‌ممنوعیت مسافرت اتباع دولت جمهوری اسلامی با گذرنامه عادی به کشور عربستان سعودی در موسم حج

تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۰۲/۰۱

449ت 4 ه – 1373.01.20

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1373.1.10 بنا به پیشنهاد شماره 1.317 مورخ 1373.1.10 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد ماده (24) قانون‌ گذرنامه – مصوب 1351 – تصویب نمود:

[اصلاحی ۱۳۷۹/۱۱/۲۳]
‌مسافرت اتباع دولت جمهوری اسلامی ایران با گذرنامه عادی به کشور عربستان در مراسم حج تمتع (‌از اول ذیقعده تا دهم ذیحجه) فقط برای گروههای‌ زیر مجاز خواهد بود:

۱ – بستگان سببی و نسبی درجه اول کارکنان دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با معرفی وزارت امور خارجه.

۲ – هیأتهای فرهنگی، ورزشی که برای انجام مسابقات اعزام می‌گردند، با معرفی سازمان حج و زیارت و هیأتهای تجاری و نمایشگاهی که برای‌ برگزاری یا شرکت در نمایشگاهها اعزام می‌گردند، با معرفی و تأیید وزارت بازرگانی.

۳ – ایرانیان مقیم خارج از کشور که در موسم حج تمایل دارند از طریق ایران به کشور عربستان عزیمت نمایند.

۴ – عوامل و نیروهای خدماتی کاروانها، همچنین عوامل و نیروهای خدماتی کاروانهایی که اتباع غیرایرانی را از طریق جمهوری اسلامی ایران به حج‌ اعزام می‌کنند، با معرفی سازمان حج و زیارت برای انجام خدمات به زایران فوق الذکر اعزام می‌شود.

۵- [الحاقی ۱۳۸۰/۱۰/۲۶]
رانندگان ایرانی وسایط نقلیه باربری و مسافربری بین‌المللی و خدمه اتوبوسها که مبادرت به حمل بار و مسافر به کشور عربستان می‌کنند یا قلمرو آن‌ کشور را ترانزیت می‌نمایند با معرفی سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور.

۶- [الحاقی ۱۳۸۰/۱۰/۲۶]
کادر و خدمه پروازی شرکتهای هواپیمایی ایرانی که مبادرت به حمل و نقل بار و مسافر به کشور عربستان می‌کنند یا قلمرو آن کشور را ترانزیت‌ می‌نمایند با معرفی سازمان هواپیمایی کشوری.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور