‌اساسنامه سازمان عمران سیستان

تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۰۵/۰۵

[به موجب اساسنامه شرکت سهامی توسعه منابع آب و خاک سیستان‌، نسخ شده است.]


16935ت148ه – ۱۳۷۰/۴/۲۹

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۰/۴/۹ بنا به پیشنهاد معاون رییس جمهور در امور اجرایی و به استناد ماده واحده قانون اجازه تصویب اساسنامه سازمان‌ عمران سیستان مصوب ۱۳۶۹/۹/۲۸، اساسنامه سازمان عمران سیستان را به شرح زیر تصویب نمود:

*>>‌پاورقی: به موجب نامه شماره 51430 مورخ 70.5.27 دبیر هیأت دولت اشتباهات تحریری متن به شرح زیر اعلام شده است:
1 – در ماده 15 عبارت “‌واحدهای احداث شده” به اشتباه “‌مؤسسات احداث شده” تحریر شده است.
2 – در ماده (22) بعد از عبارت “‌درآمد سازمان پس از کسر هزینه‌های انجام شده عبارت “‌با رعایت مقررات مربوط” از قلم افتاده است.” <<


‌فصل اول – کلیات

‌ماده 1 – بر اساس قانون اجازه تصویب اساسنامه سازمان عمران سیستان مصوب ۱۳۶۹/۹/۲۸ سازمان عمران سیستان که در این اساسنامه به اختصار “‌سازمان”‌ نامیده می‌شود به صورت شرکت سهامی وابسته به سازمان برنامه و بودجه تشکیل می‌گردد و طبق مقررات این اساسنامه و اصول بازرگانی اداره خواهد شد.

‌ماده 2 – سازمان دارای شخصیت حقوقی است و مدت آن نامحدود است.

‌ماده 3 – مرکز اصلی سازمان در زابل است.

‌ماده 4 – سرمایه سازمان مبلغ دو میلیارد ریال منقسم به دویست هزار سهم ده هزار ریالی می‌باشد و تماماً متعلق به دوت است.

‌ماده 5 – وظایف سازمان به شرح زیر می‌باشد:
1 – مطالعه و شناسایی منابع و امکانات عمرانی منطقه سیستان و عمران و آبادانی منطقه مزبور و ایجاد و احداث هر نوع ابنیه عام‌المفنعه بدین منظور و اداره‌کلیه امور مربوط اعم از ساختمانی، اداری و بهره‌برداری از آنها و نیز مشارکت با اشخاص یا مؤسسات دولتی و غیر دولتی در چارچوب قوانین و مصوبات مجمع‌عمومی سازمان به منظور اجرای برنامه‌های فوق‌الذکر.
2 – تهیه طرح‌های لازم برای عمران و آبادانی منطقه سیستان اعم از طرح‌های
زیربنایی، صنعتی و بازرگانی و مشارکت در فعالیتهای تجاری و تولیدی بر اساس‌برنامه
مصوب سازمان و ارائه آنها جهت تصویب به مجمع عمومی سازمان یا سایر مراجع ذیربط.
3 – اجرای طرح‌های مربوط به عمران و آبادانی منطقه سیستان که به تصویب مجمع عمومی
سازمان یا سایر مراجع ذیربط رسیده است.
4 – تشویق و هدایت مردم برای مشارکت در فعالیتهای عمرانی و سرمایه‌گذاری در امور
تولیدی منطقه سیستان و اقدام جهت ایجاد تسهیلات لازم رای این‌ منظور.

‌تبصره – سازمان می‌تواند رأساً یا از طریق تعیین مجری و عامل دیگری، طرح‌های موضوع این ماده را اجرا نماید.

‌فصل دوم – ارکان سازمان

‌ماده 6 – سازمان دارای ارکان زیر می‌باشد:
1 – مجمع عمومی
2 – هیأت مدیره
3 – مدیر عامل
4 – بازرس

‌مجمع عمومی

‌ماده 7 – اعضای مجمع عمومی سازمان عبارتند از: وزرای جهاد سازندگی، کشاورزی، مسکن
و شهرسازی، نیرو، بازرگانی و امور اقتصادی و دارایی و رییس‌سازمان برنامه و بودجه
یا معاونان ایشان و استاندار سیستان و بلوچستان به عنوان نمایند وزیر کشور.

‌تبصره 1 – ریاست مجمع عمومی سازمان با رییس سازمان برنامه و بودجه یا معاون وی خواهد بود.

‌تبصره 2 – جلسات مجمع عمومی در ساعت، روز و محلی که کتباً توسط مدیر عامل سازمان
به اعضای مجمع اعلام می‌گردد، تشکیل خواهد شد.

‌ماده 8 – مجمع عمومی عادی سازمان حداقل سالی دوبار، یک بار در شش ماهه اول سال
برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و یک بار در شش ماهه‌ دوم برای تصویب بودجه
و خط‌مشی و سایر موضوعاتی که در دستور جلسه قرار دارد و جزو وظائف مجمع عمومی
می‌باشد، تشکیل می‌گردد.

‌تبصره – در موارد ضروری مجمع عمومی به صورت فوق‌العاده تشکیل می‌گردد.

‌ماده 9 – اختیارات و وظائف مجمع عمومی سازمان به شرح زیر می‌باشد:
1 – رسیدگی و تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی قبل با توجه به گزارش
سالانه هیأت مدیره و پس از استماع گزارش بازرس سازمان.
2 – رسیدگی و تصویب بودجه سازمان.
3 – تصویب تشکیلات و آیین‌نامه‌های استخدامی، مالی و معاملاتی مورد عمل شرکت و
ارائه آن جهت تصویب مراجع ذیربط.
4 – انتخاب، عزل و نصب مدیر عامل و اعضای هیأت مدیره سازمان.
5 – اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد هیأت مدیره در مورد سازش در دعاوی، ارجاع امر به
داوری، استرداد دعوی و تعیین حق داوری با رعایت مقررات مربوط.
6 – تعیین حقوق مزایای اعضای هیأت مدیره و مدیر عالم سازمان.
7 – اتخاذ تصمیم نسبت به هر موضوعی که طبق مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات
مربوط در صلاحیت مجمع عمومی می‌باشد و در دستور جلسه مجمع‌ قرار دارد. ‌

هیأت مدیره

ماده 10 – هیأت مدیره موظف سازمان مرکب از سه نفر خواهند بود که توسط مجمع عمومی
سازمان تعیین می‌گردد. سازمان می‌تواند دو نفر عضو هیأت مدیره‌غیر موظف نیز داشته
باشد.

‌تبصره 1 – دعوت اعضای هیأت مدیره برای تشکیل جلسات و تعیین محل وقت آن با مدیر
عامل سازمان و به صورت کتبی خواهد بود. جلسات فوق‌العاده با‌ پیشنهاد دو نفر از
اعضای هیأت مدیره تشکیل خواهد شد.

‌تبصره 2 – مصوبات هیأت مدیره با حداقل دور رأی موافق قایل اجرا است. مذاکرات و
تصمیمات هیأت مدیره ضمن صورت مجلس باید در دفتر مخصوص‌صورت جلسات ثبت و در مرکز
سازمان بایگانی گردد و یک نسخه آن توسط مدیر عامل جهت اطلاع در اختیار اعضای مجمع
عمومی سازمان قرار گیرد.

‌ماده 11 – هیأت مدیره برای هر گونه اقدام و انجام هر نوع عملیات به نام سازمان،
در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و مصوبات مجمع عمومی دارای اختیار‌ تام است تا به
هر ترتیب که مقتضی بداند عمل نماید و منجمله وظائف و اختیارات زیر را نیز داراست:
1 – بررسی و تأیید گزارش عملکرد سالانه و ترازنامه و حساب سود و زیان سازمان برای تقدیم به مجمع عمومی.
2 – بررسی و تأیید بودجه سالانه و برنامه‌های اجرای سازمان برای تقدیم به مجمع عمومی سازمان.
3 – تصویب کلیه دستورالعملهای لازم برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی سازمان به پیشنهاد مدیر عامل.
4 – عقد هر نوع پیمان با اشخاص و شرکت‌ها یا سازمانهای دولتی و خصوصی.
5 – خرید و فروش و اجاره اموال منقول و غیر منقول و سایر متعلقات سازمان و به طور
کلی انجام کلیه معاملات به نام و به حساب سازمان با رعایت مقررات‌مربوط.
6 – مشارکت با اشخاص و شرکت‌ها یا سازمانهای دولتی و خصوصی برای اجرای طرح‌های
زیربنایی و تولیدی یا فعالیت‌های اقتصادی و تجاری.
7 – اخذ وام از بانکها و مؤسسات دولتی.

‌تبصره – هیأت مدیره می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به مدیر عامل سازمان تفویض نماید.

‌مدیر عامل

‌ماده 12 – مدیر عامل توسط مجمع عمومی از میان اعضای هیأت مدیره انتخاب و منصوب
می‌گردد. مدیر عامل رییس هیأت مدیره سازمان نیز خواهد بود.

‌ماده 13 – مدیر عامل نماینده قانونی سازمان است و برای اداره امور سازمان دارای
اختیارات اجرایی می‌باشد که از طرف هیأت مدیره به او تفویض خواهد‌گردید.

‌ماده 14 – مدیر عامل موظف به اداره امور سازمان و حفظ حقوق و منافع آن می‌باشد و دارای وظائف و اختیارات ذیل نیز می‌باشد:
1 – امور اداری سازمان از هر قبیل.
2 – حفظ اموال و تنظیم فهرست دارایی‌های سازمان.
3 – تهیه ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش عملکرد سالانه شکرت و ارائه آنها به هیأت مدیره.
4 – تهیه دستورالعملهای اداری.
5 – اجرای تصمیمات هیأت مدیره.
6 – ادای دیون و وصول مطالبات سازمان.
7 – انتخاب و استخدام و انتصاب متخصصین و کارمندان و کارگران و انفصال آنان و تعیین دستمزد و حقوق آنان.
8 – اقامه و جوابگویی دعاوی سازمان در تمام مراحل و مراجع یا حق انتخاب وکیل و وکیل با حق توکیل.

‌ماده 15 – مدیر عامل با کسب اجازه هیأت مدیره می‌تواند مدیریت مؤسسات احداث شده
را رأساً یا به طریق دیگری که مصلحت بداند به سازمانها و اشخاص‌مختلف واگذار نماید.

‌ماده 16 – کلیه چکها و اوراق بهادار و اسناد تعهد آور سازمان یا امضای مشترک مدیر
عامل و یکی از اعضای هیأت مدیره یا مدیر عامل و معاون مالی سازمان و‌ ممهور به مهر
سازمان معتبر خواهد بود. همچنین هر یک از اعضای هیأت مدیره می‌تواند حق امضا را به غیر واگذار نماید.

‌بازرس

‌ماده 17 – سازمان حسابرسی بازرس (‌حسابرس) سازمان می‌باشد.

‌ماده 18 – هیأت مدیره می‌تواند هر زمان که مقتضی بداند بازرس مزبور را در جلسات
هیأت مدیره شکرت دهد و از نظرات مشورتی او استفاده نماید ولی‌ بازرس در موقع اتخاذ
تصمیم هیأت مدیره حق رأی نخواهد داشت.

‌ماده 19 – مدیر عامل سازمان موظف است حداقل (45) روز قبل از تشکیل جلسه مجمع
عمومی عادی یک نسخه از ترازنامه و حساب سود و زیان مصوب‌ هیأت مدیره را به بازرس
(‌حسابرس) سازمان ارائه نماید.

‌فصل سوم – سایر مقررات

‌ماده 20 – بودجه سازمان در سال اول قبل از شروع به کار و در سالهای بعد سه ماه
قبل از خاتمه سال تنظیم و پس از تصویب مجمع عمومی سازمان و مرجع‌ ذیربط قابل اجرا است.

‌تبصره – صورت‌های مالی سازمان پس از تأیید بازرس حداکثر تا آخر تیر ماه سال بعد
پس از بررسی هیأت مدیره به تصویب مجمع سازمان می‌رسد.

‌ماده 21 – سال مالی سازمان از اول فروردین ماه هر سال شروع می‌شود و در آخر
اسفندماه همان سال پایان می‌یابد. اولین سال مالی از تاریخ تأسیس سازمان‌ لغایت
پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود.

‌ماده 22 – درآمد سازمان پس از کسر هزینه‌های انجام شده صرف توسعه، عمران و
آبادانی منطقه سیستان یا مصارفی که مجمع عمومی تعیین می‌نماید، می‌گردد.

‌ماده 23 – سایر موضوعاتی که در این اساسنامه پیش‌بینی نگردیده است تابع قانون تجارت می‌باشد.

‌این تصویب‌نامه به موجب نامه شماره 1478 مورخ 1370.4.25 شورای محترم نگهبان مورد تأیید شورای مذکور قرار گرفته است.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور