‌آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی راجع به ارزش گواهینامه فارغ‌التحصیلان آموزشگاه‌های رانندگی و مکانیکی ارتش – مصوب 1335 – و اصلاحیه آن مصوب 1335 – و اصلاحیه آن مصوب 1367

تاریخ انتشار: ۱۳۷۳/۱۱/۱۰

شماره 70652ت400ه – 1373.10.29


‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1373.10.14 بنا به پیشنهاد شماره 162.1700 مورخ 1371.6.30 وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و موافقت وزارت‌ کشور و به استناد تبصره ماده واحده قانون “‌اصلاحیه لایحه قانونی راجع به ارزش گواهی‌نامه فارغ‌التحصیلان آموزشگاه‌های رانندگی و مکانیکی ارتش مصوب 1335.5.31” – مصوب 1367 – آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:


‌ماده 1 – گواهی‌نامه فارغ‌التحصیلان آموزشگاه‌های رانندگی و مکانیکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی‌ نیروهای مسلح که بعد از این به اختصار به ترتیب “‌ارتش”، “‌سپاه” و “‌وزارت دفاع” نامیده می‌شوند و نیروهای ذیربط حسب مورد در رده‌های مختلف مجاز به‌ صدور آن خواهند بود به پایه یکم و پایه دوم و ویژه تقسیم می‌شود.
‌الف – گواهینامه پایه دوم ارتش، سپاه یا وزارت دفاع مخصوص رانندگی روی خودروهای سبک تا ظرفیت 3.5 تن (‌ داخل) و مینی بوس.
ب – گواهی‌نامه پایه یکم ارتش، سپاه یا وزارت دفاع مخصوص رانندگی روی انواع خودروهای متوسط و سنگین با هر ظرفیت و اتوبوس.


‌ماده 2 – شرایط دریافت هر یک از گواهی‌نامه‌های مذکور در ماده (1) به شرح زیر خواهد بود:
‌الف – گواهی‌نامه پایه دوم ارتشی و سپاهی، به کسانی داده می‌شود که پس از طی دوره در آموزشگاه رانندگی در آزمایشی که زیر نظر کمیسیون آزمایش مربوط به‌ عمل می‌آید قبول شوند.

‌تبصره – کسانی می‌توانند بدون گذراندن دوره آموزشگاه در آزمایش‌های رانندگی شرکت نموده و به اخذ گواهی‌نامه پایه دوم ارتش، سپاه یا وزارت دفاع نایل‌ شوند که دارای گواهینامه پایه دوم رانندگی کشور جمهوری اسلامی ایران بوده و از عهده آزمایش‌های مقرر که به وسیله کمیسیون آزمایش مربوط انجام می‌گیرد‌ برآیند.
ب – گواهینامه پایه یکم، مخصوص رانندگانی است که دارای گواهینامه پایه دوم رانندگی کشور جمهوری اسلامی ایران بوده و در آزمایش‌های مربوط قبول‌ شوند.


‌ماده 3 – در هر رده که آموزشگاه‌های رانندگی وجود دارد کمیسیون آزمایش رانندگی با شرکت اعضای زیر تشکیل خواهد شد:
‌الف – یک نفر نظامی آموزشی از واحد مربوط.
ب – یک نفر نظامی یا کارمند فنی از واحد مربوط.
ج – فرمانده آموزشگاه رانندگی واحد مربوط.
ه – یک نفر مکانیسین از واحد مربوط.

تبصره – شرط عضویت در کمیسیون آزمایش، داشتن گواهی‌نامه رانندگی از راهنمایی و رانندگی کشور جمهوری اسلامی ایران با همان پایه یا بالاتر است.


‌ماده 4 – شرایط داوطلبان و مواد آزمایشی برای دریافت گواهی‌نامه پایه دوم به شرح زیر است:
‌الف – شرایط داوطلبان.
1 – داشتن حداقل 18 سال تمام سن.
2 – داشتن معرفی‌نامه از آموزشگاه رانندگی مربوط با تأیید صلاحیت داوطلب برای رانندگی.
3 – داشتن سلامت جسمانی برابر ضوابط آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی کشور با تأیید بهداری مربوط.
4 – داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن.

ب – مواد آزمایشی
1 – شناسایی انواع خودروها.
2 – رانندگی در زمین‌های دو عرضه و شهر.
3 – بازدیدهای روزانه و کارهای رده یک.
4 – آیین‌نامه و تست‌های مقرر راهنمایی و رانندگی.


‌ماده 5 – شرایط داوطلبان و مواد آزمایش برای دریافت گواهی‌نامه پایه یکم به شرح زیر است.
‌الف – شرایط داوطلبان
1 – داشتن حداقل 23 سال تمام سن.
2 – گذشتن دو سال تمام از تاریخ اخذ گواهینامه رانندگی پایه دوم از راهنمایی و رانندگی کشور.
3 – داشتن سلامت جسمانی و روانی لازم برابر مقررات راهنمایی و رانندگی کشور با تأیید بهداری مربوط.
4 – عدم محرومیت از رانندگی.

ب – مواد آزمایشی
1 – آشنایی کامل با مسایل فنی و مکانیکی خودرو.
2 – رانندگی در زمین‌های دو عارضه، تپه و شهر با خودروهای با ظرفیت بیش از 3.5 تن.


ماده 6 – گواهینامه رانندگی ویژه، برای رانندگی با وسایل نقلیه سنگین جاده‌سازی و ساختمانی و مخصوص حمل اشیای سنگین و جراثقال اسکله‌ها، برابر‌ اساسنامه‌ها و دوره‌های طی شده در مراکز آموزشی در ارتش و سپاه پاسداران صادر گردیده و طبق مقررات مذکور از اعتبار قانونی برخوردار خواهد بود.

‌تبصره 1 – مقصود از اعتبار این گونه گواهینامه‌ها صرفاً استفاده از وسایل ویژه ارتش، سپاه و وزارت دفاع در محدوده زمانی است که دارنده آن در این مراکز‌ خدمت می‌کند.

‌تبصره 2 – در گواهینامه ویژه باید نوع وسیله نقلیه‌ای که دارنده آن می‌تواند با آن رانندگی نماید قید شود. برای رانندگی با وسایل نقلیه ویژه‌ای که سرعت آن از 30‌ کیلومتر در ساعت تجاوز می‌نماید علاوه بر داشتن گواهی‌نامه ویژه داشتن گواهی‌نامه پایه یکم رانندگی نیز ضروری است.


‌ماده 7 – گواهینامه پایه یکم به رنگ آبی، پایه دوم به رنگ سفید و ویژه به رنگ سبز به قطع استاندارد 10 X 6.5 سانتیمتر برابر نمونه‌های پیوست خواهد بود که‌در کلیه نیروها و سازمان‌ها پس از انجام آزمایش‌های مربوط توسط کمیسیون، با امضای فرمانده آموزشگاه رانندگی مربوط و رییس رکن سوم یگان تا رده تیپ و‌ همطراز (‌ داخل) در ارتش و یگان همطراز در سپاه و وزارت دفاع معتبر خواهد بود.

‌تبصره – گواهی‌نامه‌های مذکور برای رانندگی با وسایل نقلیه، در ارتش، سپاه یا وزارت دفاع معتبر خواهد بود.


‌ماده 8 – نیروها و سازمان‌های ذی‌ربط موظفند نمونه لازم از هر یک از گواهی‌نامه‌های مذکور در ماده 7 را چاپ کنند و در اختیار یگانه‌های ذیربط قرار دهند و‌ یگان‌های مذکور موظفند پس از صدور، پرس پلاستیکی نموده و به دارنده گواهی‌نامه اعطا نمایند.


ماده 9 – گواهی‌نامه‌های منظور در این آیین‌نامه تا زمانی که دارنده آنها در ارتش، سپاه و وزارت دفاع با وسایل متعلق به این مراکز مشغول انجام وظیفه می‌باشد‌ معتبر خواهد بود و برای اخذ گواهی‌نامه‌های راهنمایی و رانندگی کشور جمهوری اسلامی ایران دوره‌های آزمون فوق‌الذکر فاقد اعتبار است.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور