تقویت واحدهای خارج از مرکز و توسعه اختیارات نهادهای تصمیم‌گیر استانی [مصوب ۱۳۷۰/۵/۱۶]

تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۰۵/۲۰

238/دش – ۱۳۷۰/۵/۱۹

شورای عالی اداری در پانزدهمین جلسه مورخ ۱۳۷۰/۵/۱۶ بنابه پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به منظور تقویت واحدهای خارج از مرکز و توسعه اختیارات نهادهای تصمیم‌گیر استانی و متناسب‌کردن اختیارات مقامات دولتی در استان و تنظیم گستره منطقی تشکیلات دولت در ارائه خدمات، در رابطه با نحوه انجام وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب نمود تا وظایف ذیل در چهارچوب سیاست‌ها و ضوابط اعلام شده از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط واحدهای استانی آن وزارت انجام پذیرد:

1- صدور مجوز تأسیس، توسعه یا انحلال مؤسسات آزاد آموزش‌های هنری و فرهنگی و سینمایی و انجمن‌های فرهنگی و هنری.

2- صدور مجوز ایجاد هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و رستوران‌های بین راهی و تأسیسات توریستی.

3- صدور مجوز تأسیس، انحلال و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌ها و مؤسسات تبلیغاتی، چاپخانه‌ها و مؤسسات تکثیر و مؤسسات وابسته به صنعت چاپ و نظارت بر کیفیت کارهای چاپی و همچنین صدور اجازه تأسیس یا انحلال مؤسسات انتشاراتی و کتابفروشی‌ها و نظارت بر فعالیت‌ آنها.

4- سهمیه‌بندی و تخصیص امکانات به واحدهای چاپی.

5- صدور مجوز تشکیل تورهای مسافرتی داخلی و خارجی. وزارت راه و ترابری موظف است با واگذاری اختیارات لازم به واحدهای استانی خود تمهیدات لازم را برای اجرای این بند فراهم آورد.

6- تنظیم بودجه و تهیه و اجرای کلیه طرح‌های عمرانی مربوط به ایجاد کتابخانه‌های عمومی و مراکز فرهنگی و هنری.

7- انجام امور اداری، مالی، پرسنلی و تدارکاتی مربوط با رعایت اصل عدم تمرکز.

8- کلیه تأسیسات توریستی، هتل‌ها، مهمانسراها و سایر واحدهای مشابه متعلق به سازمان مراکز ایرانگردی و جهانگردی در سطح استان به صورت غیرمتمرکز اداره شود و درآمدهای حاصله نیز مصروف هزینه‌های مربوط به تأسیسات فوق‌الذکر در استان گردد.
وزارت مزبور می‌تواند هتل‌ها و مهمانسراها و سایر واحدهای مشابه را به بخش غیردولتی واگذار نماید.

9- وزارت مذکور مکلف است در جهت اجرای اصل عدم تمرکز نسبت به تفویض اختیار لازم به واحدهای تابعه موجود در سطوح تشکیلاتی پائین‌تر از استان اقدام نماید.

10- در جهت اجرای این مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه‌ و بودجه برای اصلاح تشکیلات، استانی‌نمودن بودجه‌های ملی حداکثر ظرف مدت 2 ماه اقدامات لازم را معمول نمایند و گزارش اجرای این مصوبه به شورای عالی اداری ارائه گردد.

سیدمنصور رضوی
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری