‌اصلاح و الحاق موادی به آیین‌نامه اجرایی قانون استخدام جانبازان اسراء و افراد خانواده‌های شهدا، جانبازان ازکارافتاده و….

تاریخ انتشار: ۱۳۶۹/۱۱/۱۰

121154ت.450ه – 1369.11.09 

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1369.10.30 بنا به پیشنهاد شماره 2501‌د مورخ 1369.5.6 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و شماره 66319 مورخ 1369.4.19 وزارت کار و امور اجتماعی، با توجه به قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان، اسرا، و افراد خانواده‌های شهداء، جانبازان ازکارافتاده،‌ اسرا و مفقودالاثرهای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب 1368 و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب‌ نمودند:


1 – نماینده بنیاد شهید انقلاب اسلامی به اعضای کمیته مذکور در ماده (7) آیین‌نامه اجرایی قانون استخدام جانبازان، اسرا و افراد خانواده‌های شهدا موضوع‌ تصویب‌نامه شماره 4746ت266 مورخ 1367.4.11 اضافه می‌گردد.


2 – در اجرای ماده واحده قانون الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان، اسرا و افراد خانواده‌های شهدا، جانبازان ازکارافتاده، اسراء و مفقودالاثرهای‌ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مصوب 1368.2.3 مواد زیر به آیین‌نامه اجرایی قانون استخدام جانبازان، اسرا و افراد خانواده‌های شهدا (‌موضوع تصویب‌نامه‌ شماره 4746 ت266 مورخ 1368.4.11) الحاق می‌گردد.

‌ماده 9 – کلیه کارگاه‌های مشمول ماده واحده قانونی "‌الحاق یک تبصره به قانون استخدام جانبازان، اسرا و افراد خانواده‌های شهدا، جانبازان ازکارافتاده، اسرا و‌ مفقودالاثرهای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی" مصوب 1368.2.3 که در مواد بعدی اختصاراً ماده واحد قانون نامیده می‌شود مکلفند نیازهای استخدامی برای‌ تأمین نیروی انسانی (‌مشمول قانون کار) مورد نیاز خود را به مراکز کاریابی و خدمات اشتغال در تهران، ادارات کل کار و امور اجتماعی در مراکز استانها و ادارات‌ کار و خدمات اشتغال در شهرستانها که در این تصویب‌نامه مراکز کاریابی و خدمات اشتغال نامیده می‌شوند اعلام تا مراکز مذکور نسبت به معرفی افراد واجد‌ شرایط اقدام نمایند.

*>>‌پاورقی: اصلاح و الحاق موادی به آیین‌نامه اجرایی قانون استخدام جانبازان اسراء و افراد خانواده‌های شهدا و … 69.10.30<<

‌ماده 10 – وزارت کار و امور اجتماع مکلف است با بهره‌گیری از اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی ایثارگران مستقر در سازمان امور اداری و استخدامی کشور‌ و همچنین با توجه به فهرست اسامی ایثارگرانی که از آن وزارت تقاضای کار نموده‌اند از طریق مراکز کاریابی و اشتغال نسبت به معرفی افراد به کارگاه‌ها مشمول‌ ماده واحده قانون مذکور در ماده (9) اقدام نماید.

‌تبصره – سازمان امور اداری و استخدامی کشور فهرست اسامی مشمولان قانون استخدام جانبازان، اسرا و افراد خانواده‌های شهدا،… مصوب 1367.10.7 را که‌ در بانک اطلاعاتی آن سازمان موجود می‌باشد در اختیار وزارت کار و امور اجتماعی قرار خواهد داد وزارت مذکور در صورت اشتغال افراد، مراتب را به سازمان‌ مزبور اعلام می‌نماید تا اسامی آنان از بانک اطلاعاتی حذف گردد.

‌ماده 11 – کارگاه‌های مشمول ماده واحده قانون مذکور در ماده (9) مکلفند حداکثر ظرف مدتی یک ماه نتایج مربوط بکارگیری افراد معرفی شده را به مراکز‌ کاریابی و خدمات اشتغال اعلام نمایند.

‌ماده 12 – در صورت عدم وجود افراد واجد شرایط و یا عدم امکان جذب افراد معرفی شده از سوی مراکز کاریابی و خدمات اشتغال، کارگاه‌های مشمول ماده‌ واحده قانون مذکور در ماده (9) می‌توانند با تأیید مراکز کاریابی و خدمات اشتغال رأساً نسبت به اشتغال به کار افراد مورد نیاز خود اقدام نمایند.

‌ماده 13 – در جهت اجرای صحیح مفاد ماده واحده قانون مذکور در ماده (9) شعب سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور مکلفند قبل از برقراری رابطه بیمه و‌ شمول قانون تأمین اجتماعی به فارادی که پس از ابلاغ این تصویب‌نامه در کارگاه‌های مشمول قانون کار مشمول این تصویب‌نامه اشتغال به کار می‌یابند. تأییدیه‌ صادر شده از سوی مراکز کاریابی و خدمات اشتغال را در مورد رعایت ماده (12) فوق به ضمیمه سایر مدارک از کارفرما مطالبه نمایند و در صورت عدم ارائه‌ تأییدیه مذکور، از اقدام در خصوص تحت پوشش قرار دادن فرد اشتغال یافته خودداری کنند.

‌ماده 14 – وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است حداقل بیست درصد از ظرفیت مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را به منظور آموزش متقاضیان مشمول قانون‌ استخدام جانبازان، اسرا و افراد خانواده‌های شهدا… مصوب 1367.10.7 اختصاص دهد تا افراد پس از طی دوره آموزشی جذب مشاغل مربوط گردند.

‌تبصره – معرفی افراد به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای توسط مراکز کاریابی و خدمات اشتغال صورت خواهد گرفت و در صورتی که تعداد افراد داوطلب واجد‌ شرایط کمتر از ظرفیت مراکز آموزشی مذکور باشد، مراکز آموزشی ظرفیت خود را به طریق معمول از بین سایر متقاضیان تأمین خواهند نمود.

‌ماده 15 – به منظور ایجاد هماهنگی در امر اجرای ماده واحده قانون مذکور در ماده (9) در دستگاه‌های مشمول قانون کار، در هر استان کمیته اشتغال ایثارگران‌ متشکل از نمایندگان استانداری، اداره کل کار و امور اجتماعی،‌ اداره کل صنایع، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی و سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی در محل استانداری تشکیل می‌گردد.

‌ماده 16 – دستورالعمل اجرایی مواد الحاقی فوق با در نظر گرفتن دستورالعملی که قبلاً توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و ابلاغ شده است (‌بخشنامه شماره 2999ق مورخ 1368.9.20 سازمان امور اداری و استخدامی کشور) توسط وزارت کار و امور اجتماعی با هماهنگی سازمان امور اداری و‌ استخدامی کشور تهیه و ابلاغ خواهد شد.

حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور