‌آیین‌نامه معاملات مرکز سنجش از دور ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۷۲/۰۴/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۰۶/۰۱

7956ت156ه – 1372.05.23

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1372.4.16 بنا به پیشنهاد شماره 900.127.389 مورخ 1372.2.22 وزارت پست و تلگراف و تلفن (‌مرکز سنجش از دور‌ ایران) و به استناد تبصره
ماده واحده قانون تأسیس مرکز سنجش از دور ایران مصوب 1370 آیین‌نامه معاملات مرکز سنجش از دور ایران را به شرح زیر تصویب‌ نمود:

‌فصل اول: کلیات

‌ماده 1 – مرکز سنجش از دور ایران که در این آیین‌نامه به اختصار مرکز نامیده می‌شود موظف است کلیه معاملات خود را اعم از خرید، فروش، اجاره و استیجار،‌ واگذاری، پیمانکاری، اجرت کار خدمات، مشاوره و غیره جز در مواردی که مشمول مقررات استخدامی می‌شود بر اساس مقررات این آیین‌نامه انجام دهد مگر‌ در موارد زیر:

1 – معاملاتی که طرف معامله وزارتخانه یا مؤسسه دولتی یا شرکت دولتی باشد.

2 – در مورد معاملات با نهادها و مؤسسات و شرکتهای مشروح زیر که انجام آنها با تشخیص و مسئولیت مدیر عامل مرکز یا مقام مجاز از طرف او مقرون به‌صرفه و صلاح مرکز باشد.
1 – 2 – معاملات با مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و مؤسسات تابع که بیش از 50% سهام یا سرمایه یا مالکیت آنها متعلق به مؤسسات و نهادهای‌ مذکور باشد.
2 – 2 – معاملات با شرکتهای تعاونی مصرف، مسکن و اعتبار کارکنان وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی که بر اساس قوانین و مقررات ناظر بر‌ تعاونی‌ها، تشکیل و اداره می‌شوند.
3 – 2 – معاملات با شرکتها و مؤسسات تعاونی تولید و توزیع که تحت نظارت مستقیم دولت تشکیل و اداره می‌شوند.

3 – خرید اموال و دارایی و لوازم مصرفی و استفاده از خدمات کارشناسان خارجی و داخلی و حق‌التحقیق و حق‌التألیف و حق‌الترجمه و حقوقی که به تشخیص‌ مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او منحصر به فرد باشد.

‌تبصره ـ [الحاقی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]
استخدام کارشناسان خارجی با رعایت ماده (۱۲۷) قانون کار صورت می‌گیرد.

4 – خرید یا استیجار اموال غیر منقول یا استیجار اموال منقول که حسب مورد به تشخیص و مسئولیت مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او و با کسب نظر‌ کارشناس رسمی دادگستری یا کارشناس خیره و متعهد رشته مربوط منتخب مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او انجام خواهد شد.
5 – خرید خدمات هنری با رعایت موازین اسلامی و صنایع مستظرفه و خدمات کارشناسی با
تأیید کارشناس منتخب و تأیید مدیر عامل مرکز.
6 – خرید کالاهای انحصاری دولتی یا سایر کالاهایی که دارای فروشنده انحصاری
می‌باشند و برای آنها از طرف دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی نرخهای معینی تعیین‌ و اعلام شده است.
7 – خرید کالاهای مورد مصرف روزانه که در محل از طرف دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی یا شهرداریها یا سایر مراجع قانونی مربوط برای آنها نرخ ثابتی تعیین شده‌ باشد.
8 – خرید کالاهای ساخت کارخانه‌های داخلی و کرایه حمل و نقل بار از طریق زمینی که
از طرف دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط بار آنها نرخ تعیین شده باشد.
9 – کرایه حمل و نقل هوایی و دریایی، هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.
10 – معاملات مربوط به تعمیر تجهیزات و سخت‌افزارها و ماشین‌آلات ثابت و متحرک به
تشخیص و مسئولیت مدیر عامل مرکز یا مقامات مجاز از طرف او‌ انجام خواهد شد.
11 – خرید قطعات یدکی و تجهیزات تکمیلی برای تعویض یا تکمیل سخت‌افزارها و
ماشین‌آلات ثابت و متحرک همچنین ادوات و وسایل اندازه‌گیری و لوازم‌ آزمایشگاهی
علمی و فنی و نظایر آن که پس از تعیین بهای مورد معامله توسط حداقل یک نفر کارشناس
خبره و متعهد رشته مربوط به انتخاب مدیر عامل یا‌ مقامات مجاز از طرف او و تأیید مقامات مذکور در این بند انجام خواهد شد.
12 – معاملات مربوط به چاپ و صحافی که بر اساس آیین‌نامه مصوب هیأت وزیران انجام خواهد شد.

‌تبصره 1 – در مورد بندهای (1) و (2) این ماده انجام معامله بدون رعایت تشریفات
مناقصه و مزایده مشروط بر آن است که فروشنده مورد معامله را در اختیار‌داشته باشد
یا تولیدکننده کالا یا انجام‌دهنده خدمات مورد معامله باشد یا این که وظیفه تهیه و
توزیع و فروش مورد معامله را بر عهده داشته باشد.

‌تبصره 2 – در مورد معاملات بندهای (3) و (4) این ماده قیمت مورد معامله از طرف
کارشناس منتخب مدیر عامل تعیین و پس از موافقت مدیر عامل یا کسانی‌که از طرف او
مجاز هستند معامله انجام خواهد شد در مورد معاملات موضوع بند (5) اگر تعرفه‌ای که
طبق مقررات به تصویب مقامات مجاز رسیده وجود‌داشته باشد طبق تعرفه، در غیر این
صورت طبق قسمت اول این تبصره عمل خواهد شد. در مورد بند (8) در صورت وجود تفاوت
بین نرخ تعیین شده و قیمت‌بازار آزاد به تشخیص و مسئولیت مدیر عامل یا مقام مجاز
از طرف او مابه‌التفاوت قابل پرداخت می‌باشد.

‌ماده 2 – مرکز حق استفاده از کلیه درآمدهای بدست‌آمده و کمکهای خود اعم از ارزشی و ریالی همچنین مانده وجوه مصرف نشده سنوات قبل را در قالب بودجه‌ مصوب به صورت سالانه خواهد داشت.

‌ماده 3 – هیأت مدیره مرکز صلاحیت واحدهای مختلف مرکز در انجام معاملات را تعیین خواهد نمود و واحدهای مزبور موظفند معاملات خود را بر اساس‌ مقررات این آیین‌نامه انجام دهند.

‌ماده 4 – به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد انجام کلیه معاملات مرکز به جز مواردی که طبق آیین‌نامه ترتیب دیگری برای آنها مقرر شده است کمیسیون‌ معاملات مرکب از سه نفر به شرح زیر تشکیل می‌شود:
‌الف – یک نفر به انتخاب هیأت مدیره و مدیر عامل مرکز.
ب – ذی‌حساب و مدیر کل امور مالی مرکز یا نماینده او.
ج – رییس قسمت تقاضاکننده مورد معامله یا نماینده او.

‌تبصره – در مواردی که معامله مربوط به امور تخصصی باشد حضور یک نفر کارشناس متخصص به انتخاب مرکز در کمیسیون معاملات ضرورت دارد.

‌ماده 5 – کمیسیون معاملات موضوع ماده (4) این آیین‌نامه دارای وظایف زیر می‌باشد:
‌الف – تهیه و تصویب شرایط و فرم قراردادها و مشخصات پیشنهادی واحدهای ذی‌ربط مرکز.
ب – تعیین برنده مناقصه یا مزایده
ج – نگهداری فهرست کامل اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی داوطلب انجام معامله با مرکز (‌واجدین صلاحیت).
‌د – رسیدگی به موارد تخلف یا شکایات مطرح شده در اجرای مقررات این آیین‌نامه و ارائه گزارش لازم به هیأت مدیره جهت اتخاذ تصمیم مقتضی.

‌تبصره – در انجام معاملات مرکز باید نوع، جنس، کیفیت، دوام، سرویس و نگهداری، مدت تحویل، بها و شرایط پرداخت و تضمینهای لازم و به طور کلی صرفه‌ و صلاح مرکز از هر لحاظ رعایت شود.

‌ماده 6 – تصمیمات کمیسیون معاملات با اکثریت آرا معتبر خواهد بود. هر یک از اعضای کمیسیون معاملات که در اقلیت قرار می‌گیرد باید نظر خود را به طور‌ مستدل در صورت مجلس نوشته و ذیل آن را امضا نماید.

‌فصل دوم: معاملات (‌خرید)

‌ماده 7 – حد نصاب معاملات خرید مرکز اعم از کالا و خدمات و اطلاعات از حیث مبلغ به شرح زیر تقسیم می‌شود:
‌الف – معاملات جزیی: معاملاتی است که مبلغ آن از دو میلیون (2.000.000) ریال
تجاوز نکند.
ب – معاملات متوسط: معاملاتی است که مبلغ آن بین دو میلیون (2.000.000) ریال تا ده
میلیون (10.000.000) ریال باشد.
ج – معاملات عمده: معاملاتی است که مبلغ آن از ده میلیون (10.000.000) ریال بیشتر
باشد.
‌تبصره 1 – مبنای نصاب خرید در معاملات جزیی و متوسط، مبلغ مورد معامله و در مورد
معاملات عمده مبلغ برآورد است. هر گونه تغییرات آتی در حد نصاب‌معامله به وسیله
هیأت مدیره تعیین و به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید.
‌تبصره 2 – تقسیم یا تفکیک معامله به اجزای کوچکتر به طور که موجب تغییر در نصاب
گردد، ممنوع است.
‌ماده 8 – معاملات از طریق مناقصه به شرح زیر انجام می‌گیرد:
1 – معاملاتی جزیی به حداقل قسمت ممکن با تشخیص و مسئولیت مأمور خرید. در معاملات
جزیی مأمور خرید موظف است پس از تحقیق کامل از بهای کالا‌ یا کار مورد نیاز که به
وسیله فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار عرضه می‌گردد، معامله را با در نظر
گرفتن صرفه و صلاح مرکز انجام دهد و ذیل سند را با قید‌این که معامله با کمترین
قیمت ممکن انجام شده است با درج نام و نام خانوادگی و سمت خود و تاریخ، امضا نماید.
2 – معاملات متوسط به حداقل بهای ممکن با تشخیص و مسئولیت مأمور خرید و مسئول واحد
تدارکاتی مربوط در مرکز و تأیید مدیر عامل مرکز یا مقام مجاز‌از طرف وی انجام
می‌گیرد. در معاملات متوسط مأمور خرید از هر یک از فروشندگان کالا یا
انجام‌دهندگان کار که تعداد آنها در محل نباید کمتر از سه نفر باشد‌روی ورقه
جداگانه با رعایت مفاد ماده (8) این آیین‌نامه استعلام بهای کتبی به عمل می‌آورد و
با تأیید این که استعلام بها توسط او انجام شده است با قید تاریخ،‌نام، نام
خانوادگی و سمت هر یک از برگهای استعلام را امضا نموده و به انضمام صورت مقایسه
قیمتهای استعلام شده و در صورت لزوم با نمونه کالاهای‌ پیشنهادی، جهت اتخاذ تصمیم
به واحد مربوط ارائه می‌نماید. در صورتی که حداقل بهای بدست آمده از طریق استعلام،
با تشخیص و مسئولیت مأمور خرید و‌مسئول تدارکاتی واحد مربوط و تأیید مدیر عامل
شرکت یا مقام مجاز از طرف وی مناسب و عادلانه باشد، معامله با پیشنهاددهنده حداقل بها انجام خواهد شد.

‌تبصره – در مواردی که فروشنده کالا یا انجام‌دهنده کار در محل کمتر از سه نفر باشند مأمور خرید موظف است مراتب را در متن گزارشی که ارائه می‌دهد قید‌نماید.
3 – معاملات عمده با تشخیص مدیر عامل مرکز یا نماینده وی را طریق مناقصه عمومی یا
مناقصه محدود بر اساس ضوابط پیوست این آیین‌نامه انجام خواهد‌شد.

‌ماده 9 – ضوابط مربوط به استعلام بها به منظور انجام معاملات متوسط موضوع ماده (10) این آیین‌نامه به شرح زیر است:
1 – در برگ استعلام بها نوع و جنس کالا یا موضوع کار مورد معامله و مقدار و مشخصات
آن به طور وضوح تعیین و به فروشنده کالای یا انجام دهنده کار ارائه‌می‌گردد.
2 – فروشنده کالای یا انجام دهنده کار باید حداقل بهای مورد نظر خود را در برگ
استعلام درجه و با تعیین آدرس و تاریخ امضا نماید. در صورتی که قیمت‌پیشنهادی
مربوط به دوره زمانی مشخص باشد این دوره زمانی نیز لازم است در برگ استعلام درج گردد.
3 – مأمور خرید و مسئولین ذی‌ربط با توجه به مدت اعتبار بهای پیشنهاد شده در برگ
استعلام باید طوری عمل نمایند که به علت انقضای مدت و عدم انجام به‌موقع معامله
خسارتی متوجه مرکز نگردد.
4 – استعلام بها باید از تولیدکنندگان، فروشندگان یا انجام‌دهندگان اصلی کالا یا
کار مورد درخواست به عمل آید و حتی‌المقدور از معامله یا اشخاصی که‌حق‌العمل کاری
یا دست دوم می‌باشند اجتناب گردد.
5 – در صورتی که فروشنده کالای یا انجام دهنده کار از تکمیل یا امضای برگ استعلام
خودداری نماید مأمور خرید مکلف است مراتب را با ذکر نام و نشانی‌فروشنده کالا یا
انجام‌دهنده کار و بهای پیشنهادی که شفاهاً اظهار نموده است در گزارش قید نماید.

‌فصل سوم: ترتیب تحویل کالا یا خدمات مورد معامله

‌ماده 10 – تحویل کالا یا کار انجام شده در مورد معاملات جزیی به وسیله و با مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کالای یا کار و نماینده قسمت تقاضاکننده کار‌ خواهد بود.

‌ماده 11 – تحویل کالا یا کار انجام شده در مورد معاملاتی متوسط به وسیله و با
مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کالای یا کار و نماینده قسمت تقاضاکننده‌ می‌باشد
و از طریق صورتمجلس که به امضای انباردار یا تحویل گیرنده کالا، تحویل دهنده و
نماینده واحد درخواست‌کننده می‌رسد، انجام می‌شود.

‌ماده 12 – تحویل کالا یا کار انجام شده در مورد معاملات عمده به وسیله و با
مسئولیت انباردار یا تحویل گیرنده کالای یا کار و نماینده واحد درخواست کننده
و‌ نماینده دیگری که از طرف مدیر عامل مرکز یا مقام مجاز از طرف او تعیین و معرفی
می‌شود از طریق تنظیم صورتمجلس خواهد بود در مواردی که کالای یا کار‌تحویل شده از
حیث کمیت و کیفیت طبق مشخصات یا نمونه نباشد در صورتمجلس جهت اقدامات بعدی قید می‌گردد.

‌تبصره 1 – صورت مجلس موضوع این ماده در مورد معاملات داخلی لازم است به وسیله
تحویل دهند، انباردار یا تحویل گیرنده، نماینده واحد درخواست‌کننده‌ و نماینده
منتخب مدیر عامل مرکز یا مقام مجاز از طرف وی امضا گردد.

‌تبصره 2 – در مورد معاملات خارجی برای تحویل کالا یا کار انجام شده به جای تحویل‌دهنده حضور و امضای نمایندگان بیمه و واحد تدارکات مرکز الزامی‌ است.

‌ماده 13 – در صورتی که امضاکنندگان صورتمجلس از لحاظ مشخصات کالا یا کار مورد
تحویل اختلاف نظر داشته باشند در مورد معاملاتی متوسط و عمده هر‌یک از مسئولان
مذکور نظر خود را در صورت مجلس قید خواهد کرد در این صورت تحویل مورد معامله به ترتیبی که مدیر عامل مرکز مشخص می‌نماید انجام‌ خواهد شد.

‌ماده 14 – برای کالاهای تحویل شده به انبار در تمام موارد باید قبض انبار که
دارای شماره مسلسل و شماره ثبت دفتر واردات انبار باشد صادر گردد و به امضای‌تحویل‌دهنده و انباردار برسد.

‌تبصره – در مواردی که کالای یا کار در خارج از انبار تحویل می‌گردد و به انبار
مرکز وارد نمی‌شود، با در نظر گرفتن مفاد مواد (10)، (11)، (12) این آیین‌نامه
و‌ تبصره‌های آن حسب مورد اقدام خواهد شد و تحویل گیرنده کالا یا کار به جای
انباردار تکالیف مربوط را انجام می‌دهد و رسید یا صورتمجلس مربوط حسب‌مورد مبنای صدور قبض انبار و حواله انبار قرار خواهد گرفت.

‌ماده 15 – در صورتی که در شرایط معامله برای تحویل مورد معامله علاوه بر آن چه که
در مواد (10) الی (14) تعیین شده است تکالیف دیگری نیز پیش‌بینی‌ شده باشد اجرای آنها نیز ضروری است.

‌ماده 16 – در صورتی که پس از ورود کالا به گمرکات کشور و اخذ اسناد حمل و انجام اقدامات لازم، ترخیص و تحویل کالا به انبار به بعد موکول گردد، پس از‌ تطبیق کالای با پروفرمای فروشنده و اطمینان از صحت اسناد حمل به پیشنهاد واحد مربوط و تأیید مدیر عامل مرکز، ضمانت‌نامه یا تضمین حسن انجام معامله‌فروشنده آزاد خواهد شد.

‌فصل چهارم: معاملات فروش

‌معاملاتی فروش به شرح زیر تقسیم می‌شوند:
‌الف – فروش کالای تولید شده و حق آبونمان و خط اطلاعاتی.
ب – فروش خدمات و مشاوره و آموزش و تبلیغات و اوقات کامپیوتری.
ج – فروش و واگذاری اموال.

‌در خصوص معاملاتی بندهای (‌الف) و (ب) و ضوابط فروش و قیمت‌گذاری مربوط به آنها بر اساس مصوبه هیأت مدیره مرکز به شرط آن که وجود دریافتی به‌ حساب تمرکز وجود درآمد واریز گردد اقدام خواهد شد. در مورد بند ( ج) و سایر معاملات به طریق زیر عمل می‌شود:

‌ماده 17 – معاملات فروش مرکز شامل فروش اشیای فرسوده، مستعمل یا زاید بر احتیاج مرکز به تشخیص مدیر عامل مرکز می‌باشد که از حیث مبلغ مشابه‌ معاملات خرید موضوع ماده (7) این آیین‌نامه به سه دسته معاملات جزیی، معاملات متوسط، معاملات عمده تقسیم می‌گردد.

‌تبصره – مبنای نصاب فروش در هر یک از سه دسته معاملات جزیی متوسط و عمده مبلغ ارزیابی کارشناس منتخب مدیر عامل مرکز یا مقام مجاز از طرف وی‌ می‌باشد.

‌ماده 18 – معاملات از طریق مزایده و به شرح زیر انجام می‌پذیرد:
1 – معاملات جزیی به حداکثر قیمت ممکن و به تشخیص و مسئولین مأمور فروش انجام می‌شود. مأمور فروش مکلف است به داوطلبان معامله مراجعه و پس‌ از تحقیق کامل نسبت به قیمتها با رعایت صرفه مرکز معامله را انجام دهد و اسناد و مدارک مربوط را با تأیید این که معامله به بیشترین قیمت ممکن انجام شده‌ است، با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت خود و تاریخ، امضاء نماید.

2 – معاملات متوسط از طریق حراج و با رعایت ضوابط زیر انجام می‌گیرد:
‌الف – اطلاعات کلی در مورد نوع، مشخصات، مقدار مورد معامله و روز و ساعت محل حراج و سایر شرایطی که لازم است از طریق انتشار آگهی در روزنامه‌ کثیرالانتشار و در صورت ضرورت به وسایل و طرق انتشاراتی دیگر از قبیل رادیو یا تلویزیون یا الصاق آگهی در معابر به اطلاع عموم می‌رسد.
ب – قیمت پایه حراج، از قیمت ارزیابی مورد معامله که به وسیله کارشناس منتخب مدیر عامل مرکز تعیین می‌گردد شروع می‌شود.
ج – مورد معامله به خریداری که بالاترین قیمت را پیشنهاد کند واگذار می‌شود.
‌د – در مواردی که حداقل به قیمت پایه حراج، داوطلب نباشد مورد معامله مجدداً ارزیابی می‌شود.

ه – [حذفی ۱۳۷۸/۱۲/۱۸]

3 – معاملات عمده از طریق مزایده عمومی انجام می‌پذیرد.

‌تبصره 1 – اطلاعات کلی راجع به نوع و مشخصات و مقدار مورد معامله و محل رویت، همچنین محل و کیفیت تحویل آنها از طریق آگهی مزایده به اطلاع عموم‌ می‌رسد.

‌تبصره 2 – سایر ضوابطی که در پیوست این آیین‌نامه در مورد انجام مناقصه پیش‌بینی شده است در صورتی که به تشخیص کمیسیون معاملات با عمل مزایده‌ منطبق باشد برای انجام معاملات عمده از طریق مزایده لازم‌الاجرا است.

‌تبصره 3 – در صورتی که به کالای فروخته شده مالیات و حقوق و عوارض گمرکی تعلق گیرد همچنین در خصوص هزینه‌های چاپ آگهی و مانند اینها، برنده‌ مزایده موظف است قبل از تحویل کالا از انبار مرکز آنها را پرداخت نماید.

‌تبصره 4 – هنگام تحویل کالا به برنده مزایده، حضور انباردار الزامی است.

‌فصل پنجم – سایر مقررات

‌ماده 19 – در مواردی که انجام معاملات خرید متوسط از طریق استعلام بها مقدور نباشد با تأیید مدیر عامل مرکز با کمترین بهای ممکن به تشخیص و مسئولیت‌ کارپرداز و مسئول واحد تدارکاتی و تأیید مدیر عامل مرکز یا مقام مجاز از طرف وی معامله به طریق مقتضی انجام خواهد شد.

‌ماده 20 – میزان پیش پرداخت نباید از 25% مبلغ معامله تجاوز کند و در قبال احد تضمین کافی به تشخیص مدیر عامل یا مقام مجاز از طرف او پرداخت‌ می‌گردد.

‌ماده 21 – واحدهای تابع مرکزی در حدود اختیارات خود یا با تصویب کمیسیون معاملات می‌توانند معاملات خود را طبق ماده (22) این آیین‌نامه بدون رعایت‌ تشریفات مناقصه یا مزایده انجام دهند.

‌ماده 22 – در مواردی که انجام معاملات در مورد عملیات جاری و عمرانی بر اساس
گزارش توجیهی مرکز از طریق مناقصه یا مزایده به تشخیص هیأت مرکب از‌مدیر عامل،
ذی‌حساب و مدیر کل امور مالی مرکز و یک نفر به انتخاب مجمع عمومی مرکز میسر یا به
مصلحت نباشد می‌توان معامله را به طریق دیگری انجام‌ داد و در این صورت هیأت مزبور
با رعایت صرفه و صلاحی مرکز نحوه انجام اینگونه معاملات را با رعایت سایر مقررات
مربوط در هر مورد یا به طور کلی برای‌یک نوع کالا یا خدمت، تعیین و اعلان خواهد نمود.

‌تبصره 1 – جلسات هیأت موضوع این ماده با حضور کلیه اعضا تشکیل می‌شود و تصمیمات آن با رأی اکثریت اعضا معتبر خواهد بود.

‌تبصره 2 – در صورتی که مبلغ معامله بیش از یکصد میلیون (100.000.000) ریال باشد انجام معامله پس از تصویب هیأت سه نفره باید به تأیید رییس مجمع‌عمومی مرکز برسد.

‌تبصره 3 – در صورتی که مبلغ معامله بیش از دویست میلیون (200.000.000) ریال باشد انجام معامله پس از تصویب هیأت سه نفره موکول به پیشنهاد رییس‌ مجمع عمومی مرکز و تأیید شورای اقتصاد خواهد بود.

‌ماده 23 – مرکز موظف است مایحتاج خود را در زمان مناسب پیش‌بینی کند و در فصل مناسب تهیه و تدارک نماید.

‌ماده 24 – اخذ نمایندگی ارتباط با مجامع و اتحادیه‌های جهانی یا منطقه‌ای مربوط و سرمایه‌گذاریها و مشارکت به هر طریقی باید با تصویب هیأت مدیره انجام‌پذیرد.

‌ماده 25 – انجام معاملات از محل اعتبارات طرح‌های عمرانی مشمول مقررات عمومی طرح‌های عمرانی کشور می‌باشد.

‌ماده 26 – هر گونه تغییر و اصلاح در این آیین‌نامه و ضوابط پیوست (‌موضوع بند 3 ماده 10 اساسنامه مرکز) به پیشنهاد هیأت مدیره و تأیید وزارت امور اقتصادی‌و دارایی و تصویب هیأت وزیران انجام خواهد شد.

‌ماده 27 – مواردی که در این آیین‌نامه پیش‌بینی نشده است تابع آیین‌نامه معاملات دولتی می‌باشد.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور