‌قانون اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران [مصوب ۱۳۷۲]

تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۰۲/۱۱

‌ماده واحده – مواد قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۴، به شرح زیر اصلاح و در صورت تأمین مقدمات لازم جهت‌ اجرای کامل قانون مذکور لازم‌الاجرا می‌باشد در غیر این صورت قانون قبلی تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری به قوت خود باقی است:

1 – متن زیر به عنوان ماده 9 به فصل اول الحاق و شماره ماده 9 فصل دوم به ماده 10 تغییر می‌یابد:
‌ماده 9 – سیستم کامپیوتری انتخابات باید به نحوی طراحی و اجرا شود که دسترسی به نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای آن در کلیه مراحل انتخابات بدون‌ حضور نمایندگان شورای نگهبان میسر نباشد. تصمیمات لازم جهت حفظ نرم‌افزارها و سخت‌افزارها مشترکاً توسط شورای نگهبان و وزارت کشور‌ اتخاذ می‌شود و کلیه نسخه‌های نزم‌افزاری قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان رسیده و مهر و موم (‌قفل نرم‌افزاری) می‌شود تا در زمان مورد توافق با‌حضور نمایندگان شورای نگهبان و وزارت کشور روی سیستمهای کامپیوتری هر حوزه انتخاباتی نصب و راه‌اندازی گردد. هر گونه تغییر در نرم‌افزارها‌باید با اطلاع و تأیید شورای نگهبان انجام گیرد.

2 – ماده 10 و تبصره‌های 1 و 2 ماده 19 و بندهای 3 و 4 ماده 25 و بند 9 ماده 26 حذف می‌شود.

3 – در تبصره 2 ماده 26 عبارت “‌قبل از قرائت آراء” حذف و عبارت “‌به قید قرعه” جایگزین آن می‌شود.

4 – ماده 27 حذف می‌شود.

5 – ماده 28 به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌ماده 28 – در صورتی که در برگ رأی نام بیش از یک نفر نامزده نوشته و یا علامت‌گذاری شده باشد برگ رأی باطل است ولی جزو آرای مأخوذه‌محسوب خواهد شد.

6 – در بند 11 ماده 33 عبارت “‌نوشتن اسم کاندیدای معین در ورقه رأی “‌حذف و عبارت” انتخاب کاندیدای معین” جایگزین آن می‌شود و عبارت”‌به رأی‌دهنده” به آخر این بند اضافه می‌گردد:

7 – تبصره ذیل ماده 38 به تبصره 1 تبدیل و یک تبصره به عنوان تبصره 2 به شرح زیر به آن اضافه می‌شود:
‌تبصره 2 – در صورت حضور دادستان در محل نامبرده مکلف است شخصاً در جلسات هیأت اجرایی شرکت نماید.

8 – مواد 51 و 52 حذف می‌شود.

9 – در ماده 55 کلمه “‌رسماً” به کلمه “‌کتباً” و عبارت “‌فتوکپی کلیه اوراق شناسنامه” به عبارت “‌تصویر کلیه صفحات شناسنامه” تغییر می‌یابد و بعد‌ از کلمه “‌پرسشنامه” عبارت “‌اعلام داوطلبی” اضافه می‌شود و یک تبصره به شرح زیر به آن الحاق می‌گردد:
‌تبصره – هر یک از داوطلبان ریاست جمهوری در صورت تمایل به انصراف از داوطلبی باید شخصاً و یا از طریق نماینده تام‌الاختیار خود و به صورت‌کتبی انصراف خود را به وزارت کشور اعلام نمایند.


‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده (‌شامل نه مورد حذف و اصلاح) در جلسه روز سه شنبه هفدهم فروردین ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و دو مجلس‌ شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1372.1.22 به تأیید شورای نگهبان رسیده باشد.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی – علی‌اکبر ناطق نوری