‌آیین‌نامه چگونگی اجرای وظایف هیأت عالی نظارت سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۲/۰۵/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۰۶/۱۴

8400ت180ه – 1372.06.02

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1372.5.20 بنا به پیشنهاد شماره 8703 مورخ 1372.3.26 وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (25) قانون تأسیس‌ سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملکی و اساسنامه آن – مصوب 1370 – آیین‌نامه چگونگی اجرای وظایف هیأت عالی نظارت سازمان جمع‌آوری و فروش‌ اموال تملیکی را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده 1 – تعاریف
‌الف – سازمان: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی.
ب – هیأت: هیأت عالی نظارت سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی.
ج – وظایف هیأت: وظایف مندرج در ماده (23) قانون تأسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و تبصره آن می‌باشد.

‌ماده 2 – هیأت، دبیرخانه مستقلی خواهد داشت که عهده‌دار امور اجرایی مربوط به وظایف هیأت می‌باشد و زیر نظر مستقیم رییس هیأت یا معاون ایشان اداره‌ خواهد شد.

‌ماده 3 – هیأت برای انجام وظایف خود می‌تواند از خدمات کارشناسان و مشاوران استفاده نماید.

‌تبصره – کلیه هزینه‌های مربوط به خدمات کارشناسی و مشاوره‌ای از قبیل حق‌الزحمه، دستمزد، حق مأموریت و غیره با تأیید رییس هیأت طبق مقررات توسط‌ سازمان پرداخت خواهد شد.

‌ماده 4 – هیأت در اجرای وظایف مربوط می‌تواند اعضا یا نمایندگان منتخب هیأت را برای بازدید، بررسی و تهیه گزارش به بخش‌های مختلف سازمان اعزام‌ نماید.

‌ماده 5 – هیأت در اجرای وظایف خود حق مراجعه به اسناد و مدارک سازمان از قبیل دفاتر، پرونده‌ها، صورت‌های مالی، قراردادها، مکاتبات و گزارش‌ها‌ را خواهد داشت و سازمان مکلف است اسناد و مدارک مورد درخواست هیأت را در اسرع وقت در اختیار هیأت قرار دهد.

‌ماده 6 – هر گاه هیأت یا هر یک از اعضای آن در جریان رسیدگی و تطبیق با قوانین و مقررات مربوط، اشتباهات یا تخلفات یا بی‌ترتیبی دیگری را مشاهده نماید‌ مورد را جهت اقدام لازم به مدیر عامل سازمان اعلام می‌نماید و مدیر عامل سازمان مکلف است نتیجه اقداماتی را که در این مورد به عمل می‌آورد به هیأت اعلام‌نماید.

‌ماده 7 – سازمان مکلف است تاریخ تشکیل جلسه‌های مربوط به انجام معاملات اعم از حراج، مزایده، مناقصه و سایر روش‌هایی که از طرف سازمان انجام‌ می‌شود قبلاً به اطلاع هیأت برساند.

‌ماده 8 – سازمان مکلف است نسخه از صورت جلسات و مصوبات هیأت مدیره را بلافاصله به هیأت ارسال نماید.

‌ماده 9 – سازمان مکلف است وضعیت کالاهای امحایی و علت امحای آنها را به هیأت گزارش نموده و تاریخ تشکیل جلسه امحای کالاها را قبلاً به اطلاع هیأت‌ برساند.

‌ماده 10 – هیأت می‌تواند در صورت لزوم از مدیر عامل یا اعضای هیأت مدیره سازمان دعوت به عمل آورد که در جلسه‌های هیأت شرکت نمایند.

‌ماده 11 – جلسات هیأت با حضور حداقل سه نفر از اعضا که یک نفر از آنان رییس یا معاون هیأت خواهد بود رسمیت خواهد یافت.

‌ماده 12 – خلاصه مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه توسط دبیر هیأت در دفتر صورت جلسات ثبت می‌گردد و کلیه اعضای حاضر در جلسه آن را امضا‌ خواهند نمود،
تصمیمات اتخاذ شده در جلسه با رأی موافق سه نفر لازم‌الاجرا خواهد بود و نظرات مخالف در صورت جلسه قید خواهد شد.

‌ماده 13 – تعداد، تاریخ و چگونگی تشکیل جلسات با توجه به حجم کار و سایر ضرورت‌ها با نظر هیأت تعیین خواهد شد.

‌ماده 14 – هر یک از اعضای هیأت می‌تواند به صورت کتبی تشکیل جلسه هیأت را به طور فوق‌العاده “‌متضمن موضوع مشخص” از رییس هیأت درخواست‌ نماید و رییس هیأت موظف است حداکثر ظرف مدت یک هفته جلسه هیأت را به طور فوق‌العاده بنا به درخواست عضو متقاضی تشکیل دهد.

‌تبصره – کلیه موضوعات اعلام شده به رییس هیأت در دستور جلسه قرار می‌گیرد و اولویت بحث و بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به مطالب دستور جلسه، در‌جلسه مورد اخذ تصمیم قرار خواهد گرفت.

‌ماده 15 – کلیه گزارش‌ها و مکاتباتی که با نام هیأت تهیه می‌شود باید به امضای رییس هیأت باشد.

‌ماده 16 – رییس هیأت می‌تواند در صورت لزوم بخشی از اختیارات خود را به معاون هیأت تفویض نماید.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور