بازنگری تشکیلات وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان‌های وابسته به آن [تغییر نام سازمان زمین شهری و ایجاد سازمان ملی زمین و مسکن] [ایجاد سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی]

تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۰۶/۲۰

3510/دش – ۱۳۷۲/۶/۱۵

شورای عالی اداری در چهل‌ و پنجمین اجلاس مورخ 9/6/1372 بنابه پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به منظور اصلاح ساختار و منطقی‌ کردن تشکیلات وزارت مسکن و شهرسازی و حذف تشکیلات غیرضرور و تمرکز وظایف و فعالیت‌های موازی و مشابه و متجانس و در جهت دستیابی به اهداف تعیین‌شده و استفاده مناسب از امکانات و منابع موجود و ارتقاء سطح کیفی وظایف محوله تصویب نمود:


ماده 1) کلیه وظایف سازمان مسکن در بخش زمین و مسکن (غیر از ساختمان‌های دولتی) و وظایف اجرایی وزارتخانه در زمینه ساخت و ساز مسکن و وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در محدوده شهرها در سازمان زمین شهری ادغام و این سازمان به «سازمان ملی زمین و مسکن» تغییرنام می‌یابد.

تبصره 1) شرکت عمران شهرهای جدید و همچنین سازمان‌های بنیاد بتن و توسعه مسکن (وابسته به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) زیر پوشش سازمان ملی زمین و مسکن قرار خواهند گرفت.

تبصره 2) وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است ظرف مدت یکسال نسبت به تغییر وضعیت سازمانی شرکت عمران شهرهای جدید در جهت کاهش تشکیلات آن اقدام لازم را به عمل آورده و گزارش مربوطه را به شورای عالی اداری ارائه نماید.


ماده 2) با توجه به اهمیت تقویت جایگاه سازمانی امر بهسازی مسکن روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه‌دیده در برنامه دوم توسعه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام وظایف اساسی تهیه و اجرای طرح‌های هادی، اصلاح معابر و بهسازی مسکن روستایی در مناطق مزبور را وفق اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط بر عهده خواهد داشت.


ماده 3) وظیفه تهیه و اجرای طرح‌های ساختمانی دولتی (موضوع بند 5 ماده یک قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی) از حوزه ستادی و ادارات کل استانی وزارت مسکن و شهرسازی منتزع و به سازمان مسکن منتقل و سازمان مزبور به «سازمان مجری ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی» تغییرنام می‌یابد.


ماده 4) شرح وظایف و مأموریت‌های اساسی سازمان‌های جدید با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان امور اداری و استخدامی کشور ظرف مدت یک ماه تهیه و پس از اطلاع شورای عالی اداری ابلاغ خواهد شد.


ماده 5) وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است ساختار و تشکیلات تفصیلی وزارتخانه و سازمان‌های وابسته را در چارچوب این مصوبه حداکثر در قالب 3 معاونت و با کاهش حداقل 25% پست و نیروی انسانی ظرف مدت سه ماه تهیه و به تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور برساند.


ماده 6) به وزارت مسکن و شهرسازی اجازه داده می‌شود در اجرای تجدید وظایف و مأموریت‌های محوله، فعالیت‌ها و واحدهای اجرایی قابل واگذاری خود را به بخش غیردولتی واگذار نماید.


ماده 7) وظایف و اختیارات مصرح در قوانین و مقررات ناظر بر تشکیل سازمان‌های مزبور و نیز اعتبارات، تجهیزات، کارکنان، دارایی‌ها و تعهدات آنها حسب مورد به سازمان‌های جدید انتقال می‌یابد.


ماده 8) سازمان برنامه و بودجه مکلف است نسبت به جابجایی بودجه و اعتبارات بر اساس تغییرات به‌عمل‌آمده در این مصوبه حسب مورد اقدام نماید.


ماده 9) وزیر مسکن و شهرسازی مسئول اجرای این مصوبه است و سازمان امور اداری و استخدامی کشور بر حسن اجرای مصوبه نظارت کرده و گزارش پیشرفت کار را به شورای عالی اداری ارائه می‌نماید.

سیدمنصور رضوی
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری