‌قانون حذف تبصره 2 ماده 149 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و الحاق 4 تبصره به آن

تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۰۱/۱۵

‌ماده واحده – تبصره 2 ماده 149 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی حذف و تبصره‌های ذیل به عنوان تبصره‌های 2، 3، 4، و 5 به آن ملحق‌ می‌گردد.

‌تبصره 2 – عضویت اعضای دیگر کمیسیونها در هیأت تحقیق و تفحص بلامانع است و تشخیص آن با کمیسیون ذیربط می‌باشد.

تبصره 3 – مهلت انجام تحقیق و تفحص به مدت دو ماه بوده و در صورت ضرورت با درخواست هیأت تحقیق و تفحص و تصویب هیأت رییسه‌ مجلس شورای اسلامی حداکثر تا شش ماه قابل تمدید است.

‌تبصره 4 – در صورت احراز تخلف توسط هیأت تحقیق و تفحص مراتب حسب مورد برای پیگیری به کمیسیون اصول 88 و 90 ارجاع و کمیسیون‌ مذکور متخلف را به محاکم قضایی جهت پیگیری معرفی می‌نماید.
‌هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری و دادگاه صالحه موظفند حسب مورد به تقاضای کمیسیون فوق‌الذکر خارج از نوبت و برابر مقررات رسیدگی کرده و‌ نتیجه را به کمیسیون مربوطه اعلام نماید.
‌تحقیق و تفحص در مورد آن دسته از نهادهایی که تحت امر مستقیم مقام معظم رهبری هستند با اجازه معظم‌له انجام خواهد شد.
‌تبصره 5 – مسئولان دستگاه موضوع تحقیق و تفحص و کلیه دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نهادهای انقلاب اسلامی موظف به فراهم نمودن امکانات‌ و تسهیلات مورد نیاز هیأت و در اختیار گذاردن اطلاعات و مدارک درخواستی هیأت می‌باشند و در صورت عدم همکاری مسئولان دستگاه ذیربط‌ متخلف و مجرم محسوب می‌گردند و کمیسیون اصول 88 و 90 در صورتی که هیأت تحقیق و تفحص شکایت نماید طبق مقررات قانونی رسیدگی‌خواهد کرد.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده (‌شامل حذف یک تبصره و الحاق چهار تبصره) در جلسه روز یکشنبه نهم اسفند ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو‌ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1371.12.16 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – علی‌اکبر ناطق نوری