[به موجب آییننامه معاملات شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، لغو شده است.]
شماره ۱۰۴۰۶۲/ت۳۵۵هـ – ۱۳۶۹/۹/۲۰
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۹.۸.۱۳ بنا به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و تأیید مجمع عمومی شرکت سهامی خاص تأمین ماشینآلات و تجهیزات راهسازی و راهداری (موضوع نامه شماره ۱۲۵۵۵.۱۱ مورخ ۱۳۶۹.۸.۱۲ وزارت راه و ترابری) و به استناد تبصره (۲) ماده واحده قانون تأسیس شرکت سهامی خاص تأمین ماشینآلات و تجهیزات راهسازی و راهداری مصوب ۱۳۶۷، آییننامه معاملات شرکت مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:
فصل اول – مقررات عمومی
ماده ۱ – شرکت سهامی خاص تأمین ماشینآلات و تجهیزات راهسازی و راهداری که منبعد اختصاراً شرکت نامیده میشود موظف است کلیه معاملات خود را اعم از خرید، فروش، اجاره و استیجاره، پیمانکاری، اجرت کار و غیره (به استثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی میباشد) بر اساس مقررات اینآییننامه حسب مورد از طریق مناقصه یا مزایده انجام دهد مگر در موارد ذیل:
1 – معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه یا مؤسسه دولتی و یا شرکت دولتی و یا شهرداریها و مؤسسات وابسته به آنها باشد.
2 – خرید اموال و خدمات و حقوقی که به تشخیص مدیر عامل شرکت منحصربفرد باشد.
3 – خرید و استیجاره اموال غیر منقول که طبق نظر کارشناس منتخب مدیر عالم شرکت و یا کارشناس رسمی دادگستری انجام خواهد شد.
4 – خرید خدمات هنری و صنایع مستظرفه و خدمات کارشناسان که پس از گزارش واحد
تقاضاکننده با تأیید مدیر عامل شرکت انجام خواهد شد.
5 – خرید کالاهای انحصاری دولتی و کالاهایی که دارای فروشنده انحصاری میباشند و
برای آنها از طرف دستگاههای ذیربط نرخهای معینی تعیین و اعلام شدهاست.
6 – خرید کالاهای ساخت کارخانههای داخلی و کرایه حمل و نقل بار از طریق زمینی که
از طرف دستگاههای دولتی ذیربط برای آنها نرخ تعیین شده باشد.
7 – کرایه حمل و نقل هوایی، دریایی، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع
8 – تعمیر ماشینآلات ثابت و متحرک به تشخیص و مسئولیت مدیر عامل شرکت.
9 – خرید قطعات یدکی برای تعویض یا تکمیل لوازم و تجهیزات ماشینآلات و همچنین
ادوات و ابزار و وسایل اندازهگیری دقیق و لوازم آزمایشگاهی، حقاختراع و نظایر آن به تشخیص مدیر عامل شرکت.
10 – چاپ و صحافی مطبوعات و انتشارات طبق ضوابطی که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام میگردد، انجام خواهد شد.
تبصره – در مورد معاملات موضوع بند (۱) فروشنده باید مورد معامله را در اختیار داشته یا تولیدکننده یا انجام دهنده آن باشد یا اینکه وظیفه تهیه و فروش موردمعامله را به عهده داشته باشد.
ماده ۲ – کالاها و خدماتی که از منابع و کارخانجات داخلی به تشخیص مشترک سرپرست
قسمت درخواستکننده، انجام دهنده معامله و نماینده مبلع مدیرعامل و با تصویب
نهایی مدیر عامل شرکت یا نماینده تامالاختیار وی، قابل تهیه نبوده یا تهیه آن در
داخل به صرف و صلاح شرکت نباشد مستقیماً به خارجسفارش میشد. در سفارش کالا و
خدمات به خارج نکات ذیل باید رعایت شود:
1 – معامله حتیالمقدور باید مستقیماً با سازندگان یا فروشندگان اصلی و بدون واسطه نماینده و دلال انجام شود.
2 – در موارد اجبار و یا به دلیل رعایت صرفه و صلاح شرکت مراجعه به نمایندگی رسمی در ایران یا به فروشندگان دست دوم در خارج مانعی ندارد ولی حتیالامکان سفارش مستقیماً به فروشندگان اصلی داده خواهد شد.
فصل دوم – حدود و روش انجام معاملات
ماده ۳ – معاملات شرکت از نظر مبلغ به سه دسته به شرح ذیل تقسیم میگردد:
1 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۹]
معاملات جزیی، معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون ریال تجاوز نکند.
2 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۹]
معاملات متوسط، معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون ریال تا سی میلیون ریال باشد.
3 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۹]
معاملات عمده، معاملاتی است که مبلغ آن از سی میلیون ریال بیشتر باشد.
تبصره ۱ – مبنای نصاب در خرید برای معاملاتی جزئی و متوسط مبلغ مورد معامله و در مورد معاملات عمده مبلغ برآورد است.
تبصره ۲ – مبنای نصاب در فروش قیمت اعلام شده از طرف سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان یا مبلغ ارزیابی کارشناس منتخب شرکت میباشد.
روش انجام معاملات (خرید)
ماده ۴ – در مورد معاملات (خرید) جزئی مأمور خرید باید به فروشندگان کالای یا
انجامدهندگان کار مورد احتیاج مراجعه نماید و پس از تحقیق کامل از بهای کالا یا
اجرت کار مورد نیاز، معامله را انجام دهد و ذیل سند هزینه را با قید نام و نام
خانوادگی و سمت و تاریخ و ذکر اینکه معامله با صرفه و صلاح شرکت و باکمترین بهای ممکن انجام شده است، امضا کند.
ماده ۵ – در مورد معاملات (خرید) متوسط مأمور خرید باید از فروشندگان کالای یا
انجامدهندگان کار مورد احتیاج که تعداد آنها از سه نفر کمتر نباشد (مگر
درمواردی که عده فروشندگان یا انجامدهندگان کار در محل کمتر باشد) از هر کدام
روی برگ جداگانه استعلام بهای کتبی به عمل آورد به این ترتیب که مأمور خریدنوع
کالا و یا کار مورد معامله و مقدار و مشخصات آن را به طور کامل در برگ استعلام بها
تعیین و فروشنده کالا یا انجام دهنده کار حداقل بهای آن را با قید مدتاعتبار بهای
اعلام شده در برگ استعلام بها تصریح و با ذکر کامل نشانی خود و تاریخ امضا
مینماید. مأمور خرید باید ذیل برگهای استعلام بها را با ذکر اینکه استعلام بها
توسط او به عمل آمده با قید تاریخ و نام و نام خانوادگی و سمت خود امضا نماید و پس
از تأیید مدیر بازرگانی و مدیر عامل شرکت یا نمایندگان مجازاز طرف مدیر عامل شرکت
با رعایت مشخصات، معامله را انجام دهد و ذیل مدار خرید را با قید اینکه معامله به
کمترین بهای ممکن انجام شده است گواهی وامضا نماید هر گونه قلمخوردگی در استعلام بها موجب بیاعتباری آن خواهد بود.
تبصره – مأمور خرید موظف است با توجه به مدت اعتبار بهای پیشنهادی فروشندگان کالا
یا انجامدهندگان کار که در برگ استعلام بها ذکر شده است به نحوی اقدام نماید که به
علت انقضای مدت خسارتی متوجه شرکت نشود. مأمور خرید همچنین موظف است به تعداد
لازم، اوراق استعلام به با شرح و مشخصات کامل و یکسان در اختیار فروشندگان کالا و یا انجامدهندگان کار بگذارد.
ماده ۶ – در موادی که فروشنده کالا یا انجامدهنده کار در محل کمتر از سه نفر
باشد یا انجام روش مناقصه در معاملات (خرید) جزئی و متوسط به شرح مواد (۴)و (۵)
این آییننامه میسر و یا به مصلحت شرکت نباشد یا خرید به نازلترین قیمت پیشنهادی
به صرفه و صلاح شرکت نباشد موضوع در کمیسیونی مرکب ازمسئول واحد تقاضاکننده،
ذیحساب شرکت و یک نفر به انتخاب مدیر عامل شرکت یا نماینده او مطرح میگردد و طبق
نظر اکثریت پس از تأیید و دستور مدیرعامل شرکت یا نماینده او، معامله انجام میشود.
ماده ۷ – معاملات (خرید) عمده با انتشار آگهی مناقصه (مناقصه عمومی) یا ارسال دعوتنامه (مناقصه محدود) به تشخیص مدیر عامل شرکت، انجام میشود.
ماده ۸ – کالا یا کار انجام شده هر گاه مربوط به معاملات (خرید) جزئی باشد تحویل
آن با گواهی انباردار یا متصدی مربوط انجام خواهد شود در مورد معاملات (خرید)
متوسط با گواهی انباردار و رییس واحد تحویل گیرنده و یا نماینده او و در مورد
معاملات عمده با گواهی کمیسیون تحویل مرکب از اعضای زیر صورتمیگیرد:
1 – مسئول واحد خرید یا نماینده او.
2 – ذیحساب و رییس امور مالی شرکت یا نماینده او.
3 – نماینده مدیر عامل شرکت.
تبصره ۱ – در معاملات (خرید) عمده برای تحویل هر فقره کالا یا کار، از طریق
کمیسیون تحویل صورتمجلسی تنظیم و در آن به طور صریح قید میگردد که کالای مورد
معامله یا کار انجام شده طبق نمونه و یا مشخصات مندرج در قرارداد و یا سفارش
میباشد و ذیل آن را تمام اعضای کمیسیون تحویل و فروشنده یاپیمانکار امضا
مینمایند و در مورد کالاهایی که تحویل انباردار میشود انباردار نیز صورتمجلس
مزبور را امضا و بلافاصله قبض انبار مربوط را صادر خواهد کرد.
کمیسیون تحویل موظف است هنگام تحویل کالا یا کار، گزارشها و تذاکراتی را که از
طریق مسئول نظارت بر انجام کار یا ساخت کالا داده شده است در نظربگیرد.
تبصره ۲ – هر گاه بین اعضای کمیسیون تحویل در نوع و مشخصات کالای یا کار مورد
تحویل اتفاق آرا نباشد، کمیسیون تحویل مجدداً با حضور دو نفر نمایندهمدیر عامل
تشکیل میشود و نظر اکثریت اعضای این کمیسیون قاطع خواهد بود.
تبصره ۳ – کمیسیون تحویل میتواند برای تطبیق مشخصات کالا یا کار با نمونه یا مشخصات فنی مندرج در قرارداد یا سفارش، بر اساس نظر مهندس مشاور یا یک مؤسسه بازرسی فنی با نمایندگی از طرف شرکت اقدام نماید.
روش انجام معاملات (فروش)
ماده ۹ – معاملات (فروش) جزیی به حداکثر قیمت ممکن به تشخیص و مسئولیت کامل
مأمور فروش انجام میشود مأمور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و پس از
تحقیق کامل از بها با رعایت صرفه شرکت معامله را انجام دهد و سند مربوط را با قید
اینکه معامله با صرفه و صلاح شرکت انجام شده وبا ذکر نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ امضا نماید.
ماده ۱۰ – معاملات (فروش) متوسط از طریق حراج انجام میشود بدین ترتیب که ابتدا
بهای مورد معامله از طرف کارشناس منتخب مدیر عالم شرکت ارزیابی میشود سپس از طریق
آگهی در یک از جراید کثیرالانتشار یا وسائل و طرق انتشاراتی دیگر از قبیل
رادیوتلویزیون و الصاقی آگهی در معابر نوع، مشخصات و مقدار مورد معامله و قیمت
پایه آن و روز، ساعت و محل حراج به اطلاع عموم میرسد همچنین در آگهی حراج باید
قید شود در مقابل فروش، وجه آن نقداًدریافت میشود و هر گونه مالیات و عوارض به
عهده خریدار است. مورد معامله با خریداری که بالاترین قیمت را پیشنهاد نماید، واگذار میشود.
ماده ۱۱ – معاملات (فروش) عمده از طریق مزایده عمومی به عمل خواهد آمد. کلیه
شرایط که طبق این آییننامه در مورد انجام مناقصه پیشبینی شده است درصورتی که به
تشخیص کمیسیون موضوع ماده (۱۲) این آییننامه با عمل مزایده منطبق باشد، لازمالاجرا است.
ماده ۱۲ – در موادی که انجام مناقصه یا مزایده برای انجام معاملات عمده به تشخیص
مدیر عامل میسر یا به مصلحت شرکت نباشد نحوه انجام معامله توسط کمیسیونی مرکب از
مدیر عامل، ذیحساب و نماینده مجمع عمومی شرکت،تعیین میگردد و در این صورت معامله
با نظر اکثریت اعضای کمیسیون مزبور انجام خواهد شد.
ماده ۱۳ – فروش ماشینآلات، قطعات یدکی، مصالح ساختمانی بخش راه و ترابری و سایر
لوازمی که با توجه به موضوع اساسنامه شرکت جهت فروش خریداری میگردد پس از استعلام
بها از سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان یا وزارت بازرگانی، صورت خواهد گرفت.
ماده ۱۴ – در مورد فروش اجناس فاسدشدنی یا در موادی که انجام معامله (فروش) به تشخیص مدیر عامل شرکت به طریق دیگری غیر از طرق پیشبینی شده در مواد (۹)، (۱۰) و (۱۱) این آییننامه صلاحی باشد بر اساس مفاد ماده (۱۲) این آییننامه حسب مورد اقدام خواهد شد.
فصل چهارم – مقررات مناقصه
ماده ۱۵ – مناقصه عمومی یا مناقصه محدود برای خرید عمده کالا یا خدمت بر اساس مقررات این فصل انجام خواهد شد.
ماده ۱۶ – آگهی مناقصه از یک تا سه نوبت به اقتضای اهمیت معامله به تشخیص کمیسیون مناقصه در یکی از جراید کثیرالانتشار کشور یا محلی (استان) منتشر خواهد شد.
تبصره ۱ – در موادی که شرکت تشخیص دهد انتشار آگهی در چند محل ضرورت دارد، در محلهایی که لازم میداند به نشر آگهی اقدام خواهد نمود.
تبصره ۲ – شرکت میتواند از سایر وسایل و طرق انتشاراتی از قبیل پخش آگهی در رادیوتلویزیون یا ارسال آگهی برای اشخاص مربوط و یا الصاق آگهی در معابر عمومی استفاده نماید.
ماده ۱۷ – در آگهی مناقصه عمومی شرایط و نکات زیر باید به طور وضوح قید گردد:
1 – نوع و مقدر کالا و یا کار با ذکر مشخصات.
2 – مدت و محل تحویل کالا و یا انجام کار و ترتیب حمل و میزان خسارت در صورت تأخیر.
3 – محل اخذ اسناد مناقصه و تسلیم پیشنهادها.
4 – مبلغ سپرده شرکت در مناقصه و ذکر اینکه باید به صورت وجه نقد یا ضمانتنامه
بانکی یا اسناد معتبر مورد قبول شرکت بر اساس برآورد میزان معامله و بهشر مقررت و
ضوابط مورد عمل به بانک مورد نظر یا امور مالی شرکت تودیع و رسید آن پیوست پیشنهاد
تسلیم شود. حداقل میزان سپرده (۵%) بهای موردمعامله خواهد بود.
ضمناً لازم است تصریح شود به پیشنهادهای فاقد سپرده ترتیب اثر داده نخواهد شد.
5 – محل و تاریخ تشکیل کمیسیون مناقصه.
6 – مدت قبول پیشنهاد از تاریخ انتشار آگهی یا صدور دعوتنامه (این مدت در دخل
کشور نباید از ده روز و در مورد آگهیهایی که در خارج از کشور منتشر میشود از دو ماه کمتر تعیین شود.)
7 – ذکر اینکه سایر اطلاعات و جزئیات مربوط، در اسناد مناقصه مندرج است.
8 – ذکر اینکه شرکت در رد کلیه و یا قبول هر یک از پیشنهادها مختار است.
9 – میزان پیشپرداخت و نحوه واریز آن.
10 – میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن.
11 – تصریح این نکته که شرکت در مناقصه و داد پیشنهاد به منزله پذیرفتن کلیه مقررات و آییننامه معاملات دستگاه مناقصهگذار، میباشد.
12 – ذکر اینکه در صورتی که برنده مناقصه حاضر به انعقاد قرارداد و انجام معامله
نشود سپرده او ضبط و با نفر دوم برنده مناقصه، معامله انجام میشود و سپرده برنده
دوم مناقصه نیز در صورتی که از انعقاد قرارداد و یا انجام معامله امتناع ورزد ضبط خواهد شد.
13 – تشریح این نکته که دستگاه مناقصهگذار اختیار دارد مقدار کالا یا کار مورد
معامله را تا بیست و پنج درصد افزایش یا کاهش دهد مشروط بر آن که این افزایش و یا
کاهش یا کلیه محاسبات فنی مطابقت داشته باشد.
14 – ذکر اینکه به پیشنهادهای فاقد امضا، مبهم و مشروط و بدون سپرده و پیشنهادهایی که بعد از انقضای مدت مقرر در آگهی مناقصه واصل شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.
تبصره ۱ – فروش اسناد مناقصه تابع دستورالعملی خواهد بود که در هر مورد از طرف هیأت مدیره شرکت تعیین میشود.
تبصره ۲ – میزان پیشپرداخت که در قبال دریافت ضمانتنامه بانکی مورد قبول پرداخت میشود به شرح زیر است:
1 – در مورد معاملات دولتی بر اساس تقاضای مدیران مؤسسات دولتی و تأیید مدیر عامل
شرکت یا نماینده او.
2 – در مورد معاملات با بخش خصوصی حداکثر تا (۲۵%) مبلغ قرارداد به تشخیص مدیر عامل شرکت یا نماینده او.
تبصره ۳ – در صورتی که شرایط مناقصه مفصل بوده و درج آن در روزنامه مستلزم هزینه
زیاد باشد ممکن است نوع و مقدار کالا یا کار مورد معامله و مدت و محل تحویل و
میزان پیشپرداخت و مدت و محل قبول پیشنهادها در آگهی مناقصه درج گردد و تصریح شود
که نقشهها و برگ شرایط و مشخصات معامله درمحل معین موجود است و پیشنهاددهندگان
باید یک نسخه از آن را دریافت و با قید قبولی، امضا کرده و به پیشنهاد خود ضمیمه و تسلیم نماید.
ماده ۱۸ – کمیسیون مناقصه حداقل از سه نفر به شرح زیر تشکیل میشود:
1 – مسئول واحد خرید.
2 – رییس امور مالی و ذیحساب یا نماینده او.
3 – نماینده مدیر عامل که بر حسب نوع مناقصه از کارمندان عالی رتبه اداری یا فنی خواهد بود.
ماده ۱۹ – تصمیم کمیسیون مناقصه به اتفاق آرا اتخاذ خواهد شد و در صورت اتلاف،
موضوع جهت اتخاذ تصمیم نهایی به هیأت مدیره گزارش خواهد گردید ودر این صورت نظر
اکثریت اعضای هیأت مدیره برای انجام معامله صائب خواهد بود.
ماده ۲۰ – کمیسیون مناقصه باید در وقت مقرر که در دعوتنامه مناقصه محدود و یا
آگهی مناقصه عمومی قید شده است تشکیل جلسه داده و پیشنهادهای رسیدهرا باز و مورد
رسیدگی قرار دهد. کمیسیون مناقصه مکلف است از روز قرائت پیشنهادها حداکثر ظرف (۱۰)
روز نظر خود را اعلام نماید و در صورت ضرورترسیدگی فنی پیشنهادها یا تجزیه و
تحلیل آنها توسط کمیسیون فنی منتخب مدیر عامل، مهلت مذکور با نظر مدیر عامل شرکت تمدید خواهد شد.
ماده ۲۱ – کمیسیون مناقصه و مسئولان شرکت باید با توجه به مدتی که فروشندگان کالا
و یا خدمت در برگ پیشنهادهای خود ذکر نمودهاند به نحوی اقدام نمایند که به علت
انقضای مدت، خسارتی متوجه شرکت نشود.
ماده ۲۲ – اگر در نتیجه دعوتنامه مناقصه محدود و یا انتشار آگهی مناقصه عمومی
پیشنهادی نرسیده باشد شرکت میتواند با تصویب هیأت مدیره مناقصه را تجدید نماید و
یا موضوع را برای اتخاذ تصمیم و یا تعیین نحوه انجام معامله به کمیسیون موضوع ماده (۱۲) این آییننامه، احاله کند.
ماده ۲۳ – در صورتی که در مدت مقرر پیشنهاد رسیده باشد کمیسیون مناقصه تشکیل
میشود و پیشنهادهای رسیده اعم از اینکه یک یا بیشتر باشد متوقف و براساس حالات مختلف به شرح زیر اتخاذ تصمیم خواهد نمود:
در صورتی که به نظر کمیسیون مناقصه کمترین بهای پیشنهاد شده (یا بهای پیشنهاد
شده در موردی که فقط یک پیشنهاد رسیده باشد) مناسب باشد کمیسیون مناقصه
پیشنهاددهنده را به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد نمود و در غیر این صورت
میتواند اظهارنظر نماید که مناقصه تجدید یا حداقل از سه نفر استعلام بها شود و
نتیجه آن در کمیسیون طرح گردد. در صورتی که حداقل بهای بدست آمده در استعلام بها
کمتر از حداقل بهای پیشنهادشده در مناقصه باشد، کمیسیون مناقصه پیشنهاددهنده حداقل
بها در استعلام بها کمتر از حداقل بهای پیشنهادشده در مناقصه باشد، کمیسیون مناقصه
پیشنهاددهنده حداقل در مناقصه، حاضرباشد به حداقل بهای بدست آمده در استعلام
معامله را انجام دهد به عنوان برنده مناقصه اعلام خواهد شد و در صورتی که حداقل
بهای بدست آمده در استعلامبرابر یا بیشتر از حداقل بهای پیشنهادشده در مناقصه
باشد یا در استعلام بها کسی داوطلب معامله نباشد یا تعداد داوطلبان کمتر از سه نفر
باشد کمیسیون میتواندپیشنهاددهنده حداقل در مناقصه را به عنوان برنده مناقصه
اعلام نماید یا رأی به تجدید مناقصه دهد.
ماده ۲۴ – در صورتی که مبلغ معامله بیش از بیست میلیون ریال باشد انجام معامله پس از تصویب کمیسیون موضوع ماده (۱۲) این آییننامه و حسب مورد با تأیید رییس مجمع، مجاز خواهد بود.
ماده ۲۵ – در صورتی که برنده مناقصه از انجام معامله خودداری نماید یا پس از
ابلاغ کتبی حداکثر ظرف پانزده روز نسبت به پیمانکاران داخلی و سی روز نسبت به
پیمانکاران مقیم خارج از کشور، حاضر به انعقاد قرارداد نشود سپرده او به نفع شرکت
ضبط خواهد شد.
ماده ۲۶ – در صورتی که نفر دوم برنده مناقصه هم در مدت مقر پس از اعلام شرکت حاضر به انعقاد قرارداد نشود، سپرده او نیز به نفع شرکت ضبط شده و مناقصه تجدید میگردد یا معامله بر اساس مفاد ماده (۱۲) این آییننامه انجام خواهد شد.
تبصره – به شخصی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرار دارد به شرطی ابلاغ میشود که تفاوت بهای پیشنهادی او با برنده مناقصه از مبلغ سپرده بیشتر نباشد در غیر این صورت رجوع به او ممنوع است و سپرده او آزاد میگردد.
ماده ۲۷ – در موادی که کمیسیون مناقصه برنده مناقصه را اعلام کرده باشد سپرده او و شخص حقیقی و حقوقی که بهای پیشنهادی او در مرتبه دوم قرار دارد (با رعایت مفاد تبصره ماده ۲۶ این آییننامه) نگاهداری و سپرده سایر پیشنهاددهندگان آزاد خواهد شد.
ماده ۲۸ – در مورد معاملات عمده چنانچه عقد پیمان لازم باشد طبق قرارداد مورد قبول مصوب هیأت مدیره شرکت عمل خواهد شد.
ماده ۲۹ – موادی که در این آییننامه پیشبینی نشده است تابع مقررات عمومی و قانون تجارت خواهد بود.
ماده ۳۰ – هر گونه تغییر یا اصلاح این آییننامه منوط به پیشنهاد شرکت و تأیید مجمع عمومی و تصویب هیأت وزیران میباشد.
حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور