‌آیین‌نامه نحوه اعطای تخفیفهای مالیاتی به آزادگان

تاریخ تصویب: ۱۳۷۰/۰۸/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۷۰/۰۹/۱۰

48760ت408ه – 1370.09.06

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1370.8.8 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تأیید ستاد رسیدگی به امور ‌آزادگان، در اجرای مواد (17)، (19) و (20) قانون حمایت از آزادگان (‌اسرای آزادشده) بعد از ورود به کشور مصوب 1368 و به استناد ماده (28) قانون مزبور‌ آیین‌نامه نحوه اعطای تخفیف‌های مالیات به آزادگان را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده 1 – درآمد آزادگان، حاصل از واحدهای تولیدی که دارای مجوز تأسیس از مراجع ذیربط باشند تا پنج (5) سال (‌از تاریخ بهره‌برداری) از پرداخت مالیات‌ معاف خواهد بود.

‌تبصره 1 – مفاد این ماده مانع اعمال سایر معافیتهای مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 نخواهد بود.

‌تبصره 2 – در صورت شمول ماده (81) قانون مالیاتهای مستقیم بر واحدهای تولید محصولات کشاورزی آزادگان مبداء محاسبه پنج (5) سال معافیت مالیاتی‌ موضوع این ماده در هر حال، تاریخ بهره‌برداری واحد تولیدی خواهد بود.


‌ماده 2 – [اصلاحی ۱۳۸۱/۳/۲۲]
هر یک از آزادگان از پرداخت (۵۰%) کل بدهی مالیاتی خود مربوط به سال آزادی و سالهای قبل از آن معاف می‌باشند. در صورتی که آزاده با مشکل مالیاتی مواجه باشد به تشخیص ممیز کل مالیاتی ذیربط، این معافیت برای بدهی مالیاتی سالهای بعد از آزادی وی نیز اعطا، می‌گردد.


‌ماده 3 – معرفی آزادگان جهت استفاده از تسهیلات این آیین‌نامه به عهده ستاد رسیدگی به امور آزادگان می‌باشد.


‌ماده 4 – به درخواست آزادگان در زمینه رسیدگی به امور مالیاتی آنان خارج از نوبت رسیدگی و اقدام خواهد شد.


‌ماده 5 – در صورت درخواست آزاده، بدهی مالیاتی او با رعایت مقررات ماده (167) قانون مالیاتهای مستقیم تقسیط می‌گردد.


‌ماده 6 – مرجع رسیدگی به اختلافات مالیاتی آزادگان در اجرای این آیین‌نامه هیأت حل اختلاف مالیاتی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم می‌باشد که عضو سوم‌ آن نماینده ستاد رسیدگی به امور آزادگان خواهد بود.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور