روش برقراری حقوق و مستمری بازنشستگی در سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی

تاریخ تصویب: ۱۳۷۲/۰۷/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۷۲/۰۷/۲۰

۳۶۹۵/دش – ۱۴/۷/۱۳۷۲

شورای عالی اداری در چهل‌ و ششمین جلسه مورخ ۶/۷/۱۳۷۲ بنابه پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور در زمینه بهبود سیستم‌ها و روش‌های انجام کار و به منظور ارتقاء سطح کارآیی و دستیابی به نظام کارآمد اجرایی و تسهیل و تسریع امور مراجعین موارد ذیل را در رابطه با روش برقراری حقوق و مستمری (بازنشستگی) در سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی تصویب نمود:

الف) روش برقراری حقوق بازنشستگی مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری
1- دستگاه‌های متبوع مشترکین صندوق بازنشستگی موظفند حداقل یک ماه قبل از موعد بازنشستگی، پرونده پرسنلی واجدین شرایط بازنشستگی را به همراه پیش‌نویس حکم برقراری حقوق بازنشستگی و وظیفه از کارافتادگی جهت بررسی و تأیید قطعی به سازمان بازنشستگی کشوری ارسال نمایند و سازمان بازنشستگی کشوری موظف است ظرف مدت مذکور پرونده را بررسی و نواقص و اشکالات را با هماهنگی دستگاه اجرایی ذیربط برطرف نموده و به هر حال همزمان با تاریخ اجرای حکم بازنشستگی مستخدم، نسبت به برقراری حقوق بازنشستگی وی اقدام نماید.

تبصره) دستگاه‌های متبوع مشترکین صندوق بازنشستگی موظفند قبل از موعد بازنشستگی اجباری و متقاضیان واجد شرایط با انجام برنامه‌ریزی‌های لازم نسبت به بررسی و رفع نواقص پرونده واجدین شرایط اقدام نمایند.

۲- مؤسسات مشترک صندوق بازنشستگی کشور که امور پرسنلی آنها به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند که کلیه مراحل روش بازنشستگی تا مرحله صدور حکم برقراری رأساً توسط واحدهای استانی تابعه انجام شده و مستقیماً به سازمان بازنشستگی کشوری و یا نمایندگی آن در استان‌ها ارسال گردد.

تبصره) دستگاه‌هایی که امور پرسنلی آنها به صورت متمرکز انجام می‌پذیرد موظفند با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به اجرای مفاد این بند اقدام لازم را به عمل آورند.

۳- از تاریخ ۱/۱/۱۳۷۳ انجام کلیه امور مربوط به صدور حواله وجه و اختصاص و اعلام شماره چک به ذیحسابی دستگاه‌های اجرایی به عهده سازمان بازنشستگی کشوری محول می‌گردد و سازمان بازنشستگی کشوری موظف است با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی در این زمینه اقدام لازم را به عمل آورد.

۴- سازمان بازنشستگی کشوری مکلف است به منظور تسریع در امر رسیدگی به پرونده‌های واجدین شرایط بازنشستگی اقدام لازم را نسبت به تهیه مجموعه‌ای حاوی راهنمایی‌های ضروری در امر احتساب سنوات خدمت، مدارک مورد نیاز، احتساب حقوق و رفع ابهامات موجود در قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی و سایر مشکلات مبتلا به معمول و ضمن ارسال به دستگاه‌های مشمول، زمینه آموزش نیروی انسانی شاغل در امور بازنشستگان را با همکاری دستگاه‌های مربوط فراهم نماید.

ب) روش برقراری مستمری بازنشستگی در سازمان تأمین اجتماعی

۱- کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی موظفند به منظور تسریع و تسهیل در امر برقراری مستمری، قبلاً نسبت به تهیه فهرست واجدین شرایط بازنشستگی و
متقاضیان بازنشستگی اقدام نموده و حداقل ۴ ماه قبل از تاریخ ترک کار بیمه‌شدگان نسبت به اعلام لیست مذکور به سازمان تأمین اجتماعی (شعبه محل ارسال لیست و پرداخت حق بیمه) اقدام نمایند.

تبصره ۱) وزارت کار و امور اجتماعی موظف است نسبت به نظارت بر اجرای مفاد بند فوق‌الذکر در کلیه کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی اقدام نماید.

تبصره ۲) بیمه‌شدگان اختیاری، می‌توانند (طبق مفاد این بند) رأساً نسبت به ارائه تقاضا (به شعبه محل پرداخت حق بیمه) اقدام نمایند.

تبصره ۳) منظور از کارگاه در این مصوبه کلیه شرکت‌ها، کارخانجات، مؤسسات، دستگاه‌ها و سایر واحدهایی است که به نحوی از انحاء تحت پوشش خدمات سازمان تأمین اجتماعی می‌باشند.

تبصره ۴) در مواردی که قانون بازنشستگی پیش از موعد به حکم قانون اجراء می‌شود کارفرمایان موظفند عیناًَ (طبق مفاد این بند) به موارد فوق عمل نمایند.

۲- سازمان تأمین اجتماعی موظف است حداکثر ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ دریافت فهرست افراد واجد شرایط بازنشستگی و درخواست‌کنندگان بازنشستگی تا تاریخ ترک کار (موضوع مفاد بند ۱) نسبت به بررسی پرونده و جمع‌آوری سوابق پرداخت حق بیمه و همچنین انجام مراحل مورد لزوم اقدام نماید.

۳- کلیه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی موظفند در همان روز اعلام تاریخ ترک کار بیمه‌شده گواهی مدت کارکرد و حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه‌شدگان مزبور را که هنوز نسبت به ارسال لیست و پرداخت آن اقدام ننموده‌اند به سازمان تأمین اجتماعی (ادارات کل و شعب) ارسال نمایند.

۴- سازمان تأمین اجتماعی مکلف است نسبت به صدور و تحویل حکم بازنشستگی به نحوی اقدام نماید که از تاریخ ترک کار، مستمری بازنشستگی برقرار و به مستمری‌بگیر قابل پرداخت باشد.

۵- سازمان تأمین اجتماعی موظف است به منظور تسریع در امر رسیدگی به پرونده‌ها و سوابق واجدین شرایط بازنشستگی نسبت به تهیه مجموعه راهنما، حاوی نحوه جمع‌آوری و احتساب سنوات پرداخت حق بیمه، مدارک مورد نیاز، نحوه محاسبه میزان مستمری و رفع ابهامات موجود و سایر اطلاعات مورد لزوم اقدام نموده و به کلیه کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی ارسال نماید.

۶- سازمان تأمین اجتماعی موظف است به منظور تسهیل و تسریع در امر برقراری مستمری بازنشستگی نسبت به طراحی فرم تقاضای بازنشستگی (حاوی مشخصات بیمه‌شده، تاریخ اولین پرداخت حق بیمه، آخرین محل کار، فاصله خدمتی و دیگر اطلاعات مورد نیاز) و سایر فرم‌های مورد عمل و همچنین حذف مدارک و مراحل زائد گردش کار برقراری مستمری بازنشستگی اقدام نماید.

۷- سازمان تأمین اجتماعی (ادارات کل و شعب) موظف است ظرف مدت ۶ ماه به منظور تسریع در امر دستیابی به اطلاعات لازم، مستمراً سوابق پرداخت بیمه کلیه افراد تحت پوشش را که در سایر شعب یا شهرستان‌های مختلف کشور دارای سوابق پرداخت بیمه هستند، استعلام و جمع‌آوری نموده و ترتیبی اتخاد نماید که به هنگام انتقال بیمه‌شدگان، کلیه سوابق پرداخت حق بیمه آنها به آخرین شعبه منتقل شود.

۸- کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی موظفند همزمان با اشتغال بیمه‌شده آخرین محل پرداخت بیمه آنها را به سازمان تأمین اجتماعی (شعب دریافت‌کننده حق بیمه) اعلام نمایند.

ج) سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی موظفند در ارائه خدمات فوق نسبت به تسریع در مکانیزه‌نمودن روش‌های انجام کار خود اقدام نموده به طوری که در طول برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به اتمام رسد.

د) وزارت کشور (سازمان ثبت احوال کشور) موظف است ضمن هماهنگی لازم با سازمان‌های بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی و کلیه صندوق‌های خاص اعم از بازنشستگی و حمایتی در اجرای طرح کد ملی تسریع به عمل آورد.

ه‍( سازمان‌های بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی و کلیه دستگاه‌های مشترک صندوق بازنشستگی کشور و کارفرمایان مشمول قانون تأمین اجتماعی از تاریخ ابلاغ این مصوبه مسئول حُسن اجرای مفاد آن بوده و سازمان‌های یادشده مکلفند هر سه ماه یک بار گزارش پیشرفت اجرای آن را به دبیرخانه شورای عالی اداری اعلام نمایند.

سیدمنصور رضوی
معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری