‌اصلاح آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1362

تاریخ تصویب: ۱۳۷۴/۰۷/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۷۴/۰۸/۰۱

8689ت15695ه – 1374.07.17

هیأت وزیران در جلسه مورخ 1374.7.5 بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده (88) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی – مصوب 1362 – تصویب‌ نمود:

‌آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح می‌شود:

1 – در سطر اول ماده (1) عبارت “‌مراکز حوزه‌های انتخابیه” حذف می‌شود و در سطر سوم عبارت “‌از آغاز انتخابات و پس از دریافت احکام اعضای هیأتهای‌ نظارت شورای نگهبان با دعوت از آنان موجبات نظارت کامل ایشان” جایگزین عبارت “‌از آغاز انتخابات با دعوت از اعضای هیأتهای نظارت شورای نگهبان‌ موجبات نظارت کامل آنان” می‌گردد.

2 – ماده 3 لغو می‌شود.

3 – در سطر اول ماده (4) عبارت “‌ناظر یا ناظرین” به عبارت “‌اعضای هیأت نظارت” تغییر می‌یابد.

4 – در سطر اول ماده (5) عبارت “‌هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه” به عبارت “‌هیأتهای نظارت مراکز حوزه‌های انتخابیه و حوزه‌های فرعی” و در سطر ماقبل‌ آخر عبارت “‌حوزه انتخابیه” به عبارت “‌حوزه انتخابیه یا حوزه‌های فرعی” تغییر می‌یابد.

5 – متن زیر به عنوان ماده 5.1 به مواد آیین‌نامه الحاق می‌شود.
5.1 – به منظور جلوگیری از وقفه در امر انتخابات و تسریع در ارسال پیامهای
انتخاباتی، فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند متن نامه‌ها
و‌مکاتبات خود را با یکی از سریع‌ترین وسایل مخابراتی موجود در محل (‌تلفن، تلکس،
پست تصویری، تلگراف) به مراجع ذیربط اعلام و بلافاصله تأییدیه آن را‌ نیز از طریق پست ارسال نمایند.

6 – در ماده (6) عبارت (‌تلگراف و تلفنگرام) حذف و واژه “‌اعلام” جایگزین آن می‌شود.

7 – در ماده (7) عبارت “‌ارسال تلگراف و تلفنگرام” حذف می‌شود.

8 – شماره ماده (33) قانون در ماده (7) به ماده (31) قانون اصلاح و تغییر می‌یابد.
در سایر مواد آیین‌نامه نیز هر کجا که به شماره‌های مواد قانون استناد و یا اشاره‌ شده است با توجه به اصلاحات اخیر قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، شماره‌های مذکور متناسب با شماره‌های جدید مواد قانون تغییر می‌یابد.

9 – مواد 7.1 و 7.2 و تبصره ذیل آن و فرم شماره 2.1 به شرح زیر به مواد و فرمهای آیین‌نامه الحاق می‌شود.
‌ماده 7.1 – فرمانداران و بخشداران موظفند در اجرای ماده (33) قانون و با رعایت
تبصره‌های ذیل آن برای تعیین معتمدین اصلی و علی‌البدل عضو هیأت‌اجرایی، 30 نفر از
اقشار مختلف مردم را انتخاب و به منظور تأیید صلاحیت طبق فرم شماره 2.1 به هیأت
نظارت مربوط معرفی نمایند و رسید دریافت دارند.
‌فرم شماره 2.1 مطابق پیوست شماره 1 می‌باشد.

‌ماده 7.2 – هیأتهای نظارت موظفند پس از وصول فهرست اسامی معتمدین از (‌بخشداران).
(‌فرمانداران) بر اساس ماده (33) قانون، نظر تأیید یا رد صلاحیت‌ آنان را حداکثر
ظرف مدت 3 روز کتباً به (‌بخشداران).(‌فرمانداران) ذیربط اعلام نمایند.
‌تبصره – چنانچه نظر هیأت نظارت مبنی بر رد صلاحیت تمام یا تعدادی از معتمدین
باشد، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید تا کار معرفی معتمدین جدید از سوی
(‌بخشداران).(‌فرمانداران) و تأیید صلاحیت آنان توسط آن هیأت، در همان مهلت سه روز انجام شود.

10 – شماره ماده (8) به (9) تغییر و به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (3) به آن الحاق می‌شود. تبصره‌های 1 و 2 آن که ذیل فرم شماره 3 قرار‌گرفته بود به ذیل متن ماده انتقال می‌یابد.
‌ماده 9 – فرمانداران و بخشداران از اعضای هیأت نظارت شورای نگهبان، رییس ثبت احوال و 30 نفر معتمدین حوزه انتخابیه که مورد تأیید هیأت نظارت مربوط‌ قرار گرفته‌اند با رعایت مواد 31 و 32 و 33 قانون و تبصره‌های مربوط مطابق فرم 4 به منظور انتخاب 9 نفر معتمدین اصلی و 5 نفر معتمدین علی‌البدل هیأت‌ اجرایی دعوت به عمل می‌آورند.
‌تبصره 3 – در اجرای تبصره 1 ماده (33) قانون در صورت عدم توافق نهایی (‌بخشداران).(‌فرمانداران) و هیأت نظارت مربوط در خصوص انتخاب و تأیید‌ صلاحیت تمامی 30 نفر معتمدین، چنانچه حداقل با 20 نفر توافق شده باشد، (‌ بخشداران). (‌فرمانداران) موظف است با دعوت از همین تعداد از معتمدین، کار‌انتخاب اعضای اصلی و علی‌البدل معتمدین هیأت اجرایی را ادامه دهد.

11 – شماره ماده (9) به (8) تغییر می‌یابد.

12 – در ماده (10) عبارت “‌ناظر یا ناظرین” به عبارت “‌اعضای هیأت نظارت” و عبارت “‌و دادستان یا نماینده وی” حذف و عبارت ((3).(2) مدعوین “20 نفر از 30 نفر معتمدین”) به عبارت “‌حداقل 20 نفر از معتمدین دعوت شده” و عبارت “‌از بین خود یا خارج 8 نفر” به عبارت “‌از بین خود 9 نفر” تغییر می‌یابد.

13 – در ماده (11) عبارت “‌تلفنگرام و تلگراف” حذف و واژه (‌اعلام) جایگزین آن می‌شود.

14 – در ماده (12) عبارت “‌تلگراف و تلفنگرام” حذف و واژه (‌اعلام) جایگزین آن می‌شود.

15 – در ماده (13) عبارت “‌مرکزی و فرعی” به عبارت “‌مرکز حوزه انتخابیه و حوزه‌های فرعی” اصلاح و واژه “‌ مربوط” قبل از عبارت (‌تشکیل می‌شود) اضافه‌ می‌شود.

16 – در ماده (15) عبارت “‌هیأتهای اجرایی فرعی” به عبارت “‌هیأتهای اجرایی حوزه‌های فرعی” اصلاح می‌شود.

17 – در ماده (18) عبارت “‌شش قطعه عکس 4 X 3… اعلام داوطلبی” به عبارت (‌هشت قطعه عکس 4 X 3 سه نسخه تصویر کلیه تصویر کلیه صفحات‌ شناسنامه و اصل و تصویر برگ پایان خدمت وظیفه عمومی و یا مدرکی معتبر دال بر روشن بودن وضعیت مشمولین خدمت وظیفه عمومی متولدین سال… به‌بعد، پرسشنامه اعلام داوطلبی) اصلاح می‌شود.

18 – در تبصره (1) ذیل ماده (18) عبارت (‌من جمله نشر آگهی) حذف و عبارت (‌طبق فرم شماره 10.1) جایگزین آن می‌شود و فرم شماره 10.1 به شرح زیر‌ به فرمهای آیین‌نامه اضافه می‌شود.
‌فرم شماره 10.1 مطابق پیوست شماره 2 است.

19 – ماده (20) به شرح زیر اصلاح می‌شود.
‌ماده 20 – فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند در پایان هر روز فهرست اسامی مشخصات داوطلبان ثبت نام شده همان روز و نیز در پایان‌ مهلت قانونی ثبت نام، مشخصات کلیه داوطلبان را یکجا و به ترتیب حروف الفبا طبق فرم 11 به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند و همه روزه بلافاصله پس از‌ثبت نام، یک نسخه تصویر پرسشنامه اعلام داوطلبی و دو نسخه تصویر کلیه صفحات شناسنامه هر یک از داوطلبان را با سریعترین وسیله پستی به ستاد‌ انتخابات کشور ارسال نمایند.

20 – یک تبصره به عنوان تبصره (2) ذیل ماده (20) و یک فرم به شماره 11.1 به شرح زیر به آیین‌نامه الحاق می‌شود.
‌تبصره 2 – فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند در روزهایی که هیچ مراجعه‌کننده‌ای برای ثبت نام نداشتند در پایان وقت اداری همان روز‌مراتب را طبق فرم شماره 11.1 به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند.
‌فرم شماره 11.1 مطابق پیوست شماره 3 است.

21 – تبصره ذیل ماده (21) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌تبصره – به منظور جلوگیری از وقفه در امر رسیدگی به صلاحیت داوطلبان و اتمام کار در موعد مقرر ضروری است هیأتهای اجرایی از روز اول ثبت نام مقدمات‌ این کار را فراهم نمایند.

22 – ماده (21.1) و فرمهای شماره 12.1 و 12.2 به شرح زیر به مواد و فرمهای آیین‌نامه الحاق می‌شوند.
‌ماده 21.1 – فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند بلافاصله پس از دریافت صورتجلسه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، نتیجه آن را طبق‌ فرم شماره 12.1 به هیأت نظارت استان و ستاد انتخابات کشور اعلام و طبق فرم شماره 12.2 یک نسخه از صورتجلسه را به هیأت نظارت استان و دو نسخه از‌آن را به ستاد انتخابات کشور با سریعترین وسیله پستی ارسال نمایند.
‌فرم شماره 12.1 مطابق پیوست شماره 4 و فرم شماره 12.2 مطابق پیوست شماره 5 هستند.

23 – در سطر اول ماده (23) عبارت (‌به عنوان فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی) بعد از عبارت (‌ فرمانداران تهران و اصفهان) اضافه می‌شود.

24 – ماده (25) و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می‌شوند:
‌ماده 25 – هیأتهای نظارت استانها در اجرای ماده (53) قانون، ظرف مدت 5 روز به شکایات واصله رسیدگی نموده و نتیجه را همراه با اعلام نظر در خصوص‌ صلاحیت سایر داوطلبان طبق فرم شماره 15 صورتجلسه می‌نمایند.
‌تبصره – هیأتهای نظارت استانها به منظور تسریع در کار می‌توانند بلافاصله پس از دریافت صورتجلسات از حوزه‌های انتخابیه مربوط، مقدمات رسیدگی به‌صلاحیت داوطلبان را آغاز نمایند.

25 – ماده (26) و تبصره ذیل آن و یک تبصره تحت عنوان تبصره 2 و دو فرم به شماره‌های 15.1 و 15.2 به ترتیب و به شرح زیر اصلاح و به آن الحاق‌ می‌شوند.
‌ماده 26 – هیأتهای نظارت استانها بلافاصله پس از مخابره و ارسال صورتجلسه فرم شماره 15 به هیأت مرکزی نظارت، موظفند در خصوص دریافت نظریه هیأت‌ مرکزی نظارت پیگیری لازم به عمل آورده و پس از کسب نظریه هیأت مرکزی نظارت راجع به صلاحیت داوطلبان هر یک از حوزه‌های انتخابیه، مراتب را در‌ اجرای تبصره (1) ماده (53) قانون طبق فرم شماره 15.1 صورتجلسه و بلافاصله یک نسخه آن را طبق فرم شماره 15.2 به (‌بخشداران). (‌فرمانداران) مرکز‌ حوزه انتخابیه ذیربط ارسال نمایند.

‌تبصره 1 – هیأتهای نظارت استانها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام نمایند که صورتجلسه فرم شماره 15.1 حداکثر در پایان مهلت 5 روزه رسیدگی به شکایات‌ داوطلبان رد صلاحیت شده در هیأت اجرایی، به مراکز حوزه‌های انتخابیه ارسال شده باشد.

‌تبصره 2 – هیأتهای نظارت استانهای تهران و اصفهان نیز در مورد شکایات داوطلبان اقلیتهای دینی مطابق مواد 25 و 26 این آیین‌نامه اجرایی و فرمهای شماره 15 و 15.1 و
15.2 این دستورالعمل اقدام می‌نمایند.
‌فرم شماره 15.1 مطابق پیوست شماره 6 و فرم شماره 15.2 مطابق پیوست شماره 7 هستند.

26 – ماده (27) به شرح زیر اصلاح و یک فرم به شماره 15.3 به شرح زیر به آن الحاق می‌شود.
‌ماده 27 – فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه و فرمانداران تهران و اصفهان به عنوان فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی موظفند پس‌ از وصول صورتجلسه فرم شماره 15.1 از هیأت نظارت استان ابتدا مراتب رد صلاحیت داوطلبان را بلافاصله به داوطلبان ذیربط طبق فرم شماره 15.3 ابلاغ و‌ سپس متن صورتجلسه مذکور را به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند.
‌فرم شماره 15.3 مطابق پیوست شماره 8 است.

27 – ماده (27.1) به شرح زیر به مواد آیین‌نامه الحاق می‌شود.
‌ماده 27.1 – وزارت کشور موظف است در پایان مهلت مقرر در تبصره (3) ماده (53) قانون، نظر نهایی و قطعی شورای نگهبان در خصوص تأیید یا رد‌صلاحیت کلیه داوطلبان سراسر کشور را از شورای نگهبان دریافت و حداکثر ظرف مدت یک روز مراتب را حسب مورد به هر یک از مراکز حوزه‌های انتخابیه‌ ذیربط ابلاغ نماید.

28 – ماده (28) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌ماده 28 – فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند پس از دریافت نظریه قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص صلاحیت داوطلبان از‌ وزارت کشور، حداکثر ظرف مهلت یک روز آگهی اسامی نامزدهای انتخاباتی (‌کلیه داوطلبان تأیید شده) را طبق فرم شماره 16 در سراسر حوزه انتخابیه منتشر‌ نمایند.

29 – ماده (29) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌ماده 29 – فرمانداران تهران و اصفهان موظفند پس از دریافت نظریه قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص صلاحیت داوطلبان از وزارت کشور، حداکثر‌ ظرف یک روز آگهی اسامی کلیه نامزدهای انتخاباتی اقلیتهای دینی (‌ کلیه داوطلبان تأیید شده) را به تفکیک هر یک از اقلیتهای دینی مطابقت فرم شماره 17 در‌ مرکز حوزه انتخابیه منتشر نمایند و سپس به منظور جلوگیری از وقفه در انتشار آگهی در سراسر کشور، اسامی نامزدهای انتخابات را با سریعترین وسیله مخابراتی‌ به فرماندارهای حوزه‌های فرعی انتخابات اقلیتهای دینی اعلام کنند تا فرمانداران مذکور رأساً مطابق فرم شماره 17 و به طور جداگانه برای هر یک از اقلیتهای‌ دینی، نسبت به چاپ و انتشار آگهی اقدام نمایند.

30 – در سطر دوم ماده (30) عبارت (‌اقلیتهای دینی، موظفند) به عبارت (‌اقلیتهای دینی از مرکز حوزه انتخابیه ذیربط، موظفند) تغییر می‌یابد.

31 – در ماده (31) و در سطر آخر آن عبارت (‌طبق فرم شماره 17.1) قبل از عبارت (‌ارسال نمایند) اضافه و فرم شماره 17.1 نیز به آن الحاق می‌شود.
‌فرم شماره 17.1 مطابق پیوست شماره 9 است.

32 – یک تبصره به عنوان تبصره (2) به شرح زیر به ماده (33) اضافه می‌شود.
‌تبصره 2 – غیر از موارد استثنا شده در تبصره (2) ماده (41) قانون، تعداد و محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأی مرحله دوم انتخابات همان تعدد و محل‌ استقرار شعب در مرحله اول می‌باشد و هر گونه تغییری در این خصوص ممنوع است.

33 – در ماده (34) عبارت (‌مرکزی و فرعی) به عبارت (‌مراکز حوزه‌های انتخابیه و حوزه‌های فرعی) اصلاح می‌شود.

34 – در سطر اول ماده (37) واژه (‌اقلیتها) به عبارت (‌اقلیتهای دینی) تغییر می‌یابد.

35 – در سطر اول ماده (40) عبارت (‌مرکز و فرعی) به عبارت (‌مراکز حوزه‌های انتخابیه و حوزه‌های فرعی) اصلاح می‌شود.

36 – در ماده (45) اصلاحات زیر اعمال می‌شود:
36.1 – از ابتدای ماده تا قسمت (‌اول) به شرح زیر اصلاح می‌شود.
‌ماده 45 – برنامه ثبت نام، اخذ رأی و قرائت آرا:
‌اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی حداقل یک ساعت قبل از وقت مقرر در محل شعبه حاضر شده ابتدا نسبت به انتخاب هیأت رییسه اقدام و مراتب را در صدر‌فرم صورتجلسه نتیجه اخذ رأی شعبه (‌فرم شماره 29) در جدول پیش‌بینی شده برای این منظور درج و آن را امضا و سپس صندوق اخذ رأی را در حضور نماینده‌ هیأت نظارت بر حوزه انتخابیه و نماینده (‌بخشداران).(‌فرمانداران) باز و پس از حصول اطمینان از خالی بودن صندوق، آن را لفاف و با مهر شعبه ثبت نام و اخذ‌رأی لاک و مهر می‌نمایند و برنامه اخذ رأی و قرائت آرا را در شش مرحله به شرح زیر انجام می‌دهند.

36.2 – در بند 2 از قسمت اول (‌مرحله مراجعه رأی‌دهندگان) عبارت (‌عین شناسنامه) به عبارت (‌اصل شناسنامه خود) اصلاح می‌شود.

36.3 – در بند 1 از ردیف “‌الف” مربوطه به قسمت دوم (‌مرحله کنترل) عبارت (‌مهر انتخابات) به عبارت (‌مهر انتخابات جاری) اصلاح و عبارت (‌در حوزه‌های‌ انتخابیه دیگر) حذف می‌شود.

36.4 – در ردیف “ب” از قسمت دوم (‌مرحله کنترل) عبارت (‌کنترل تا) به عبارت (‌مشاهده می‌نماید تا) اصلاح و کلمه (‌توجه) از ابتدای فراز دوم حذف و‌ عبارت (‌مهر انتخابات) به عبارت (‌مهر انتخابات جاری) تغییر می‌یابد.

36.5 – بند 1 و بند 2 قسمت سوم (‌مرحله ثبت نام) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
1 – پس از انجام مرحله کنترل و حصول اطمینان از این که شناسنامه متعلق به مراجعه‌کننده راست و واجد شرایط رأی دادن می‌باشد یک نفر از منشی‌ها بر‌اساس مندرجات شناسنامه متعلق به مراجعه کننده است و واجد شرایط رأی دادن می‌باشد یک نفر از منشی‌ها بر اساس مندرجات شناسنامه نسبت به ثبت‌ مشخصات رأی دهنده روی برگ تعرفه اقدام و پس از اخذ اثر انگشت وی روی برگ تعرفه، آن را با قید تاریخ، با مهر انتخابات مجلس شورای اسلامی ممهور و‌ امضا می‌نماید.
2 – متصدی ثبت نام شناسنامه رأی‌دهنده را در محل مخصوص ضرب مهر انتخابات به مهر انتخابات ممهور و به وی تحویل می‌نماید.

36.6 – در بند 1 از قسمت چهارم (‌مرحله اخذ رأی) عبارت (‌تا رأی‌دهنده اسم نامزد) به عبارت (‌تا اسم نامزد) و عبارت (‌نوشته، تا نموده و داخل صندوق اخذ‌ رأی انداخته) به عبارت (‌بنویسد و تا نماید و داخل صندوق اخذ رأی بیاندازد) اصلاح می‌شود.

36.7 – در بند 2 از قسمت چهارم (‌مرحله اخذ رأی) در سطر اول عبارت (‌اعضای شعب اخذ رأی) اصلاح و در فراز دوم عبارت (‌بدیهی است) حذف و واژه (‌بود) به واژه (‌باشد) و عبارت (‌وی باشند استفاده نموده) به عبارت (‌وی هستند استفاده نماید) اصلاح می‌شود.

36.8 – در قسمت پنجم (‌مرحله قرائت و شمارش آرا و تنظیم صورتجلسه) عبارت ) و تنظیم صورتجلسه) حذف و در بند 1 این قسمت عبارت (‌پس از شمارش‌ تعرفه‌ها و درج آن در صورتجلسه، با حضور محافظان صندوق و نماینده هیأت نظارت) به عبارت (‌پس از شمارش تعرفه‌های مصرف شده و تعرفه و برگ رأی‌ مصرف نشده باقیمانده و درج تعداد آنها در صورت جلسه، با حضور نماینده هیأت نظارت) اصلاح در بند 2 آن عبارت (‌تعرفه‌های را شمارش نموده سپس)‌ حذف و عبارت (‌با تعداد برگ تعرفه‌های تطبیق داده) به عبارت (‌با تعداد تعرفه‌های مصرف شده که قبلاً شمارش گردیده است تطبیق داده) اصلاح می‌شود.

36.9 – از ردیف “ب” قسمت پنجم تا آخر ماده (45) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
ب – در صورتی که تعداد برگهای رأی داخل صندوق مساوی یا کمتر از تعداد تعرفه‌ها باشد اقدام خاصی صورت نمی‌گیرد و فقط تعداد برگهای رأی داخل‌ صندوق در صورتجلسه درج می‌شود.
3 – پس از این که برگهای رأی به ترتیب مذکور در فوق شمارش شده قرائت آرا با رعایت مواد 18، 19، 20 و 21 قانون و بندها و تبصره‌های ذیل آنها انجام‌ خواهد شد.
‌شش – مرحله تنظیم صورتجلسه:
‌پس از خاتمه شمارش و قرائت آراء صورتجلسه اخذ رأی شعبه (‌فرم شماره 29) که قبلاً تهیه گردیده به تعداد لازم در اختیار شعبه قرار گرفته است، در شش‌ نسخه تنظیم و سپس تعداد رأی هر یک از دارندگان رأی در پشت برگ صورتجلسه در فرم مخصوص (‌فرم نتایج آرا) نوشته می‌شود، صورتجلسه پس از تنظیم به‌امضای نماینده فرماندار یا بخشدار و امضای شعبه اخذ رأی و نماینده هیأت نظارت بر حوزه انتخابیه می‌رسد و بلافاصله یک نسخه از صورتجلسه همراه با کلیه‌ تعرفه‌های مصرف شده و برگهای رأی قرائت شده داخل صندوق رأی قرار داده می‌شود و پس از لاک و مهر شدن صندوق (‌یا صندوقها) اعضای شعبه اخذ رأی به‌اتفاق نماینده فرماندار یا بخشدار در معین مأمورین انتظامی، صندوق (‌یا صندوقها) اعضای شعبه اخذ رأی به اتفاق نماینده فرماندار یا بخشدار در معین مأموریت‌ انتظامی، صندوق (‌صندوقهای) رأی را به همراه دو نسخه از صورتجلسه شعبه اخذ رأی و تعرفه و برگهای رأی مصرف نشده باقیمانده و سایر لوازم و مدارک‌ رسماً تحویل هیأت اجرایی می‌دهند.
‌اگر در روز اخذ رأی اشکالات و ایراداتی پدید آمده باشد باید در قسمت انتهای صورتجلسه ذکر گردد و به امضای اعضای شعبه و نماینده فرماندار یا بخشدار و‌ نماینده هیأت نظارت بر حوزه انتخابیه برسد.

37 – قسمت پایانی ماده (45) که بعد از فرم شماره 29 و قبل از ماده (46) قرار گرفته است اولاً به عنوان یک ماده مستقل تحت عنوان ماده (45.1) شماره‌گذاری‌ شد، ثانیاً عنوان ماده به عبارت (‌برنامه ثبت نام، اخذ رأی و قرائت آرای مرحله دوم:) تغییر می‌یابد و در سطر اول آن عبارت (‌برنامه مرحله اول اخذ رأی با توجه‌ به نکات زیر) به عبارت (‌برنامه مرحله اول ثبت نام، اخذ رأی و قرائت آرا با رعایت نکات زیر) اصلاح و بند 2 آن حذف می‌شود.

38 – در ماده (46) عبارت (‌دریافت صندوقهای آرا) به عبارت (‌دریافت کلیه صندوق‌های آرا) و عبارت (‌اخذ رأی انتخابات نسبت به) به عبارت (‌اخذ رأی‌ انتخابات بخش نسبت به) و عبارت (‌شعب مربوطه در حضور ناظر یا ناظرین شورای نگهبان) به عبارت (‌شعب بخش در حضور اعضای هیأت نظارت) اصلاح‌ می‌شود.

39 – مواد 47، 49 و 52 و فرمهای مربوط به آنها حذف می‌شوند.

40 – ماده (53) و تبصره ذیل آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌ماده 53 – بخشداران سراسر کشور (‌به استثنای بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه)
موظفند بلافاصله پس از دریافت صورتجلسه نتایج اخذ رأی بخش (‌فرم‌ شماره 30) از هیأت
اجرایی و فرمهای نتایج آرای شعب (‌فرم شماره 29) کلیه مدارک و لوازم و صندوقهای
اخذ رأی به انضمام دو نسخه از صورتجلسه فرم‌شماره 30 و تعرفه و برگهای رأی مصرف
نشده باقیمانده را طبق فرم شماره 36 به فرماندار متبوع خود ارسال تا از آن طریق به
هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه‌ تحویل شود.
‌تبصره – در بخشهایی که تابعیت تقسیماتی و تابعیت انتخاباتی آنها متفاوت است و نیز
در بخشهایی که حوزه فرعی یک بخش دیگر می‌باشند، بخشداران‌ موظفند صورتجلسه فرم
شماره 30 و سایر مدارک انتخاباتی را طبق فرم شماره 36 مستقیماً به مرکز حوزه
انتخابیه مربوط ارسال نمایند. بدیهی است در صورتی‌که مرکز حوزه انتخابیه بخشداری باشد، عنوان فرم به (‌بخشداری محترم…) اصلاح می‌شود.

41 – در ماده (54) عبارت (‌ناظرین شورای نگهبان) به عبارت (‌هیأت نظارت) تغییر می‌یابد.

42 – در ماده (55) عبارت (‌در اسرع وقت) به عبارت (‌بلافاصله) اصلاح و عبارت (‌به انضمام صورتجلسه هیأت اجرایی فرعی شهرستان “‌فرم شماره 37” را‌ جهت تحویل به) به عبارت (‌به انضمام یک نسخه صورتجلسه هیأت اجرایی فرعی شهرستان “‌فرم شماره 37” و تعرفه و برگهای رأی مصرف نشده باقیمانده را‌ جهت تحویل به) اصلاح و واژه (‌بخشداری) از انتهای ماده حذف و تبصره ذیل آن با اصلاحات لازم به ذیل ماده (57.2) انتقال می‌یابد.

43 – یک تبصره به شرح زیر به ماده (56) الحاق می‌شود:
‌تبصره – فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند کلیه تعرفه و برگهای رأی مصرف نشده باقیمانده را که از حوزه‌های فرعی تحویل گرفته‌اند‌ همراه با آن چه که در مرکز حوزه انتخابیه باقیمانده است در محل امن نگهداری و حفاظت نمایند.

44 – ماده (57) و تبصره ذیل آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌ماده 57 – فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه پس از دریافت صورتجلسه
نتیجه انتخابات (‌فرم 39) از هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه بلافاصله‌ مفاد آن را
طبق فرم شماره 39.1 به وزارت کشور اعلام و پس از دریافت پاسخ وزارت کشور مبنی بر
وصول فرم مذکور ابتدا دو نسخه از اصل صورتجلسه را به‌وزارت کشور و یک نسخه آن را
به هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه طبق فرم شماره 39.1 به وزارت کشور اعلام و پس از
دریافت پاسخ وزارت کشور مبنی بر‌وصول فرم مذکور ابتدا دو نسخه از اصل صورتجلسه را
به وزارت کشور و یک نسخه آن را به هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه طبق فرم شماره
39.2 ارسال و‌سپس نسبت به انتشار آگهی نتیجه انتخابات در سراسر حوزه انتخابیه
مطابق فرم شماره 40 اقدام می‌نمایند.
‌تبصره – وزارت کشور بلافاصله پس از وصول صورتجلسه نتیجه انتخابات از مراکز
حوزه‌های انتخابیه، یک نسخه از صورتجلسات مربوط به هر یک از‌ حوزه‌های انتخابیه را
در اجرای ماده (24) قانون انتخابات به شورای نگهبان ارسال می‌کند.

‌فرم شماره 39.1 مطابق پیوست شماره 10 و فرم شماره 39.2 مطابق پیوست شماره 11 می‌باشد.

45 – متن ماده (50) به شرح زیر اصلاح و به عنوان ماده (57.1) بعد از ماده (57) قرار می‌گیرد.
‌ماده 57.1 – هیأتهای اجرایی حوزه‌های فرعی انتخابات اقلیتهای دینی بلافاصله پس از
دریافت صندوق‌های آرا و مدارک و صورتجلسات شعب اخذ رأی‌ انتخابات با حضور اعضای
هیأت نظارت شورای نگهبان نسبت به تنظیم صورتجلسه جمع آرای شعب فرمانداری مربوط
مطابق فرم 40.1 در پنج نسخه اقدام‌نموده و مدارک و لوازم و صندوقها و صورتجلسه
تنظیم و تعرفه و برگهای رأی مصرف نشده باقیمانده را جهت اعلام نتیجه به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه‌ تحویل فرماندار مربوطه می‌نمایند.
‌فرم شماره 40.1 مطابق پیوست شماره 12 می‌باشد.

46 – متن ماده (51) به شرح زیر اصلاح و به عنوان ماده (57.2) بعد از ماده (57.1) قرار می‌گیرد. تبصره ذیل ماده (55) با اصلاحات لازم به شرح زیر به این‌ ماده اضافه می‌شود.
‌ماده 57.2 – فرماندارانی که انتخابات اقلیتهای دینی را به عنوان حوزه فرعی برگزار
می‌کنند موظفند بلافاصله پس از دریافت صورتجلسه نتیجه اخذ رأی‌انتخابات از هیأت
اجرایی فرعی اقلیت دینی مربوط مفاد آن را طبق فرم شماره 40.2 به فرماندار مرکز
حوزه انتخابیه ذیربط (‌تهران یا اضافه‌ها) اعلام و متعاقباً‌یک نسخه از اصل
صورتجلسه به انضمام یک نسخه از فرم شماره 29 (‌نتایج آرای شعبه) کلیه شعب ثبت نام
و اخذ رأی را با سریعترین وسیله پستی موجود‌طبق فرم شماره 40.3 به فرماندار مرکز
حوزه انتخابیه ارسال نمایند.
‌تبصره – ارسال صندوقهای رأی و سایر مدارک انتخاباتی مربوط به اقلیتهای دینی به
مرکز حوزه انتخابیه (‌تهران آیا اصفهان) لزومی ندارد و در فرمانداریهای حوزه‌ فرعی باقی می‌ماند.
‌فرم شماره 40.2 مطابق پیوست شماره 13 و فرم شماره 40.3 مطابق پیوست شماره 14 می‌باشد.

47 – در ماده (58) عبارت (‌مراکز حوزه‌های فرعی اقلیتهای دینی کشور پس از وصول) به
عبارت (‌مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی کشور بلافاصله پس از‌ وصول) اصلاح و
عبارت (‌در اسرع وقت) حذف و عبارت (‌هر یک از اقلیتها) به عبارت (‌هر یک از اقلیتهای دینی) تغییر می‌یابد.

48 – ماده (59) و تبصره آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌ماده 59 – فرمانداران تهران و اصفهان (‌مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی)
پس از دریافت صورتجلسه صورتجلسه نتیجه انتخابات (‌فرم 41) از هیأت‌اجرایی مرکز
حوزه انتخابیه بلافاصله مفاد آن را طبق فرم شماره 41.1 به وزارت نتیجه انتخابات
(‌فرم 41) از هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه بلافاصله مفاد آن‌ را طبق فرم شماره
41.1 به وزارت کشور اعلام و پس از دریافت پاسخ وزارت کشور مبنی بر وصول فرم مذکور،
ابتدا دو نسخه از اصل صورتجلسه را به وزارت‌ کشور و یک نسخه آن را به هیأت نظارت
مرکز حوزه انتخابیه طبق فرم شماره 41.2 ارسال و سپس نسبت به انتشار آگهی نتیجه
انتخابات در سراسر حوزه‌ انتخابیه مطابق فرم شماره 42 اقدام می‌نمایند.
‌تبصره – وزارت کشور بلافاصله پس از وصول صورتجلسه نتیجه انتخابات از مراکز
حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی، یک نسخه از صورتجلسات مربوط به هر‌یک از
حوزه‌های انتخابیه یاد شده را در اجرای ماده (24) قانون انتخابات به شورای نگهبان ارسال می‌دارد.
‌فرم شماره 41.1 مطابق پیوست شماره 15 و فرم شماره 41.2 مطابق پیوست شماره 16 می‌باشد.

49 – در ماده 60 عبارت (‌تلفنگرام و تلگراف) حذف و واژه (‌اعلام) جایگزین این می‌شود.

50 – ماده (61) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌ماده 61 – فرمانداران حوزه‌های فرعی اقلیتهای دینی بلافاصله پس از وصول متن آگهی
نتیجه انتخاب (‌فرم 42) از فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای‌ دینی به
منظور اطلاع اقلیت دینی مربوطه نسبت به انتشار آن در مهلت مقرر در حوزه فرعی
شهرستان اقدام خواهند نمود.

51 – در ماده (62) عبارت (‌ناظرین شورای نگهبان) به عبارت (‌اعضای هیأت نظارت) و عبارت (‌صحت انتخابات را در شش نسخه) به عبارت (‌و اظهار نظر در‌خصوص چگونگی برگزاری انتخابات را در پنج نسخه) اصلاح می‌شود.

52 – در ماده (63) عبارت (‌شش نسخه صورتمجلس) به عبارت (‌پنج نسخه صورتمجلس) اصلاح می‌شود.

53 – در ماده (65) و در سطر اول عبارت ((‌بخشدار).(‌فرماندار) مرکز حوزه انتخابیه
بلافاصله چهار نسخه) به عبارت (‌فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های‌ انتخابیه
بلافاصله سه نسخه) و در انتهای ماده عبارت (‌ارسال می‌دارد) به عبارت (‌و یک نسخه
به هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه ارسال می‌دارند) اصلاح‌ می‌شود.

54 – در ماده (68) در سطر اول عبارت (‌ستاد انتخابات کشور) به عبارت (‌ستاد انتخابات کشور موظف است) اصلاح و عبارت (‌نموده و می‌باشد) و عبارت (‌و‌ شبکه سراسری) حذف می‌شود.

55 – ماده (69) به شرح زیر اصلاح گردید و چهار فرم نمونه صورتجلسه به شماره‌های 46.1 و 46.2 و 46.3 و 46.4 به آن اضافه شد.
‌ماده 69 – فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه موظفند پس از وصول
نظریه قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص برگزاری مرحله اول‌ انتخابات، که از طریق
ستاد انتخابات وزارت کشور به آنان ابلاغ شده است، بلافاصله نسبت به تشکیل جلسه
مشترک هیأت اجرایی و هیأت نظارت مرکز حوزه‌انتخابیه اقدام و نتیجه نهایی و پایان
برنامه مرحله اول انتخابات را حسب مورد طبق یکی از فرمهای 46، 46.1، 46.2، 46.3، 46.4 صورتجلسه و در صورت‌داشتن منتخب یا منتخبینی در این مرحله از انتخابات، نسبت به صدور اعتبارنامه آنان اقدام نمایند.
‌فرمهای شماره 46.1، 46.2، 46.3، 46.4 به ترتیب مطابق پیوستهای شماره 17، 18، 19 و 20 هستند.

56 – یک ماده تحت عنوان ماده 69.1 به شرح زیر به آیین‌نامه الحاق می‌شود:
‌ماده 69.1 – در حوزه‌های انتخابیه‌ای که حسب مورد یکی از فرمهای 46 یا 46.1 یا
46.4 برای آنها تنظیم می‌شود و اعتبارنامه‌ای برای هیچ یک از نامزدهای‌ انتخاباتی
مرحله اول صادر نمی‌گردد، فرمانداران و بخشداران مراکز این حوزه‌های انتخابی
موظفند بلافاصله پس از وصول هر یک از صورتجلسات فرمهای یاد‌شده، دو نسخه از آن را
به ستاد انتخاب کشور ارسال، یک نسخه به هیأت نظارت مرکز حوزه انتخابیه تسلیم و
نسخه باقیمانده را در پرونده حوزه انتخابیه‌ نگهداری نمایند.

57 – ماده (70) به شرح زیر اصلاح می‌شود:
‌ماده 70 – در حوزه‌های انتخابیه‌ای که حسب مورد یکی از فرمهای 46.2 و 46.3 برای
آنها تنظیم و برای منتخبین مرحله اول انتخابات اعتبارنامه صادر‌ می‌گردد،
فرمانداران و بخشداران مراکز این حوزه‌های انتخابیه موظفند بلافاصله پس از دریافت
صورتجلسه هر یک از فرمهای یاد شده یک نسخه از اعتبارنامه‌ تکمیل شده را به شخص
منتخب یا نماینده وی که کتباً معرفی شده است تسلیم و دو نسخه از صورتجلسه را همراه
با دو نسخه از اعتبارنامه وسیله پیک مطمئن‌به ستاد انتخابات کشور ارسال و متعاقباً
نتیجه نهایی انتخابات را برابر فرم شماره 47 به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند.
یک نسخه از صورتجلسه به هیأت‌ نظارت مرکز حوزه انتخابیه تحویل و نسخه باقیمانده در پرونده حوزه انتخابیه نگهداری می‌شود.

‌تبصره – عکس منتخب باید در کلیه نسخه اعتبارنامه الصاق و به مهر (‌بخشداری). (‌فرمانداری) مرکز حوزه انتخابیه ممهور گردد.

58 – چهار ماده تحت عنوان مواد 70.1، 70.2، 70.3 و 70.4 همراه با سه فرم به شماره‌های 47.1 و 47.2 و 47.3 به آیین‌نامه الحاق می‌شود:
‌ماده 70.1 – به غیر از مواد 7 الی 12 و مواد 15 الی 28 و مواد 33 و 34 و 69 و
69.1 و 70 این آیین‌نامه دستورالعمل اجرایی که ویژه برگزاری مرحله اول و‌مواد 70.2
و 70.3 و 70.4 که ویژه مرحله دوم انتخابات هستند، بقیه مواد آیین‌نامه در هر دو
مرحله مشترک و لذا اجرای آنها در مرحله دوم نیز الزامی است.
‌ماده 70.2 – فرمانداران و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه در مرحله دوم موظفند
پس از وصول نظریه قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص برگزاری‌مرحله دوم انتخابات،
که از طریق ستاد انتخابات وزارت کشور به آنان ابلاغ شده است، بلافاصله نسبت به
تشکیل جلسه مشترک هیأت اجرایی و هیأت نظارت‌مرکز حوزه انتخابیه اقدام و پایان
برگزاری انتخابات را حسب مورد طبق یکی از فرمهای 47.1 و 47.2 و 47.3 صورتجلسه و
نسبت به صدور اعتبارنامه‌منتخبین اقدام نمایند.
‌فرمهای شماره 47.1، 47.2 و 47.3 به ترتیب مطابق پیوستهای شماره 21، 22 و 23 هستند.
‌ماده 70.3 – در حوزه‌های انتخابیه‌ای که در مرحله دوم انتخابات اعتبارنامه‌ای
برای هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی صادر نمی‌گردد، فرمانداران و بخشداران‌مراکز
این حوزه‌های انتخابیه موظفند بلافاصله پس از وصول هر یک از صورتجلسات فرمهای
شماره 47.1 یا 47.2، دو نسخه آن را به ستاد انتخابات کشور‌ارسال، یک نسخه به هیأت
نظارت مرکز حوزه انتخابیه تسلیم و نسخه باقیمانده را در پرونده حوزه انتخابیه
نگهداری نمانید.
‌ماده 70.4 – در حوزه‌های انتخابیه‌ای که برای منتخبین مرحله دوم انتخابات
اعتبارنامه صادر می‌گردد، فرمانداران و بخشداران مراکز این حوزه‌های
انتخابی‌موظفند بلافاصله پس از دریافت صورتجلسه فرم شماره 47.3 یک نسخه از
اعتبارنامه تکمیل شده را به شخص منتخب یا نماینده وی که کتباً معرفی شده است‌تحویل
و دو نسخه از صورتجلسه را همراه با دو نسخه از اعتبارنامه وسیله پیک مطمئن به ستاد
انتخابات کشور ارسال و متعاقباً نتیجه نهایی مرحله دوم‌انتخابات را با استفاده از
فرم شماره 47 به ستاد انتخابات کشور اعلام نمایند. یک نسخه از صورتجلسه به هیأت
نظارت مرکز حوزه انتخابیه تسلیم و نسخه‌باقیمانده در پرونده حوزه انتخابیه نگهداری
می‌شود.
‌تبصره – عکس منتخب باید در کلیه نسخه اعتبارنامه الصاق و به مهر (‌بخشداری).
(‌فرمانداری) مرکز حوزه انتخابیه ممهور گردد.

59 – یک ماده تحت عنوان ماده (70.5) به شرح زیر به آیین‌نامه الحاق می‌شود:
‌ماده 70.5 – وزارت کشور موظف است پس از این که کار رسیدگی به اعتبارنامه‌های
نمایندگی کلیه منتخبین در مجلس شورای اسلامی به پایان رسید، دستور‌ امحای تعرفه و
برگهای رأی مصرف شده داخل صندوق‌های رأی کلیه حوزه‌های انتخابیه را به فرمانداران
و بخشداران مراکز حوزه‌های انتخابیه صادر نماید.

60 – در ماده (71) عبارت (‌موظفند) پس از عبارت (‌مراکز حوزه‌های انتخابیه) اضافه
و در دو جا عبارت (‌آرا و اوراق) به عبارت (‌تعرفه و برگهای رأی مصرف‌شده) اصلاح و
یک تبصره به شرح زیر به آن الحاق می‌شود.

‌تبصره – نظر به این که صندوقهای رأی حوزه‌های فرعی انتخابات اقلیتهای دینی در محل
حوزه فرعی نگهداری شده و به مرکز حوزه انتخابیه ارسال نمی‌گردد،‌ فرمانداران تهران
و اصفهان به عنوان مراکز حوزه‌های انتخابیه اقلیتهای دینی موظفند پس از وصول دستور
وزارت کشور، مراتب را به حوزه‌های فرعی ذیربط‌ابلاغ نمایند تا حوزه‌های فرعی رأساً
مطابق فرم شماره 48 اقدام و دو نسخه از صورتجلسه مربوطه را به مرکز حوزه انتخابیه
ارسال نمایند. یک نسخه از این‌صورتجلسه همراه با یک نسخه از صورتجلسه مربوط به
مرکز حوزه انتخابیه توسط فرمانداران تهران و اصفهان به ستاد انتخابات کشور ارسال خواهد شد.

61 – در ماده (72) عبارت (‌اوراق انتخاباتی) به عبارت (‌تعرفه و برگهای رأی مصرف شده انتخابات) تغییر می‌یابد.

62 – یک ماده به عنوان ماده (73) به شرح زیر به آیین‌نامه الحاق می‌شود:
‌ماده 73 – حذف، الحاق، اصلاح و یا تغییر فرمهای نمونه مکاتبات و صورتجلسات مربوط به مواد این آیین‌نامه با تصویب وزیر کشور قابل اجرا است.

‌حسن حبیبی – معاون اول رییس جمهور