‌اساسنامه دانشکده غیرانتفاعی غیردولتی علوم پزشکی فاطمیه زنان قم

تاریخ تصویب: ۱۳۷۰/۰۷/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۰۸/۰۴

[به موجب بند ۱ مصوبه راه حل مشکلات و مسائل دانشگاه علوم پزشکی فاطمیه قم، منحل شده است.]

‌شماره 1690‌دش – تاریخ 70.5.4

(‌مصوب جلسه 192 مورخ 70.7.30 شورای مشترک کمیسیونهای 1 و 2 شورای عالی انقلاب فرهنگی، حسب اختیارات تفویضی به ریاست شورای‌ عالی)


‌به استناد آیین‌نامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی مصوب چهل و یکمین جلسه مورخ 64.7.23 شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ مرکز آموزش عالی علوم پزشکی فاطمیه زنان قم که در این اساسنامه دانشکده نامیده می‌شود تأسیس می‌گردد.

‌ماده 1 – دانشکده یک مرکز آموزشی و پژوهشی ویژه زنان است که برای مدت نامحدود تأسیس می‌شود و محل آن قم خواهد بود.

‌تبصره: هر گونه تغییر در محل و موقعیت دانشکده بر اساس پیشنهاد هیأت مؤسس پس از تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام‌ خواهد گردید.

‌ماده 2 – دانشکده دارای شخصیت حقوقی و از لحاظ آموزشی مشمول مقررات آموزش دانشجویی و آموزش عالی کشور و ملزم به رعایت ضوابط‌ مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به لحاظ اداری و مالی تابع مقررات خاص است که به تصویب هیأت امناء خواهد رسید.

‌ماده 3 – دانشکده مؤسسه‌ای غیر انتفاعی، غیر دولتی است که درآمدهای حاصل از آن منحصراً صرف هزینه‌ها و توسعه فعالیتهای آن خواهد شد.

‌ماده 4 – [اصلاحی ۱۳۷۴/۵/۳]
منابع مالی دانشکده بدین شرح است:
1 – شهریه پرداختی دانشجویان
2 – موقوفات
3 – مساعدت مالی افراد خیر، نهادها با صلاحدید هیأت مؤسس.

‌ماده 5 – ارکان دانشکده عبارت‌اند از:
1 – هیأت مؤسس
2 – هیأت امناء
3 – شورای دانشکده
4 – رییس دانشکده

‌ماده 6 – هیأت مؤسس متشکل از افراد ذیل است:
1 – آیت‌الله محمد یزدی
2 – حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شرعی
3 – آقای حسن صبوری
4 – آقای ابوالفضل عباسی
5 – آقای حاج محسن رفیق‌دوست
6 – آقای دکتر محمدکریم شهرزاد

‌ماده 7 – وظائف هیأت مؤسس به شرح زیر است:
1 – تدوین اساسنامه
2 – کسب امتیاز و اخذ مجوز آموزشی از وزارت بهداشتی درمان و آموزش پزشکی.
3 – فراهم ساختن مقدمات و امکانات لازم برای راه‌اندازی فعالیت آموزشی
4 – انتخاب تعدادی از اعضاء هیأت امناء که بایستی توسط هیأت مؤسس تعیین شوند و عزل هر یک از آنها.

‌تبصره 1 – عزل هر یک از اعضاء هیأت امناء که تعیین آنها به عهده هیأت مؤسس است با حداقل دو سوم مجموع آراء اعضاء هیأت مؤسس میسر‌ می‌باشد.

5 – تعیین جانشین برای هر یک از اعضاء هیأت مؤسس بر مبنای پیشنهاد آن عضو و تصویب اکثریت اعضاء هیأت مؤسس و تأیید شورای عالی انقلاب‌ فرهنگی.

‌تبصره 2 – چنانچه تعداد اعضاء هیأت مؤسس به هر دلیل از قبیل (‌فوت، استعفاء و یا سلب شرایط عضویت به تشخیص اکثریت اعضاء مؤسس) از حد‌نصاب مقرر در این اساسنامه کمتر شود به پیشنهاد بقیه اعضاء هیأت مؤسس و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی افراد واجد شرایط به تعداد مورد نیاز‌تعیین و انتخاب می‌شوند.

6 – نظارت بر فعالیتهای آموزشی و علمی و فرهنگی در جهت تحقق اهداف تأسیس دانشکده.

7 – بررسی و تأمین منابع مالی جهت توسعه مؤسسه بر اساس پیشنهادهای هیأت امناء

‌ماده 8 – ترکیب هیأت امناء دانشکده عبارت است از:

[اصلاحی ۱۳۷۴/۵/۳]

1 – یک نفر روحانی به پیشنهاد هیأت مؤسس و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی.
2 – سه نفر از اعضای هیأت مؤسس به انتخاب آن هیأت.
3 – استاندار تهران.
4 – رییس دانشگاه.
5 – دو الی چهار نفر از شخصیتهای علمی و فرهنگی و یا اجتماعی که نقش مؤثری در توسعه پیشرفت مؤسسه داشته باشند با تصویب شورای عالی.

‌تبصره: [الحاقی ۱۳۷۴/۵/۳]
حداقل ۲ نفر از این افراد لازم است از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها یا دانشکده‌های علوم پزشکی با مرتبه استادیاری و بالاتر و با 3 سال سابقه‌ علمی در دانشگاه باشند.

‌تبصره 1 – رییس هیأت امناء به انتخاب اعضاء تعیین می‌شود.

‌تبصره 2 – رییس دانشکده به عنوان دبیر هیأت امناء خواهد بود.

‌ماده 9 – هیأت امناء حداقل ماهی یک جلسه خواهد داشت و در صورت ضرورت به پیشنهاد نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا 3 نفر‌ از اعضاء و یا رییس دانشکده با تأیید رییس هیأت امناء جلسه فوق‌العاده تشکیل خواهد داد.

‌ماده 10 – وظایف و اختیارات هیأت امناء به شرح زیر است:
1 – پیشنهاد تعیین رییس دانشکده به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

‌تبصره 1 – اداره امور دانشکده تماماً با رییس دانشکده است که بنا بر پیشنهاد هیأت امناء و تأیید و حکم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب‌ می‌گردد و صدور حکم انتصاب و عزل رییس دانشکده به عهده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

‌تبصره 2 – شرایط رییس دانشکده عبارت‌اند از:
‌الف) عامل بودن به واجبات و پرهیز جستن از محرمات.
ب) معتقد به ملزم بودن به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ج) برخوردار بودن از حسن شهرت و اخلاق اسلامی و آشنا بودن به امور دانشگاه.
‌د) عدم شرکت فعالانه در تحکیم رژیم سابق.
ه) عدم وابستگی به احزاب و گروه‌های غیر قانونی.
2 – تصویب سازمان اداری و چارت تشکیلاتی دانشکده پیشنهادی رییس دانشکده.
3 – تصویب بودجه جاری عمرانی و تحقیقاتی دانشکده و پیشنهاد طرح‌های توسعه که پس از تأمین منابع مالی توسط هیأت مؤسس باید به تأیید‌ شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برسد.
4 – تعیین خزانه‌دار مؤسسه و همچنین تعیین اشخاصی که حق گشایش حسابهای بانکی دانشکده و حق برداشت آن را دارند و تعیین حسابرس رسمی‌ برای دانشکده.
5 – تسویه حسابها و ترازنامه سالانه دانشکده با توجه به گزارش حسابرس و ارائه گزارش به هیأت مؤسس.
6 – جلب مساعدتهای مالی و جذب امکانات مردمی.
7 – تصویب مقررات استخدامی.
8 – ارائه پیشنهادهای مربوط به تعیین میزان شهریه دانشجویان و آیین‌نامه چگونگی دریافت آن و همچنین پیشنهاد تعداد دانشجو به وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی.

‌تبصره – ضوابط گزینش علمی و عمومی دانشجویان و اساتید تابع مقررات گزینش علمی و عمومی دانشجویان و اساتید سایر دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی کشور است.
9 – پیشنهاد تأسیس رشته‌های جدید آموزشی و یا انحلال دانشکده و ارائه آن به شورای گسترش دانشگاه‌ها علوم پزشکی کشور.
10 – تنظیم و تصویب آیین‌نامه داخلی هیأت امناء.
11 – تصویب آیین‌نامه تشکیل گروه‌های آموزشی و شورای دانشکده.

‌ماده 11 – وظایف و اختیارات رییس دانشکده عبارت‌اند از:
(‌توضیح: وظایف و اختیارات ذکر شده در ذیل مطابق آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ می‌باشد).
‌الف) نظارت بر حسن اجرای مصوباتی که از طریق رییس دانشگاه ابلاغ می‌شود و ایجاد زمینه‌های مناسب برای رشد استعدادهای تحصیلی.
ب) ایجاد هماهنگی در امور آموزشی و پژوهشی، اداری و مالی و فرهنگی دانشکده یا آموزشکده.
ج) نظارت بر حسن اجرای وظایف آموزشی، پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشکده یا آموزشکده.
‌د) ارزیابی و هماهنگ کردن کلیه فعالیتهای واحدهای تابع دانشکده یا آموزشکده.
ه) پیشنهاد بودجه سالانه دانشکده یا آموزشکده.
‌و) نظارت بر کار شورای آموزشی و پژوهشی و… دانشکده یا آموزشکده.
‌ز) ارزیابی کار سالانه دانشکده و گزارش آن به رییس دانشگاه.
ح) بررسی صلاحیت معاونان گروه‌ها و اظهار نظر درباره آنان.

‌ماده 12 – تشکیل شورای دانشکده و کمیسیونها و گروه‌های آموزشی و پژوهشی آن تابع ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

‌ماده 13 – انحلال دانشکده:
‌انحلال دانشکده به تأیید دو سوم اعضای هیأت مؤسس و تصویب شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکان‌پذیر خواهد بود.‌پس از تصویب انحلال دانشکده هیأت تصفیه‌ای مرکب از 3 نفر (‌دو نفر به انتخاب هیأت مؤسس و یک نفر نماینده وزارت بهداشتی درمان و آموزش‌ پزشکی) با رعایت مقررات قانونی امر تصفیه را بر عهده خواهد داشت، پس از تصفیه، واگذاری اموال و دارایی‌های باقیمانده طبق تبصره زیر خواهد‌ بود.

‌تبصره – در صورت تصویب انحلال، هیأت مؤسس موظف است کلیه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات آنان به نحو‌ مطلوب به انجام رساند.

‌تبصره: [الحاقی ۱۳۷۴/۵/۳]
پس از تسویه امور مالی در صورتی که امکانات و یا داراییها برای دانشگاه باقی بماند تماماً در اختیار دولت (‌وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی) قرار می‌گیرد تا به هر نحو صلاح بداند اقدام کند.

‌ماده 14 – هر گونه تغییر و یا اصلاح در مفاد این اساسنامه بایستی با پیشنهاد هیأت مؤسس، تأیید شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و‌ تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام گیرد.

‌ماده 15 – این اساسنامه مشتمل بر 15 ماده و 9 تبصره در جلسه 192 مورخ 70.7.30 شورای مشترک کمیسیونهای شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد‌ تصویب قرار گرفت.

‌از طرف رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی