نظامنامه مخارج مسافرت و فوق‌العاده اعاشه و انتقال کلیه مأمورین کشوری

تاریخ انتشار: ۱۳۰۹/۰۸/۱۲

شماره: 5198 – 1309/08/08


هیئت‌ وزراء در جلسه 4 آبانماه 1309 در تعقیب پیشنهاد نمره 28855 وزارت مالیه نظر به تنزل نرخ کرایه وسایل نقلیه و لزوم تکمیل مقررات و تصریح بعضی از مواد نظامنامه‌های سابق راجع به خرج سفر و فوق‌العاده اعاشه و انتقال، نظامنامه ذیل را تصویب و کلیه نظامنامه و مقررات سابق را ملغی می‌نماید:


فصل اول ـ خرج سفر

ماده 1ـ مخارج مسافرت عبارت است از خرج حمل و نقل مستخدم از محل توقف بنقاطی که در حکم مسافرت مستخدم قید شده است.

ماده 2ـ میزان مخارج مسافرت برای کلیه راهها در داخله مملکت بطور مقطوع مطابق جدول ذیل است:

مستخدم جزء
از قرار هر هزار گز
50/0 ریال
مستخدمین دون اشل و   رتبه 1 و 2
" " "
75/0 "
رتبه 3 و 4 و 5
" " "
-/1 "
رتبه 6 و 7
" " "
25/1 "
رتبه 8 و 9
" " "
50/1 "

ماده 3ـ مستخدمینی که بخارج از حدود مملکت مسافرت می‌نمایند خرج سفرشان در داخله مطابق ماده 2 و در قسمت خارج از سرحد بشرح ذیل بطور مقطوع پرداخته خواهد شد:

نقاط ماموریت
مستخدمین رسمی
مستخدمین جزء
قران
قران
بین النهرین – چخانسور – کویته – بادکوبه
250
180
موصل – هرات
500
200
نقاط قفقاز – باستثنای بادکوبه
620
370
ترکستان – مسکو
900
500
جده – مصر – اسلامبول – طرابوزان – ارضروم – سوریه
1250
950
بمبئی – کراچی – ورشو – بالکان –   آنقره
1500
960
کلکته – دهلی – وسیلا – از راه   دزداب
1750
1250
کابل
1800
1250
برلن – بروکسل – پاریس – برن – وینه
2000
1250
رم – لندن – مادرید – لیسبون – اسکاندیناوی
2500
1500
واشنگتن – پکن – توکیو
5000
3000

تبصره 1ـ نظر به ترقی تاکس طلا تا رواج مسکوک قانونی جدید – پهلوی و ریال – صدی بیست به نرخ مقرره برای خرج سفر مامورین کشوری در خارجه افزوده خواهد شد.

تبصره 2ـ بمستخدمینی که برای مشاغل ثابت اعزام و خانواده بلافصل همراه داشته باشند یک‌ برابر علاوه تادیه می‌شود.

تبصره 3ـ به سفراء کبار و وزراء مختار و مامورین سیاسی فوق‌العاده که در ردیف آن ها محسوب می‌شوند علاوه بر میزان فوق نصف خرج سفر خود را برای مخارج اختصاصی آنها تادیه خواهد شد.

تبصره 4- [اصلاحی ۱۳۰۹/۹/۱۷]
مخارج مسافرت به نقاطی که در جدول این ماده ذکر نشده به جای خرج سفر مقطوع مخارج حقیقی حمل و نقل مامور و خانواده بلافصل او در صورتی که همراه داشته باشد بر طبق تاکسهای رسمی کشتی و راه آهن باضافه مبلغی که از صدی ده تاکسهای رسمی تجاوز ننماید برای مخارج حمّالی و غیره پرداخته شود.
برای مامورین دون اشل و تا رتبه 6 قیمت بلیط کشتی و راه آهن درجه دوّم و از رتبه 7 به بالا و مستخدمین کنتراتی همردیف درجه اول منظور خواهد گردید با شرط عمل به مقررات یعنی گرفتن درجه دوّم و اوّل بلاتخلف.

تبصره- [الحاقی ۱۳۱۱/۳/۱۸]
خرج سفر مامورینی که در خارجه از نقطه بنقطه دیگر تغییر ماموریت حاصل کرده یا موقتاً مسافرت می نمایند بموجب اسناد خرج مثبته پرداخت میشود و مخارج مزبور شامل بلیط راه اهن یا کشتی – کرایه باکاژ حمالی – انعامهای معموله – خوراک در راه اهن و مخارج هتل ایام توقف شهر بین راه است مشروط بر اینکه توقف در شهرهای بین راه علاوه بر ضرورت نباشد.


ماده 4ـ مخارج مسافرت از یک نقطه به نقطه دیگر در داخله مملکت به نسبت مسافت آن دو نقطه تادیه می‌شود مگر اینکه بملاحظه مقتضیات محلی وزارتخانه‌های مربوطه مصلحت بدانند مستخدم مسافرت خود را از طریق خارجه طی نماید و در این صورت بر طبق مواد فوق رفتار خواهد شد.


ماده 5 ـ مسافرت مامورین کشوری بنسبت نزدیکترین طریق عرابه رو تادیه می‌شود.

تبصره ـ مسافت کلیه راهها مطابق صورت های وزارت طرق و شوارع محسوب و در نقاطی که هنوز فواصل رسمی معین نشده بتصدیق یکی از ادارات دولتی محل منظور خواهد شد.


ماده 6 ـ در صورتی که مستخدمی در غیر از محل اقامت دائمی خود منتظر خدمت بشود به شرط عزیمت از محل ماموریت مخارج مسافرت خود را تا محل اقامت دائمی دریافت خواهد داشت.

تبصره- [اصلاحی ۱۳۱۱/۶/۲۳]
به مستخدمینی که در موقع مرخصی منتظر خدمت و یا منتقل میشوند فقط خرج سفر تأدیه میشود.


ماده 7ـ مستخدمینی که برای محاکمه به مرکز احضار می‌شوند حق دریافت خرج سفر خود را خواهند داشت.


ماده 8 ـ در صورتی که مسافرت مستخدم بعد از صدور حکم بمقتضیاتی از طرف وزارتخانه موقوف شود فقط بیک ربع از خرج سفر مقرره ذیحق خواهد شد.


ماده 9 ـ [اصلاحی ۱۳۱۱/۶/۲۳]
به مستخدمینی که برحسب تقاضای خودشان تبدیل مأموریت یا مرخصی داده می‌شود در صورتی خرج سفر تأدیه میگردد که پنجسال متوالی در یک محل مانده باشد و این حق برای مستخدمین غیربومی که در نقاط بدآب وهوا مأموریت داشته باشند پس از سه سال توقف حاصل و خرج سفر از محل مأموریت تا محل خدمت جدید یا محل اقامت دائمی پرداخت میشود.

تبصره 1 ـ مقصود از پنچ یا سه سال توقف اینست که مستخدم در مدت مزبوره در یک حوزه ماموریت باقی‌ مانده باشد خواه در نقطه بخصوص تمام مدت را متوقف بوده یا متوالیا در نقاط مختلفه حوزه ماموریت مشغول کار بوده باشد انتظار خدمت توالی مذکور را از بین میبرد ولی مرخصی استحقاقی یا حقوق باعث انقطاع سفر توالی نخواهد بود.

تبصره 2 ـ در موقع انتقال خرج سفر و فوق‌العاده انتقال و در موقع مرخصی فقط خرج سفر تادیه میشود.


ماده 10 ـ به مامورینی که شغل آنها مستلزم مسافرت دائمی است مخارج مسافرت در حوزه ماموریت داده نخواهد شد و وجوهی که به انها داده میشود بعنوان علیق خواهد بود.


ماده 11 ـ در صورتی که مامور در محل خدمت خود که غیر از محل اقامت دائمی اوست فوت و خانواده همراه داشته باشد خرج سفر مقرره برای مخارج معاودت خانواده متوفی پرداخته خواهد شد.
هرکاه خانواده همراه نداشته باشد ربع خرج سفر مقرره برای مخارج حمل و نقل اثاثیه او تادیه میشود.


ماده 12ـ برای پرداخت علیق بایستی حکم وزارتی صادر و مبلغ آن از ماهی هشت تومان تجاوز نخواهد نمود.
به مأمورین از رتبه چهار ببالا هرگاه دو راس اسب داشته باشند ممکن است پس از صدور حکم وزارتی بجای هشت تومان ماهی چهارده تومان بطور مقطوع علیق اسب داده میشود.


ماده 13 ـ به مستخدمین مشروح ذیل خرج سفر داده نخواهد شد:
الف ـ به مستخدمینی که بمرخصی میروند مگر به شرط مذکور در تبصره ماده 6 .
ب ـ به مستخدمینی که از خدمت دولت استعفاء داده باشند.
ج ـ به مستخدمینی که وسائل مسافرت آنها از طرف دولت تهیه شده باشد.
د ـ به مستخدمین مذکور در ماده 10
هـ ـ به مستخدمینی که بنا بر تقاضای خودشان بنقاط دیگر منتقل میشوند مگر آنکه مشمول ماده 9 باشند.


ماده 14ـ حقوق مستخدمین کنتراتی با اشل تطبیق و با هر رتبه مطابقه نمود از همان قرار با آنها رفتار خواهد شد.

تبصره ـ در مواردی که حقوق مستخدم کنتراتی از مراتب قانونی تجاوز نماید خرج سفر و فوق‌العاده آنها مثل رتبه 9 داده خواهد شد.


ماده 15 ـ خرج مسافرت با طیاره وقتی پرداخته خواهد شد که قبلا از طرف وزارت‌خانه مربوطه امر بمسافرت با طیاره شده باشد و بر طبق تاکس معینه ادارات هواپیمائی پرداخته خواهد شد.


فصل دوم ـ فوق‌العاده اعاشه

ماده 16 ـ فوق‌العاده یومیه عبارت از وجوهی است که علاوه بر حقوق معموله اداری برای جبران مخارجی اضافی در مدت مأموریت موقتی بمستخدمین پرداخت میگردد.

رتبه مستخدمین
فوق العاده یومیه
دون اشل و مستخدمین جزء
8 قران
رتبه 1 و 2
10«
رتبه 3 و 4
14«
رتبه 5 و 6 و 7
18«
رتبه 8 و 9 و معاونین وزارتخانه
20«

تبصره ـ [۱۳۱۱/۶/۲۳]
فوق‌العاده اعاشه فقط از تاریخ حرکت از محل ماموریت ثابت تا روز مراجعت بدانجا داده خواهد شد.

تبصره 1 ـ مامورینی که وسیله ‌نقلیه آنها از طرف دولت تهیه میشود فوق‌العاده اعاشه پنجاه صدم اضافه از نرخ فوق‌العاده خواهد شد.

تبصره 2 ـ برای رتبه‌های 8 و 9 در صورتی که شغل آنها مستلزم مسافرت مکرر از قبیل تفتیش و غیره باشد روزانه 40 قران داده خواهد شد باستثنای مواردی که هیئتی برای تفتیش یا امثال آن مامور و روانه میشوند و در این صورت بترتیب مواد فوق خرج سفر آنها تادیه خواهد شد.

تبصره 3- [اصلاحی ۱۳۰۹/۱۲/۲۳]
در صورتی که یک نفر از منتظرین خدمت وزارتخانه‌ها بماموریت تفتیش یا ماموریت دیگری که دارای حقوق معین و مصوبی نباشد مامور شود علاوه بر حقوق انتظار خدمت که دریافت میدارد فوق‌العاده او دو برابر مبلغی که در ماده 16 و ماده 20 مقرر شده است پرداخته خواهد شد و اگر مامور مزبور از حقوق انتظار خدمت استفاده ننماید علاوه بر خرج سفر مقرر در ماده 2 معادل حقوق رتبه او بعنوان حق‌الزحمه پرداخته می‌شود. بدیهی است ماموریت عضو منتظر خدمت موقتی و برای مدت قلیل خواهد بود و تمدید ماموریت آنها برای استفاده از این مقررات پذیرفته نخواهد شد.


ماده 17 ـ مستخدمینی که مدت ماموریتشان از سه ماه تجاوز کند در ردیف مستخدمین منتقل محسوب و فوق‌العاده یومیه آنها پرداخته نخواهد شد مگر اینکه وجود آنها برای مأموریت موقتی ضرورت پیدا کرده و ادامه پرداخت فوق‌العاده یومیه آنها بموجب حکم وزارتی تصویب شده باشد.

تبصره- [الحاقی۱۳۱۱/۶/۲۳]
در صورتی که ماموریت موقت مستخدمی بماموریت ثابت تبدیل شود حق استفاده از فوق‌العاده انتقال را خواهد داشت.


ماده 18 ـ مستخدمین کنتراتی فوق‌العاده یومیه را مطابق حقوقی که با رتبه قانونی تطبیق میشود دریافت خواهند کرد.

تبصره ـ با کلیه شوفرها مطابق مستخدمین جزء رفتار ولی چنانچه برای خدماتی که مستلزم مسافرت موقت باشد استخدام شده‌اند حق دریافت فوق‌العاده یومیه نخواهد داشت.


ماده 19 ـ مستخدمینی که بماموریت میروند موظفند ماموریت خود را در کمترین مدت ممکنه انجام و فورا به مرکز اصلی معاودت نمایند و بعلاوه مدتی که مستخدمین در طی طریقند نباید از مدتی که مرسوم و معمول بوسائط نقلیه است تجاوز نماید مگر تأخیر بواسطه واقعه غیرمترقبه باشد.


ماده 20 ـ فوق‌العاده یومیه مامورین که به مسافرت موقت به خارجه اعزام میگردند بشرح ذیل پرداخته میشود:

رتبه
مبلغ
مستخدمین سرپائی و دون اشل و مستخدمین رتبه 1
3032 قران
مستخدمین رتبه 4 و 5 و 6
50«
مستخدمین رتبه 7 و 8
70«
مستخدمین رتبه 9 و سفراء کبار و وزراء مختار
100«

تبصره – ـ مبلغ فوق برای مدتی که مستخدم در یک شهر خارجی توقف نماید پرداخته می‌شود و شامل نقاط بین راه که برای آن طبق ماده 3 خرج سفر مقطوع پرداخته میشود نخواهد بود تاریخ ورود و خروج به‌وسیله تصدیقنامه سفارتخانه و قنسولگریها مشخص میشود.


ماده 21ـ اشخاصی که کار و ماموریتشان طوری است که مرتبا بایستی از جهت امور ساختمان و تعمیرات یا ممیزی در منازل صحرائی یا اقامتگاههای موقتی بسر برند فقط معاش بعنوان فوق‌العاده مقطوع صحرائی معادل نصف فوق‌العاده یومیه دریافت میدارند بدیهی است پرداخت این فوق‌العاده برای مدتی خواهد بود که اشخاص مربوط بایستی از شهری که اقامت دارند خارج بوده و همچنین از شهری که قاعدتا انتظار میروند در آن اقامت نمایند دور باشند.

تبصره ـ این ماده مشمول مامورین مندرجه در ماده 10 نخواهد بود.


ماده ۲۲- [اصلاحی ۱۳۱۱/۶/۲۳]
برای جبران مخارجی که در موقع انتقال اعضاء رسمی مشغول خدمت و مستخدمین دون‌اشل از نقطه به نقطه دیگر در ماموریت‌های ثابت تولید میشود فوق‌العاده انتقال بشرح ذیل پرداخت خواهد شد.
 1ـ در مورد مستخدمین دون‌اشل رتبه یک و دو:
نسبت به 25 فرسنگ اول مبلغ 400 ریال بطور مقطوع و نسبت به هر فرسنگ اضافه از 25 فرسنگ از قرار فرسنگی سه ریال
 2ـ در مورد مستخدمین رتبه 3 و 4
نسبت به 25 فرسنگ اول مبلغ 600 ریال بطور مقطوع و نسبت به هر فرسنگ اضافه از 25 فرسنگ از قرار فرسنگی چهار ریال
 3ـ در مورد مستخدمین 5 و 6
نسبت به 25 فرسنگ اول مبلغ 800 ریال بطور مقطوع و نسبت به هر فرسنگ اضافه از 25 فرسنگ از قرار فرسنگی 5 ریال
 4ـ در مورد مستخدمین 7 و 8 و 9
نسبت به 25 فرسنگ اول مبلغ 100 ریال بطور مقطوع و نسبت به هر فرسنگ اضافه از 25 فرسنگ از قرار فرسنگی 6 ریال

تبصره 1ـ در موقع انتقال در حوزه هر ایالت و ولایت چنانچه مسافت پیموده شده از 25 فرسنک تجاوز ننمود اصلا فوق‌العاده انتقال تادیه نمیشود ولی در صورت تجاوز نصف مبلغی که در نظامنامه معین است پرداخت میگردد.


ماده 23‌ـ خرج سفر مامورین خارجی مطابق این نظامنامه و فوق‌‌العاده یومیه آنها مطابق اسناد خرج پرداخته میشود مشروط به آنکه مبلغ فوق‌العاده از روزی 40 قران تجاوز ننماید – برای مخارج جزئی که تهیه اسناد خرج ممکن نباشد صورت مخارج کافی خواهد بود.- وزارتخانه‌ها میتوانند فوق‌العاده یومیه مامورین خارجی را مقطوعا بپردازند مشروط به اینکه از روزی 40 قران تجاوز نکند – هرگاه در کنترات مستخدمین خارجه راجع به خرج سفر فوق‌العاده یومیه مقرراتی قید شده باشد مخارج مذکور بر طبق کنترات پرداخته خواهد بود.


ماده 24 ـ هیچگونه اصلاحی در این نظامنامه بدون تصویب هیئت دولت نمیتوان نمود.