اصلاح روش‌های انجام کار اجرائیات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۱/۱۰/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۷۱/۱۰/۱۵

2030/دش – 15/10/1371

شورای عالی اداری در سی‌ و پنجمین اجلاس مورخ 2/10/1371 بنابر پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور به منظور اصلاح روش‌های انجام کار «اجرائیات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی» در جهت تسریع و تسهیل انجام امور و جلوگیری از اتلاف وقت مراجعین موارد ذیل را تصویب نمود:

1- وزارت کشور موظف است تا زمان احداث و راه‌اندازی مجتمع‌های اداری در جهت اجرای سیاست عدم تمرکز نسبت به ایجاد و توسعه واحدهای اجرائیات راهنمایی و رانندگی در مناطق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و شهرستان‌های تابعه استان تهران (کرج، شهریار، ورامین، دماوند و…) و سایر شهرستان‌های کشور اقدام نموده و واحدهای مذکور را به وسایل و تجهیزات مناسب کامپیوتری مجهز نماید به طوری که:
الف) صدور برگ صورت وضعیت و عدم خلاف رانندگی و استرداد گواهینامه‌های ضبط‌شده رانندگان متخلف در همان مناطق انجام شود.
ب) انتقال اطلاعات برگ‌های جریمه از مناطق راهنمایی و رانندگی به کامپیوتر مرکزی مربوطه در یک روز انجام پذیرد.

2- بانک‌ها و شعبه‌های پستی دریافت‌کننده جریمه موظفند فیش‌های دریافت جریمه را حداکثر ظرف مدت یک روز به مراکزی که از طرف ادارات راهنمایی و رانندگی تهران و شهرستان‌ها تعیین می‌شود ارسال نمایند.

3- وزارت کشور و دادگستری جمهوری اسلامی ایران موظفند به منظور تسریع و تسهیل در امر رسیدگی به اعتراض متخلفین از مقررات راهنمایی و رانندگی، نسبت به ایجاد شعب دادگاه کیفری 2 در کلیه مناطق راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ساعات اداری و غیراداری اقدام نمایند.

4-نیروی انتظامی موظف است در صورت تغییر محل سکونت مالک وسیله نقلیه حداکثر ظرف مدت 3 ماه نسبت به تعویض پلاک خودرو مربوطه به پلاک شهرستان محل سکونت اقدام و چنانچه مالک خودرو پس از مهلت مقرر نسبت به تعویض پلاک اقدام ننماید با متخلف برابر مقررات مربوطه رفتار نماید.

تبصره 1) وزارت کشور موظف است در صورت نیاز به اصلاح مقررات ذیربط اقدام نماید.

تبصره 2) نیروی انتظامی موظف است به طریق مقتضی مالکان وسایل نقلیه را از مقررات فوق آگاه نماید.

5- وزارت کشور می‌تواند به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات راهنمایی و رانندگی به متقاضیان از قبیل صدور گواهینامه رانندگی، امور اجرائیات، تصادفات معاینه فنی خودروها، شماره‌گذاری وسایل نقلیه از خدمات کارشناسی افسران بازنشسته واجد صلاحیت و کاردان‌های فنی راهنمایی و رانندگی طبق قوانین و مقررات مربوطه و یا از خدمت افسران شاغل در خارج از ساعات اداری با پرداخت حق‌الزحمه مناسب استفاده نماید.

6-وزارت پست و تلگراف و تلفن موظف است ضمن همکاری با وزارت کشور تسهیلات لازم با به منظور ایجاد خطوط ارتباطی و راه‌اندازی سیستم‌های کامپیوتری مورد نیاز واحدهای اجرائیات فراهم نماید.

7- وزارت کشور و دادگستری جمهوری اسلامی ایران موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند که سوابق نگهداری‌شده در لیست‌های کامپیوتری مربوط به برگ‌های جریمه در دادگاه‌های کیفری 2 قابل استناد باشد و از نگهداری سوابق برگه‌های جریمه به صورت غیرکامپیوتری خودداری شود.

8- وزارت کشور و وزارت پست و تلگراف و تلفن با ایجاد تمهیدات لازم پس از تحقق بندهای 1 و 2 این مصوبه تسهیلاتی فراهم نمایند تا متقاضیان بتوانند در صورت تمایل با استفاده از خدمات پستی نسبت به اخذ برگ صورت وضعیت و عدم خلاف رانندگی اقدام نمایند.

9- وزرای کشور، پست و تلگراف و تلفن و دادگستری جمهوری اسلامی ایران حسب مورد مسئول اجرای مفاد این مصوبه می‌باشند و موظفند حداکثر ظرف مدت 3 ماه تمهیدات لازم را جهت اجرای این مصوبه فراهم نموده و گزارش پیشرفت کار را هر 3 ماه یکبار به دبیرخانه شورای عالی اداری ارائه نمایند.

سیدمنصور رضوی
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری