‌اساسنامه سازمان جهاد استان

تاریخ تصویب: ۱۳۷۳/۰۷/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۰۹/۰۱

۲۷۱۱۹ت۳۲۲ه – ۱۳۷۳.۰۸.۲۲

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۷۳.۷.۲۷ بنا به پیشنهاد شماره .۵۷۱۹‌د مورخ ۱۳۷۲.۱۰.۱۲ سازمان امور اداری و استخدامی کشور، به استناد تبصره (۱)‌ ماده (۵) قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی – مصوب ۱۳۶۷ – اساسنامه سازمان جهاد استان را به شرح زیر تصویب نمود:

‌ماده ۱ – سازمان جهاد استان که در این اساسنامه به اختصار “‌سازمان” نامیده می‌شود، سازمانی است دولتی که تابع قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی و‌ تشکیلات جهاد سازندگی و آیین‌نامه‌های اجرایی و سایر مقررات مربوط به آن بوده و در چهارچوب مفاد این اساسنامه و تشکیلات مصوب عهده‌دار انجام امور‌ وظایف محول شده در محدوده استان ذیربط است.

‌تبصره – به منظور استفاده بهینه از امکانات موجود حسب مورد و ضرورت و به تشخیص
وزیر جهاد سازندگی، سازمان می‌تواند در خارج از محدوده استان با‌ رعایت ماده (۹)
قانون مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی مأموریت‌های مشخص را بر عهده گیرد.

‌ماده ۲ – سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل است و در چهارچوب قانون مقررات مالی، اداری،‌ استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی و قوانین و مقررات‌ مربوط، دارای استقلال مالی واداری است.

‌ماده ۳ – رییس سازمان بالاترین مقام اجرایی سازمان است که با حکم وزیر جهاد
سازندگی منصوب می‌شود. وی مسئولیت حسن انجام امور و حفظ اموال و‌ منابع سازمان و
اجرای قوانین و مقررات ذیربط را بر عهده دارد و در ارتباط با وظایف و اختیارات محول شده، در مقابل وزیر جهاد سازندگی پاسخگو است.

‌تبصره ۱ – نظارت عالیه و هماهنگی در امور کلیه واحدهای شرکتها و سازمان‌ها وابسته به وزارت جهاد سازندگی در سطح استان بر عهده رییس سازمان است.

‌تبصره ۲ – رییس سازمان می‌تواند به تشخیص و مسئولیت خود، قسمتی از اختیاراتش را به هر یک از معاونان مدیران و رؤسای واحدها تفویض کند.

‌ماده ۴ – تشکیلات اجمالی و تفصیلی سازمان با رعایت اصول و ضوابط تشکیلاتی پس از تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور به تصویب وزارت جهاد‌سازندگی می‌رسد.

‌ماده ۵ – سازمان دارای کد بودجه استانی مستقل است که هر سال در قانون بودجه منظور
شده و طبق مفاد تبصره‌ها آن و به طور مستقل درافت و هزینه می‌شود.‌ همچنین سازمان
سهم اعتبارات ملی خود را که به صورت متمرکز زیر کد وزارت جهاد سازندگی و سازمان‌ها
و مؤسسات وابسته دارای کد بودجه مستقل در‌قانون بودجه درج می‌شود، دریافت و هزینه می‌کند.

‌ماده ۶ – به منظور ایجاد هماهنگی در انجام وظایف و مسئولیت‌های کلیه واحدهای
وزارت جهاد سازندگی در سطح استان اعم از تابعه و وابسته، همچنین‌ تعیین و تأیید
برنامه‌ها کوتاه مدت و میان مدت و بررسی بودجه سالانه و ارائه پیشنهادهای لازم به
مراجع ذیصلاح و برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد‌مسایل مهم فنی، اداری و مای،
شورای هماهنگی مرکب از رییس و معاونان سازمان و مدیریت‌های تحت نظر مستقیم رییس
سازمان و رؤسای شعبه‌ها و‌نمایندگی‌ها و مدیران واحدهای استانی شرکت‌ها و سازمانها وابسته به وارت جهاد سازندگی در سطح استان تشکیل می‌شود.

‌ماده ۷ – وظایف سازمان به شرح زیر است:
1 – تهیه و تدوین اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه با توجه به وظایف محول شده و
در قالب سیاستها و برنامه‌ها مصوب، همچنین ارائه پیشنهادها و‌ اطلاعات مرتبط با
تنظیم برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به مراجع ذیربط در سطح استان.
2 – انجام اقدامات لازم در زمینه حفظ، بهبود و توسعه کمی و کیفی تولیدات مرتبط با وظایف وزارت جهاد سازندگی در استان و تأمین منافع تولیدکنندگان.
3 – بررسی، تدوین، تنظیم و اجرای برنامه‌ها، خط‌مشی‌ها، طرح‌ها و دستورالعمل‌های
مربوط به نظام دامداری و منابع طبیعی استان در حدود وظایف و‌سیاستهای مصوب.
4 – تولید، جمع‌آوری، طبقه‌بندی، پردازش، نگهداری، استخراج، به هنگام سازی و انتشار آمار و اطلاعات مورد نیاز بر اساس طرح‌ها و مدل‌ها مصوب.
5 – شناخت و تعیین امکانات و استعدادهای بالقوه و بالفعل منابع و عوامل تولید و
مسایل و مشکلات فنی و اقتصادی و اجتماعی مربوط به توزیع، مدیریت و‌بهره‌برداری
آنها و تهیه و اجرای طرح‌های جامع مربوط به افزایش تولید محصولات دامی و کاهش ضایعات بر اساس قوانین و مقررات مربوط.
6 – مطالعه، بررسی، برنامه‌ریزی، تهیه، اجرا و ارزشیابی طرح‌ها، برنامه‌ها و
دوره‌های آموزشی و ترویجی مورد نیاز روستاییان، عشایر، تولیدکنندگان و کارکنان‌ در
چهارچوب ضوابط و مقررات و در قالب سیاستها و برنامه‌های مصوب وزارت جهاد سازندگی.
7 – مطالعه، تهیه و اجرای طرح‌های لازم در زمینه آبخیزداری در حوزه آبخیز استان در چهارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب.
8 – اتخاذ تدابیر لازم در جهت حفظ منابع دام و طیور، اصلاح نژاد دام، تغذیه،
مدیریت مهندسی، بهداشت جایگاه دام صدور موافقت اصولی واحدهای‌ دامداری و صنایع
وابسته به آن در استان در چهارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب.
9 – تهیه و اجرای طرح‌های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی بر اساس خط‌مشی‌های ابلاغی و سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب.
10 – فراهم کردن امکانات لازم به منظور استفاده حداکثر از فرآورده‌های دامی از
طریق توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی برای کاهش ضایعات فرآورده‌های دامی.
11 – انجام اقدامات لازم در زمینه استقرار روش‌ها مناسب عرضه و تقاضای تولیدات
مرتبط با وظایف وزارت جهاد سازندگی و ارائه آمار و اطلاعات به هنگام به‌منابع تولید.
12 – انجام اقدامات لازم در زمینه خرید، بازاریابی، فروش، بیمه (‌پس از هماهنگی با
صندوق بیمه محصولات کشاورزی)، نگهداری، امحا و نظایر آن در‌خصوص محصولات مرتبط با
وظایف وزارت جهاد سازندگی که بر اساس قوانین، مصوبات، آیین‌نامه‌ها و
دستورالعمل‌های مربوط در محدوده وظایف و‌اختیارات سازمان قرار می‌گیرد.
13 – برنامه‌ریزی، طراحی، احداث، توسعه و نگهداری راه‌های روستایی، شبکه‌های آب
آشامیدنی روستاها و ابنیه و تأسیسات عمومی خدماتی مورد نیاز‌ روستاها در چهارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب.
14 – انجام بررسی‌های لازم در مورد برآورد و تشخیص کمی و کیفی کلیه نیازهای
تکنولوژیکی استان، متناسب با خصوصیات و ویژگی‌های بخش‌های مرتبط با‌وظایف وزارت
جهاد سازندگی و تهیه و اجرای طرح‌های مکانیزاسیون و سایر برنامه‌ها مورد نیاز بر اساس سیاست‌ها و خط‌مشی‌های ابلاغی.
15 – تهیه و اجرای طرح‌های بهسازی روستاها.
16 – تهیه طرح و احداث شبکه فشار متوسط اعم از اصلی و فرعی به منظور تأمین برق
روستاها یا چاه‌های آب کشاورزی، همچنین تهیه و نصب پست‌ ها‌ترانسفورماتور و متعلقات
آن از جمله تابلوی توزیع و اندازه‌گیری، پس از تأیید فنی وزارت نیرو.
17 – فراهم کردن زمینه‌های لازم به منظور ایجاد و گسترش صنایع روستای از طریق صدور
موافقت اصولی، پروانه تأسیس و بهره‌برداری و صدور کارت‌ شناسایی برای واحدهای تولیدی موجود در روستاها.
18 – فراهم کردن تسهیلات لازم برای تأمین اعتبارات مورد نیاز تولیدکنندگان محصولات دامی و صنایع روستایی.
19 – تأمین شرایط و امکانات کار در روستاها از طریق توسعه و ترویج فعالیت‌های غیر کشاورزی در چهارچوب هدف‌ها و وظیفه‌های وزارت جهاد سازندگی.
20 – انجام کلیه امور مالی، حسابداری، اداری، رفاهی و خدماتی بر اساس قوانین و مقررات مربوط و در محدوده اختیارات تفویض شده.
21 – ابلاغ سهم برنامه‌ای هر یک از واحدها تابع سازمان.

‌ماده ۸ – اختیارات رییس سازمان به شرح زیر است:
1 – تأیید برنامه‌های سالانه، کوتاه‌مدت و میان‌مدت سازمان و پیشنهاد آنها به مراجع ذیصلاح برای تصویب.
2 – تأیید بودجه جاری و عمرانی سازمان و پیشنهاد آن به مراجع ذیصلاح برای تصویب.
3 – ایجاد هماهنگی بین واحدها، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد سازندگی مستقر در سطح استان و واحدهای تابع سازمان.
4 – شرکت در شوراها و سایر مراجع تصمیم‌گیری در سطح استان.
5 – نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه‌ها و ضوابط و مقررات مالی، اداری، استخدامی و تشکیلات وزارت در سطح استان.
6 – استیفای منافع و حفظ حقوق سازمان در دادگاه‌ها و مراجع صالح قضایی و قانونی، اصالتاً یا به وسیله وکیل با حق توکیل غیر در چهارچوب اختیارات‌تفویض شده.
7 – بررسی و تصویب قراردادها و امضای چک‌ها و اسناد تعهدآور سازمان با رعایت مقررات مربوط.
8 – عزل و نصب معاونان و مدیریت‌های سازمان و مدیران واحدهای شهرستانی.
9 – پیشنهاد انتصاب مدیران و رؤسای شعب و نمایندگی‌های سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد سازندگی در سطح استان.
10 – صدور احکام مسئولان امور مالی و امنای اموال سازمان با توجه به مقررات مالی، اداره، استخدامی و تشکیلات جهاد سازندگی.
11 – نظارت بر حسن انجام امور و مصرف بودجه و اعتبارات و انجام هزینه‌ها.
12 – انجام سایر وظایف و امور محول شده از سوی وزیر جهاد سازندگی.

‌این اساسنامه به موجب نامه شماره ۷۰۵۵ مورخ ۱۳۷۳.۸.۱۱ شورای محترم نگهبان به تأیید شورای یاد شده رسیده است.
‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور