‌آیین‌نامه اجرایی قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی و وظیفه در نیروهای مسلح

تاریخ تصویب: ۱۳۷۳/۱۲/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۷۴/۰۱/۱۵

500.71854ه – 1373.12.25

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1373.12.24 بنا به پیشنهاد شماره 53.6731 – 121 – 162 مورخ 1373.10.21 وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و به‌ استناد ماده (6) قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی و وظیفه – مصوب مصوب 1373 – آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده در نیروهای مسلح را به شرح زیر‌ تصویب نمود:

‌ماده 1 – این آیین‌نامه شامل کلیه نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است و عبارت اختصاری زیر به جای عناوین مشروح آنها به کار برده‌ می‌شود:
‌الف – قانون آجا: قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب 1366.
ب – قانون سپاه: قانون مقررات استخدامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصوب 1370.
ج – قانون حقوق و مزایای: قانون حقوق و مزایای مستمر، پس‌انداز، حق بیمه و بیمه درمانی مشمولین قانون آجا مصوب 1368.
‌د – قانون: قانون نظام هماهنگ حقوق بازنشستگی و وظیفه مصوب 1373.

‌ماده 2 – از تاریخ 1374.1.1 کلیه کسانی که قبل از 1371.1.1 از خدمت منفک شده‌اند و حسب مورد بر اساس قانون حقوق و مزایای، قانون آجا و قانون سپاه،‌ حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری دریافت می‌دارند حقوق آنان بر مبنای بندهای (1)، (2) و (5) ماده (13) قانون اصلاح قانون نظام هماهنگ پرداخت‌ کارکنان دولت – مصوب 1371 – با ضریب افزایش سنوات خدمتی سالانه سه درصد (3%) محاسبه و تطبیق می‌شود.

‌تبصره 1 – از تاریخ 1374.1.1 مزایای شغل سه سال آخر خدمت کلیه بازنشستگان و سال آخر خدمت وظیفه‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول این ماده مطابق‌ با مقررات مربوط به تعیین مزایای شغل پرسنل شاغل نیروهای مسلح و تغییرات بعدی محاسبه می‌شود.

‌تبصره 2 – در مواردی که مشاغل افراد به هیچ وجه قابل احراز نباشد یا مشاغل آنان پایین‌تر از درجه آنها باشد ملاک تعیین مزایای شغل درجه یا رتبه مربوط‌ است.

‌تبصره 3 – برای احتساب میزان مزایای شغل همافران، افسریاران، ستوانیاران و کارمندان فنی سابق و کلیه کسانی که در قانون آجا عنوانی مربوط به درجه یا رتبه‌ آنان حذف یا به عنوانی دیگری تبدیل شده است، رتبه حقوقی آنان با تعداد ارتقایی که بر اساس مقررات ماده (13) قانون حقوق و مزایا کسب می‌کنند، جمع‌ می‌شود.
(‌ارقام اعشاری پنج دهم و به بالا به رقم بالاتر و ارقام اعشاری پایین‌تر از درصدهای مزبور به رقم پایین‌تر تبدیل می‌شود.) حاصل ارقام مربوط بیانگر رتبه‌ یا درجه جایگاه سازمانی مربوط به این اشخاص می‌باشد که طبق ضوابط تبصره‌های (1) و (2) این ماده میزان مزایای شغل آنان محاسبه می‌شود.

‌تبصره 4 – حقوق بازنشستگی مشمولان این ماده بر مبنای معدل مجموعه حقوق و تفاوت تطبیق حقوق و مزایای شغل سه سال آخر خدمت و در مورد‌ مستمری‌بگیران و وظیفه‌بگیران بر اساس حقوق وظیفه یا مستمری سال آخر محاسبه و پرداخت می‌شود.

‌ماده 3 – از تاریخ 1374.1.1 حقوق بازنشستگانی که بعد از 1371.1.1 از خدمت منفک شده‌اند بر مبنای معدل مجموعه حقوق و تفاوت تطبیق حقوق و‌ مزایای شغل سه سال آخر خدمت که مبتنی بر قانون اصلاح قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت – مصوب 1371 – و مقررات مربوط به تعیین مزایای‌ شغل پرسنل شاغل نیروهای مسلح و تغییرات بعدی است تطبیق و پرداخت می‌شود.

‌ماده 4 – مشمولان مواد (2) و (3) این آیین‌نامه در صورتی که خدمت قابل قبول آنان کمتر از 30 سال باشد پس از محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس روش‌ مربوط، نتیجه در یک سی‌ام سنوات خدمت قابل قبول آنان ضرب می‌شود. در هر صورت سنوات مزبور حداقل پانزده سال تمام محسوب می‌شود.

‌ماده 5 – از تاریخ 1373.1.1 در صورتی که حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران (‌معلولان عادی) و مستمری‌بگیران (‌فوت عادی) از حداکثر مقرر در ماده (16)‌ قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تجاوز نماید دو سوم مبلغ مازاد علاوه بر حداکثر مزبور به عنوان حقوق بازنشستگی قابل پرداخت است.

‌تبصره – در صورتی که از تاریخ 1374.1.1 حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران (‌معلولان عادی) و مستمری‌بگیران پس از تطبیق با حقوق و مزایای شغل قانون،‌ از حداکثر مقر در ماده (16) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تجاوز کند، دو سوم مبلغ مازاد علاوه بر حداکثر مزبور به عنوان حقوق بازنشستگی قابل‌پرداخت است.

‌ماده 6 – افراد موضوع بندهای (ه) و (‌و) ماده (13) و تبصره (3) ماده (14) قانون حقوق و مزایا و یا کسانی که در مورد حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری‌ مشمول تدابیر مقام معظم رهبری شده یا می‌شوند مطابق با مواد مذکور و تدابیر مقام معظم رهبری با آنان رفتار می‌شود.

‌ماده 7 – در صورتی که در اجرای قانون و این آیین‌نامه حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری کمتر از دریافتی قبلی شود، مابه‌التفاوت پرداخت می‌شود.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور