‌قانون مقررات مربوط به ورود خودروی سواری در موارد خاص

تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۰۴/۱۰

‌ماده واحده – ورود خودروی سواری به صورت بدون انتقال ارز، در موارد زیر از شمول حکم ممنوعیت ورود دائم یا موقت خودروی سواری توسط‌ اشخاص حقیقی و حقوقی، مستثنی می‌باشد:

1 – ورود خودروی سواری توسط نمایندگیهای سیاسی کشورهای خارجی (‌کنسولی، بین‌المللی) و همچنین ترانزیت خارجی با رعایت مقررات‌ مربوط.

2 – ورود موقت خودروی سواری توسط پیمانکاران خارجی دستگاههای اجرایی با تصویب هیأت وزیران، مشروط بر آن که در مدت مشخصی‌ خودروی وارد شده را از کشور خارج نمایند.

3 – ورود خودروی سواری توسط هر یک از فارغ‌التحصیلان ایرانی دانشگاههای خارجی با مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر که مورد تأیید‌وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد بوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور مراجعت نموده‌ و یا می‌نمایند، برای یک بار بر اساس ضوابطی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.
4 – ورود خودروی سواری توسط کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور و مأموران ثابت دستگاههای دولتی در خارج از کشور، برای یک بار بر‌اساس ضوابطی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

5 – ورود آمبولانس به صورت اهدایی یا غیر اهدایی جهت دستگاههای دولتی و نهادهای انقلابی.

6 – در سایر موارد ضروری به پیشنهاد وزارت صنایع سنگین و تصویب هیأت وزیران.

تبصره 1 – وزارت صنایع سنگین مجاز است خودروهای سواری مورد نیاز برای بررسی امکان ساخت و همچنین خودروهای مخصوص جانبازان‌ و معلولان که امکان ساخت آنها در داخل کشور نمی‌باشد را رأساً وارد نماید یا بر اساس ضوابطی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد اجازه ورود آنها را‌ صادر کند.

‌تبصره 2 – سود بازرگانی مربوط به ورود خودروهای موضوع این قانون به پیشنهاد وزارتخانه‌های صنایع سنگین و بازرگانی و تصویب هیأت‌ وزیران تعیین می‌گردد.

‌تبصره 3 – خودروهای وارداتی باید دارای مشخصات ذیل باشند:
‌الف – بیش از 5 سال از تولید آنها نگذشته باشد.
ب – دارای استانداردهایی باشند که از سوی وزارتخانه‌های صنایع سنگین و بازرگانی اعلام می‌گردد.

‌تبصره 4 – خرید سواری دست اول از سازندگان کمپانی مادر (‌رنو، پژو و یا سازندگان داخلی که در آینده موافقت اصولی اخذ و تولید خواهند کرد)‌ از طریق شرکتهای سازنده داخلی انجام پذیرد.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ نوزدهم خرداد ماه یک هزار و سیصد و هفتاد مجلس شورای اسلامی‌ تصویب و در تاریخ 1370.3.26 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
‌رئیس مجلس شورای اسلامی – مهدی کروبی