‌تغییر نظام آموزش و پرورش دوره متوسطه

تاریخ تصویب: ۱۳۶۹/۱۰/۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۱۱/۲۰

(‌مصوب جلسات ۲۲۶، ۲۳۱، ۲۳۲ و ۲۳۵ مورخ ۷.۲۴، ۹.۱۳، ۹.۲۰، ۶۹.۱۰.۱۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی)
‌شماره ۳۶۳۴‌دش – تاریخ ۶۹.۱۱.۱۷

ماده ۱ – هدف: فراهم آوردن شرایط و امکانات کافی برای ارتقاء کیفیت آموزشهای متوسطه (‌نظری و فنی و حرفه‌ای) و توسعه کمی این آموزشها به‌ تناسب نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور با توجه به مقتضیات جغرافیایی مناطق و رعایت تناسب بین محتوای آموزشی و نیازها و‌مقتضیات جنسی و سنی دانش‌آموزان با رعایت این اصول:
‌الف) ایجاد انعطاف لازم به منظور سمت‌گیری آموزشهای متوسطه در جهت اشتغال مفید و ادامه تحصیل در آموزش عالی و تعیین رشته‌های تحصیلی‌ بر حسب نیازهای کشور و علاقه و استعداد افراد، بر طبق شرایط و امکانات محیط با توجه به پیشرفتهای علمی و فنی.
ب) افزایش کمیت و بالا بردن سطح کیفیت و میزان منزلت آموزشهای فنی و حرفه‌ای
ج) فراهم آوردن زمینه و شرایط مناسب برای استفاده بهینه از امکانات جامعه به منظور اجرای آموزشهای متوسطه و سازماندهی آموزش‌های خارج از‌مدرسه و تقویت و گسترش این آموزشها با استفاده از امکانات دستگاه‌های مختلف کشور.

‌تبصره: اهداف تفصیلی، سطوح و رشته‌های آموزشهای متوسطه با توجه به سیاستها و اهداف مندرج در طرح کلیات نظام آموزش و پرورش توسط‌ وزارت آموزش و پرورش تهیه و تنظیم خواهد شد.

‌ماده ۲ – طول دوره آموزش متوسطه ۳ سال است و تعداد واحدهای درسی مورد نیاز برای اخذ دیپلم متوسطه ۹۶ واحد در دو گروه درسی به شرح زیر‌ است:
‌الف) دروس مشترک: دروسی است که آموختن آنها برای ارتقاء بینش علمی، اجتماعی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هر فارغ‌التحصیل دوره متوسطه‌ ضرورت دارد. تعداد دروس مشترک حدود نیمی از واحدها است که عمدتاً در پایه‌های اول و دوم دوره متوسطه ارائه می‌شود.
ب) دروس اختصاصی: دروسی است که دانش‌آموز با گذراندن آنها پایه علمی یا عملی
مناسبی برای ورود به بازار کار و اشتغال یا ادامه تحصیل در‌ مؤسسات آموزش عالی در هر یک از گرایشهای تحصیلی کسب می‌کند.

‌تبصره – به فارغ‌التحصیلان این دوره گواهینامه پایان تحصیلات متوسطه (‌دیپلم) اعطاء خواهد شد.

‌ماده ۳ – شاخه آموزشهای مهارتی با استفاده از امکانات مراکز تولیدی و خدماتی
بخش‌های اقتصادی فرهنگی و آموزشی و با احداث مراکز خاص به‌منظور جذب و تشویق
دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند برای کسب مهارتهای مورد نیاز جامعه و گسترش آموزش
آنها به تناسب امکانات و بر اساس‌مقررات ایجاد می‌شود. دارندگان گواهینامه پایان
تحصیلات دوره راهنمایی در صورت تمایل می‌توانند در این شاخه ثبت نام کنند و با
گذراندن ۳۲ واحد‌درس مهارت گواهینامه درجه ۲ مهارت یا با گذراندن ۴۸ واحد درس
مهارت گواهینامه درجه ۱ مهارت دریافت دارند.
‌این گونه دانش‌آموزان در صورتی که ۴۸ واحد دروس مشترک را نیز با موفقیت بگذرانند یا گذرانده باشند به دریافت دیپلم مهارت نائل می‌گردند.

‌ماده ۴ – وزارت آموزش و پرورش به منظور آماده ساختن فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی یک دوره‌ پیش دانشگاهی دایر خواهد کرد.
‌طول این دوره در حدود یک سال تحصیلی خواهد بود و ورود فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه به این دوره بر اساس ضوابط و شرایطی خواهد بود که‌ شورای عالی آموزش و پرورش تعیین می‌کند.

‌ماده ۵ – برنامه‌ریزی درسی دوره پیش دانشگاهی با توجه به شرایط و مقتضیات آموزشهای عالی و برنامه‌های درسی دوره متوسطه و با همکاری و تأیید‌ وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر حسب مورد صورت خواهد گرفت.
مسئولیت اجرای برنامه‌های دوره‌ پیش دانشگاهی به عهده وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.

‌ماده ۶ – دارندگان گواهینامه پایان دوره پیش دانشگاهی مطابق ضوابط و مقرراتی که برای ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجود دارد می‌توانند‌ متقاضی ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تحصیل در دوره‌های دانشگاهی شوند.

‌ماده ۷ – فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه نیز همانند دارندگان گواهینامه پایان دوره پیش دانشگاهی در صورت تمایل به تحصیل در دوره کاردانی می‌توانند‌ طبق ضوابط و مقررات خاص (‌بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی) انتخاب رشته کنند.

‌ماده ۸ – وزارت فرهنگ و آموزش عالی (‌با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط) با طراحی و اجرای دوره‌های خاص آموزشهای علمی کاربردی (‌تکنولوژی)‌ زمینه ارتقاء فارغ‌التحصیلان دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانی فنی و همچنین کاردانی تربیت معلم را تا سطوح کارشناسی و بالاتر فراهم‌ خواهد کرد. برنامه‌ها و شیوه اجرای این دوره‌ها به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی خواهد رسید.

‌ماده ۹ – به منظور ایجاد تسهیلات برای ارائه آموزشهای پاره وقت و تکمیل دروس اصلی
یا مشترک، سازماندهی مناسب برای آموزشهای تکمیلی به‌صورت تکدرس و اجرای آن توسط
وزارت آموزش و پرورش یا سایر بخش‌های دولتی و غیر دولتی با نظارت این وزارت انجام
می‌گیرد. این آموزشها‌می‌تواند شامل کلیه دروس مشترک، اصلی یا پودمانهای مهارت
باشد، وزارت آموزش و پرورش ترتیبات لازم را برای تعیین ارزش تحصیلی
آموخته‌های‌خارج از مدرسه و چگونگی نظارت و توسعه و تشویق آنها به عمل می‌آورد.

‌ماده ۱۰ – به منظور تربیت نیروی انسانی لازم برای اجرای طرح جدید آموزش متوسطه، وزارت فرهنگ و آموزش عالی با هماهنگی وزارت آموزش و‌پرورش مقدمات لازم و برنامه‌های متناسب را تهیه خواهند کرد.

‌ماده ۱۱ – وزارت آموزش و پرورش نسبت به تهیه پیش‌نویس قوانین و مقررات مناسب جهت سازماندهی مدیریت، برنامه‌ریزی و اجرای این طرح و‌ ارائه آن برای تصویب مراجع ذیربط اقدام خواهد کرد.

‌ماده ۱۲ – طرح تغییر نظام آموزش و پرورش دوره متوسطه به شرح فوق در ۱۲ ماده دو تبصره در طی جلسات ۲۲۶، ۲۳۱، ۲۳۲ و ۲۳۵ به تصویب‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.