آیین‌نامه تعیین انواع خدمات قابل ارائه توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و تعرفه‌های مربوط

تاریخ تصویب: ۱۳۶۹/۱۰/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۱۱/۳۰

شماره ۹۰۷۸۰/ت۴۴۲هـ – ۱۳۶۹/۱۱/۸

[‌ ۱۳۸۵/۲/۱۷- تغییر عنوان آیین‌نامه از: «آیین‌نامه تعیین انواع خدمات قابل ارائه توسط شرکت سهامی خاص پایانه‌های عمومی وسائل نقلیه باربری و تعرفه‌های مربوط» به «آیین‌نامه تعیین انواع خدمات قابل ارائه توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و تعرفه‌های مربوط»]

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۶۹/۱۰/۳۰ بنا به پیشنهاد شماره 8631.11 مورخ 1369.6.5 وزارت ره و ترابری و تأیید مجمع عمومی شرکت پایانه‌های‌ عمومی وسائل نقلیه باربری و به استناد تبصره‌های (4) و (5) ماده واحده قانون تأسیس شرکت سهامی خاص پایانه‌های عمومی وسایل نقلیه باربری مصوب 1367 و اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساس جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه تعیین انواع خدمات قابل ارائه توسط شرکت مزبور و تعرفه‌های مربوط را به‌ شرح زیر تصویب نمودند:

‌ماده 1 – شرکت سهامی خاص پایانه‌های عمومی وسایل نقلیه باربری که من بعد اختصاراً شرکت نامیده می‌شود مجاز است با رعایت قانون تأسیس شرکت‌ مصوب 1367 و اساسنامه شرکت (‌موضوع تصویب‌نامه شماره 112194ت1025 مورخ 1368.12.9) و مقررات این آیین‌نامه خدمات و تسهیلات زیر را به‌شرکتها و مؤسسات حمل و نقل مجاز و اصنافی که در محل پایانه‌ها مستقر خواهند بود و همچنین رانندگان وسائل نقلیه باربری، ارائه نماید.

1 – واگذاری اجازه بهره‌برداری از غرفه‌های پایانه‌ها به شرکتها و مؤسسات باربری مجاز به منظور ایجاد ایجاد دفتر کار و اشتغال به فعالیت‌های مرتبط با حمل و‌نقل کالا.

2 – واگذاری اجازه بهره‌برداری از اماکن و غرفه‌های پایانه‌ها به اشخاص به منظور ایجاد واحدهای صنعتی و خدماتی مورد نیاز پایانه‌ها.

3 – صدور مجوز استفاده از محوطه و تسهیلات و امکانات موجود در پایانه‌ها (‌از قبیل هتل، استراحتگاه، رستورانها، تعمیرگاه‌ها، فروشگاه‌ها و….) برای‌ رانندگان وسائل نقلیه باربری.

4 – صدور برگ نوبت و حواله بارگیری برای رانندگان وسائل نقلیه باربری.

5 – ایجاد واحدهای خدماتی دولت و عمومی (‌مانند پست، مخابرات، بهداری، آتش‌نشانی، پاسگاه انتظامی و…) در پایانه‌ها با همکاری و مساعدت مراجع و‌ سازمانهای ذیربط.

‌ماده 2 – [اصلاحی ۱۳۸۵/۲/۱۷]
سازمان مجاز است وجوه مربوط به ارائه خدمات و تسهیلات موضوع ماده (1) این آیین‌نامه را مطابق تعرفه‌های زیر از استفاده‌کنندگان دریافت نماید.
1 – بابت واگذاری حق بهره‌برداری از اماکن و غرفه‌های پایانه‌ها حداکثر تا ((2). (1)) درآمد ماهیانه اماکن و غرفه‌های مزبور با تأیید وزارت راه و ترابری.

2 – بابت صدور مجوز استفاده از محوطه و تسهیلات و امکانات موجود در پایانه‌ها:
1 – 2) برای وسائل نقلیه باربری دارای دو محور مبلغ (1000) تا (1500) ریال (‌برای حداکثر تا 24 ساعت توقف در پایانه).

2 – 2) برای وسائل نقلیه باربری دو محور به بالا مبلغ (2000) تا (2500) ریال (‌برای حداکثر تا 24 ساعت توقف در پایانه).

3 – بابت صدور برگ نوبت و حواله بارگیری مبلغ (1000) ریال.

4 – [اصلاحی ۱۳۸۵/۲/۱۷]
بابت استفاده از سایر خدمات قابل ارائه توسط سازمان مانند امکانات ورزشی، پارکینگ اتومبیلهای سواری و سرویس ایاب و ذهاب عمومی پایانه‌ها بر‌اساس شرایط و ضوابط عمومی منطقه، وجوه مربوط دریافت می‌گردد.

ماده ۳ ـ [اصلاحی ۱۳۸۵/۲/۱۷]
اختیار تغییر یا افزایش در خدمات و تعرفه‌های موضوع این آیین‌نامه به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به کمیسیونی مرکب از وزیران راه و ترابری، امور اقتصادی و دارایی و بازرگانی واگذار می‌شود. تصمیمات این کمیسیون که با اکثریت آراء اتخاذ می‌شود، پس از تأیید رییس جمهور و با رعایت ماده (۱۹) آیین‌نامه داخلی هیئت دولت قابل صدور خواهد بود.

تبصره ـ [الحاقی ۱۳۸۵/۲/۱۷]
کلیه خدمات و تعرفه‌هایی که تاکنون توسط مجمع عمومی سازمان تصویب شده است، تأیید می‌شود.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور