
و مسئولیت کمیسیون معاملات یا بالاترین مقام واحد مربوط انجامخواهد شد.
13 – خرد قطعات یدکی و تجهیزات تکمیلی ماشینآلات ثابت و متحرک و همچنین وسائل
اندازهگیری و لوازم آزمایشگاهی و نظایر آن که پس از تعیین بهایمورد معامله توسط
حداقل یک نفر کارشناس خبره و بصیر به انتخاب واحد مربوط، عامله بر حسب مورد پس از
تأیید کمیسیون معاملات یا بالاترین مقام واحدمربوط انجام خواهد شد.
14 – انجام معامله برای چاپ و صحافی که بر اساس مقررات عمومی انجام خواهد شد.
15 – اجاره و استیجاره وسائط نقلیه ریلی از قبیل لکوموتیو و واگن و نظایر آن که با
رعایت صرفه و صلاح شرکت و با تصویب هیأت مدیره خواهد بود.
تبصره – در مورد بندهای (۲)، (۳) و (۴) این ماده فروشنده باید مورد معامله را در
اختیار داشته باشد یا تولیدکننده (کالا) یا انجام دهنده (خدمات) مورد
معامله باشد و یا اینکه وظیفه تهیه و توزیع و روش مورد معامله را بر عهده داشته باشد.
ماده ۲۵ – در مواردی که انجام معاملات عمده از طریق مناقصه یا مزایده به تشخیص
هیأتی مرکب از مدیر عامل یا قائم مقام وی، مدیر امور مالی شرکت و یک نفر به انتخاب
مجمع عمومی شرکت میسر یا به مصلحت نباشد میتوان معامله را به طریق دیگری انجام
داد و در این صورت هیأت مزبور با رعایت صرفه وصلاح شرکت نحوه انجام این گونه
معاملات را در هر مورد یا به طور کلی برای یک نوع کالا یا خدمت، تعیین و اعلام خواهد نمود.
تبصره – جلسات هیأت موضوع این ماده با حضور کلیه اعضا تشکیل و تصمیمات آن به آرای اکثریت اعضا معتبر خواهد بود.
ماده ۲۶ – کمیسیون معاملات موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که مسئولیت مربوط حتیالمقدور مایحتاج خود را در زمان مناسب پیشبینی، تهیه و تدارک نمایند.
ماده ۲۷ – در مواد خاص مهلتهای مندرج در مواد این آییننامه و ضوابط پیوست
(موضوع بند ۳ ماده ۱۰) به پیشنهاد کمیسیون معاملات و تأیید رییس هیأتمدیره و
مدیر عامل بر حسب مورد قابل تغییر میباشد.
ماده ۲۸ – معاملات ضروری مربوط به حوادث و سوانح راهآهن که انجام آن اجتناب
ناپذیر است و فرصت مراجعه به کمیسیون معاملات در مورد آنها نباشد، بهمسئولیت
بالاترین مقام واحد مربوط از طریق مذاکره یا استعلام انجام میشود، مسئول واحد
مربوط موظف است گزارش اینگونه معاملات انجام شده وهزینههای مربوط را بلافاصله با
تفکیک نوع معامله به اطلاع کمیسیون معاملات رسانده و تأیید لازم را اخذ نماید. در
صورتی که کمیسیون معاملات عمل انجامشده را تأیید ننماید موضوع با ذکر دلیل جهت
اتخاذ تصمیم به هیأت مدیره گزارش میگردد.
ماده ۲۹ – انجام معاملات از محل اعتبارات طرحهای عمرانی۷ مشمول مقررات عمومی طرحهای عمرانی کشور میباشد.
ماده ۳۰ – هر گونه تغییر و اصلاح در این آییننامه و ضوابط پیوست (موضوع بند ۳ ماده ۱۰) به پیشنهاد هیأت مدیره و تأیید مجمع عمومی و تصویب هیأتوزیران انجام خواهد شد.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور
ضوابط انجام معاملات (خرید) عمده از طریق مناقصه عمومی یا مناقصه محدود
“موضوع بند (۳) ماده (۱۰) آییننامه معاملات شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران”
– منظور از “شرکت” و “کمیسیون معاملات” در ضوابط ذیل به ترتیب شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون معاملات موضوع ماده (۳) آییننامه معاملات شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، میباشد.
فصل اول – کلیات
(مناقصه عمومی و شرایط آن)
ماده ۱ – در موادی که معامله طبق تشخیص کمیسیون معاملات باید از طریق مناقصه
عمومی انجام پذیرد، آگهی مناقصه یک نوبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و
حداکثر سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله در یکی از جراید کثیرالانتشار محل منتشر
میگردد اگر آن محل روزنامه منتشر نشود در روزنامه مرکز شهرستان یا استان و یا
تهران منتشر خواهد شد در صورت لزوم شرکت میتواند به تشخیص کمیسیون معاملات از
سایر وسائل و طرق و ارتباط جمعی از قبیل بخش آگهی در صدا و سیما و یا ارسال آگهی
برای اشخاص ذیربط و یا الصاق آگهی در معابر عمومی استفاده نماید.
تبصره ۱ – در صورتی که موضوع معامله ایجاب نماید که علاوه بر انتشار آگهی در داخل
کشور موضوع به اطلاع تولیدکنندگان و فروشندگان کالا با انجامدهندگانکار در خارج
از کشور هم برسد یک نسخه از آگهی باید به وسیله وزارت امور خارجه به هر یک از
سفارتخانههای ممالک مختلف و یک نسخه هم بهسفارتخانههای کشور جمهوری اسلامی
ایران در ممالک مربوط از طریق وزارت مذکور و با رعایت بند ۱ ماده ۶ اساسنامه شرکت
و بر اساس مقررات مربوطاقدام خواهد شد.
تبصره ۲ – در صورت لزوم و به منوط رعایت صرفه و صلاح شرکت و به تشخیص کمیسیون
معاملات ممکن است یک نسخه از آگهی برای فروشندگان وتولیدکنندگان کالا با
انجامدهندگان کار که دارای صلاحیت باشند و نام آنها، در فهرست موضوع ماده (۱۷)
این ضوابط درج است مستقیماً ارسال دارند.
(آگهی مناقصه و شرایط آن)
ماده ۲ – نکات زیر بر حسب مورد باید در آگهی یا دعوتنامه مناقصه صریحاً درک و رعایت شود:
1 – ۲ نوع و مقدار کالا با کار با ذکر مشخصات کامل، در صورت لزوم طبق نمونه.
1 – ۱ – ۲ به هیچ یک از مراجعین نابید اطلاعاتی که در موضوع معامله و پیشنهاد آنها
مؤثر باشد غیر از نمونه و صورت مشخصات داده شود مگر آن کهاطلاعات مذکور کتباً به
کلیه مراجعهکنندگان داده شود.
2 – ۱ – ۲ در صورتی که، نوع معامله ایجاب کند که نقشه با برگ شرایط و نمونه
ضمانتنامه و قرارداد و مدارک دیگری تهیه شود، قبل از نشر آگهی باید آنها راتهیه نمایند.
2 – ۲ محل و مدت و نحوه تحویل کالا با کار و میزان خسارت در صورت تخریب کلاً یا بعضاً
3 – ۲ بهای پیشنهادی باید با قیمت مبلغ ۱ به عدد و حروف) مشخص و در پاکت لاک و مهرشده تسلیم شود.
4 – ۲ تصریح اینکه در مورد کارهای ساختمانی و تأسیساتی برای مجموع کار یک مبلغ کل
(به عدد و حروف) پیشنهاد و نباید به صورت درصد تخفیف با اضافهبر روی برآورد
مندرج در اسناد مناقصه تسلیم گردد.
5 – ۲ میزان سپرده برای شرکت در مناقصه به طور مقطوع (به صورت واریز به حساب
بانکی و یا ارائه ضمانتنامه بانکی برابر فرم) تعیین و قید گردد که بهپیشنهادات
فاقد سپرده ترتیب اثر داد نخواهد شد
1 – ۵ – ۲ میزان سپرده شرکت در مناقصه با توجه به موضوع و خصوصیات معامله نباید از
پنج درصد (۵%) مبلغ برآورید معامله کمتر باشد.
چنانچه میزان سپرده به مأخذ فوق از پانصد هزار (۵۰۰۰۰۰) ریال بیشتر شود، کمیسیون
معاملات میتواند میزان سپرده را به مبلغ مناسب که از پانصد هزار (۵۰۰۰۰۰) ریال کمتر نباشد تقلیل شده.
2 – ۵ – ۲ اتخاذ تصمیم در مورد دریافت یا عدم دریافت سپرده شرکت در مناقصه از
مؤسسات و شرکتهای دولتی و مؤسسات مشروط به رعایت موضوع تبصرهماده (۲۴) آییننامه
معاملات شرکت، از اختیارات کمیسیون معاملات خواهد بود.
6 – ۲ سپرده برنده اول و دوم مناقصه در صورتی که به ترتیب حاضر به انجام معامله نشوند ضبط خواهد شد.
7 – ۲ میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن.
1 – ۷ – ۲ در صورتی که موضوع معامله کالا باشد، ممکن است تضمین حسن انجام معامله
از کالای مورد معامله دریافت شود، در این صورت باید موضوع درآگهی قید شود.
8 – ۲ حداکثر مدت لازم برای بررسی پیشنهادها و انتخاب برنده مناقصه و ابلاغ نتیجه.
9 – ۲ روز و ساعت و محل قبول پیشنهادها.
1 – ۹ – ۲ مدت قبول پیشنهادها از تاریخ اولین نوبت انتشار آگهی در داخل کشور از ده
(۱۰) روز، در خارج از کشور از شصت (۶۰) روز نباید کمتر تعیین شود.
2 – ۹ – ۲ پس از موعد مقرر در آگهی هیچگونه پیشنهادی اعم از کتبی و یا شفاهی، خواه
قبل از تصمیم کمیسیون معاملات و یا بعد از آن به هیچ عنوان قابلپذیرش نخواهد بود.
10 – ۲ روز و ساعت و محل قرائت پیشنهادها و بلامانع بودن حضور پیشنهاددهندگان یا
نمایندگان آنان در کمیسیون.
11 – ۲ تعیین میزان، ترتیب پرداخت و نحوه واریز پیشپرداخت.
12 – ۲ محل اخذ اسناد مناقصه و نمونههای ضمانتنامه و قرارداد اگر تهیه آن لازم
باشد و قید آن که ضمانتنامه باید عیناً مطابق نمونه تنظیم گردد و نمونهقرارداد
نیز با قید اینکه مورد قبول است امضاء و مهر و ضمیمه پیشنهاد گردد.
13 – ۲ تصریح این که شرکت در مناقصه و دادن پیشنهاد به منزله قبول تکالیف و
اختیارات شرکت میباشد.
1 – ۱۳ – ۲ در صورت ایجاب، اختیار شرکت نسبت به تفکیک اقلام مورد معامله باید در
آگهی مناقصه قید گردد.
14 – ۲ تصریح اینکه شرکت در هر یک با تمام پیشنهادها مختار است
15 – ۲ تصریح اینکه شرکت مجاز خواهد بود تا بیست و پنج درصد (۲۵%) از میزان کالای
با کار مورد معامله را کسر با اضاف نماید. در این صورت بایستی کلیهمحاسبات فنی
نسبت به این افزایش با کاهش به طور متناسب رعایت و تطبیق شود.
16 – ۲ شرایط و مشخصات باید حتیالمقدور طوری تعیین شود که عده بیشتری بتوانند در مناقصه شرکت نمایند.
17 – ۲ کمیسیون معاملات در صورتی که ذکر شرایط خاصی را علاوه بر مراتب فوق لازم
تشخیص دهد، مشروط بر آن که با مفاد این آییننامه مغایر نباشدمیتواند در متن
آگهی یا در نقشهها و برگ شرایط و مشخصات درج نماید، به طوری که عموم داوطلبان قبل
از تسلیم پیشنهاد از مفاد آن اطلاع حاصل کنند.
ماده ۲- در صورتی که ذکر شرایط مناقصه مفصل و درج و انتشار آن موجب هزینه زیاد
گردد، ممکن است در آگهی قید شود که مشخصات نقشهها و برگ شرایطمعامله در محل معین
موجود است و پیشنهاددهندگان باید یک نسخه از آن را دریافت و با قید قبولی امضاء و
به پیشنهاد خود ضمیمه و تسلیم نمایند.
ماده ۳ – در مورد کارهای ساختمانی و تأسیساتی واحد درخواست کننده باید برای هر
مناقصه برآورد مقادیر، قیمتهای واحد، برآورد کل هزینه کار و همچنین قیمت انواع
مصالح پای کار را تهیه و پس از تصویب واحد مجاز برای این امر به ضمیمه اسناد
مناقصه در اختیار شرکتکنندگان در مناقصه قرار دهد.
(مناقصه محدود)
ماده ۵ – به منظور اجرای مناقصه محدود باید فهرستی حاوی مشخصات اشخاص حقیقی و
حقوقی واجد صلاحیت، با در نظرگرفتن میزان سرمایه، ماشینآلات، لوازم کار، کادر
فنی، تخصص، سابقه عمل و سایر شرایط لازم تهیه گردد که برای هر رشته از معاملات
شرکت کافی باشد.
ماده ۶ – برای انتخاب اشخاص حقیقی و حقوقی واحد صلاحیت و تنظیم فهرست مربوط
بایستی مراتب به طریق مقتضی آگهی شود تا واجدین صلاحیت درمهلت تعیین شده، اطلاعات
و مدارک لازم را به کمیسیون معاملات شرکت تسلیم نمایند.
ماده ۷ – کمیسیون معاملات پس از رسیدگی به مدارک داوطلبان برای هر رشته از
معاملات، واجدین صلاحیت را که تعداد آنان حداقل پنج نفر خواهد بود انتخاب و
درجهبندی نموده و نتیجه را به آنان ابلاغ و اسامی اشخاص مذکور را در فهرست واجدین
که برای مدت سه سال معتبر است، درج مینماید.
تبصره – با تصویب کمیسیون معاملات میتوان قبل از انقضای مدت سه سال نام اشخاص را به فهرست واجدین صلاحیت اضافه یا از آن حذف نمود.
ماده ۸ – کمیسیون معاملات میتواند فهرست واجدین صلاحیت وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهای دولتی دیگر را مورد عمل قرار دهد.
ماده ۹ – دعوت نامه شرکت در مناقصه محدود باید برای اشخاص که نامشان در فهرست
واجدین صلاحیت برای معامله مورد نظر مندرج است ارسال گردد، مگر آن که در فهرست
مزبور حداکثر معاملاتی را که در زمان واحد بتوان به یک شخص واگذار نمود پیشبینی
شده باشد که در این صورت از کسانی که معاملاتواگذاری به آنان از نصاب مذکور تجاوز
کرده باشد دعوت به عمل نخواهد آمد.
ماده ۱۰ – مقررات مربوط به مناقصه عمومی در صورتی که با مقدمه مناقصه محدوده مغایر نباشد، در مناقصه محدود نیز لازمالرعایه است.
فصل دوم – روش تعیین برنده و اجرای مناقصه
ماده ۱۱ – کمیسیون معاملات در ساعت و روز و محل مقرر در آگهی مناقصه تشکیل،
پاکتهای حاوی مشخصات فنی پیشنهاد یا پیشنهادهای رسیده را مفتوح ودر صورتی که
تصمیمگیری در جلسه میسر باشد پس از بررسی مشخصات فنی و تعیین اولویت نسبت به
افتتاح پاکتهای قیمت اقدام خواهد نمود.
چنانچه کمیسیون معاملات تشخیص دهد علاوه بر قیمتهای پیشنهادی مورد معامله (از
نظر مشخصات فنی و نیز از نظر مطابقت مشخصات فنی پینشهادی با نیازمندیها و با مسائل
بهرهبرداری و نگاهداری و سایر عوامل) نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد در این
صورت قبل از افتتاح پاکتهای قیمت، موضوع تعیین برنده مناقصه موکول به کسب نظر
افراد متخصص و بصیر (مذکور در تبصره ۲ ماده ۴ آییننامه معاملات شرکت) خواهد گردید.
تبصره ۱ – کمیسیون معاملات پس از کسب نظر افراد متخصص و بصیر و با رعایت مدت مقرر
در آگهی پیشنهاداتی را که از نظر فنی مردود است، مشخص و پیشنهادات قابل قبول را به
ترتیب اولویت تعیین مینماید.
تبصره ۲ – در اجرای این نظر باید در شرایط مناقصه پیشبینی گردد که هر
پیشنهاددهنده، قیمت پیشنهادی خود را در دو پاکت جداگانه تسلیم نماید و در
روزمناقصه، این پاکتها بازنخواهد شد و باید پشت آنها به امضای اعضای کمیسیون
رسیده و تماماً در یک پاکت پس از لاک و مهر و امضای اعضای کمیسیون تاجلسه بعد نگهداری شود.
تبصره ۳ – در صورت جلسه کمیسیون باید تاریخ جلسه افتتاح پاکتهای حاوی قیمت تعیین گردد.
در تاریخ تعیین شده مجدداً کمیسیون معاملات با حضور پیشنهاددهندگان یا نمایندگان
پیشنهاددهنگان داوطلب تشکیل، پاکتهای حاوی قیمت مربوط بهپیشنهادات مردود به
صاحبان آنها مسترد و بقیه افتتاح میگردد.
ماده ۱۲ – در صورتی که برنده حداقل از نظر فنی نیز اولویت داشته باشد حائز حداقل،
برنده مناقصه شناخته میشود. در غیر این صورت باید کمیسیون مراتب را جهت اخذ تصمیم
نهایی هیأت مدیره به مدیر عامل شرکت گزارش نماید.
ماده ۱۳ – در صورتی که مناقصه با رعایت ضوابط مربوط بیش از یک نفر برنده حائز
شرایط داشته باشد، در این صورت کمیسیون مدت چهل و هشت (۴۸) ساعت (به استثنای ایام
تعطیل) مهلت خواهد داد که نسبت به تعدیل قیمت خود اقدام نمایند. در صورتی که از
این طریق نیز نتیجهای حاصل نشود. اولویت با برندهای است که اقامتگاه قانونی آن
به محل اجرای پروژه نزدیکتر باشد.
ماده ۱۴ – چنانچه وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی در مناقصه و مزایده شرکت
نمایند کمیسیون معاملات موظف است در صورت تساوی شرایط،معامله را با آنها انجام دهد.
ماده ۱۵ – در صورتی که فقط یک پیشنهاد رسیده باشد” پس از تشخیص الویت فنی” چنانچه
بهای پیشنهادی مناسب و عادلانه باشد، پیشنهاد رسیده را بهعنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود.
ماده ۱۶ – در صورتی که به نظر کمیسیون معاملات پیشنهاد با پیشنهادها رسیده مناسب
و عادلانه نباشد، میسیون میتواند مناقصه را تجدید یا حداقل از سه نفراستعلام اخذ
و نتیجه آن در کمیسیون مطرح گردد.
تبصره ۱ – در صورتی که بهای بدست آمده در استعلام کمتر از بهای بدست آمده در
مناقصه باشد و پیشنهاددهنده حداقل بهاء در مناقصه حاضر باشد به حداقل بهای بدست
آمده در استعلام معامله را انجام دهد به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد شد.
در غیر این صورت کمیسیون پیشنهاددهنده حداقل بهاء در استعلام را حائز حداقل اعلام میکند.
تبصره ۲ – در صورتی که حداقل بهای بدست آمده در استعلام برابر با بیشتر از حداقل
بهای پیشنهادشده در مناقصه باشد با در استعلام کسی داوطلب انجاممعامله نباشد یا
تعداد داوطلبان کمتر از سه نفر باشد، کمیسیون میتواند پیشنهاددهنده حداقل در
مناقصه را به عنوان برنده مناقصه اعلام با رأی به تحدید مناقصهدهد.
ماده ۱۷ – در صورتی که در روز مقرر پیشنهادی نرسیده باشد کمیسیون، مناقصه را
تجدید و یا چنانچه مصلحت بداند معامله را از طریق استعلام بهاء انجامخواهد داد.
ماده ۱۸ – در موادی که موضوع مناقصه چند نوع کالا با کار باشد، کمیسیون میتواند
شخص از پیشنهادی او در مجموع کمتر است برنده مناقصه اعلام کند.
تبصره – چنانچه قیمتهای پیشنهادی یک یا چند قلم کالا یا کار نسبت به اقلام مشابه
ارزانتر باشد، کمیسیون معاملات میتواند با رعایت صرفه و صلاح معاملهرا تفکیک و
هر قلم مورد مناقصه را از پیشنهاددهندگان حداقل بهائ خریداری نماید.
ماده ۱۹ – هر گاه قیمتهای پیشنهادی در مناقصه اضافه بر میزان نرخ یا برآورد
اولیه و همچنین قیمتهای پیشنهادی در مزایده کنترل از مبلغ ارزیابی باشد،کمیسیون
معاملات میتواند با رعایت صرفه و صلاح شرکت و مفاد این آییننامه به پیشنهادهای
واصله ترتیب اثر داد. معامله را با پیشنهاددهندگان انجام دهد.
تبصره – چنانچه میزان معامله موضوع این ماده در حدود صلاحیت و اختیار واحدها باشد
واحد مربوط با رعایت صرفه و صلاح شرکت به شرح فوق اقدام خواهد نمود.
ماده ۲۰ – کمیسیون معاملات حتیالامکان باید قبل از روز افتتاح پیشنهادات نرخ
عادله کالا یا کار مورد مناقصه را به طرق مقتضی و مطمئن تهیه نموده، تا درروز
افتتاح پیشنهادات با بصیرت کامل نسبت به پیشنهادات واصله اظهار نظر نماید.
ماده ۲۱ – کمیسیون معاملات مجاز نیست به پیشنهادهای مبهم و مشروط و بدون سپرده و
پیشنهادهایی که با شرایط مندرج در آگهی اختلاف داشته و یا بعد از انقضای مدت مقرر
در آگهی برسد، ترتیب اثر دهد.
ماده ۲۲ – کمیسیون معاملات، در صورت تعیین برنده باید بلافاصله مراتب جهت ابلاغ به برنده و انجام معامله به واحد مربوط اعلام
تبصره ۱ – احکام ابلاغ، مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم در مورد ابلاغ نتیجه مناقصه مجری خواهد بود.
تبصره ۲ – کمیسیون معاملات و واحدهای ذیربط موظفند با توجه به مدت مقرر در آگهی
یا دعوتنامه مناقصه، برای ابلاغ نتیجه مناقصه به برنده طوری اقدام نمایند که به
علت انقضای مدت خسارتی متوجه شرکت نشود.
ماده ۲۳ – در موادی که کمیسیون معاملات برنده مناقصه را اعلام کرده باشد سپرده او
و شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرار دارد نگاهداری و سپرده سایر
پیشنهاددهندگان مسترد خواهد شد.
تبصره – سپرده نفر دوم تا زمان انعقاد قرارداد با دریافت سپرده حسن انجام معامله نفر اول و با تا زمان تعیین شده در اسناد مناقصه نگهداری خواهد شد.
ماده ۲۴ – در صورتی که برنده مناقصه از تاریخ ابلاغ نتیجه مناقصه، ظرف مدت پانزده
(۱۵) روز به استثنای ایام تعطیل نسبت به سپردن تضمین حسن انجام معامله اقدام نکند
و یا برای انجام معامله حاضر نشود سپرده این شخص نیز ضبط میشود.
در این صورت بر اساس ماده (۱۷) این ضوابط اقدام خواهد شد.
تبصره – مدت پانزده (۱۵) روز مقرر در این ماده در مورد معاملاتی که طرف معامله در خلیج از کشور اقامت دارد. ممکن است حداکثر تا یک ماه شود مشروط بر آن که در برگ شرایط ذکر شده باشد.
(فصل سوم – انعقاد قرارداد)
ماده ۲۵ – نکاتی که در قراردادها با سفارش خرید بایستی قید و رعایت گردد به شرح ذیل میباشند:
1 – ۲۵ نام طرفین قرارداد.
2 – ۲۵ نوع و مقدار مورد معامله با مشخصات کامل.
3 – ۲۵ مدت انجام تعهد و محل و شرایط تحویل مورد معامله.
4 – ۲۵ نحوه عمل و میزان خسارت در موادی که برنده مناقصه در انجام تعهدات جزئاً یا کلاً تأخیر نماید.
5 – ۲۵ الزام تحویل کالا بر طبق نمونه ممهور در صورتی که تهیه نمونه لازم باشد، در این صورت باید نمونه کالا امضاء و به مهر طرفین معامله ممهور و نزد شرکت نگاهداری شود.
6 – ۲۵ تعیین محل تحویل کالا یا کار مورد معامله.
7 – ۲۵ تعیین میزان افزایش یا کاهش مورد معامله.
1 – ۷ – ۲۵ – شرکت مجاز خواهد بود بر طبق شرایط قرارداد حداکثر بیست و پنج درصد
(۲۵%) میزان کالا یا کار مورد معامله را کسر و اضافه نماید، مشروط بر آن که
کلیه محاسبات فنی نسبت به این افزایش و یا کاهش بر حسب مورد متناسباً رعایت شده و تطبیق نماید.
8 – ۲۵ تعیین بهای کل مورد معامله و ترتیب پرداخت آن، در صورت لزوم ذکر نسبت اجزای کار و مبلغ برآوردی به تناسب کل بهاء
9 – ۲۵ تعیین مبلغ پیشپرداخت و ترتیب واریز آن.
1 – ۹ – ۲۵ پیشپرداخت حداکثر تا بیست و پنج درصد (۲۵%) مبلغ مورد معامله تعیین و
صرفاً در ازای دریافت ضمانتنامه بانکی معادل آن قابل پرداخت میباشد و استرداد آن متناسب با میزان کالای تحویلی و یا کار انجام شده خواهد بود.
10 – ۲۵ میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب استرداد آن
1 – ۱۰ – ۲۵ حداقل میزان تضمین حسن انجام معامله که باید قبل از انعقاد قرارداد
اخذ شود در مورد معاملاتی که موضوع آن انجام امور ساختمانی با باربری یافروش
ماشینآلات باشد، پنج درصد (۵%) و در مورد سایر معاملات ده درصد (۱۰%) مبلغ معامله میباشد.
2 – ۱۰ – ۲۵ تضمین حسن انجام معامله در مورد معاملات خارجی قبل از گشایش و استفاده از اعتبار اسنادی یا ثبت کالا اخذ خواهد شد.
11 – ۲۵ – نحوه وصول سپرده حسن اجرای تعهدات (انجام کار) و ترتیب استرداد آن.
1 – ۱۱ – ۲۵ – در مورد معاملات ساختمانی و باربری علاوه بر پنج درصد (۵%) تضمین
حسن انجام معامله مندرج در بند (۱ – ۱۰ – ۲۵) بایستی از هرپرداخت معادل ده درصد
(۱۰%) کسر و به حساب سپرده (حسن اجرای تعهدات) شرکت منظور شود.
– استرداد آن قبل از حصول شرایط قرارداد در ازای دریافت ضمانتنامه بانکی بلامانع است.
12 – ۲۵ تعیین شرایط تحویل موقت و قطعی در مور کارهای ساختمانی و راهسازی.
13 – ۲۵ تصریح اینکه کسور قانونی به عهده طرف قرارداد میباشد.
1 – ۱۳ – ۲۵ شرکت مکلف است هر گونه کسور قانونی که بابت معامله به طرف قرارداد تعلق گیرد، از بهای کارکرد با کالای تحویلی در موقع پرداخت مطالبات او کسر نماید.
14 – ۲۵ ذکر سایر شرایط مورد توافق طرفین معامله.
15 – ۲۵ سایر تعهدات مندرج در شرایط مناقصه.
16 – ۲۵ ذکر نحوه حل اختلاف و مراجع صلاحیتدار مربوط.
17 – ۲۵ منظور داشتن امتیازات جدید برای برنده مناقصه هنگام انعقاد قرارداد و با اجرای قرارداد به هر عنوان ممنوع میباشد، مگر آن که به تشخیص کمیسیون معاملات اعطای جنین امتیازاتی در مقابل اخذ امتیازات متقابل از طرف قرارداد به صرفه و صلاح شرکت باشد.