‌آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام خدمت مشمولان وظیفه در وزارت آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی موضوع قانون معلمان،‌ پزشکان و پیراپزشکان وظیفه

تاریخ تصویب: ۱۳۷۰/۰۳/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۰۴/۰۱

4885ت93ه – 1370.03.25

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1370.3.8 بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نهضت سواد آموزی و سازمان امور‌اداری و استخدامی کشور (‌موضوع نامه شماره 162.4028.8 مورخ 1370.3.1 وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) و به استفاده ماده (۱۱) قانون معلمان،‌ پزشکان و پیراپزشکان وظیفه مصوب 1369.7.25 آیین‌نامه اجرایی نحوه انجام خدمت مشمولان وظیفه در وزارت آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی‌ موضوع قانون معلمان، پزشکان و پیراپزشکان وظیفه را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده 1 – [اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۹]
وزارت آموزش و پرورش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی می‌توانند در زمان صلح با رعایت کامل موازین عدل اسلامی و مفاد این آیین‌نامه به منظور اجرای‌ فعالیتهای اصلی خود در بخشهای محروم کشور و نقاط محروم آموزشی از خدمت مشمولان وظیفه که دوره ضرورت را می‌گذرانند، استفاده نمایند.

‌تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۹]
بخشهای محروم کشور بخشهایی هستند که از سوی هیأت وزیران تعیین شد یا می‌شوند و مناطق محروم آموزشی مناطقی هستند که توسط وزارت‌ آموزش و پرورش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی مشخص شده و به تأیید شورای عالی آموزش و پرورش و در مورد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، وزیر کار و امور اجتماعی برسد.

‌ماده 2 – [اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۹]
وزارت آموزش و پرورش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی مکلفند تعداد مشمولان وظیفه مورد نیاز خود را به تفکیک مقاطع و رشته‌های تحصیلی و محلی به‌کارگیری آنان، تا اول دی ماه هر سال به سازمان امور اداری و استخدامی کشور گزارش نمایند تا پس از هماهنگی به صورت یکجا از طریق وزارت دفاع و‌ پشتیبانی نیروهای مسلح تا اول بهمن ماه هر سال به ستاد فرماندهی کل قوا اعلام گردد.

‌ماده 3 – [اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۹]
ستاد فرماندهی کل قوا پس از دریافت نیازمندیهای آموزش و پرورش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی موضوع ماده (3) این آیین‌نامه با رعایت حفظ توان رزمی‌ نیروهای مسلح نسبت به تعیین تعداد مشمولان مازاد بر احتیاج نیروهای مسلح اقدام و جهت اجرا به نیروهای مسلح ابلاغ خواهد نمود.

‌تبصره – [اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۹]
مراکز آموزش نظامی مشمولان وظیفه سهمیه وزارت آموزش و پرورش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی از سوی ستاد فرماندهی کل قوا تعیین و ابلاغ خواهد شد.

‌ماده 4 – [اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۹]
مشمولان وظیفه سهمیه وزارت آموزش و پرورش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی پس از طی آموزش مقدماتی در پادگانهایی که توسط ستاد فرماندهی کل قوا‌ تعیین شده است به وزارت آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی مأمور می‌شوند و صورت اسامی آنان به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ارسال‌خواهد شد.

‌تبصره – در مواقع ضرورت با تصویب فرماندهی کل قوا مأموریت این قبل افراد لغو و برای تعیین محل خدمت در اختیار ستاد فرماندهی کل قوا قرار می‌گیرند.

‌ماده ۵ –
[اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۹]
[اصلاحی ۱۳۷۴/۷/۱۲]
مشمولان وظیفه سهمیه وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی که‌ صلاحیت علمی و اخلاقی آنان برابر ضوابط گزینش دستگاه مربوط تأیید شده است پس از طی دوره آموزش نظامی و کسب موفقیت در دوره آموزش مهارتهای‌ حرفه‌ای که توسط وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و نهضت سوادآموزی برگزار می‌گردد برابر قوانین و مقررات مورد عمل ارتش‌ جمهوری اسلامی ایران به کسب درجات نظامی نایل می‌شوند.

‌تبصره – مشمولانی که صلاحیت علمی و اخلاقی آنان از سوی گزینش دستگاه مربوط تأیید نگردد و یا اینکه در طول دوران خدمت صلاحیت ادامه کار را به‌ تشخیص دستگاه مربوط از دست بدهند با ذکر دلیل برای انجام بقیه خدمت دوره ضرورت. به یگان اعزام‌کننده معرفی خواهند شد.

‌ماده 6 – [اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۹]
مشمولان وظیفه در مدت خدمت در وزارت آموزش و پرورش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی به صورت مأمور از نیروهای مسلح و با حفظ وضعیت نظامی‌ انجام وظیفه خواهند نمود.

‌ماده 7 – [اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۹]
در مدت خدمت در وزارت آموزش و پرورش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی و نهضت سواد آموزی حقوق و مزایای مشمولان وظیفه معادل درجه استحقاقی و هزینه خوراک، پوشاک‌ و مسکن طبق ضوابط مورد عمل نیروهای مسلح خواهد بود و از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی پرداخت خواهد شد.

‌ماده 8 – [اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۹]
کلیه هزینه‌های دوره آموزش مقدماتی مشمولان وظیفه موضوع این آیین‌نامه اعم از حقوق و مزایا، لیسانس، خوراک مسکن درمان و غیره به عهده‌ نیروهای مسلح است و هزینه آموزش مهارتهای حرفه‌ای و بقیه خدمت دوره ضرورت آنان به عهده وزارت آموزش و پرورش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی می‌باشد.

‌تبصره – کسور قانونی مقرر در قوانین نیروهای مسلح از حقوق مشمولان وظیفه موضوع این آیین‌نامه کسر و به همراه سهم دولت که از محل بودجه دستگاه‌ مربوط تأمین می‌گردد در پایان هر ماه به حسابهای مربوط در صندوقهای بازنشستگی و بیمه نیروهای مسلح واریز می‌گردد.

‌ماده 9 – [اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۹]
سازمان برنامه و بودجه مکلف است همه ساله اعتبارات لازم جهت اجرای این آیین‌نامه را تأمین نماید و در اختیار وزارت آموزش و پرورش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی و نهضت‌ سوادآموزی قرار دهد.

‌ماده 10 – مشمولان وظیفه موضوع این آیین‌نامه در مدت خدمت از نظر امور انضباطی و جرائم و تخلفات تابع قوانین و مقررات نیروهای مسلح و از جهت‌ انجام امور اداری تابع مقررات دستگاه محل خدمت خود می‌باشند.

‌ماده 11 – [اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۹]
وزارت آموزش و پرورش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی، مشمولان وظیفه معرفی شده از سوی مراکز آموزشی نیروهای مسلح را به خدمت پذیرفته و پس از‌ پایان مدت قانونی خدمت دوره ضرورت، آنان را جهت ترخیص از خدمت و صدور کارت پایان خدمت، به یگان اعزام کننده معرفی می‌نمایند.

‌ماده 12 – [اصلاحی ۱۳۷۳/۹/۹]
وزارت آموزش و پرورش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی مجازند جهت انجام کلیه امور مندرج در این آیین‌نامه بر حسب صورت و با رعایت مقررات مربوط،‌ واحد مستقلی با شعب استانی یا منطقه‌ای و شهرستان لازم، دائر نمایند.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور