۶۲۱۵/دش – ۹/۱۲/۱۳۷۳
شورای عالی اداری در شصتمین جلسه مورخ ۲۵/۱۱/۱۳۷۳، بنا به پیشنهاد مشترک سازمان امور اداری و استخدامی کشور، وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی در اجرای مصوبه شماره ۱۳۵/دش مورخ ۲۱/۱/۱۳۷۰ موضوع بهبود سیستمها و روشها و گردش کار در دستگاههای دولتی و ارائه خدمات به موقع و موثر، به منظور اصلاح روش برقراری مقرری بیمه بیکاری در ارتباط با دستگاههای ذیربط موارد ذیل را تصویب نمود:
الف) وزارت کار و امور اجتماعی
۱- در مواردی که حسب نظر واحدهای کار و امور اجتماعی، تشخیص بیکاری بدون میل و اراده و تاریخ وقوع بیکاری بیمه شده مستلزم رسیدگی در هیاتهای تشخیص نمیباشد، واحدهای مذکور متقاضی را ظرف مدت دو روز از تاریخ دریافت مدارک مورد نیاز و انجام بررسیهای لازم کتباً به واحدهای تامین اجتماعی معرفی مینمایند.
۲- وزارت کار و امور اجتماعی در آن دسته از واحدهای اجرایی تابعه که از تراکم کاری برخوردار میباشند، میتواند از بین شعبات موجود مراجع حل اختلاف، شعبات ویژهای را به منظور رسیدگی به دادخواستهای اخراج و همچنین معاذیر مورد اشاره در بند ب ماده ۶ قانون بیمه بیکاری مصوب ۱۳۶۹ اختصاص دهد.
۳- واحدهای کار و امور اجتماعی ترتیبی اتخاذ خواهند نمود تا در مواردی که تشخیص بیکاری بدون میل و اراده بیمه شده و تاریخ وقوع آن مستلزم طرح دادخواست در مراجع حل اختلاف میباشد، نتیجه را حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ دریافت تقاضا و مدارک مورد نیاز به متقاضی اعلام و در صورت احراز شرایط، وی را به واحدهای تامین اجتماعی معرفی نمایند.
ب) سازمان تامین اجتماعی
۱- واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی، بیمه بیکاری متقاضیان معرفی شده از سوی واحدهای کار و امور اجتماعی را پس از احراز شرایط مندرج در بند الف ماده ۶ قانون بیمه بیکاری مصوب ۱۳۶۹، حداکثر ظرف مدت ده روز برقرار مینماید.
۲- واحدهای تامین اجتماعی تا قبل از استقرار سیستم مکانیزه، مقرری بیمه بیکاری آن دسته از متقاضیان معرفی شده از سوی واحدهای کار و امور اجتماعی که سوابق پرداخت بیمه متقاضی کلاً در واحد مورد مراجعه موجود نمیباشد را به شرط احراز شرایط مندرج در بند الف ماده ۶ قانون بیمه بیکاری به طور علیالحساب به مدت حداکثر سه ماه و به میزان مقرر در قانون پرداخت مینمایند و حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به قطعیت یافتن مقرری بیمه بیکاری این دسته از متقاضیان اقدام مینمایند.
۳- سازمان تامین اجتماعی در چهارچوب اعتبارات مربوطه تا پایان سال ۱۳۷۴ نسبت به استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مکانیزه جهت نگهداری سوابق بیمه شدگان تامین اجتماعی به صورت شبکه کامپیوتری در کلیه شعب اقدام خواهد نمود.
ج) موارد مشترک
۱- وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی دستورالعملهای اجرایی، فرمهای مورد عمل و گردش کار را براساس مفاد این مصوبه اصلاح و به واحدهای تابعه ابلاغ مینمایند.
۲- وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی حداکثر یک ماه پس از تصویب این مصوبه مفاد آن را به مورد اجرا خواهند گذاشت.
۳- وزیر کار و امور اجتماعی و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی مسئول اجرای این مصوبه در دستگاه متبوع خود میباشند.
د) دبیر خانه شورای عالی اداری
مسئول نظارت بر حسن اجرای این مصوبه بوده و گزارشهای لازم را به شورای عالی اداری ارائه مینماید.
سیدمحمد میرمحمدی
معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری