‌آیین‌نامه نحوه تأمین اعضای هیأت علمی خارجی مورد نیاز مؤسسات آموزشی و پژوهشی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۰/۰۱/۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۰۳/۲۵

84744ت62ه – 1370.03.08

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1370.1.25 بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با عنایت به مفاد تبصره (46) قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1368 و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران “‌ آیین‌نامه نحوه تأمین اعضای هیأت علمی خارجی مورد نیاز مؤسسات آموزشی و پژوهشی را به شرح زیر تصویب نمودند:

‌ماده 1 – مؤسسات آموزشی و پژوهشی، اعضای هیأت علمی خارجی مورد نیاز خود را به تفکیک رشته تحصیلی و تعداد (‌حسب مورد) به وزارتخانه‌های‌ فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌نمایند.
‌وزارت‌خانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (‌حسب مورد) با هماهنگی نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور،‌ اعضای هیأت علمی داوطلب را در حد رشته‌های تحصیلی و تعداد پیش‌بینی شده در قانون بودجه سالیانه کل کشور شناسایی و مشخصات کامل آنها را جهت‌ بررسی صلاحیتهای عمومی به وزارت اطلاعات اعلام می‌نمایند.
‌در صورتی که وزارت اطلاعات نظر خاصی اعلام ننماید یا اصولاً ظرف یک هفته پس از دریافت مشخصات اعلام نظر نکند، اسامی افراد مزبور توسط‌ وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مؤسسات آموزشی و پژوهشی متقاضی اعلام می‌گردد.

‌ماده 2 – مؤسسات آموزشی و پژوهشی پس از انتخاب اعضای هیأت علمی مورد نظر خود، مشخصات و مدارک آنان را به وزارت کار و امور اجتماعی ارسال‌ می‌نمایند. مدت زمان طی تمام مراحل و تشریفات اداری جهت صدور پروانه کار و روادید و دعوتنامه توسط وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت امور خارجه‌ نباید از یک هفته تجاوز کند.

‌تبصره 1 – در انتخاب افراد موضوع این ماده مسلمان بودن و علاقمندی به انقلاب اسلامی در صورت تساوی سایر شرایط، مبنای اولویت می‌باشد.

‌تبصره 2 – در صورتی که اشتغال افراد انتخابی موضوع این ماده در ایران به صورت موقتی (‌بین یک هفته تا شش ماه) باشد وزارت کار و امور اجتماعی موظف‌ است ظرف (48) ساعت پس از دریافت مدارک مربوط نسبت به صدور پروانه کار موقت اقدام نماید.

‌ماده 3 – در صورتی که اعضای هیأت علمی خارجی مورد نیاز مؤسسات آموزشی و پژوهشی با روادید توریستی وارد کشور شده باشد پس از اعلام دستگاه‌ متقاضی از خدمات آنان، با تأیید وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (‌حسب مورد) روادید توریستی آنان به روادید با‌ حق کار تبدیل می‌شود. وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند ظرف یک هفته پس از اعلام دستگاه متقاضی، نظر‌خود را اعلام نمایند و در صورت عدم اعلام نظر ظرف مدت مزبور به عنوان تأیید تلقی می‌گردد.

‌ماده 4 – مقررات استخدامی اعضای هیأت علمی خارجی موضوع این آیین‌نامه به تصویب هیأت سه نفره جانشین هیأت امنای دانشگاه‌ها (‌موضوع لایحه‌ قانونی انحلال هیأتهای امنای کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی اعم از دولتی و غیر دولتی و خصوصی مصوب 1357.12.13 شورای‌ انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحیه آن مصوب 1358.3.17 می‌رساند.

‌تبصره – اعتبارات مورد نیاز مؤسسات آموزشی و پژوهشی در اجرای این آیین‌نامه به پیشنهاد وزارتخانه‌ها و مؤسسات ذیربط و موافقت سازمان برنامه و بودجه‌ و در لایحه بودجه سالیانه کل کشور در ردیف خاصی منظور می‌گردد.

‌ماده 5 – وزارتخانه‌ها و سازمانهای ذیربط موظفند در خصوص تأمین مایحتاج عمومی، مسکن، تهیه بلیط مسافرت و سایر نیازهای اعضای هیأت علمی خارجی‌ موضوع این آیین‌نامه، اقدام لازم را به عمل آورند.

‌تبصره – وزارت آموزش و پرورش موظف است با رعایت مقررات مربوط تسهیلات و امکانات لازم را برای تحصیل فرزندان اعضای هیأت علمی خارجی‌ موضوع این آیین‌نامه، فراهم نماید.

‌ماده 6 – در صورتی که مؤسسات آموزشی و پژوهشی استفاده‌کننده از خدمات اعضای هیأت علمی خارجی نتوانند برای آنان مسکن مناسب تهیه نمایند موظفند‌ مبلغی به عنوان کمک هزینه مسکن بر اساس مقررات استخدامی موضوع ماده (4) این آیین‌نامه به آنان پرداخت نمایند.

‌ماده 7 – اعضای هیأت علمی خارجی موضوع این آیین‌نامه تابع قانون تأمین اجتماعی می‌باشند و هر ماه (7%) از حقوق و مزایای آنان کسر و به علاوه (20%)‌ سهم کارفرما که از محل اعتبارات دستگاه مربوط تأمین می‌شود به عنوان حق بیمه و درمان به صندوق تأمین اجتماعی واریز می‌گردد.

‌ماده 8 – به کارگیری اعضای هیأت علمی خارجی موضوع این آیین‌نامه از شمول مقررات تصویب‌نامه شماره 5634 مورخ 1354.3.11 مستثنی می‌باشد.

حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور