‌آیین‌نامه اجرایی قانون نحوه معاینه پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی

تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۱۰/۱۵

45966ت.392ه – ۱۳۶۹/۱۰/۸

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۹/۹/۲۸ بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد‌ تبصره (5) ماده واحده قانون نحوه معاینه پزشکی مشمولان خدمات وظیفه عمومی مصوب 368.7.5، آیین‌نامه اجرایی قانون مزبور را به شرح زیر تصویب‌ نمود:

‌ماده 1 – شبکه بهداری هر شهرستان موظف است سه نفر پزشک را که مورد تأیید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران محل‌ می‌باشند به
فرمانداری شهرستان معرفی نماید تا پس از تأیید فرماندار در شورای پزشکی حوزه وظیفه عمومی شهرستان انجام وظیفه نمایند.

‌تبصره – فرماندار هر شهرستان موظف است شورای پزشکی حوزه وظیفه عمومی شهرستان مربوط را تشکیل دهد و چنانچه به عللی تشکیل شورای پزشکی‌ شهرستان امکان‌پذیر نباشد فرماندار موظف است ضمن هماهنگی با مسئولان استان ترتیبی اتخاذ نماید که مشمولان در شورای پزشکی تشکیل شده در‌نزدیکترین شهرستان، مورد معاینه قرار گیرند.

‌ماده 2 – مشمولان در شورای پزشکی به صورت بالینی مورد معاینه قرار می‌گیرند و چنانچه بیماری با نقص عضو آنان مشهود و یا به نحوی برای اعضای شورای‌ پزشکی محرز باشد شوری با اکثریت آرا برابر آیین‌نامه معافیت پزشکی مشمولان مصوب 1366.10.27 و یا آیین‌نامه جایگزین آن اعلام نظر می‌نماید.

‌ماده 3 – بیماریهای مورد ادعای مشمولان که به طور بالینی قابل تشخیص توسط شورای نباشد در سه گروه به شرح زیر تقسیم می‌گردد و هزینه مربوط به هر یک‌ از گروه‌های (1)، (2) و (3) به ترتیب ده هزار و بیست هزار و سی هزار ریال خواهد بود.
‌گروه 1 – بیماریهایی که صرفاً با معاینه مشمول توسط متخصص و یا با دستگاه‌های مربوط قابل تشخیص است و نیاز به عکسبرداری و یا عملیات آزمایشگاهی‌ ندارد.
‌گروه 2 – بیماریها یا نقص عضوی که مستلزم گرفتن عکس یا نوار یا اخذ نتیجه از آزمایشگاه می‌باشد.
‌گروه 3 – بیماریهایی که مستلزم بستری نمودن مشمول یا گرفتن عکس‌های رنگی و یا سیتی‌اسکن و همطراز آنها خواهد بود.

‌ماده 4 – چنانچه اعلام نظر شوری مستلزم کسب نظر متخصص، رادیوگرافی و انجام امور آزمایشگاهی باشد، شورای پزشکی موظف است اعمالی را که باید‌ انجام شود و اینکه بیماری مورد ادعای مشمول جزو کدامیک از گروه‌های (1)، (2)، (3) می‌باشد، در برگه معاینه درجه نماید در این صورت مشمولان باید مبلغ‌ مربوط به معاینه تخصصی را به حساب خزانه‌داری کل واریز و رسید بانکی را به حوزه مربوط تحویل نمایند.

‌تبصره – مشمولانی که با پرداخت وجه، معاینه تخصصی می‌شوند در هر صورت وجه مربوط به آنان مسترد نخواهد شد.

‌ماده 5 – مشمولانی که در شورای پزشکی به طوری بالینی معاینه و معاف از خدمت تشخیص داده نشوند باید به خدمت اعزام شوند.

‌ماده 6 – چنانچه مشمول قادر به پرداخت هزینه معاینه موضوع این آیین‌نامه نباشد، با تأیید کمیته امداد محل از پرداخت وجه پیش‌بینی شده، معاف خواهد بود.

‌ماده 7 – مدیر عامل سازمان منطقه‌ای بهداشت و درمان و فرماندهان نظامی و انتظامی هر استان موظف می‌باشند مراکز مجهز پزشکی تحت امر خود را جهت‌ معاینه مشمولان معرفی شده از طرف حوزه‌های وظیفه عمومی، اختصاص دهند و این مراکز نیز ملزم هستند گزارش و نتیجه معاینات و همچنین نظریه‌تخصصی خود را ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت خلاصه پرونده مشمول، اعم از اینکه مشمول مراجعه نماید یا ننماید به حوزه مربوط اعلام کنند.

‌ماده 8 – نتیجه معاینه تخصصی به شورای پزشکی ارسال خواهد شد و شوری با توجه به مسئولیت خود و نظریه تخصصی، برابر ضوابط پیش‌بینی شده در این‌ آیین‌نامه اعلام نظر خواهد نمود.

‌ماده 9 – چنانچه مشمول در شورای پزشکی معاف از خدمت تشخیص داده نشود و یا اینکه ظرف مدت یک ماه برای معاینه تخصصی حاضر نشده باشد، باید به‌ خدمت اعزام گردد.

‌ماده 10 – چنانچه معلوم شود مشمولانی که در شورای پزشکی به استناد نظریه متخصص معاف می‌شوند بر خلاف مقررات جاری معاف شده‌اند. با کلیه‌ متخلفین حسب مورد برابر مقررات رفتار خواهد شد.

‌ماده 11 – در صورتی که مسئولان مراکز پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا مرکز پزشکی نیروهای مسلح از معاینه مشمولان خودداری نمایند‌یا ظرف مدت پیش‌بینی شده اعلام نظر ننمایند یا گزارش خلاف واقع بدهند حسب مورد مراتب توسط اداره وظیفه عمومی به وزارت مربوط و ستاد کل نیروهای‌ مسلح گزارش خواهد شد و در این صورت با متخلف و یا متخلفین برابر موازین قانونی رفتار خواهد شد.

‌ماده 12 – مشمولانی که معاینه آنان در سطح استان امکان‌پذیر نباشد به نزدیکترین مراکز مجهز درمانی استانهای مجاور معرفی می‌شوند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور