‌آیین‌نامه اجرایی ماده 1 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور

تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۰۴/۰۱

4448ت60ه – 1372.03.18


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1371.12.16 بنا به پیشنهاد .10.71.7767‌ و مورخ 1371.10.28 وزارت جهاد سازندگی و به استناد ماده (3) قانون حفظ و‌ حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور مصوب 1371 آیین‌نامه اجرایی ماده (1) قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


ماده 1 – گونه‌ها و مناطق استقرار ذخایر جنگلی موضوع ماده (1) قانون اعم از گونه‌های اصلی و گونه‌های پرستار و همراه از طریق سازمان جنگلها و مراتع کشور‌ مشخص شده، به منظور فوق آگهی خواهد شد.


‌ماده 2 – نیروهای انتظامی و مأمورین سازمان محیط زیست و سایر مراجع مکلفند همکاری لازم را جهت حفظ ذخایر مذکور با سازمان جنگلها و مراتع کشور‌ معمول دارند و مأمورین انتظامی موظفند به محض اطلاع از قطع غیر مجاز ذخایر جنگی و وقوع جرم مشهود نسبت به جلوگیری از فرار متهم و انحاء آثار جرم‌ اقدام کنند یا در صورت مشاهده مقطوعات و مواد مستحصله از آنها مراتب را صورتمجلس نموده، ضمن ضبط مقطوعات و مواد مستحصله، متخلف را به‌ مراجع قضایی معرفی کنند و نزدیکترین واحد اداره منابع طبیعی را جهت تحویل گرفتن مواد و تعقیب پرونده مطلع نمایند.


ماده 3 – معادل (30%) سی‌درصد از درآمد موضوع تبصره (4) ماده یک قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور که با توجه به قوانین مربوط‌ به قاچاق وصول می‌شود به نسبتهای مندرج در زیر تقسیم می‌شود:
1 – مأمورین کاشف سازمان 45 درصد
2 – مأمورین انتظامی و مأموران محیط زیست 30 درصد
3 – مخبرین 25 درصد

‌تبصره 1 – مخبر کسی است که وقوع جرم را به مأموران وزارت جهاد سازندگی – سازمان جنگلها و مراتع کشور – اطلاع دهد. در صورتی که مخبر بخواهد نام او‌ محفوظ بماند یا به نظر مأموران وزارت جهاد سازندگی و سازمان جنگلها و مراتع کشور افشای نام مخبر مصلحت نباشد. نام او با ذکر مطلب در صورتمجلس‌ محفوظ خواهد ماند.

‌تبصره 2 – در صورتی که کسی به دو عنوان ذی سهم باشد فقط حق دریافت سهم زیادتر را خواهد داشت.

‌تبصره 3 – در صورت تعدد مأمورین کاشف، مأمورین انتظامی و مخبرین، سهم مقرر بین آنان به تساوی تقسیم خواهد شد.

‌تبصره 4 – سهمیه‌های مقرر در این ماده در صورتی پرداخت خواهد شد که پرونده‌های امر منتهی به صدور کیفر خواست شده باشد.

‌تبصره 5 – سازمان جنگلها و مراتع کشور مکلف است هر ساله میزان درآمد موضوع تبصره (4) ماده (1) قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی‌ کشور را طبق اعلامیه خزانه‌داری کل جهت پیشنهاد در لایحه بودجه به سازمان برنامه و بودجه اعلام نماید.


‌ماده 4 – سازمان برنامه و بودجه مکلف است اعتبار مربوط به اجرای این ماده قانون را حسب پیشنهاد وزارت جهاد سازندگی هر ساله در بودجه عمومی کشور‌ تأمین و منظور نماید.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور